Lemming Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Jeg leter etter en av yndligsbøkene mine som barn. Jeg husker bare vagt hva den handler om, men skal gjøre et forsøk på å forklare. Husker at en menneskejente ble venn med en liten trolljente. Menneskejenta hadde en enkel kjole på seg og lyst hår. De lekte sammen, og lagde lekehester av kongler som de satte ben på. De lagde seg også dukker, svøpte kongler i blader slik at det ble som en baby inntullet i pledd. Så skjedde det noe dramatisk som jeg ikke husker helt, men noen ble tatt til fange. Jeg troor det var menneskebarnet som ble tatt til fange, siden troll og mennesker ikke skulle leke sammen, eller noe i den duren. Så måtte trolljenta redde menneskejenta da. Mener jeg har et bilde i hodet mitt av denne menneskejenta som sitter i en underjordisk grotte eller noe slikt og gråter. Det jeg husker best er egentlig illustrasjonene. Husker jeg syntes tegningene var så flotte. Jeg kom over en barnebok om troll av Rolf Lidberg, og tenkte "JA, dette må være samme forfatter", for tegninge hans var veldig like, men jeg har søkt på han på internett, og jeg finner ikke denne boka...
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Håper det er denne http://www.brukbarbok.com/index.php?page=s...1&Itemid=22 Rokkesteinen av Reidar Brodtkorb Den er kjempefin.
Lemming Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2009 Tror ikke det er den. Illustrasjonen er iallefall ikke lik, så med mindre det er samme boken, men med andre illustrasjoner, så er det ikke den..
Visiter Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Dude! Jeg hadde én bok om troll som liten, og tenkte på den med én gang jeg så tittelen på tråden. Det eneste jeg kjenner igjen fra beskrivelsen din er en jente med lyst hår og at de lagde konglegreier med pinner i, men jeg mener å huske at alle i boken var troll. Jeg googlet "Rolf Lidberg" også, og det er definitivt samme illustrasjonsstil som i boken jeg hadde. Kan det hende at du blander sammen to historier? En annen mulighet er jo at Lidberg har laget mange bøker om troll som ligner litt på hverandre. Et kjapt google-søk viser jo at fyren kobles til troll, så ... I julen leste jeg en annen gammel barnebok jeg har; den handler om nisser, men er veldig lik de andre. Uansett, hvis du tror boken jeg husker kan være den du tenker på, kan jeg godt spørre min mor om hun gidder å se hva den heter. Nå kom jeg faktisk på litt mer av handlingen (jeg tror ikke det var så mye handling, egentlig, den bare skildret litt av disse trollenes dagligliv). Disse trollene holdt på med noen slags blomster, eller bommullaktige planter eller noe. Eller var det sånne løvetenner man kan blåse på? Gid, jeg husker visst ikke noe mer konkret enn det.
Lemming Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2009 Ja, jeg husker så lite av historien at jeg ser ikke bort ifra at jeg blander. Det høres jo ut som samme bok! :D Husker iallefall helt sikkert at trollbarna lagde leker av kongler. Lidberg sine tegninger var iallefall utrolig like. Kan du skjekke det? *krysser fingrene for at det er samme bok* :happy:
Lemming Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2009 Jeg drar denne opp, stadig i håp om å finne boken min...
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Jeg drar denne opp, stadig i håp om å finne boken min... Kanskje du har drømt
Oldcrow Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Jeg vet dette er maaange år siden denne tråden,men jeg lurer på om du fant denne boken? Det var min yndlings bok, jeg husker ikke hva den het, men har leita og leita ..
Oldcrow Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 Fant plutselig bilde av en bok som heter Trolljenta Allikin! Jeg tror det må ha vært den! 😍
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Hva er vitsen å svare på en tråd som er 12 år gammel som ble startet av en bruker som ikke har vært her inne på 3 år? Anonymkode: 6ac1f...5fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå