Cuba Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 (endret) Vi fikk valp i dag, en 6 måneder gammel blanding (rottweiler, schæfer, dobermann og støver om det spiller noen rolle ) Fra før har vi to katter på 7-8 måneder. Vi har forsiktig prøvd å la de nærme seg hverandre, men kattene er veldig skeptiske. Hunden drar i båndet og vil gjerne bort å leke med dem. Han piper og uler litt når han ikke får viljen sin. Den største katten (hannkatten) lager rare lyder når hunden er i nærheten og freser mot den når den nærmer seg for mye. Men likevel virker de nysgjerrige. De kommer ut når vi er ute og følger også etter oss litt når vi går tur. Så det virker jo positivt også, selv om de nok er redde for denne viltre store hunden. Foreldrene til samboeren har hatt med seg hunden hit noen ganger og hun er ikke glad i katter. Hadde hun fått tak i en av dem hadde det nok gått galt og dette tror jeg kattene vet. De er veldig redde for henne tror hun skremte de skikkelig en gang. Nå er kattene nesten aldri inne i selve huset, men har sitt eget rom i fyrrommet med luke ut i hagen. Så det er ikke noe problem sånn sett, men er jo greit at de kan være løse ute sammen etterhvert. Så ville høre om noen har noen tips til hvordan vi best kan la de bli kjent..!? For valpen vil vel bare leke? Endret 8. mars 2009 av Cuba
lovenemo Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Tenker at du bør ta det i kattenes tempo, ikke valpens. Hunden bør uansett lære seg at den ikke får leke med hvem som helst, når som helst, mener jeg. Hvis kattene er usikre og valpen kommer for fort og for nært innpå, kan det gå stygt ut over øynene til valpen deres Hold igjen valpen når kattene er i nærheten, og la de nærme seg slik det passer dem.
Gjest ..++.. Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Har selv to katter og skal snart få valp. Leste igår ett sted "Når katten får hund" for det er trossalt kattene også som får hund. Kattene var der fra før, og hunden er ny. Alt skal gå i kattenes tempo, og de skal være de som blir tatt vare på. Om du ikke finner det jeg leste, så vet jeg hvertfall at kattene skulle settes på ett rom, med tilgang til rommet valpen befinner seg i. Det skal settes opp en "sperrer" mellom dem, høy nok til at valpen ikke kan hoppe over, men høy nok til at katten kan det. på kattenes side kan du plassere en stol så de kan titte over på valpen og studere den uten at valpen får tak i dem. Kattene skal stå fritt til å nærme seg hunden til enhver tid. Kattene burde belønnes med gdbiter når den nærmer seg hunden, og når de omgås skal de begge få godbiter. det vil ta en stund før de kan omgås uten oppsyn, men de her klarte og få hund og katt til å bli perlevenner, noe jeg håper jeg også vil klare. Men for all del, husk at hunden er inntrengeren siden den er ny, så som hun over sa, etter kattenes tempo, ikke hundens Lykke til
Gjest yfytg Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Har selv to katter og skal snart få valp. Leste igår ett sted "Når katten får hund" for det er trossalt kattene også som får hund. Kattene var der fra før, og hunden er ny. Alt skal gå i kattenes tempo, og de skal være de som blir tatt vare på. Om du ikke finner det jeg leste, så vet jeg hvertfall at kattene skulle settes på ett rom, med tilgang til rommet valpen befinner seg i. Det skal settes opp en "sperrer" mellom dem, høy nok til at valpen ikke kan hoppe over, men høy nok til at katten kan det. på kattenes side kan du plassere en stol så de kan titte over på valpen og studere den uten at valpen får tak i dem. Kattene skal stå fritt til å nærme seg hunden til enhver tid. Kattene burde belønnes med gdbiter når den nærmer seg hunden, og når de omgås skal de begge få godbiter. det vil ta en stund før de kan omgås uten oppsyn, men de her klarte og få hund og katt til å bli perlevenner, noe jeg håper jeg også vil klare. Men for all del, husk at hunden er inntrengeren siden den er ny, så som hun over sa, etter kattenes tempo, ikke hundens Lykke til Jeg fant artikkelen nå, du finner den litt ned på denne siden: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=823
Cuba Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar Ja, har prøvd å ta det i kattenes tempo. Men hender at valpen får litt overtaket da han veier 30 kilo eller noe Men prøver å holde han stille og han har ikke vært så veldig nær dem. Den minste katten (jenta) er nok mest nysgjerrig og piper og kommer nærmere. Gikk rundt beina mine når han sto og tisset. Hadde han i bånd da. Så var litt redd akkurat da, men hun gikk før han ble ferdig da. Men han er stor og skummel så klart og de blir redde når han komme mot dem. Får vel kanskje bare fortsette å holde på han til det går seg til. Skulle bare ønske jeg kunne få han til å roe seg litt når de er i nærheten. Kanskje jeg kan bruke godbiter på noen måte? Men bør kanskje gjøre noen forhåndsøvelser først. Leste et sted om en som begynte med å gi en godbit hver gang hunden og henne vil øyekontakt. Om jeg f.eks sier "Hei Doglas" og når han ser meg i øynene får han godbiten? Når han er i nærheten av kattene snakker jeg forresten alltid med glad stemme. Har vel kanskje blitt litt strengere når han har nærmet de seg for fort eller generelt er for nære. Er det dumt? Takk for linken, den skal jeg se på
Gjest fruitdrops Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Det må gå i kattens tempo, og katten skal ALDRI holdes fast for å hilse på en hund, det er hunden som skal holdes(er hunden rolig og hører kan den jo være løs, men det er skjelden med en 6mnd gammel ny valp) og la katten komme bort til den. Vi fikk også en 6mnd gammel valp(schæfergutt) for en måned siden, og vi har en pusegutt på ca 1år fra før av. Han har aldri likt hunder, og har skygget unna når vi har fått besøk av andre hunder. Nå, en måned etterpå, er han fortsatt litt skeptisk, men katten gjemmer seg ikke. Bikkja var vant med katter fra før, og ville bare leke, men han har nok lært etter endel sår på nesa (han kan slå enda, men bruker ikke klør lenger). Det eneste du kan gjøre er å vente, vise kattene at han ikke er farlig, og lære han at han ikke skal ta de. Og pass på at kattene har "et trygt sted" å være, høyt oppe, eller under sofaen osv.
Cuba Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2009 Jeg holder aldri kattene da Eneste gangen vi møter de er når vi er ute i hagen, og da kommer de jo fram på eget initiativ. Men får bare være tålmodig ja Gleder meg til snøen forsvinner, litt lettere å holde han igjen når man ikke sklir bortover selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå