Sort Pastill Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Hei alle dere. Jeg er (og har vært) i en utredningsprosess for leddgikt, men selv er jeg ikke helt overbevist. Dvs, jeg føler at vi (legen og jeg) har låst oss fast i den tanken, og jeg er redd for å overse ting fordi det ikke "passer inn" i det sykdomsbildet vi har skapt. Det begynte med senebetennelser i underarmene i fjor sommer. Eller, begynte og begynte, jeg har hatt usynlige vondter i bl.a knær og skuldre tidligere, og mye verking i legger, i tillegg til at jeg har vært til underskøkelser for lite energi og mye trøtthet, men selve denne utredningen startet med senebetennelsene. Jeg ble sykemeldt i tre mnd tilsammen, og har prøvd diverse betennelsesdempende medisiner uten hell. Smertene sitter i håndledd, underarm og albue på dette tidspunktet. Jeg gikk til akupunktur og fysio, som konkluderte med dårlig blodsirkulasjon og stivhet i nakke og rygg. Jeg ble behandlet for dette, men synes ikke det ga noen resultater, så etter en stund avsluttet jeg det. I midten av Desember begynte jeg i ny jobb, i barnehage, og fra og med jul forverret senebetennelsen seg kraftig. Det verket i undrarmene, og håndleddene og albuene føltes såre og "støle". Jeg ble på nytt satt på medisiner (naproxen denne gang), det hadde ingen effekt. Så fikk jeg vondt i skuldrene. De er såre og ømme, og det hogger i hvis jeg gjør bevegelse jeg ikke burde gjøre, som å ta av en genser med armene over hodet. Skuldrene har også i perioder vært stive. I det siste synes jeg at jeg har begynt å stivne litt av i fingrene, men jeg vet ikke om jeg bare har stive fingerledd generelt, og at jeg bare får dette til å passe inn i resten av bildet, eller om det er noe som har kommet i det siste. Alle blodprøver er negative, men både mor og mormor har leddgikt. I tillegg har jeg vært forkjølet med vondt i halsen og innimellom øreverk fra jul, og har hatt et unaturlig stort søvnbehov. Jeg synes hele kroppen min er litt i shutting down-modus, og det skremmer meg. Det dukker stadig opp nye plager, liksom. Dessuten er det vanskelig å vite hvor mye jeg skal høre på kroppen når det gjelder sykemeldinger og sånt. Blir jeg på sikt mye verre av å jobbe og kanskje presse meg litt? Er det bra for meg? Osv. Dette ble langt og kronglete, og takk til deg som har hengt med helt til nå. Jeg er veldig lei av å ha diffuse smerter og være kronisk tappet for energi, kjenner jeg. Håper dere kan hjelpe meg til å finne nye ting å spørre legen om, eventuelt sjekke ut, eventuelt bare få tips til ting dere tror vi bør kikke nærmere på! Ha en fin dag!
Mixelite Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Ta en titt på kostholdet også! Selv har jeg intoleranse mot gluten og melk og hvis jeg har diettbrudd(ufrivillige i forbindelse med ferdigmat), får jeg vondter både her og der. Jeg vet at det det er flere i Proteinintoleranseforeningen som har giktsmerter/fibromyalgismerter/utmattelse etc. som blir bedre når de holder seg unna den maten de ikke tåler. Ikke dermed sagt at jeg mener at du ikke tåler gluten og melk, men at det kanskje kan være grep du kan ta i forhold til kosthold som vil gi deg mer energi og mindre smerter i kroppen også.
Sort Pastill Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2009 Ja, det glemte jeg jo å nevne, jeg har blitt utredet for matallergier, og tåler ikke mye melkeprodukter og hvete. Jeg er ikke allergisk, men har noen intoleranser ift dette. Det har ikke noen innvirkning på resten av helsen å kutte ut visse matvarer, dessverre, men det gjør at magen holder seg OK. Phu. Jeg føler meg passe hypokonderisk, ja.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Ja, det glemte jeg jo å nevne, jeg har blitt utredet for matallergier, og tåler ikke mye melkeprodukter og hvete. Jeg er ikke allergisk, men har noen intoleranser ift dette. Det har ikke noen innvirkning på resten av helsen å kutte ut visse matvarer, dessverre, men det gjør at magen holder seg OK. Phu. Jeg føler meg passe hypokonderisk, ja. Men det kan jo være andre stoffer/matvarer du reagerer på. Melk og gluten er jo de vanligste men om det er andre ting du kan reagere på så har dessverre ikke helsevesenet gode nok tester så du må nok søke private klinikker for videre utredning.. Det fikk jeg beskjed om, og dro til Balderklinikken.. Men end of story, slankere lommebok etterpå, en helsikkes streng diett, for likevel ikke å ha blitt noe vesentlig bedre Men det er jo meg da, kan sikkert hjelpe for andre Du vet, slike symptomer du beskriver henger ofte sammen med redusert lymfesirkulasjon, slik at avfallstoffer hoper seg opp i kroppen, spesielt i ledd og ytre ekstremiteter, og gir slike utslag. Også redusert funksjon/næringsopptaksevne i tarmen.. (som dessverre kan være umulig å finne ut av, som for min del..) Lymfesystemet er et nedprioritert emne hos de fleste leger, bunner ut i liten kunnskap om det, men når du har gått gjennom alle mulige utredninger og ikke finner ut av det, så vil jeg anbefale deg å forsøke lymfeaktivisering/ lymfedrenasje.. Har ikke gjort det selv, men har hørt om mange fibryomyalgi og leddgiktpasienter som har fått en helt annen tilværelse etterpå..
Mixelite Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Ja, det glemte jeg jo å nevne, jeg har blitt utredet for matallergier, og tåler ikke mye melkeprodukter og hvete. Jeg er ikke allergisk, men har noen intoleranser ift dette. Det har ikke noen innvirkning på resten av helsen å kutte ut visse matvarer, dessverre, men det gjør at magen holder seg OK. Phu. Jeg føler meg passe hypokonderisk, ja. Man føler seg litt hypokondrisk når man har vondter som ingen finner ut av, men ikke gi deg! Er du _helt_ sikker på at det ikke hjelper på vondtene dine å kutte ut hvete og melk? Ikke bare for en kort tid, men over lengre tid? Lenger tid enn det tar å bli bedre i magen. Mine vondter ble verre før de ble bedre. Så lenge du har intoleranse mot hvete(gluten?) og melk, ville jeg så absolutt si at det er bryet verdt å gå uten noen måneder for å se om det hjelper!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Har du tatt "vanlige" blodprøver for å sjekke om du har ok nivåer av forskjellige stoffer? Og senkning, blodprosent og sånn? Har du tatt mr i utredningen, det kan i tilfelle være en mulighet for å sjekke om det kan være noe nevrologisk? Jeg sliter litt med stive skuldre/muskelspenninger, og det å jobbe fysisk (i barnehage her også) er veldig bra for meg sammenliknet med min tidligere stillesittende jobb - men det kommer jo kanskje an på hva årsaken til plagene er. At immunforsvaret er litt ute å kjøre KAN ha sammenheng med jobben, det er jo ekstremt mye smitte i barnehager, og som nyansatt må man regne med å bli endel syk. Det er jo også en jobb som kan være nokså utmattende, avhengig av hvordan man takler det. Men det er jo interessant det med intoleranser og revmatiske plager. Jeg kjenner flere som har kuttet ut svinekjøtt (eller rødt kjøtt generelt) og blitt bedre f eks (tror det skyldes dannelse av urinsyre).
