Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Hei! Har akkurat overtatt vår nye bolig og oppdaget først etter overtagelse at det innebygde kjøleskapet ikke akkurat luktet blomster! Det er rengjort av forrige eier og alt ser fint ut, men det er en litt innestengt sur lukt i det allikevel. Finnes det noe vidundermiddel som tar bort lukt når ikke vanlig vask gjør det?
Gjest Jente38 Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Hei! Har akkurat overtatt vår nye bolig og oppdaget først etter overtagelse at det innebygde kjøleskapet ikke akkurat luktet blomster! Det er rengjort av forrige eier og alt ser fint ut, men det er en litt innestengt sur lukt i det allikevel. Finnes det noe vidundermiddel som tar bort lukt når ikke vanlig vask gjør det? Jeg bruker kaffegrut. Neste gang du trakter kaffe, legg gruten i en liten bolle i kjøleskapet over natta. Vips...lukta er borte. Garantert!
Vinduskarmen Skrevet 27. august 2014 #3 Skrevet 27. august 2014 Vi har samme problem, overtok nettopp ny leilighet. Det er rengjort og det er ingen synlige årsaker til lukta. Noen som har flere tips enn kaffegrut? Jeg har ikke fått handla inn noe å lage kaffe med eller i. Litt desperat. Vil ikke kjøpe inn masse mat og risikere at lukten setter seg i maten. Da går jeg heller ut å spiser til problemet er løst.
Gjest constance90 Skrevet 27. august 2014 #4 Skrevet 27. august 2014 Du kan også bare strø kaffe i kjøleskapet, trenger ikke å være "kokt"
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #5 Skrevet 27. august 2014 Er ikke bare fordi det har vært avskrudd mellom flyttingene da? Eddik skal vel være vindundermiddelet for å fjerne lukt, uten at jeg har testet det selv. Anonymous poster hash: 766d4...2d4 1
Vinduskarmen Skrevet 27. august 2014 #6 Skrevet 27. august 2014 Er ikke bare fordi det har vært avskrudd mellom flyttingene da? Eddik skal vel være vindundermiddelet for å fjerne lukt, uten at jeg har testet det selv. Anonymous poster hash: 766d4...2d4 Tenkte først det jeg også, men nå har det vært på en stund og vi reagerte på lukten allerede da vi var på visning. Tester med eddik sånn som noen skrev over her.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #7 Skrevet 27. august 2014 Ta ut alt inni, dra kjøleskapet frem fra innbyggingen, og se hva som ligger bak! De aller fleste kjøleskap er selvavrimende, dvs. At de iser seg av selv ved at is fester seg på bakveggen inn i kjøleskapet. Når skapet ikke går, tiner isen og renner ned i en renne og ut på baksiden av skapet og ned på motoren der vannet fordamper. Har det vært mye rart i kjøleskapet, f eks mat som ikke har vært tildekket blir det og mye rart o luften inne i kjøleskapet. Og dette fester seg sammen med dampen som fryser til is og smelter og renner ur av kjøleskapet. Ta forsiktig en q tip nedi hullet inne i kjøleskapet og rot litt rundt og trekk den ut igjen så skal du få et godt bilde på om der er noe muffins nedi der. Se og på vannskåla opp på motoren om der er mye muffins. Den kan du fint vaske med klut oppvridd i ,litt zalovann. Er der mye klin i slangen for avløpsvannet, setter du en brusflaske under slangen bak kjøleskapet og heller forsiktig litt vann, først så du ser at det renner igjennom. Så kan du ta noen dråper sitron fra en sitronfrukt, IKKE FLASKESITRON ELLER ANNEN KUNSTIG FREMSTILT SITRON, oppi 1 liter vann og helle igjenom. Vask kjøleskapet med mikrofiberklut, oppvridd i zalovann tilsett gjerne litt sitron i vannet. Sitronen desinfiserer. Legg gjerne noen sitronskiver på et fat inni kjøleskapet når det er vasket og før du setter mat inni. Oppsårne råe potetskiver skal og tiltrekke seg lukt. Husk før du begynner å gjøre noe som helst, trekk ut strømstøbselet eller slå av simringen til kjøleskapet! Ønsker tilbakemeld. På resultatet.Anonymous poster hash: 1eb41...185
Vinduskarmen Skrevet 27. august 2014 #8 Skrevet 27. august 2014 Ta ut alt inni, dra kjøleskapet frem fra innbyggingen, og se hva som ligger bak! De aller fleste kjøleskap er selvavrimende, dvs. At de iser seg av selv ved at is fester seg på bakveggen inn i kjøleskapet. Når skapet ikke går, tiner isen og renner ned i en renne og ut på baksiden av skapet og ned på motoren der vannet fordamper. Har det vært mye rart i kjøleskapet, f eks mat som ikke har vært tildekket blir det og mye rart o luften inne i kjøleskapet. Og dette fester seg sammen med dampen som fryser til is og smelter og renner ur av kjøleskapet. Ta forsiktig en q tip nedi hullet inne i kjøleskapet og rot litt rundt og trekk den ut igjen så skal du få et godt bilde på om der er noe muffins nedi der. Se og på vannskåla opp på motoren om der er mye muffins. Den kan du fint vaske med klut oppvridd i ,litt zalovann. Er der mye klin i slangen for avløpsvannet, setter du en brusflaske under slangen bak kjøleskapet og heller forsiktig litt vann, først så du ser at det renner igjennom. Så kan du ta noen dråper sitron fra en sitronfrukt, IKKE FLASKESITRON ELLER ANNEN KUNSTIG FREMSTILT SITRON, oppi 1 liter vann og helle igjenom. Vask kjøleskapet med mikrofiberklut, oppvridd i zalovann tilsett gjerne litt sitron i vannet. Sitronen desinfiserer. Legg gjerne noen sitronskiver på et fat inni kjøleskapet når det er vasket og før du setter mat inni. Oppsårne råe potetskiver skal og tiltrekke seg lukt. Husk før du begynner å gjøre noe som helst, trekk ut strømstøbselet eller slå av simringen til kjøleskapet! Ønsker tilbakemeld. På resultatet.Anonymous poster hash: 1eb41...185 Wow! Takk for veldig godt og utfyllende svar. Skal prøve på dette i morgen. Tilbakemelding på resultat skal du få. Har ikke fått handlet inne stort til leiligheten enda, så jeg får sende gubben med en smørbrødliste i morgen
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #9 Skrevet 27. august 2014 Wow! Takk for veldig godt og utfyllende svar. Skal prøve på dette i morgen. Tilbakemelding på resultat skal du få. Har ikke fått handlet inne stort til leiligheten enda, så jeg får sende gubben med en smørbrødliste i morgen Vent med matinnkjøp inntil du har vasket og ser om du får kjøleskapet i ok. Stand. Får du ikke bort lukten er dette grunn til å ta opp med selger/utleier. Anonymous poster hash: 1eb41...185
AnonymBruker Skrevet 28. august 2014 #10 Skrevet 28. august 2014 ^^ Noe muffens, men for all del, det kan vel godt være muffins der og…. Anonymous poster hash: d41b9...f2f
Vinduskarmen Skrevet 28. august 2014 #11 Skrevet 28. august 2014 Satte inn en skål med eddik i går kveld, siden jeg manglet både klut, sitroner og zalo. Det roa ned det verste av lukten. Hvertfall såpass at jeg klarte å stå med hodet inni der mens jeg vaska. Gjorde alt som ble beskrevet i post #7 her, og det var ikke grums noen av stedene. Fikk ut noen få biter fra røret, og det lå bittelitt saker i vannskåla over motoren. Ikke voldsomt, og det luktet heller ingenting. Begynte så å vaske med zalo + sitron, og da oppdaget jeg at inni selve gummikanten nederst på døra var det masse klin. Mistenker at det kanskje er gammel, størknet melk som har rent ned. Var "godt gjemt", måtte dra ganske hardt for å se det. Måtte frem med en skrape for å få det vekk. Luktet veldig stramt av kluten jeg brukte, så regner med at det var kilden. Håper virkelig at det var kilden!! Vaska grundig en gang til etter det, og satte inn noen skiver sitron. Lar det stå i noen timer før jeg vurderer å gå på butikken å handle litt. Jeg har så lyst til å kunne ha mat i kjøleskapet!! Vi har spist ute de siste 3 kveldene. Litt lei. Tusen takk for supre tips!! Skal komme med en oppdatering på om jeg fikk løst problemet helt. 1
Vinduskarmen Skrevet 29. august 2014 #12 Skrevet 29. august 2014 Lot det ligge noen sitronskiver i kjøleskapet over natten, og nå merker jeg ingenting. Lukter bare frisk sitron. Vet ikke riktig hva som har gjort susen, men det har funka! Nå kan jeg endelig handle inn mat :D Hurra. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #13 Skrevet 29. august 2014 Lot det ligge noen sitronskiver i kjøleskapet over natten, og nå merker jeg ingenting. Lukter bare frisk sitron. Vet ikke riktig hva som har gjort susen, men det har funka! Nå kan jeg endelig handle inn mat :D Hurra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå