Gå til innhold

Kan man skrive av på skatten det man ikke fikk med i fjor grunnet lav skatteprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg leide ut boligen min i fjor, og trakk fra det jeg kunne med tanke på oppussing og manglende betaling fra leieboere.

Har hørt at man kan trekke fra på skatten i år, stemmer det?

Må jeg eventuelt ha et ekstra skjema og fylle ut?

:) Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at dette ikke er mulig for privatpersoner, kun bedrifter. Men er ikke helt sikker, altså.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener å ha hørt at dette ikke er mulig for privatpersoner, kun bedrifter. Men er ikke helt sikker, altså.

Næringsdrivende kan fremføre underskudd og få trukket fra det på skatten senere år, men desverre ikke privatpersoner. Så med mindre du ikke er selvstendignæringsdirvende eller et AS eller lignende kan du ikke gjøre dette

Gjest Gjest
Skrevet

Men er det ikke sånn at om man betaler skatt av leieinntekter kan man føre utgifter for dette også? Utgifter og inntekter for i fjor (2008) skal jo på likningen for i år.

Skal ikke si dette 100% sikkert, men om man f eks selger en bolig man ikke har bodd i det siste året må man skatte av gevinsten - men man får også rett til å trekke fra utgifter man har hatt på huset. Trenger ikke starte eget firma for dét.

Gjest Gjest
Skrevet
Men er det ikke sånn at om man betaler skatt av leieinntekter kan man føre utgifter for dette også? Utgifter og inntekter for i fjor (2008) skal jo på likningen for i år.

Skal ikke si dette 100% sikkert, men om man f eks selger en bolig man ikke har bodd i det siste året må man skatte av gevinsten - men man får også rett til å trekke fra utgifter man har hatt på huset. Trenger ikke starte eget firma for dét.

likningen for i år. Med det mener jeg likningen for 2008.

Men nå er det mulig jeg misforstår hovedinnlegget litt, jeg trodde at du mente utgifter og inntekter på samme år. Er usikker på hvordan det er med "gamle" regninger. Men om du hadde en viss skatteprosent i 2008 og nå sitter med diverse utgifter, også for 2008, er det vel fortsatt ikke for seint å få det med i selvangivelsen? Er jo ikke alltid forskuddsskatten man betalte inn er riktig.

Gjest Gjest
Skrevet
Næringsdrivende kan fremføre underskudd og få trukket fra det på skatten senere år, men desverre ikke privatpersoner. Så med mindre du ikke er selvstendignæringsdirvende eller et AS eller lignende kan du ikke gjøre dette

Hvor har du det fra at kun næringsdrivende kan framføre ubenyttet underskudd. Les skatteloven §14-6, samt liknings ABC om underskudd.

Det er imidlertid kun næringsdrivende som kan tilbakeføre underskudd mot tidligere års skatteoppgjør, §14-7.

Gjest Gjest
Skrevet

Neppe.

Du kunne trekke det fra i fjor.

Skrevet

Jeg mente selfølgelig fra året før. Jeg skrev av alt jeg maktet i fjor. Jeg har en slump som jeg gjerne skulle skrevet av i år også pga lav skatteprosent i fjor. Jeg får ikke skrevet av mer en jeg betalte i skatt,selfølgelig.

Men da var det kun næringsdrivende med eget firma som kunne det forstod jeg gjennom denne tråden.

takk for svar

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mente selfølgelig fra året før. Jeg skrev av alt jeg maktet i fjor. Jeg har en slump som jeg gjerne skulle skrevet av i år også pga lav skatteprosent i fjor. Jeg får ikke skrevet av mer en jeg betalte i skatt,selfølgelig.

Men da var det kun næringsdrivende med eget firma som kunne det forstod jeg gjennom denne tråden.

takk for svar

Men les nå i loven, samt i liknings ABC i stedet for å høre på tilfeldige folk her på forumet. Hvis det er alminnelig inntekt kan dette framføres også for privatpersoner!!! Men hvis det er personfradraget som har gjort at du kom ut i minus kan ikke dette framføres (da personfradrag ikke er en del av alminnelig inntekt). Ev ta kontakt med likningskontoret for å få det bekreftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...