Gå til innhold

huskjøp hos samboere....

bruden

Anbefalte innlegg

V har akkurat kjøpt hus og over mitt hode, GODT hjulpet av svigermor, har huset blitt kjøpt opp i min samboers navn og ikke mitt. Lånet står på 50/50 av oss. Hvordan gjør jeg det for å sikre min egen fremtid? Huset er fra hans familie så jeg forstår at de vil ha det i familien, men jeg er ikke interessert i å betale på noe jeg ikke får igjen om vi går fra hverandre.

Blir dette annerledes når vi gifter oss? er det ikke slik at det man tar med seg inn, går man ut igjen med? Så da får jeg ikke rettigheter på halvparten av huset da heller?

Bør vi skrive kontrakt på dette hos advokat eller gjøre det selv? Og testamentet??? Huset blir vel barnas sitt og ikke mitt, det da, i og med at de skal ha 2/3 av arven etter sin far??? Men jeg kan vel sitte i uskiftet bo så lenge????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

dersom dere gifter dere vil du jo kunne sitte i uskiftet bo...

men jeg tror nok du snarest bør få laget en kontrakt (hos advokat!) som sikkrer dine rettigheter i huset.. dersom dere begge betaler på lånet, bør dere begge eie (andelsstørrelser kan tilpasses)

samboere som eier sammen MÅ ha kontrakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er samboer med en som kjøper hus over ditt hode og med deg som låntaker til halvparten? Men du må jo ha skrevet under? Han kan jo ikke tegne lån i ditt navn?

Få en advokat til å se på en samboeravtale ja, umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du jo ikke godta.Du skal sitte med halve gjeldsbyrden, men ikke med verdien.

Vi kjøpte og hus av hans familie, men jeg hadde aldri godtatt at det skulle stå kun på han. Nei få det tinglyst på dere begge, eller få navnet ditt fra lånet. Så får han ha begge deler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dere er gift kan du få ditt navn på skjøtet uten kostnader (kanskje et lite gebyr....). Men så lenge dere er samboere, koster det fletta å få ditt navn på et allerede eksisterende skjøte. Men det krever selvfølgelig underskrift fra din samboer i begge tilfeller.

Så skaff deg en samboerkontrakt og testamente!

Stjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan halve lånet stå i ditt navn uten at du var med på beslutningen om huskjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skrev jeg under på lånet, det var jo avtalt, vi har vært sammen i mange år og dette har vært planlagt. Men svigermor og han skulle ordne papirene og det var i grunnen ikke i mine tanker en gang at huset ikke skulle stå på meg også.

Vi gifter oss om et år, men jeg vil ha kontrakt på at han må løse ut lånet, samt en viss verdi av huset om vi skulle skille lag, slik at jeg har en egenkapital til å kjøpe hus selv.

Takk for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skjønner jeg. Gå til en advokat du, så ordner ting seg! Dette må da samboeren din også være enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.dinside.no har både Testamente, Samboerkontrakt og f.eks Gjeldsbrev.

Det beste er salvsagt å ta en tur til advokat og få ting ordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...