Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Må blåse ut litt damp, kanskje få med meg noen råd på veien.

For et par uker siden hadde jeg besøk av pappa, kjæresten hans og hennes tenåringsdatter.

Jeg strekker meg langt for gjester, men disse fikk jeg slett ikke lyst til å få på besøk igjen. (pappa kan gjerne komme, men de andre slet meg ut).

Hmm..dette høres ille ut, men la meg forklare.

De kom en helg jeg jobbet. Jeg hadde sagt klart fra at jeg måtte jobbe hele helga, og foreslo en annen helg, men nei da, de ville komme likevel.

Første kvelden når jeg kom hjem fra jobb satt de der og ventet. Jeg laget middag og dekket på. Ingen spurte om jeg ville ha hjelp, men jeg tenkte at de var slitne. Siden jeg også var ganske sliten laget jeg enkel men god mat som jeg tenkte ville passe dem alle. Jenteungen satte seg ved bordet og gren på nesen. Hun tok mat på tallerkenen og pirket rundt i den. Mamman hennes trøstet henne med at hun slett ikke måtte spise det. Etter maten ryddet jeg av bordet og ordnet oppvasken. Så måtte jeg re sengene, det var ikke i deres tanker at de kunne hjelpe meg med det.

Neste morgen sto jeg opp og laget frokost mens de andre satt i sofaen med kaffekoppen. Samme rutine som dagen før. Jeg dekket på og av, de så på. Dette gjentok seg ved alle måltider. Resten av dagen tauet jeg dem med rundt på guidet tur rundt til alle severdigheter jeg tenkte kunne passe alle aldersgruppene. Når kvelden kom var alt stengt, og vi dro hjem (passet ikke helt å ta dem med ut på byen...). Da begynte kvinnemennesket å klage. Å, vesla kjedet seg såååå fælt. Da hadde jeg brukt den eneste fridagen min den uka på å prøve å underholde dem. Når jeg stoppet ved butikken for å handle mat måtte jeg gå gjennom handlelisten med moren for at hun skulle være sikker på at jentungen ville spise maten jeg laget.

Dette er noen eksempler fra en helg jeg svært gjerne ikke vil gå gjennom en gang til. Har en del til jeg gjerne kunne ha sagt, men jeg vil ikke gjøre det for tydelig hvem det gjelder.

Jeg orker ikke komme rett fra en travel jobb til et hus fullt av mennesker som vil at jeg skal være kokk, hushjelp, guide, oppvaskhjelp og underholdningtjeneste. Når folk kommer på besøk har jeg lyst til å ha tid til å snakke med dem også.

Og ja, de har alt snakket om å komme tilbake.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å ta med, jeg kan ikke si noe til pappa. Han er veldig lett å fornærme, og jeg vil ikke miste kontakten med han over dette (han er troende til å bryte kontakten om han blir fornærmet nok...)

Skrevet

Åh, dette høres fryktelig slitsomt ut. Tror du trenger en :klem:

Neste gang får du rett og slett snakke med pappa'n din på forhånd og stå litt på krava. Si at de får handle litt mat som de liker selv, og be dem hjelpe til. Hvis du lager mat, så si rett ut at nå blir det mat snart hvis noen bare kan dekke på bordet. Og etterpå så si at nå tar vi alle i et tak og rydder unna i en fei, for da kan vi sette oss å snakke sammen. Det er verdt et forsøk. Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Men kunne du ikke spørre om de kunne hjelpe? Jeg gjør det rett som det er når jeg har gjester. Det er klart de kunne tilbydt seg, men om de så ikke gjør det får du nesten dra de med. Du kan også spørre dem hva de ønsker å gjøre den helgen, slik at hun ikke skal kjede seg. Kanskje hadde de egentlig lyst å gå på kino, kafe etc. men ville ikke si i fra.

Jeg skjønner godt at du var sliten og skuffet, men nå er det nå enn slik at om du ønsker å ha faren din i livet ditt må du nesten ta de to anre med på kjøpet også. Du må si klart i fra hva du tenker og ønsker av gjestene dine, dette kan fint gjøres uten at du er krass. Du kan si noe slikt som. "Kunne dere ha laget frokost i morgen, sånn at jeg kan sove litt ekstra siden jeg er ganske sliten etter jobb, og ønsker å være mest mulig uthvilt til å kunne være mer sammen med dere resten av helga". "Kan dere rydde av etter middag, jeg har et par andre småting jeg må gjøre, så jeg hadde satt stor pris på litt hjelp sånn at jeg kan forte meg å få de andre tingene unna, slik at jeg har mer tid til dere": Etter hvert vil de da ta tegninga forhåpentligvis.

Jeg må også innrømme at jeg ikke helt har medlidenhet med dem som skal være marmtyrer, først ikke si i fra at de ønsker hjelp for så å klage etterpå.

Skrevet

Jeg hadde satt foten ned, og sagt fra at du er sliten du også.

Om de kommer igjen så ber du dem ta med middagsmat dem liker for to dager.

Du legger sengetøyet på sengene deres så kan de legge på selv. Jeg er begynt å gjøre dette da jeg har endel folk som kommer hit bare for å sove fordi det passer seg sånn på gjennomreise. Dette irriterer meg også da jeg må handle, lage mat, re senger, ha huset rent og ikke minst kjøre og hente.

Eneste måten man får satt foten ned er å si fra, og det er ingen enkel ting.

Jeg syns ikke du skal utelate hans nye dame og datter, da du kan risikere å miste kontakten med din far, men jeg syns du skal si fra. Ta det litt gradvis, men begynn med maten. Da får de noe de liker. Det er ikke din oppgave å underholde dem, de får aktivere seg selv.

Litt synd at du gjorde dette, du la jo lista hvordan det er å være hos deg.

Jeg hadde bedt dem dekke bordet. Osv.

Skulle tro noen mennesker ikke hadde oppdragelse i det hele tatt!

Sist jeg hadde 3 mennesker her på overnatting, alder 20,22,45 så hadde ikke en av dem reid opp senga engang etter seg. Det er nesten som å bo på hotell, bare håndkleet på gulvet manglet.. jeg føler med deg! Er møkkeli selv å stå på pinne til enhver tid. Her i huset er det selvbetjening nå!

Gjest Gjest
Skrevet

Du må, som de andre sier, si ifra at de må hjelpe til. Noen liker ikke at gjestene "tar seg til rette", noen tar det som kritikk av sine egne evner som vert når gjestene begynner å "blande seg opp i" ting. Noen liker ikke at gjestene "snoker i kjøkkenskapene". Så du må nesten gjøre det klart hva du liker og forventer.

Ta fram sengetøy, gi det til dem, og si "Her er sengetøyet deres".

Si "Nå kan du rydde av bordet, så tar jeg og gjør <sett inn ønsket aktivitet>.

La DEM komme med forslag til hva dere skal gjøre. Ikke drass dem med på alt mulig uten å først forhøre deg om de egentlig er interessert i det. Be dem gjerne på forhånd finne ut hva de vil gjøre. Lag en liste over ting dere kan gjøre, og be dem om å komme med egne forslag, og så velge noen ting fra listen. Og husk: de trenger ikke bli underholdt hele helgen. Det går helt fint å bare være hjemme og se på tv.

Involver dem i matlagingen. "Hvis du skreller potene, steker jeg kjøttdeigen", eller" vil du skrelle poteter eller steke kjøttdeig?"

På den måten gjør du det klart at du forventer at de hjelper til, og at du ikke blir fornærmet om de gjør det. Det er ikke så lett å sno seg unna når du fremlegger det som en selvfølge at de skal gjøre ting. Samtidig som du ikke er krass og sier "kan dere ikke gjøre noe i stedet for å sitte på baken og se at jeg jobber?!?".

Skrevet

Jeg bruker faktisk ikke å klage over sånne ting. Alle er vandt til at jeg gjør alt, og det er jeg også. Men i de fleste tilfeller får du faktisk tid til å prate litt med dem du har på besøk også. Det som egentlig irriterte meg var mangelen på vanlig folkeskikk. De labber inn og drar skitne sokker opp i en lys sofa uten å spørre, søler potetgull i bilen og tar for seg så jeg til slutt føler meg som en gjest i mitt eget hus. Jeg setter pris på at folk kan ordne seg selv litt, men det ble litt mye av det gode. Jenta hadde ingenting å underholde seg selv med, så det ble tegnefilmer morgen, middag og kveld på tv etter at hun sikret seg fjernkontrollen. Jeg tar gjerne imot tanker om maten, men å bli forhørt om handlelisten synes jeg blir drøyt. Jeg skal gjerne lage mat, og pleier å rydde opp etter gjester selv. Men når jeg er hos dem hjelper jeg alltid til med både matlaging og oppvask. Jeg er oppdratt til å alltid tilby meg.

Blir rett og slett til at jeg gruer meg til å ta imot besøk.

Gjest Gjest
Skrevet
Blir rett og slett til at jeg gruer meg til å ta imot besøk.

Men i stedet for å bruke unyttig tid på å grue deg til besøk kan du ikke heller bruke tiden på å tenke ut hva som kan gjøres for at neste besøk skal bli hyggeligere? Kanskje var de til og med litt nervøse og tilbakeholdne for å skulle være hjemme hos deg, og derfor ble litt stive og lite hjelpsomme? Du har fått mange gode råd her om hvordan du kan forhindre at dette skal skje neste gang også, så hvorfor ikke bruke tiden på noe mer konstruktivt og løsningsrettett enn å tenke på alt som gikk galt forrige gang?

Jeg tror egentlig du ikke liker den nye kjæresten til faren din og derfor blir mer skeptisk og sammarbeidsvillig enn du tidligere har vært. Jeg tror det ligger mer bak dette enn at du bare misslikte søling og sokker i sofaen.

Du har selv ansvar for hvordan du vil behandlet og hvordan du tillater at folk behandler deg i ditt eget hus. Du må ta kontrollen og si rett ut hva du ønsker og forventer. Dette er ditt ansvar, og du har fått mange råd her til hvordan du kan gjøre det.

Som sagt, jeg tror det ligger langt mer bak her enn at du mener de var uhøfflige når de var på besøk.

Skrevet

Når jeg leser endel av innlegget så ser man jo klart at det er flere sider av samme sak.

1: Noen ønsker ikke innblanding/hjelp/snoking og ønsker at gjester er gjester.

2: Noen ønsker hjelp og føler seg sliten av å måtte gjøre alt alene.

Hvordan skal man som gjest klare å forstå hvilke regler som gjelder i dette huset om man ikke har en kommunikasjon på dette?

Gjest Halldis
Skrevet

Jeg ville rett og slett mannet meg opp til å bli så pass freidig og frimodig at jeg hadde sagt til dem:

* "Sengetøyet deres ligger "der og der", og veldig fint om dere kan ta det av igjen før dere reiser! "

Gjerne slenge på en kommentar som: det hadde vært veldig greit for meg siden jeg har ganske mye å gjøre for tiden....

* "Jeg har tenkt å lage "det og det" til middag, men hvis det er noen som ikke liker det kan de få brødskiver, pølser eller noe slikt enkelt....

* "Veldig fint om alle kan bære sitt av bordet"...

* "Hånklerne ligger i skapet, når de er brukt kan dere legge de i skittentøyet"

* "Dere kan bare begynne å lage middag, jeg kommer litt seint fra jobb..."

* "Kan dere kjøpe med drikke, så tar jeg meg av middag "...

* "Er det noe spesielt dere ønsker å gjøre i dag?"

Si slike ting til familien din, men et smil selvfølgelig:-) Syns selvfølgelig de burde tilby seg, men når de rett og slett ikke tar hintet, så viser du med slike kommentarer at "Slik gjør vi her i huset"!

Er jo faktisk ditt hus da, så du bestemmer :-)

Og jeg synes det er så flott at de jeg besøker sier slikt, da føler jeg meg ikke så "til bry" for dem:-)

Gjest Halldis
Skrevet

Og hvis de allerede snakker om å ta turen igjen... så må de jo hatt det fint hos deg;-) Kan jo si til de på forhånd at det hadde vært fint om barna/barnet hadde med seg noen leker eller annet tidsfordriv.... for slikt har jo ikke du i hus .....

Gjest Gjest
Skrevet
Må blåse ut litt damp, kanskje få med meg noen råd på veien.