Sort Pastill Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2009 Takk, alle! Skal absolutt sjekke ut mulighetene for å legge om kostholdet, men det må gjøres i samhold med legen min. Jeg er også litt usikker på hvor lurt det er før jeg skal inn til spesialist? Da bør jeg vel kanskje være så "syk som jeg pleier", og så heller legge om kosthold og slike rutiner i samarbeid med han? Jeg vet ikke ... Jeg skal iallefall på MR av knærne om halvannen uke, så får vi se hva den sier (helt sikkert ingen funn, jeg er nok full av fantomsmerter. Det virker iallefall sånn innimellom). Alle blodprøver er tatt, både vanlige og uvanlige, for å si det sånn! Ïngeting slår ut på prøver (enda?). Nå har jeg akkurat fått enda en ukes sykemelding, så får vi se etter det. Er det "bare" en gjenstridig senebetennelse burde jeg jo egentlig ha fullstendig hvile, men det er fryktelig vanskelig (og ikke minst kjedelig!!) å få til. Igjen tusen takk, jeg tar det til meg og skal absolutt undersøke mer!!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Hei alle dere. Jeg er (og har vært) i en utredningsprosess for leddgikt, men selv er jeg ikke helt overbevist. Dvs, jeg føler at vi (legen og jeg) har låst oss fast i den tanken, og jeg er redd for å overse ting fordi det ikke "passer inn" i det sykdomsbildet vi har skapt. Det begynte med senebetennelser i underarmene i fjor sommer. Eller, begynte og begynte, jeg har hatt usynlige vondter i bl.a knær og skuldre tidligere, og mye verking i legger, i tillegg til at jeg har vært til underskøkelser for lite energi og mye trøtthet, men selve denne utredningen startet med senebetennelsene. Jeg ble sykemeldt i tre mnd tilsammen, og har prøvd diverse betennelsesdempende medisiner uten hell. Smertene sitter i håndledd, underarm og albue på dette tidspunktet. Jeg gikk til akupunktur og fysio, som konkluderte med dårlig blodsirkulasjon og stivhet i nakke og rygg. Jeg ble behandlet for dette, men synes ikke det ga noen resultater, så etter en stund avsluttet jeg det. I midten av Desember begynte jeg i ny jobb, i barnehage, og fra og med jul forverret senebetennelsen seg kraftig. Det verket i undrarmene, og håndleddene og albuene føltes såre og "støle". Jeg ble på nytt satt på medisiner (naproxen denne gang), det hadde ingen effekt. Så fikk jeg vondt i skuldrene. De er såre og ømme, og det hogger i hvis jeg gjør bevegelse jeg ikke burde gjøre, som å ta av en genser med armene over hodet. Skuldrene har også i perioder vært stive. I det siste synes jeg at jeg har begynt å stivne litt av i fingrene, men jeg vet ikke om jeg bare har stive fingerledd generelt, og at jeg bare får dette til å passe inn i resten av bildet, eller om det er noe som har kommet i det siste. Alle blodprøver er negative, men både mor og mormor har leddgikt. I tillegg har jeg vært forkjølet med vondt i halsen og innimellom øreverk fra jul, og har hatt et unaturlig stort søvnbehov. Jeg synes hele kroppen min er litt i shutting down-modus, og det skremmer meg. Det dukker stadig opp nye plager, liksom. Dessuten er det vanskelig å vite hvor mye jeg skal høre på kroppen når det gjelder sykemeldinger og sånt. Blir jeg på sikt mye verre av å jobbe og kanskje presse meg litt? Er det bra for meg? Osv. Dette ble langt og kronglete, og takk til deg som har hengt med helt til nå. Jeg er veldig lei av å ha diffuse smerter og være kronisk tappet for energi, kjenner jeg. Håper dere kan hjelpe meg til å finne nye ting å spørre legen om, eventuelt sjekke ut, eventuelt bare få tips til ting dere tror vi bør kikke nærmere på! Ha en fin dag! Som å lese om meg selv. gikk et år og ble bare verre og verre. beg i den ene siden, spredte seg.nakke,hode verket. Til slutt kastet jeg opp når jeg sto på bena. Var ikke mye verk i ryggen,men kjente noe i korsryggen da jeg var sliten, noe jeg ble ofte. Det gikk så langt at jeg bare lå. Ble utredet både for det ene og det andre. Også leddgikt pga jeg var spes stiv i den ene hånden.ting glapp ut av hånden osv. Hodepinen var grusom. Jeg kom meg til kiropraktor,da hadde jeg problemer med å stå,snakke osv. Elendig form. Jeg hadde låsninger oppe i ryggen,og i bekken. Dette påvirket skuldr,nakke,hode. Jeg hadde dessuten gått så lang tid at alt var akutt. Hadde noen beh, så tok jeg fysioterapi ved siden av. Med varmebeh. Jeg ble som ny Kvinner skal være obs på låsninger i bekken
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Hvis det er lenge til du skal til spesialist går det an å teste kostholdet en stund i forveien, men spise normalt i tiden før undersøkelse. Om det er kort tid til bør du antagelig vente ja. Lykke til
Sort Pastill Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2009 Som å lese om meg selv. gikk et år og ble bare verre og verre. beg i den ene siden, spredte seg.nakke,hode verket. Til slutt kastet jeg opp når jeg sto på bena. Var ikke mye verk i ryggen,men kjente noe i korsryggen da jeg var sliten, noe jeg ble ofte. Det gikk så langt at jeg bare lå. Ble utredet både for det ene og det andre. Også leddgikt pga jeg var spes stiv i den ene hånden.ting glapp ut av hånden osv. Hodepinen var grusom. Jeg kom meg til kiropraktor,da hadde jeg problemer med å stå,snakke osv. Elendig form. Jeg hadde låsninger oppe i ryggen,og i bekken. Dette påvirket skuldr,nakke,hode. Jeg hadde dessuten gått så lang tid at alt var akutt. Hadde noen beh, så tok jeg fysioterapi ved siden av. Med varmebeh. Jeg ble som ny Kvinner skal være obs på låsninger i bekken Takk for svar! Godt å høre at du har fått hjelp! Dette med låsninger høres jo ut som noe som kan passe inn, men burde ikke fysioterapauten har oppdaget det? Han knakk opp ryggen min flere ganger. Hvis det er lenge til du skal til spesialist går det an å teste kostholdet en stund i forveien, men spise normalt i tiden før undersøkelse. Om det er kort tid til bør du antagelig vente ja. Lykke til Takk for svar, skal sjekke i morgen når jeg har fått time. Er hos en privatpraktiserende, så jeg tror ikke det er fullt så lang ventetid som hos det offentlige. Må bare tilføye en ting, og det er at jeg personlig tror immunforsvar-trøblingen er fordi jeg har begynt i bhg, og brytes ned og bygges opp igjen for å si det på den måten. Jeg tok det med her for å ikke utelukke noen av de tingene som foregår i den kranglete kroppen min. Åh, jeg ønsker så veldig å finne ut av hva dette er, å enten bli kvitt det, eller få en diagnose. Det er fryktelig vanskelig å skulle gå sånn synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #11 Skrevet 9. mars 2009 Jeg er ikke helt sikker på om en fysipterapeut nødvendigvis finner låsninger, kiropraktor er flinkere til det. Så ville ikke utelukket at det er en mulighet.
Siiw Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 Uff hørtes ikke bra ut; -/ Her i familien er det fibromyallergi som gjelder:S og mamma er bombesikker på at jeg har /får det..! ikke enkelt og leve..! men du får prøve deg med kostholdet!
Sort Pastill Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. mars 2009 Uff hørtes ikke bra ut; -/ Her i familien er det fibromyallergi som gjelder:S og mamma er bombesikker på at jeg har /får det..! ikke enkelt og leve..! men du får prøve deg med kostholdet! Ja, det er ikke så greit med sånn arvelig belastning. Men tross alt- det kunne jo ha vært mye verre!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar! Godt å høre at du har fått hjelp! Dette med låsninger høres jo ut som noe som kan passe inn, men burde ikke fysioterapauten har oppdaget det? Han knakk opp ryggen min flere ganger. Takk for svar, skal sjekke i morgen når jeg har fått time. Er hos en privatpraktiserende, så jeg tror ikke det er fullt så lang ventetid som hos det offentlige. Må bare tilføye en ting, og det er at jeg personlig tror immunforsvar-trøblingen er fordi jeg har begynt i bhg, og brytes ned og bygges opp igjen for å si det på den måten. Jeg tok det med her for å ikke utelukke noen av de tingene som foregår i den kranglete kroppen min. Åh, jeg ønsker så veldig å finne ut av hva dette er, å enten bli kvitt det, eller få en diagnose. Det er fryktelig vanskelig å skulle gå sånn synes jeg. Ps. vil fortelle at jeg passer på å gå til kiropraktor innimellom. Det er bekkenet som får en låsning. Merker ikke at det er låsning der, for smerter setter seg i "systemet" for å si det sånn. Den perioden jeg var så dårlig, så trodde jeg både det ene og det andre. Jeg leste på nett at kvinner som har født barn er utsatt for dette, så det er nyttig å ta sjekk hos kiropraktor en gang i året som en vane, på lik linje som tannlegen. Man skal ikke utelukke noe. Legen min var ikke inne på tanken at det kunne være noe sånt. Jeg oppsøkte selv kiropraktor.
Trollmamma Skrevet 14. mars 2009 #15 Skrevet 14. mars 2009 Jeg leser og nikker hele veien her... Startet selv med senebetennelser som ikke ville gi seg for 9 år siden, men ble aldri henvist videre. Plagene har kommet og gått, og flyttet seg til nye steder på kroppen. Gikk til et naturmedisinsk senter, og ble testet for diverse intoleranser. Fikk beskjed om å holde meg unna hvete og egg, og gjorde dette i ett år, med god effekt. Deretter har det bare sklidd ut... Fikk to barn, og var frisk som en fisk i forbindelse med svangerskap og amming, men plagene kom raskt, og sterkere, tilbake etter ammeslutt. Har nå også fått psorisisflekker på albuer, ankler og i hodebunnen, og behandles for psoriasisartritt. Har imidlertid begrenset utbytte av medisinene, og hverdagen med små barn og full jobb er tøff. Veldig tøff. Jeg håper du blir tatt på alvor hos spesialisten, men vær obs på at ting tar tid. Jeg leste et sted at det tok gjennomsnittlig 11 år (!) før man får riktig revmatisk diagnose... Håper imidlertid du får hjelp før, og at du finner noe som hjelper for deg. Kjenner følelsen av å kjenne seg som en hypokonder. Jeg har enda ikke passert 30 år, og da er det vanskelig å forklare på jobben at en så "ung og sprek dame" ikke kan delta på uteaktiviteter, skiturer etc. (Er lærer).
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #16 Skrevet 15. mars 2009 Treningsprogrammet intu-flow er genialt for slikt. Du finner det på nettet
Gjest Gjest_Jorun_* Skrevet 18. mars 2009 #17 Skrevet 18. mars 2009 Treningsprogrammet intu-flow er genialt for slikt. Du finner det på nettet Hei hei! Vil bare takke deg for tipset, har prøvd dette i to dager å for en forskjell på kroppen, ja ikke bare kroppen men energien også. Tenk jeg har hatt en natt uten smerter . Fant den å youtube, forstår det sånn at dvd ikke finnes i norske butikker. dumt.
Gjest ye Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Takk, alle! Skal absolutt sjekke ut mulighetene for å legge om kostholdet, men det må gjøres i samhold med legen min. Jeg er også litt usikker på hvor lurt det er før jeg skal inn til spesialist? Da bør jeg vel kanskje være så "syk som jeg pleier", og så heller legge om kosthold og slike rutiner i samarbeid med han? Jeg vet ikke ... Jeg skal iallefall på MR av knærne om halvannen uke, så får vi se hva den sier (helt sikkert ingen funn, jeg er nok full av fantomsmerter. Det virker iallefall sånn innimellom). Alle blodprøver er tatt, både vanlige og uvanlige, for å si det sånn! Ïngeting slår ut på prøver (enda?). Nå har jeg akkurat fått enda en ukes sykemelding, så får vi se etter det. Er det "bare" en gjenstridig senebetennelse burde jeg jo egentlig ha fullstendig hvile, men det er fryktelig vanskelig (og ikke minst kjedelig!!) å få til. Igjen tusen takk, jeg tar det til meg og skal absolutt undersøke mer!!
Gjest ye Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Hei Hvis du bor i Oslo, kan du kanskje få hjelp på Resonance, senter for trening for kropp, sinn og sanser. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2009 #20 Skrevet 14. oktober 2009 Treningsprogrammet intu-flow er genialt for slikt. Du finner det på nettet Hei hei! Vil bare takke deg for tipset, har prøvd dette i to dager å for en forskjell på kroppen, ja ikke bare kroppen men energien også. Tenk jeg har hatt en natt uten smerter . Fant den å youtube, forstår det sånn at dvd ikke finnes i norske butikker. dumt. Intu-Flow er nå å få i Norge, både DVD som kan kjøpes, og man kan delta på ukentlige treninger blant annet hos Resonance i Oslo. www.essenceofthespirit.no www.resonance.no Eller sjekk ut google-søket: http://www.google.no/search?hl=no&q=in...=cr%3DcountryNO Anbefales! Har selv stor nytte av Intu-Flow, gjør det nesten hver dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå