Gå til innhold

Pus skal i narkose

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Jeg har en katt på tre år som skal ta biopsi i morgen. For at dette skal væe mulig må katten min i narkose. Når vi steriliserte henne hadde hun problem med å våkne, og fikk derfor oppvåkningssprøyte. Som dere skjønner er jeg svært bekymret for hva morgendagen bringer. Er det noe jeg kan si til veterinæren før de starter? Hun er en hellig birma, og de er jo i tillegg kjent for å tåle narkosen dårlig.

Kissy skal ta biopsi av huden, da hun trolig har en sykdom som heter Lupus. Når vi nå tar biopsi på henne er det for å finne ut hvordan hun skal behandles.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest veterinær
Skrevet

Hun skal vel neppe i narkose for å ta biopsi, men hun blir sedert. Gjør veterinæren oppmerksom på hva som skjedde forrige gang, så tar de sine forhåndsregler. Hos oss er det rutine å gi pasientene oppvåkningssprøyte, det tilsier ikke at det har vært noe galt under bedøvelsen eller narkosen. Vi liker at pasientene er våken når de forlater klinikken, med mindre det er noe som tilsier at vi ikke skal vekke dem.

Hvis det er samme veterinær som sist, så kan det hende de prøver andre medikamenter denne gangen, for å se om katten tolererer dem bedre enn de forrige. Lykke til, det går nok helt fint:)

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Hei. Takk for svar.

Det er dessverre ikke samme veterinær som forrige gang:( Jeg får vel bare forsøke å forklare veterinæren nå at jeg er redd pga det som skjedde forrige gang. Går det an å be veterinæren om å gi henne minimalt med bedøvelse?

Hva er forskjellen på å sedere en katt og legge den i narkose? Tror veterinæren sa at katten måtte legges i narkose. Ble litt usikker nå.. Kanskje den skal sederes.

Kissy har symptomer både på nesen (sår nese som ikke går over. Har sjekket det meste annet), minimalt på ørene og mest på potene (meget tørr hud. Ikke betent). Veterinæren skal ta en bit av poten hennes. Hvor mye tar de? Er det fare for infeksjoner i såret i ettertid?

Skrevet
Hei. Takk for svar.

Det er dessverre ikke samme veterinær som forrige gang:( Jeg får vel bare forsøke å forklare veterinæren nå at jeg er redd pga det som skjedde forrige gang. Går det an å be veterinæren om å gi henne minimalt med bedøvelse?

Hva er forskjellen på å sedere en katt og legge den i narkose? Tror veterinæren sa at katten måtte legges i narkose. Ble litt usikker nå.. Kanskje den skal sederes.

Kissy har symptomer både på nesen (sår nese som ikke går over. Har sjekket det meste annet), minimalt på ørene og mest på potene (meget tørr hud. Ikke betent). Veterinæren skal ta en bit av poten hennes. Hvor mye tar de? Er det fare for infeksjoner i såret i ettertid?

Forskjellen mellom narkose og sedasjon er i all hovedsak at når dyret legges i narkose så er bedøvelsen mye dypere enn hvis man kun sederer. Narkose brukes under f eks sterilisering av hunnkatt, smertefulle kirurgiske inngrep som f eks trekking av tenner, bukoperasjoner osv. Sedasjon med lokalbedøvelse brukes f eks ved kastrering av hannkatt, mindre smertefulle inngrep f eks tannrens og ørerens. Ved narkose legger man som regel en sonde i luftrøret på pasienten, og ofte også intravenøs væske.

Katter bruker ofte lengre tid på å komme til seg selv igjen etter narkose enn hunder, pga stoffskiftet. Noen rasekatter er også kjent for å tolerere sedasjon/narkose dårligere enn andre.

Når man tar biopsi bruker man som regel en biopsinål og tar en liten bit av f eks poten. Det er ikke store biten det er snakk om, under en halv cm i diameter. Det er veldig sjelden at sår etter biopsier blir betente.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...