Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

....og hvilke fordeler gir et slikt kort sammenlignet med et vanlig visa kort?

kan man ha både visa kreditt og visa debet kort?

kan man bruke kredittkort på samme måte som man bruker debetkort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få kreditt på Visakortet ditt.

Men det vanligste er vel å bruke Mastercard/American Express m.m.

De kan brukes som betalingskort og det er vel vanlig at man ikke betaler renter for den første måneden.

Fordeler kan være at man får forsikring hvis en reise betales med mastercard.

Gjest Lady-M
Skrevet

Am Ex/Mastercard/Diners --> HØY rente!! 20-30%! Mye mulig at det var rentefritt første måneden, men jeg kan ikke huske det. Æsj...hater kredittkort! :-? Når jeg en vakker dag får betalt det alle kortene mine, skal jeg aldri mer bruke de igjen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Sjekk www.gebyrfri.no. Der finner du en del info om Visa kredittkort.

Skrevet

Kredittkort=dyrt lån.

Ta heller et vanlig lån hvis du trenger penger. Eller aller helst unngå lån utenom hus og bil.

Skrevet

Jeg har aldri hatt kredittkort, men det finnes situasjoner da det kan være nyttig å ha et sånt likevel.

Ja, rentene er høye.. om du ikke betaler tilbake fort.

Kjenner flere som bruker f.eks Mastercard på ferie. Det er visst mange fordeler med dette og det koster dem ikke noe, så lenge de betaler inn det de har brukt rett etter ferien.

Andre bruker slike kort i forbindelse med jobb og reise. Da får de regning på beløpet de har brukt og dette betales av firmaet.

Slike kort passer ikke for folk som har lite penger og selvdisiplin. Det er dessuetn altfor lett å få et sånt kredittkort i dag. Husker at jeg ble forsøkt overtalt av banken min en periode.

Skrevet

Visa er greit å ha, men jeg bruker det bare når jeg bestiller ting via internett. Det blir jo trukket rett fra kontoen din bare du har litt penger på den. Er jo greit å ha hvis du skal kjøpe noe og har litt for lite penger akkurat da.

Gebyrfri kortet passer best for folk med god selvdisplin..det er fort gjort å kjøpe ivei, men plutselig en dag kommer regningen...

Skrevet

Kredittkort har mange fordeler de....så lenge du har kontroll.

Med de fleste kredittkort er det ingen gebyrer knyttet til å foreta varekjøp (ikke alle butikker tar alle typer kredittkort), og du får ca en mnd. rentefri betalingsutsettelse. Hvis du betaler inn hele utestående beløp når regninger kommer, har du ikke "tapt" noenting. I tillegg har pengene du ellers ville brukt stått i banken og samlet renter.

Med kontantuttak med kredittkort derimot, begynner renter å løpe fra første dag. Og hvis du ikke betaler inn hele utestående beløp, blir det fort dyrt. Da blir du belastet renter i dyre dommer (30-40 % hos enkelte).

I tillegg får du hos mange div. forsikringer når du betaler med kredittkort (f.eks. reiseforsikring, avbestillingsforsikring o.l.). Vekslingskursen i utlandet er heller ikke spesielt dårlig.

Ved reiser til utlandet, kan det lønne seg å benytte kun kredittkort. Dersom kortet blir stjålet eller kopiert og misbrukt, kan ikke tyvene tømme bankkontoen din. Slik blir du ikke plutselig stående pengelens langt hjemmefra. (Og bankene kan bruke lang tid på å behandle saken din, slik at du kan bli gående uten penger resten av den ferien.....)

Men som sagt, du må greie å holde kontrollen. Det blir fort dyrt å gå amok med et kredittkort hvis du ikke har penger til å betale regningen når den kommer!

Stjerne :)

Gjest Solskinn
Skrevet

Kredittkort har sine klare fordeler, men kun dersom du har kontroll på din privatøkonomi. Ellers kan det fort bli en kilde til store problemer og bekymringer!

Jeg har kredittkort gjennom jobben, må ha det til å betale reiser etc. med. Det er rentefritt i opp til 45 dager, slik at reiseoppgjøret har kommet innen regningen forfaller. Det er vel vanlig praksis! Privat bruker jeg det noe, men veldig forsiktig. Aldri mer enn at jeg vet at jeg har penger til å betale regninga med neste lønning. Har man ikke det blir det dyrt! Som jeg ser det kan det være praktisk med kredittkort når man reiser (av grunner andre har nevnt her) og når man kjøper noe man trenger å få lønning for å betale (så slipper man å vente med å kjøpe det til man har fått lønning)

Skrevet

hmja....skal reise til utlandet jeg. Men jeg skjønner ikke, er visa et kredittkortselskap? Har jo visa på bankkortet mitt, men det er jo ikke kredittkort? Kan jeg bestille visakredittkort på gebyrfri.no, og bruke begge?

*forvirret*

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan få Visa fra flere banker, det er ikke et eget kredittkortselskap. Så du kan godt bestille fra Gebyrfri og bruke begge. Forskjellen er at når du bruker det Visakortet du har, blir pengene trekt fra kontoen din, med gebyrfri får du "låne" penger (kreditt), så betaler du tilbake når du vil, evt neste regning hvis du vil slippe gebyrer.

• 7 år senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Kråkesaks, moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...