Gjest Gjest++ Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Hei! I dag er jeg i uke 10+2, altså hadde 10 fullgåtte uker på lørdag. Hvor stor er sjansen for at jeg kan komme til å få spontansbort nå før 12 uke er passert. Jeg er så anspent og klarer ikke å roe meg..det er veldig slitsomt. I uke 7 + 5 var vi på ul og så et hjerte som banket, noe som er betryggende:) Hilsen en anspent frue
Gjest skoeska Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Jeg vet ikke "hvor stor sjansen er" men mest sannsynlig går det nok bra dette! Prøv å slappe av og ikke tenk negativt er mitt råd til deg!
Gjest imli Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Tror man sier at hvis man har sett et hjerte som slår på ultralyd er det 95% sjangs for at det går bra. Prøv å slappe av og tenke positivt. Statistikk er statistikk. Prøv å ikke tenke for mye på den slags.
Bing Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Dette går rette vegen !!! prøv å ikke bekymrer deg - og gled deg heller over graviditeten
Gjest Mee:) Skrevet 11. mai 2009 #5 Skrevet 11. mai 2009 Hei Jeg skjønner drit godt at du er anspent å nervøs, selv er jeg akkurat 10 uker i dag Og er kjeempe nesvøs for at det skal skje noe fryktelig før uke 12.. så dette blir 2 kjempe nervøse uker, jeg har ikke vært på UL enda jeg da :/ Skal ikke før i juni Meen, også er jeg kjemperedd for at det inni meg skal være dødt Og tenk om når jeg kommer på UL at de sier det er dødt og jeg blir drit lei meg.. huff.. noen som vet om det går an? Eller hadde fosteret kommet ut for lenge siden da? :/
LitaPia Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Ifølge St. Olavs Hospital så er det 15 % sjangs for at et svangerskap skal ende i spontanabort.. Men ofte går det bare bra, så håper det går bedre for deg enn det gjorde for meg
Gjest Mee :) Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Ja håper det, hadde en spontan abort i januar/februar, men det var ganske tidlig, det var vel i uke 5-6. sies det ikke at hvis man har hatt en SA så går det bedre neste gang? Eller er jeg heelt på bærtur som vanlig ;)
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2009 #8 Skrevet 12. mai 2009 kjenner og på den følelsen. r bare 5 uker, men er livredd. føler at ting kan gå galt. er ikke en spesielt negativ person, men har opplevd mye motgang. det verste er at jeg ikke klarer å glede meg enda, har kjempelyst, men prøver å vente, men det er lenge til uke 12... er det sånn at man er "trygg" da? Kan jeg slippe gleden løs da?
Gjest Flode Skrevet 12. mai 2009 #9 Skrevet 12. mai 2009 Prøv heller å tenk på at 85% av alle svangerskap faktisk går bra!! Har full forståelese for tankene deres, og hadde de samme selv, men ventetiden til uke 12 ble mye lettere når jeg klarte å snu tankene. Til ts: Har lest et sted at dersom man ser hjertet ved fullgåtte 8 uker er det 95% sjangs for at det går bra. Til gjesten tilslutt: Faren for spontanabort synker ved fullgåtte 12 uker, men man er likevel ikke garantert at alt går bra. Sannsynligheten er derimot stor for at du om 8 måneder får en liten en...!!
mimifin72 Skrevet 12. mai 2009 #10 Skrevet 12. mai 2009 til TS, du kan jo ta en ny UL, da ser du ihvertfall at det stor bra til Jeg har hatt UL i uke 7, 9, 11 og 13.
Gjest Mee:) Skrevet 12. mai 2009 #11 Skrevet 12. mai 2009 Til Gjest: Jeg fostår deg utroli godt at du er livredd, er sånn selv.. har selv gått å vært liiivredd i nå en og en halv mnd,men har enda ikke skjedd noe farlig Så om 2 uker kommer jeg til og føle meg 10 kg lettere når den værste perioden er unnagjort..Kommer også til og fortelle venner og familie det da Men hadde jeg vært deg så hadde jeg bare tatt det med ro, fysisk og psykisk Og heller glede deg til du er 3 mnd på vei Du er ikke alene om å være redd
LillAmalie Skrevet 12. mai 2009 #12 Skrevet 12. mai 2009 Ja håper det, hadde en spontan abort i januar/februar, men det var ganske tidlig, det var vel i uke 5-6. sies det ikke at hvis man har hatt en SA så går det bedre neste gang? Eller er jeg heelt på bærtur som vanlig ;) Er dette sant?
LilleRamona Skrevet 12. mai 2009 #13 Skrevet 12. mai 2009 (endret) Er dette sant? Man kan ikke akkurat si det er sant, men det er statistisk riktig. Det blir litt som å kaste en terning, det er 1/6 sjanse for å få en sekser på første kastet, men å få to seksere på rad er det 1/36 sjanse for. Når jeg tenker meg om er det faktisk ikke bare litt likt, det er nøyaktig disse tallene som oppgis på doktoronline.no Hmmm... http://www.doktoronline.no/lex/s/abort_spontan.html Anyway, det står hvertfall der at det er en sjettedels sjanse for spontanabort når man er gravid, men det er en trettiseksdels sjanse for at det skal skje to ganger på rad, og en til to hundre på at det skal skje tre ganger på rad. Men dette er jo statistikk og gjennomsnitt, vi har vel alle spilt ludo og yatzy og vet hvordan det fungerer... Endret 12. mai 2009 av LilleRamona
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #14 Skrevet 13. mai 2009 Jeg har lest at 50% av svangerskap ender i spontanabort. Men de aller, aller fleste er så tidlig at man ikke vet at man er gravid, og man tror det er en vanlig mens. Jeg er gravid i uke 11 nå, og gleder meg til "magiske" uke 12 - selv om jeg har vært lenge nok på graviditetsforum til å forstå at det er mange som mister også etter uke 12. I de tidlige ukene har jeg brukt ammetåka sin oversikt over sjanse for SA, her ligger den. Her står det også at etter 4. uke er det fortsatt 50% sjanse for at det kan gå galt, men at de fleste da mister så tidlig at det bare virker som mensen var litt sen. (gynekolog på St.Olavs)
Klematis Skrevet 13. mai 2009 #15 Skrevet 13. mai 2009 Man kan ikke akkurat si det er sant, men det er statistisk riktig. Det blir litt som å kaste en terning, det er 1/6 sjanse for å få en sekser på første kastet, men å få to seksere på rad er det 1/36 sjanse for. Når jeg tenker meg om er det faktisk ikke bare litt likt, det er nøyaktig disse tallene som oppgis på doktoronline.no Hmmm... http://www.doktoronline.no/lex/s/abort_spontan.html Anyway, det står hvertfall der at det er en sjettedels sjanse for spontanabort når man er gravid, men det er en trettiseksdels sjanse for at det skal skje to ganger på rad, og en til to hundre på at det skal skje tre ganger på rad. Men dette er jo statistikk og gjennomsnitt, vi har vel alle spilt ludo og yatzy og vet hvordan det fungerer... Nå er det forskjell på om man ser på sjansen før eller etter SA (dette er noe som i statistikken kalles med eller uten tilbakelegg). Før du prøver å bli gravid, er det kun 1/36 sjans for at du skal oppleve to SA'er på rad. Etter at du har hatt en SA er sjansen for enda en SA fremdeles 1/6 (eller 20 %). Kroppen tar altså ikke hensyn til at du har hatt en SA før. Det blir som å kaste to terninger. Det er 1/36 sjans for å få to seksere på rad, men etter du har slått en sekser, er sjansen for å slå en sekser til 1/6 (terningen 'vet' ikke hva du slo sist, den har fremdeles 6 sider).
sass Skrevet 13. mai 2009 #16 Skrevet 13. mai 2009 jeg syns det er skummelt å lese statestikk, hvertfall denne, for den er ikke akkurat udelt positiv. men jeg velger å håpe på det beste, kan ikke gjøre noe annet. det går da bra med mange, så hvorfor ikke meg? Prøver å tenke sånn, men det er ikke veldig enkelt. Jeg synes det er en skummel opplevelse, dette å være gravid, hvertfall enn så lenge, det er så tidlig enda. Føler ikke at jeg kan glede meg enda, kan ikke planlegge noen ting, ikke si noe. Ikke merker jeg noe heller, det er nesten verst.. men samtidig er det "godt" å høre at andre har det på samme måte, at jeg ikke er alene om å være litt redd og bekymret. Et annet spørsmål,jeg skal til lege helt i begynnelsen av uke 8, er det for tidlig?det er nemlig en legetime jeg hadde bestilt lenge før jeg visste jeg var gravid....er det noen vits? Og hva skjer på denne timen, den første legetimen?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2009 #17 Skrevet 13. mai 2009 Et annet spørsmål,jeg skal til lege helt i begynnelsen av uke 8, er det for tidlig?det er nemlig en legetime jeg hadde bestilt lenge før jeg visste jeg var gravid....er det noen vits? Og hva skjer på denne timen, den første legetimen? jeg er gravid i uke 11, og var på første legetime i går. Der fikk jeg vite at det var for tidlig til å ta blodprøve, den måtte tas i uke 12, så jeg må komme tilbake neste uke (!). Ble litt irritert da, det var jo DE som hadde bedt meg komme på førstegangskontroll i uke 11... Det blir altså å ta seg fri fra jobben enda flere timer neste uke... Det legen gjorde, var å ta imot urinprøven og sjekke den, måle blodtrykket og fylle ut helsekort, samt den vanlige messinga om alkohol og røyk og slikt, samt at han spurte om jeg hadde spørsmål om noe. Ganske uinteressant, egentlig, for jeg har alltid vært frisk, og har googlet meg fram til svar på alle mulige spørsmål allerede Jeg tror nesten jeg ville ringt, hvis jeg var deg. Ringt legekontoret og spurt om det var noen vits, eller om du allikevel må komme tilbake i uke 12 for å ta den blodprøven. Lurer på om det er noe helt nytt, det der med at blodprøven må tas i uke 12, var noen som nevnte dette da jeg klaget min nød på et annet graviditetsforum.
Klematis Skrevet 13. mai 2009 #18 Skrevet 13. mai 2009 jeg er gravid i uke 11, og var på første legetime i går. Der fikk jeg vite at det var for tidlig til å ta blodprøve, den måtte tas i uke 12, så jeg må komme tilbake neste uke (!). Ble litt irritert da, det var jo DE som hadde bedt meg komme på førstegangskontroll i uke 11... Det blir altså å ta seg fri fra jobben enda flere timer neste uke... Det legen gjorde, var å ta imot urinprøven og sjekke den, måle blodtrykket og fylle ut helsekort, samt den vanlige messinga om alkohol og røyk og slikt, samt at han spurte om jeg hadde spørsmål om noe. Ganske uinteressant, egentlig, for jeg har alltid vært frisk, og har googlet meg fram til svar på alle mulige spørsmål allerede Jeg tror nesten jeg ville ringt, hvis jeg var deg. Ringt legekontoret og spurt om det var noen vits, eller om du allikevel må komme tilbake i uke 12 for å ta den blodprøven. Lurer på om det er noe helt nytt, det der med at blodprøven må tas i uke 12, var noen som nevnte dette da jeg klaget min nød på et annet graviditetsforum. Høres jo helt rart ut at prøvene må tas i uke 12? :klø: Jeg tok mine i uke 4 (altså når jeg var 3+4). Det de testet var blodtype og om jeg hadde antistoffer mot røde hunder. I tillegg til blodprosent og de der standardprøvene. Var tilbake igjen i uke 9, og da tok de kun blodprosent og jern, siden jeg hadde tatt alt det andre tidligere.
Harlekin Skrevet 13. mai 2009 #19 Skrevet 13. mai 2009 (endret) Jeg har lest at 50% av svangerskap ender i spontanabort. Men de aller, aller fleste er så tidlig at man ikke vet at man er gravid, og man tror det er en vanlig mens. Jeg er gravid i uke 11 nå, og gleder meg til "magiske" uke 12 - selv om jeg har vært lenge nok på graviditetsforum til å forstå at det er mange som mister også etter uke 12. I de tidlige ukene har jeg brukt ammetåka sin oversikt over sjanse for SA, her ligger den. Her står det også at etter 4. uke er det fortsatt 50% sjanse for at det kan gå galt, men at de fleste da mister så tidlig at det bare virker som mensen var litt sen. (gynekolog på St.Olavs) 50 %? Jeg har hørt at ca. 15 % av alle påbegynte svangerskap ender i SA/MA. Jeg sjekket linken din, og der stod det også at en St. Olavs-lege hadde sagt at 90 % av alle svangerskap ender i SA? Kan dette virkelig stemme? Endret 13. mai 2009 av Harlekin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå