Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende innen homeparty-virksomhet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirra_*
Skrevet

Hei!

Vurderer å begynne med homeparty-virksomhet, men firmaet krever at jeg registrerer meg som selvstendig næringsdrivende (mva og hele pakka). Noen som har vært ute for dette?

Hvilke konsekvenser får dette for skatt/skatteoppgjør? Jeg har jo alminnelig lønnsinntekt tillegg i løpet av året...

Har lett og lett på nett for å finne noe om dette, men... hjelp??

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet
Hei!

Vurderer å begynne med homeparty-virksomhet, men firmaet krever at jeg registrerer meg som selvstendig næringsdrivende (mva og hele pakka). Noen som har vært ute for dette?

Hvilke konsekvenser får dette for skatt/skatteoppgjør? Jeg har jo alminnelig lønnsinntekt tillegg i løpet av året...

Så vidt meg bekjent så er det mva fritt de første 50000....

Gjest Gjest_forvirra_*
Skrevet
Så vidt meg bekjent så er det mva fritt de første 50000....

Ja, er klar over det. Men går jo fort å selge for 50000 da... Og da er jo spørsmålet mitt igjen reelt; Hvordan påvirker dette mitt private skatteoppgjør?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det påvirker skatten din med 28 % av overskuddet til selskapet.

Dette kan du enkelt ordne med å endre ditt skattekort slik at din vanlige arbeidsgiver trekker mer skatt.

Eller du kan sette av 28 % av overskuddet på en konto slik at du har det til skatteoppgjøret kommer. Det samme bør du selvsagt gjøre med eventuelt mva. Og også huske at mva periodene er uavhengige av når du får pengene inn. Dvs. at dersom du fakturerer i mai og får betalt i juni så skal likevel mva inn i mva perioden den måneden du har fakturert ikke den måneden faktura blir betalt.

Ellers anbefaler jeg www.bedin.no.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Er du sikker på at du må registrere deg som selvstendig næringsdrivende? Det kan ofte høres verre ut en hva det er.. Les om "hobbyvirksomhet" på skatteetatens sider eller ring dem for bedre informasjon.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Og hvorfor må du det? høres useriøst ut

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, er klar over det. Men går jo fort å selge for 50000 da... Og da er jo spørsmålet mitt igjen reelt; Hvordan påvirker dette mitt private skatteoppgjør?

Bare pass på at du forsikrer deg. Blir du syk,kan du risikere å stå uten inntekt.

Er det virkelig fort gjort å selge for 50.000. De jeg kjenner i div sliter for tiden. Husk at du får en del utgifter som s.næringsdrivende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...