For et par uker siden hadde jeg besøk av pappa, kjæresten hans og hennes tenåringsdatter.

Jeg strekker meg langt for gjester, men disse fikk jeg slett ikke lyst til å få på besøk igjen. (pappa kan gjerne komme, men de andre slet meg ut).

Hmm..dette høres ille ut, men la meg forklare.

De kom en helg jeg jobbet. Jeg hadde sagt klart fra at jeg måtte jobbe hele helga, og foreslo en annen helg, men nei da, de ville komme likevel.

Første kvelden når jeg kom hjem fra jobb satt de der og ventet. Jeg laget middag og dekket på. Ingen spurte om jeg ville ha hjelp, men jeg tenkte at de var slitne. Siden jeg også var ganske sliten laget jeg enkel men god mat som jeg tenkte ville passe dem alle. Jenteungen satte seg ved bordet og gren på nesen. Hun tok mat på tallerkenen og pirket rundt i den. Mamman hennes trøstet henne med at hun slett ikke måtte spise det. Etter maten ryddet jeg av bordet og ordnet oppvasken. Så måtte jeg re sengene, det var ikke i deres tanker at de kunne hjelpe meg med det.

Neste morgen sto jeg opp og laget frokost mens de andre satt i sofaen med kaffekoppen. Samme rutine som dagen før. Jeg dekket på og av, de så på. Dette gjentok seg ved alle måltider. Resten av dagen tauet jeg dem med rundt på guidet tur rundt til alle severdigheter jeg tenkte kunne passe alle aldersgruppene. Når kvelden kom var alt stengt, og vi dro hjem (passet ikke helt å ta dem med ut på byen...). Da begynte kvinnemennesket å klage. Å, vesla kjedet seg såååå fælt. Da hadde jeg brukt den eneste fridagen min den uka på å prøve å underholde dem. Når jeg stoppet ved butikken for å handle mat måtte jeg gå gjennom handlelisten med moren for at hun skulle være sikker på at jentungen ville spise maten jeg laget.

Dette er noen eksempler fra en helg jeg svært gjerne ikke vil gå gjennom en gang til. Har en del til jeg gjerne kunne ha sagt, men jeg vil ikke gjøre det for tydelig hvem det gjelder.

Jeg orker ikke komme rett fra en travel jobb til et hus fullt av mennesker som vil at jeg skal være kokk, hushjelp, guide, oppvaskhjelp og underholdningtjeneste. Når folk kommer på besøk har jeg lyst til å ha tid til å snakke med dem også.

Og ja, de har alt snakket om å komme tilbake.....

Neste gang legger du frem sengetøyet: " jeg legger tøyet her, så kan dere re opp når det passer"

Hva skal vi ha til middag? " ok, jeg er ikke så god på det,men jeg skreller poteter om du gjør .....

Skjønner problemene med gjester. Det er mange som ikke får overnatte hos meg.

Av nevnte grunner.

Nå har jeg hatt vinterferiegjester. De var sliten, og skulle slappe av.

Jeg ryddet,vasket,kokte til 5 personer.

Ikke at det er så mye mere jobb og koke til 5,men de gjorde ikke noe mens de ventet. De hadde unger også, jeg ryddet etter ungene.

Sov to dager Jeg tar ut en ukes ferie og bruker den til å være slave. Trodde vi skulle kose oss sammen,men det gikk i et fra morgen til kveld.

Var trett og sliten om kvelden, så la meg tidlig. de spiste nattmat osv....oppvasken sto og ventet på meg neste morgen.

De kunne ikke sette det inn maskinen, for den var full. ja, fult av rent som de kunne tatt ut,men ikke f....Neste vinterferie eiser jeg bort

Skrevet

Huff! Neste gang, så må du si nei! Er du sliten, så passer det ikke; enkelt og greitt! Da får de heller komme en helg du har fri.

Synes "gjest kl. 16:35" kom med en masse bra tips!

Så må jeg bare sende en takknemlig tanke til gjestene som jeg pleier å få, og som er så utrolig hjelpsomme og som tar i et tak, og som sier klart i fra at jeg ikke må rydde på forhånd :) Samtidig skal jeg strekke meg enda lengre for å være en grei gjest når jeg er det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...