Gå til innhold

Tips fra dere katteeiere!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Jeg har en søster som har en hannkatt (6-7 md. tror jeg). Hun forteller at fra å være stueren og gå fast på kassa, så har han nå både begynt å skvette oppetter møbler, og han har også gjort fra seg på gulvet inne.

De har tenkt å kastrere katten, men det kan først bli gjort i april. Går ut fra at skvettingen oppetter møbler da vil bli borte...

Har dere noen gode tips ellers?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har en søster som har en hannkatt (6-7 md. tror jeg). Hun forteller at fra å være stueren og gå fast på kassa, så har han nå både begynt å skvette oppetter møbler, og han har også gjort fra seg på gulvet inne.

De har tenkt å kastrere katten, men det kan først bli gjort i april. Går ut fra at skvettingen oppetter møbler da vil bli borte...

Har dere noen gode tips ellers?

La katten få være ute. Ha dokassen på fast sted. Hver gang han skvetter inne så bær han bort til kassen. Forhåpentligvis lærer han at det er der han skal skvette. Men er det andre katter som også er der? Skvetting er vel en form for markering.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Han er den eneste firbeinte i huset!

Han er en del utendørs, men kommer inn for å gå på do!... Har vel ikke forstått ennå at det går an å gå på do ute.

Dokassa står på fast plass, og de bærer han dit med en gang de ser noe er i gjære, men likevel har han altså begynt med denne uvanen.

Skrevet

jeg vil tro katten har kommet i puberteten og føler større behov for å markere seg. det lønner seg å kastrere katten før den er 6 mnd.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Nå er jeg i farten ikke helt sikker på nøyaktig alder, men min søster hadde i alle fall fått beskjed fra veterinær om at de ikke kunne kastrere den før i april.

Jeg vil også tro at markeringen vil bli borte da. Men hvorfor i all verden har den begynt å bæsje på gulvet i stedet for kassa som står like i nærheten? Den har jo gått på kassa helt siden de fikk den som liten kattunge.

Skrevet

Tømmer de kassa ofte nok? hvilken type sand bruker de? Står kassa i nærheten av maten hans? har det skjedd noen store forandringer i bosituasjonen til søsteren din?

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet
Tømmer de kassa ofte nok? hvilken type sand bruker de? Står kassa i nærheten av maten hans? har det skjedd noen store forandringer i bosituasjonen til søsteren din?

Ja, kassa tømmes helt regelmessig (min søster tar katteholdet meget alvorlig, ikke noe tull...). Jeg vet ikke hvilken sand de bruker, men alt er nok etter forskriftene... Kassa står på et av badene, de passer alltid på å ha døren på gløtt inn dit, så det er heller ikke problemet. De har bodd på samme sted hele tiden, så han er ikke forvirret på grunn av det heller.

I det hele tatt er han en snodig liten katt! =)

Skrevet (endret)

Jeg ville kontaktet en annen veterinær!

Er katten kjønnsmoden, som mest sannsynlig er grunnen til at den skvetter oppetter møbler og markerer, så bør veterinæren kunne kastrere katten nå.

Jeg ville for alt i verden ikke ha sluppet ham ut, det blir det kattunger av!

Tenk på de hunnkattene som går ute, og som mer enn gjerne legger seg ned for å bli parret av din hannkatt.

Vil du bidra til at dette skjer?

Er katten 6-7 mnd gammel og i tillegg har en grei vekt er den klar for kastrering nå! Bare tull at de skal vente med det.

Noen veterinærer kastrerer katter i 12 ukers alderen, såkalt tidligkastrering.

Lykke til, og flott at din søster ønsker å kastrere katten sin :D

Endret av spezitas
Skrevet
La katten få være ute. Ha dokassen på fast sted. Hver gang han skvetter inne så bær han bort til kassen. Forhåpentligvis lærer han at det er der han skal skvette. Men er det andre katter som også er der? Skvetting er vel en form for markering.

Helt enig med deg. Bra innlegg :ler:

Skrevet

Katten skvetter fordi den er kjønnsmoden (markerer), og bør kastreres nå. Hvis veterinæren er blitt opplyst om denne adferden, synes jeg det er mer enn merkverdig at han/hun vil vente. Hvis så er tilfelle ville jeg ha kontaktet enn annen veterinær og fått det gjort der. Er bare tull å vente med det. Og for all del, slipp ikke katten ut før det er gjort!

Skrevet (endret)

Han kan da bli kastrert nå! :-)

ikke for tidlig det! kan kastrere dem enda tidligere!!

men det vil ikke jg ha gjort synes så synd på dem: (

Fant UT for noen dager siden her at den ene hankatten vi tok til oss, IKKE var kastrert!. hu dama sa det:O -

Så nå har vi ho katten stengt inne på rommet mitt: (

med kattedo - mat og vann!! så prøver jeg så ofte som mulig og være hos henne:) er så fælt! liker ikke og stenge dyr inne ! :S

Men på onsdag skal både ho og han katten kastreses og steriliseres og fjerne livmoren! i tilfelle det har skjedd noe!;( synes synd på dem da! men det er jo til dems beste!!

men som sagt - ha kattedoen på en fast plass! er ikke alle katter som liker at det er ''dør på katte doen'' . skift sanden når det trengs,

Endret av Siiw
Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Er det noen sak, når man kan spørre på KG?!

Skal bringe alle gode råd videre, så skal vel alt gå greit til slutt!

Skrevet
Katten skvetter fordi den er kjønnsmoden (markerer), og bør kastreres nå. Hvis veterinæren er blitt opplyst om denne adferden, synes jeg det er mer enn merkverdig at han/hun vil vente. Hvis så er tilfelle ville jeg ha kontaktet enn annen veterinær og fått det gjort der. Er bare tull å vente med det. Og for all del, slipp ikke katten ut før det er gjort!

Helt enig, ingen vits i vente med kastrering! Da risikerer du at katten vil fortsette å markere etter at den er kastrert også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...