Gå til innhold

Hva husker dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Vanessa
Skrevet

I helgen var jeg litt sammen med en bekjent av meg, som jeg ikke har spesielt hyppig kontakt med. Det begrenser seg til at vi sees et par ganger i året, sender SMS på nyttårsaften og lignende, samt postkort fra utenlandsreiser. Altså heller overfladisk.

Nå har det seg slik at for litt over to mnd siden var jeg på besøk hos vedkommende, vi pratet lenge sammen og jeg oppdaterte henne på hva jeg gjør for tiden, f.eks hvor jeg jobber, hvordan studiene mine er lagt opp og slikt.

Men nå på lørdag husket hun plutselig ingenting av dette - og spurte om flere av disse tingene på nytt, pluss endel andre ting som hun faktisk hadde spurt om forrige gang vi pratet sammen! :roll:

Jeg orker ikke ta meg nær av dette - vi har som sagt et ganske overfladisk forhold og jeg er klar over at hun ikke bryr seg noe særlig om meg, noe som er helt greit så lenge det er ærlighet rundt det.

Men i den forbindelse begynte jeg å tenke på dette med hukommelse og hva folk faktisk glemmer. Selv har jeg hukommelse som en elefant (litt ubehagelig av og til, særlig siden det er en hel del ting jeg gjerne skulle ha glemt), og at folk glemmer ting som det ovenfor, er veldig rart for meg. For ikke å snakke om folk som må gå med tlf nummeret sitt klistret bakpå mobilen for å ikke glemme det, som ikke husker nære venners bursdagsdato hvis man spør etc...

Derfor lurer jeg bare på, hva er normalt å greie å huske? Og hvordan er deres hukommelse når det kommer til slike detaljer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker også som en elefant (på godt og vondt)

Husker navn, ansikter og hendelser, klær - og kan feks. fortelle hvem jeg har fått hva i gave av - selv om det er 20-30 år siden jeg fikk det.

(og telefonnummere fra årevis tilbake .. til og med nummere som ikke betydde noe... :wink: )

-- jeg blir også ofte overrasket over at folk ikke husker -- men det har sikkert med interesse å gjøre--

Skrevet

Egentlig tror jeg ikke det er noe som er normalt å huske. Tror det varierer veldig fra person til person. Vi blir jo utsatt for fryktelig mange inntrykk i løpet av en dag og da skal det godt gjøres å huske alt.

For min egen del må jeg si at jeg husker ting jeg bestemmer meg for å huske, må lage en huskeregel noen ganger. Ellers husker jeg det som interreserer meg. Jobber med godstransport så jeg er veldig flink til å huske adresser, steder, navn og slikt. Men det er ikke alltid jeg husker hva jeg gjorde for 2 dager siden..ikke fordi jeg drikker mye, men fordi det ikke har skjedd noe som var verdt å huske.

Skrevet

Når det gjelder mennesker jeg bryr meg om - på en eller annen måte- så husker jeg utrolig godt. Blant annet husker jeg bursdagene til omtrent alle menn jeg har vært forelska i noen gang... Hva skal jeg med det???

Suz :wink:

Skrevet

Og jeg har hukommelse som en sil.. Kan spørre om det samme flere ganger, få svaret for så å komme på at "det var sant ja, det sa du jo sist..". Eller jeg kan få svaret på samme spørsmål flere ganger, uten å huske at jeg har svart før. Husker selvfølgelig bedre ting som har med meg å gjøre fordi det er personer som står meg nært, men kan samtidig glemme relativt viktige ting som kjæresten har sagt til meg. Så jeg tror ikke du skal ta det som en fornærmelse, håper ikke folk gjør det når teflonhjernen min slår til...

Skrevet

Jeg husker nok ikke så godt som mange forventer - men helt ærlig da... folk jeg ikke har regelmessig kontakt med...? Jeg har mange og mye rundt meg som krever at jeg holder rede på denslags... men jeg hadde nok husket hvor du jobbet. Dog ikke hvordan studiene dine var lagt opp...

Selv har jeg en venninne som husker skremmende mye. Sånn at hun husker hva kjæresten til min venninne (som hun bare vet av gjennom meg) jobbet med og sånn... det kan faktisk være litt ubehagelig fordi jeg noen ganger har måttet forsvare hva jeg syntes om noe for flere år siden og sånn... :-?

Skrevet

Jeg husker godt - men ikke navn.

Husker det folk sier - og gjør. Husker gjerne småting også. Og husker masse fra barndommen. Gamle kontonummer glemmer jeg aldri. Heller ikke telefonnummer som er tjue år gamle...

Men legger merke til at noen (fÅ) - liksom ikke lytter når man forteller - ergo kan de ikke huske det heller. Kjenner to som er helt utpreget slik, sitter bare og venter på å komme til orde selv ... altså ikke så interessert i andres gjøren og laden.

Det er jo vanlig å ikke få med seg enkelte ting, men å ikke huske noe, synes jeg er drøyt. Særlig om de er blitt det fortalt flere ganger.

Gjest Madley
Skrevet

Jeg husker alt for mye unyttig!!

Tlf nr til klassekameratene i barneskolen, bursdagene deres( har ikke sett halvparten på minst ti år!!!!

Husker kontonr til x'n å hva bikkja til læreren min heter. Men ikke bursdagen til svigermor og ikke tlf nr til bestemor...

Navn og nr er spikret...

Gjest Starya
Skrevet

Jeg husker alt som er uviktig. :roll:

Det største problemet er vel å ikke huske hva man har fortalt til folk, så når jeg sitter og småprater kan jeg kjøre reprisesamtaler.. :sjarmor:

Skrevet

Jeg har også hukommelse som en elefant...

Navn og ansikter sitter som spikret, jeg kan huske samtaler og episoder som har skjedd for både 5, 10 og 15 år siden.

Husker bursdager til folk jeg gikk sammen med på barneskolen, telefonnummer you name it.

Har litt fordel av hukommelsen i jobben min da. Greit å ha alle telefon nr og fax nr i hodet, i tillegg til at det alltid er en fordel å huske samtaler/avtaler som er gjort kun per tlf (og de blir det mange av).

Skrevet

- Det har nok mye med interesse å gjøre - den venninna di var nok ikke ordentlig interessert i hva du drev med. Men spurte vel mye for høflighets skyld,tenker jeg.

Jeg husker godt hva folk driver med,hvor de bor og er en kløpper på bursdager. -

Husker også viktige og mindre viktige datoer og hendelser fra Norges- og verdenshistorien, men nytteverdien kan man jo diskutere - nå som vi kan slå opp på internett. -Husker også episoder fra barndommen- men ikke helt sikker på hva jeg gjorde forrige torsdag.......begynner vel å bli senil,da? :lol:

Det som jeg har størst problemer med å huske eksakt er når venner forteller at de skal reise dit og dit på torsdag- videre til svigerinna på lørdag-innom en tur til den og den mandag - ehm... :-?

Og det som jeg ikke liker, er folk som kommer dragende med noe man har sagt for årevis siden - i et svakt øyeblikk/i oppløftet stemning etc- :x

"Jamen, du sa jo........?"

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan folk kan glemme sitt eget telefonnummer!

Er det noe her i verden man absolutt bør huske, så er det telefon nummeret sitt!

Jeg er slik som husker "alt" Mobil nummeret Mannen hadde for 5 år siden, ikke noe problem!

Til og med nummeret hjem til min søsters "svigermor" husker jeg!

I tillegg husker jeg bursdager og slikt, men skriver de alltid på kalenderen i tillfellet...... :wink:

Skrevet

Jeg husker igrunnen veldig lite. :ler:

Er utrolig distrè (til tider - ikke så ille på jobb, har sannsynligvis med konsentrasjon å gjøre), og "soser" litt rundt.

Jeg kan finne på å høre masse, stille spørsmål - men ikke huske det etterpå - og spørre igjen. Sikkert veldig irriterende.

Jeg mener ikke å være uhøflig, jeg husker bare ikke. Det fester seg ikke.

Nei - jeg er ikke dum. :P

Jeg tror jeg trenger å relatere informasjon til noe praktisk - altså, jeg må trenge informasjonen for å huske den.

Da husker jeg ganske greit.

Pugging har aldri vært min greie - jeg må forstå teori helt til bunns for å huske dette også. Dersom jeg lærer meg alle "grunnsteiner" - og lærer alle "hvorfor" helt til det ikke er flere spørsmål igjen - ja, da husker jeg.

Men ufullstendig informasjon, oppfatter jeg som unyttig, og husker den heller ikke ...

Av og til er man jo heller ikke interessert, og da glemmer man vel nesten automatisk.

Dette er jo direkte uhøflig.

Men, poeng: ikke alle mener det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...