Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 32 og skal på neste kontroll hos jordmor i uke 36. Jeg ser mange skriver at de gikk med f.eks 3cm åpning fra uke xx. Jeg har aldri blitt undersøkt innvendig verken av lege eller jordmor. Greit å være litt forberedt tenker jeg.

Skrevet

Sannsynligvis ingen vits i å sjekke åpning så tidlig. Selv om noen går med en centimeter eller to med åpning et par tre uker, har det ikke noe særlig å si for når fødselen starter. Og det er ofte flergangsfødende som opplever det har jeg inntrykk av.

Gjest skoeska
Skrevet

Jordmor spurte meg i uke 38 om jeg ville om hun skulle sjekke om jeg var modnet/om det var åpning. Jeg ville ikke der og da, men i uke 39 spurte hun igjen og jeg sa ja.. Da var alt helt lukket og jeg var ikke modnet i det hele tatt.

Hvis du har lyst at jm skal sjekke kan du jo spør om hun kan gjøre det.. Og hvis du _ikke_ vil at hun skal sjekke kan du si nei når hun spør. Det er ikke obligatorisk å sjekke det!

Skrevet

Min jordmor sjekket aldri åpning på meg.

Skrevet

Som regel er det vel på overtidskontroll man sjekker det. Jeg ble i alle fall sjekka åpning på da jeg var til kontroll 6 dager etter termin. Hadde 1 cm åpning, ble tøyd litt i og fødte dagen etter :)

Skrevet

Verken jordmor eller legen sjekket det hos meg før jeg selv spurte om de kunne sjekke. Det var i uke 39 jeg spurte om de kunne sjekke.

Skrevet

Hverken lege eller jordmor sjekket noe slikt på meg på kontrollene.

(Første, og eneste, gang det ble sjekket åpning på meg var på fødestua, da var den 9 cm.)

Jordmor var jeg siste gang hos i uke 36, da sa hun bare "lykke til" når timen var over (jeg gikk stort sett annenhver gang hos henne og legen, men derfra og ut ble det altså bare legen) og legen min er en sånn som ikke gjør noe med mindre du spørr om det. På kontrollen i uke 38 sjekka han ikke om hodet var festet, så i uke 40 spurte vi... men åpning? Nei, da jeg var der dagen før termin var han mest av alt opptatt av å påpeke at fødselen ikke ville bli satt igang før to uker senere. Å vurdere hvorvidt jeg var moden var laaaaangt fra hans tankebane ja.

Skrevet

Hos meg ble ikke åpningen sjekket før jeg lå innlagt på Føden med 3 min mellom riene. Verken første eller andre gang. Fikk aldri forespørsel om å sjekke det eller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...