Gå til innhold

Hvilken bunad skal jeg velge?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg skal kjøpe meg bunad!...men hvilken? Jeg har flyttet utallige ganger, både i oppveksten og senere, og føler ikke spesiell tilhørighet til noen steder i Norge. Så lenge bunaden er norsk (og fin), er jeg fornøyd :) Hvilken bunad er finest og ikke altfor tung å ha på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Hanne_*

Jeg synes absolutt at bunad skal velges ut fra tilhørighet.

Siden du har flyttet mange ganger er det kanskje vanskelig for deg det, men hva med hvor dine foreldre er fra? Eller der du bor nå, er det et sted du kan tenke deg å fortsette å bo fremover og dermed få tilhørighet der?

Jeg er ikke tilhenger av at man skal velge en bunad ut fra at man synes den er fin eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg tenker vel uansett å velge bunad etter utseende og komfort. Synes bunad står for norsk tradisjon, og da får det holde at jeg velger en norsk bunad :) Så langt synes jeg Nordlansbunaden er fin (men må man ha den lua?) og Beltestakken er fin. Telemarksbunad ser også veldig fin ut, men den er kanskje ikke så lett å ha på seg? Ser veldig tung ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mener man bør velge bunad ut i fra tilhørighet. Du som har flyttet en del har vel mangt å velge mellom, og familien din har gjerne røtter flere steder? Når det er sagt, så må man ikke ha kysen til nordlandsdrakten. Ofte er det slik at luer/kyser er for barn og gifte kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pimpernell_*
Nja, jeg tenker vel uansett å velge bunad etter utseende og komfort. Synes bunad står for norsk tradisjon, og da får det holde at jeg velger en norsk bunad :) Så langt synes jeg Nordlansbunaden er fin (men må man ha den lua?) og Beltestakken er fin. Telemarksbunad ser også veldig fin ut, men den er kanskje ikke så lett å ha på seg? Ser veldig tung ut..

Du bør vel ha en viss tilknytning til norland om du velger bunad derfra? Har du feks bodd der? En venninne av meg og søstrene hennes fikk nordlandsbunader da moren kom over et supersalg. Men hun valgte til slutt å selge den videre da hun aldri hadde vært i nordland og heller ikke hadde noe familie eller annen tilknytning til landsdelen. Hun ble så lei av å få pepper fordi hun hadde en bunad med null tilknytning og syntes etterhvert det ikke var noen stas å gå med den fordi den ikke betydde noe..

Når det gjelder nordlandsbunad trenger du ikke ha lua med. Det er også slik at den grønne bunaden representerer de som kommer fra innlandet, mens den blå representerer kyststrøk..

Hilsen en stolt bærer av nordlandsbunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at bunad skal velges ut fra tilhørighet.

Siden du har flyttet mange ganger er det kanskje vanskelig for deg det, men hva med hvor dine foreldre er fra? Eller der du bor nå, er det et sted du kan tenke deg å fortsette å bo fremover og dermed få tilhørighet der?

Jeg er ikke tilhenger av at man skal velge en bunad ut fra at man synes den er fin eller ikke.

Enig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Telemarksbunaden (øst-telemark) blir nok fort tung og varm. Enig i at Nordlandsbunaden er nydelig, men synes (som de over) at man ikke bør ha en bunad man ikke har tilknytning til. Hva med en folkedrakt eller kystdrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, velg den du selv vil ha, det skulle da bare mangle også.

Selv "bunadmafiaen" har gitt seg på det nå. Nå kjemper de for at folk skal bære bunaden riktig (med rett tilbehør), og det er i grunnen forståelig.

Og ja, iflg. "bunadmafiaen" må du ha den lua.

Bruk litt tid på dette. Tenk gjennom hva du liker. Jeg for min del synes nordlandsbunaden er mindre pen, men smaken er forskjellig.

Noen bunader har hvitt forkle, hvordan passer det for deg? Søler du mye kan det være dumt.

Noen (mange) buander har stramt liv, er det noe for deg? Eller bør du velge en uten liv eller en med løsere liv?

osv..

