Gå til innhold

Inkassovarsel fra bokklubbene, betalt alt for sent

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har rotet det fint til ser jeg.

Jeg har nettopp kommet hjem fra et lengre fravær og funnet posten. Der ligger det en gammelt inkassovarsel. Det er rett og slett et par regninger og purringer som har fosvunnet i et kaos rett før jeg forlot huset, og jeg har trodd jeg har betalt de regningene.

Betalingsfristen har vært den 23 februar. (Sendt 9 februar, og "du har 14 dager til å gjøre opp for deg").

Har betalt, og sendt bokklubbene en mail, er det i det hele tatt håp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du RINGER og spør i morgen. IKKE vent på at noen har lest mailen din, det kan ta tid!

Gjest Gjest
Skrevet

Ringe har jeg ikke mulighet til. Jeg får håpe jeg er heldig, eller så får jeg bare betale inkassoen i en viss fart når den kommer.

Skrevet

har de ikke kundeservicetelefon? Eller har de ikke telefonkiosker hvor du bor?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har såpass telefonangst at jeg av erfaring vet at det sannsynligvis vil slå meg ut resten av dagen, og det henger i en til 2 dager til. Det har jeg ikke tid til nå med tanke på jobb.

Da tar jeg faktisk heller sjansen på å måtte betale inkassogebyret. Sure penger, men det er "verdt" det.

Skrevet

Jaja, er du villig til å betale mer penger til inkassobyrået fremfor å ringe å spør om betalingen din har blitt registrert, så er det vel ikke noe mer å tenke på.

Skrevet

Jeg har hørt fra flere hold at Bokklubbene ikke svarer på mailhenvendelser eller at det tar veldig lang tid. Så jeg tror jeg hadde bitt i meg telefonfrykten, var jeg deg. Inkasso kan fort bli veldig dyrt, og bare tanken på det må da oppveie litt ubehag i noen få minutter?

Skrevet

Hvis du har betalt regningen, skal du bare slappe av, med god samvittighet.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, egentlig ikke :) Selv om jeg ikke kan si det har noe med å ville, men hva jeg velger å prioritere. Er det samme som en venn av meg som heller tar buss i 4 døgn, og betaler ca en halv gang mer for å unngå fly. Det er rett og slett ikke verdt det. Har og en mistanke om at mine overordnende hadde blitt svært lite fornøyde med et vrak på jobb, dermed mindre vakter.

Men om noen vet hvor kjappe bokklubbene pleier være med å sende det videre til inkasso så gjelder fortsatt spørsmålet i hovedinnlegget :)

(Ja, jeg vet at det stod 14 dager, men de fleste firmaer har faste dager i måneden på når de gjør ulike ting som purringer, videresending til inkasso osv. Så jeg håper jeg er heldig i trekningen, eller så finner jeg det ut om en uke eller to antar jeg)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hørt fra flere hold at Bokklubbene ikke svarer på mailhenvendelser eller at det tar veldig lang tid. Så jeg tror jeg hadde bitt i meg telefonfrykten, var jeg deg. Inkasso kan fort bli veldig dyrt, og bare tanken på det må da oppveie litt ubehag i noen få minutter?

Nei.

Som jeg nevner høyere oppe: Det er ikke snakk om ubehag i noen minutter. I beste fall slipper jeg unna med et par timer fra jeg bestemmer meg, til jeg ringer + en dag. Da er det med rene fysiske reaksjoner som kvalme, i verste fall oppkast, gråt osv. Idiotisk, og jeg vet det.

Så etter å ha undersøkt litt og kommet frem til at det i verste fall kommer på 1000 kr, så er det en pris jeg er villig til å betale.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du har betalt regningen, skal du bare slappe av, med god samvittighet.

Satser på det :)

Men det er en god sjanse for at det allerede er oversendt, for jeg er GODT over fristen til å betale før det går til inkasso.

Men slappe av gjør jeg uansett, det er "bare" penger, og havregryn er sunt, og klesinnkjøp kan drøye ;)

Får se hva det ender med :)

Skrevet (endret)
Satser på det :)

Men det er en god sjanse for at det allerede er oversendt, for jeg er GODT over fristen til å betale før det går til inkasso.

Men slappe av gjør jeg uansett, det er "bare" penger, og havregryn er sunt, og klesinnkjøp kan drøye ;)

Får se hva det ender med :)

Haha. Når regningen er betalt, blir inkasso avbrutt. Dette gjelder også dersom betalingen og utsendingen av inkassokravet krysser hverandre. Derfor står det på alle inkassokrav at dersom du allerede har betalt, så skal du se bort fra henvendelsen. - Med andre ord: Dukker det opp et slemt brev de nærmeste to-tre dagene, kan du fyre i peisen med det.

Det verste du risikerer er at det er lagt til rente og purregebyr som legges til neste ordinære regning; men det er snakk om under hundrelappen. Du kan ha både melk, vaniljesukker og tørka frukt i havregrøten din.

Da er vi enige da! Slapp av ;) Alt ordner seg for snille jenter. :sol:

Endret av Kamikatze
Skrevet

Innen nå ville du sannsynligvis fått en betalingsoppfordring fra inkassobyrå, dersom du ikke har betalt.

Hva med å gå inn på nettbanken og sjekke der om du ser betalingen?

hvis det har gått til inkasso vil nok du allerede ha fått doblet gebyr(lurer på om det beløper er oppe i 285,- nå, og så kommer 285,- på igjen 14 dager etter betalingsoppfordringen har forfalt)

Uansett skal du da ha fått en betalingsoppfordring og evt. et varsel om tungt salær.

Gjest Jente38
Skrevet
Jeg har rotet det fint til ser jeg.

Jeg har nettopp kommet hjem fra et lengre fravær og funnet posten. Der ligger det en gammelt inkassovarsel. Det er rett og slett et par regninger og purringer som har fosvunnet i et kaos rett før jeg forlot huset, og jeg har trodd jeg har betalt de regningene.

Betalingsfristen har vært den 23 februar. (Sendt 9 februar, og "du har 14 dager til å gjøre opp for deg").

Har betalt, og sendt bokklubbene en mail, er det i det hele tatt håp?

Det er stenge lover før man kan igangsette inkasso/sende ting til inkasso.

Ingen grunn å få panikk ennå. Ifølge loven skal du få minst 2 inkasso-varsler, og på det tredje varsellet "kan" de sendte til inkasso. Bokklubber er håpløse på kundeservice (derfor meldte jeg meg ut - du kan ringe kundesenteret til du er blå i ansiktet. Aldri noe svar å få).

Men logg deg inn på medlemssiden din. Send dem epost hva det gjelder. Du får en elektronisk kvittering på sendt epost. I min erfaring svarer de raskere på epost enn på telefon!

Skrevet

Kan du be noen ringe for deg?

Jeg fikk et slikt varsel fra bokklubben for noen år siden. Jeg ringte, og de ba meg betale den siste regningen jeg skulle betalt inkludert purregebyr. Dermed var saken ute av verden.

Gjest Glør
Skrevet
Ingen grunn å få panikk ennå. Ifølge loven skal du få minst 2 inkasso-varsler, og på det tredje varsellet "kan" de sendte til inkasso.

De kan sende den til inkasso etter ett varsel. Gangen er at man først skal få en regning, deretter minst en vanlig purring, før de kan sende inkassovarsel, og etter det kan de sende den til inkasso. Bokklubber er vanligvis snillere enn de må være, siden de sender både to og tre purringer, før de sender inkassovarsel.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nok slutt på alle purringene fra bokklubbene man fikk før (husker jeg kunne få 6 varsler uten at det gikk til inkasso). Nå klarer de seg med faktura, purring MED inkassovarsel (det holder i massevis), så inkasso. Har jobbet med dette og hadde en del bokklubber i porteføljen. Noen er sikkert litt "snillere" (dumsnille spør du meg) og sender en ekstra purring, men det blir mindre og mindre av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Sikker på at du ikke har betalt den før?

Jeg fikk nemlig purring med inkassovarsel fra bokklubben på en faktura jeg hadde betalt for to måneder siden.

Jeg ringte de og forklarte at fakturaen ble betalt på forfall til kontonummer og med KID som oppgitt i original faktura. Nei, det kunne umulig stemme for de fant ikke betalingen hos seg. Åkei, da kan jeg fakse eller maile over kvitteringen min fra nettbanken der tall, kid og konto fremkommer. Svaret jeg fikk var at det kunne jeg spare meg for det var helt sikkert BBS som hadde punchet betalingen min feil. Nå er det vel ikke akkurat slik at BBS manuelt puncher betalinger i 2009, men de insisterte på at jeg skulle sjekke med bankforbindelsen min. Som sagt, så gjort - dama i banken holdt på å le seg i hjel, men for moro skyld så hentet hun fram en kvittering som viste at min lille betaling på kr 120 inngikk i en sumpost på 4,6 millioner inn til Bokklubbens konto. Og jeg ringte på nytt til bokklubben, men de stod fortsatt på sitt, men nå kunne de i hvertfall si at de skulle sjekke opp saken. Da jeg spurte om jeg kunne anse saken som ute av verden, så fikk jeg til svar at det kunne jeg ikke i fall det var slik at jeg ikke hadde betalt fakturaen... Da ble jeg så forbannet at jeg sendte to fulle A4-sider med vedlegg av faktura, purring, kvittering fra nettbanken og kvittering fra BBS til daglig leder i De Norske Bokklubbene. En uke etterpå fikk jeg et "vi beklager"-brev med bokgave i posten. Hyggelig nok, men toget er kjørt for min del. Aldri mer De Norske Bokklubbene. Fra nå av skal jeg kjøpe bøker i bokhandelen selv om det er noe dyrere.

Skrevet

De er ikke mye dyrere i bokhandelen. For der slipper du alle månedens bok du glemmer å avbestille. Og kanskje en del du bestiller, men aldri kommer til å lese. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...