Skaff deg en oversikt over de forskjellige bunadene og vei for og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grønn trønderbunad :) storfornøyd med den! Bare synd jeg har hatt så få anledninger til å bruke den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids velge en bunad fra et sted du ikke har tilhørighet til, men forvent deg bare mange spørsmål og kanskje noen rare blikk. Mange har en oppfatning av at bunad bør velges ut fra et sted man selv, foreldre, evt. besteforeldre har tilhørighet til. Vanligvis vil man jo da ha flere steder å velge mellom.

Ellers syns jeg Telemark-bunadene er fine, og ville kanskje valgt en av beltestakkene om jeg skulle velge helt fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Bunad- og folkedraktrådet har dette å si om saken:

Mange velger bunad fra et sted de har familie eller slektstilknyttning. Men det er også andre måter å føle tilhørighet til et område. F.eks feriested. Det viktigste er at en velger en bunad en selv liker, uansett om tilknytningen er slekt eller en annen.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/10/431406.html

Selv har jeg sansen for de bunadene som er basert på historisk materiale, heller enn de som er laget utifra fri fantasi/moderne smak. De "historiske" er gjerne mer komplette og gjennomtenkte, og det hører oftest med ytterplagg, hodeplagg, fottøy etc som et komplett antrekk ville bestått av.

Personlig er jeg ikke glad i varianter som har matchende broderi på skjørt, liv, lue, lomme, forkle og gud-vet-hva mer man kan brodere. Det ser veldig designet og uhistorisk ut. Nordlandsbunaden får jeg spader av. Men for mange er jo det blitt selve definisjonen på en bunad, så... Og jeg må innrømme jeg synes Grafferdrakten er vakker, men den HAR jo faktisk historiske referanser.

Videre liker jeg dem som ikke er så lange i livet. Bittelitt over naturlig livlinje pleier å kle de fleste veldig godt. Bunader med for lange liv ødelegger selv den flotteste kropp.

Jeg synes Agder og Telemark har mange fine bunader (Åmlibunad/Aust-Agder, og både Øst- og Vest-Telemark... og Vest-Agder...). Synes også Oppland har mye fint å by på. Og Vestfold. Og...

Erm, det beste rådet er egentlig å sjekke ut en bunadsbok eller to ("Norske Bunader" utgitt av Husfliden, og "Norske bunader og samiske folkedrakter" av Heidi Fossnes anbefales. De fleste biblioteker har dem, og de fleste Husfild-butikker har dem også liggende som bla-eksemplarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre her, bunad skal velges ut fra tilhørighet!

Hadde jeg gått hjemme med nordlandsbunad hadde folk virkelig begynt å lure. En kan ikke bare velge fritt!

Er det noen i familien din som har bunad? Da kan du velge den samme som dem eventuelt.

Og den fineste bunaden, det er uten tvil Hardangerbunaden!! :D Elske bunaden min:) Kan være varm til tider, men føler meg utrolig fin i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg skal kjøpe meg bunad!...men hvilken? Jeg har flyttet utallige ganger, både i oppveksten og senere, og føler ikke spesiell tilhørighet til noen steder i Norge. Så lenge bunaden er norsk (og fin), er jeg fornøyd :) Hvilken bunad er finest og ikke altfor tung å ha på seg?

Hardangerbunaden. Den er knallfin. Jeg vil si at den er norges fineste. Ikke for varm, ei heller for kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man bør velge bunad etter tilhørighet, men det må alle få lov til å velge selv...

Når det gjelder Telemark har jeg øst Telemark selv og den er ganske så tung og er et styr å få på seg, men får fryktelig mye skryt av den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir på en måte litt rart å bare velge og vrake en bunad fra et sted man ikke har bodd eller besøkt før. Men etter å ha bodd på et sted et par år syntes jeg det er greit å skaffe seg den lokale bunaden. Men det "riktigste" er å skaffe seg bunad fra der slekta stammer fra. Blir litt mer tradisjon i det da og det er vel det bunad handler om :)

Selv har jeg Nordmørebunaden som jeg er veldig fornøyd med, men slekter også fra Bergen området samt Hardanger og liker de lokale bunadene der veldig godt. Moren og tanten min har Hardangerbunaden og jeg syntes den er definitivt en blant de fineste.

Endret av Kiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med de som sier at en bør velge bunad utifra tilhørighet. Men så er jeg litt for tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...