Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Skal gå til innkjøp av en treningsmaskin til hjemmebruk. Valget står mellom ellipsemaskin og tredemølle - hvilken bør jeg velge? Har hørt mye positivt om ellipsemaskinen, men er den like effektiv som en tredemølle?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Jeg kjøpte elipsemaskin først... den var veldig effektiv siden du bruker hele kroppen, men den ble klesstativ etter hvert hos oss. Den medfører også noe mindre belastning på ben enn enn tredemølle vanligvis gjør, på grunn av bevegelsene. Den maskinen gikk på loppa etter et par år. Tredemøllen blir brukt mye mer hos oss siden vår motivasjon er å mosjonere, framfor å "trene"! På den kan vi regulere tempoet selv på en helt annen måte, og det er lettere å motivere seg til bare å "gå seg en tur", framfor å motivere seg til å "trene". Mitt poeng er at du må se på hva som dekker ditt behov, og på hva som vil bli brukt. Det er veldig lite effekt i en maskin som står ubrukt i et hjørne.
Gjest Bolledeig Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 (endret) Fordeler tredemølle -Svært effektiv og kaloriforbrennende trening Ulemper tredemølle -Bråkete (til dels VELDIG bråkete, og ofte upopulære om man bor tett) -Man må ganske mye høyere i pris for å få en ordentlig mølle enn ellipse -Løping er en rimelig belastende treningsform Fordeler ellipsemaskin -God trening -Mindre belastende for kroppen enn mølle -Bråker mindre, og er gjerne billigere Ulemper -Kjedeligere enn mølle (synes jeg da) -Lettere å falle i fellen med lavintensiv trening enn når man løper (gjelder forsåvidt også ergometersykler) Endret 8. mars 2009 av Bolledeig
Sekretæren Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Siden kjedelighetsgraden (for en flott ord, du) er en smakssak, forslår jeg at du prøver ut alternativene på et senter først. Det er ganske mange tusenlapper, litt for mange til å gjøre et bomkjøp. Man skal tross alt like treningen Så selv om det er dyrt å bare være én månded på en senter, vil kanskje de hundrelappene være en investering på den måten at du er sikrere i din sak når du først skal kjøpe deg en maskin. I motsetning til Bolledeig, er jeg ellipsefrelst, og synes ikke det er kjedelig i det hele tatt Husk og vurder belastningen for ledd da, det er ganske viktig. Har du slarkete knær, er f.eks ellipsen best
Gjest Bolledeig Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Hehe, nettopp, derfor jeg måtte presisere at jeg var høyst subjektiv i min vurdering. Men som sagt, med tanke på støy og pris er ellipse muligens et bedre valg. Man får en veldig mye bedre ellipse for x antall tusen enn et tilsvarende beløp brukt på tredemølle.
Pingting Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Gammel tråd, men jeg spør likevel: hvor mye bråker en ellipsemaskin egentlig? Jeg vurderer å kjøpe meg ellipsemaskin eller sykkel (kan ikke ha tredemølle pga kjipe knær), men skal flytte inn i det jeg regner med er et rimelig lydt hus. Greit å ikke gå inn for å plage livet av naboen, egentlig
Gjest Sisu Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 ...men den ble klesstativ etter hvert hos oss. Vår er også flott til den bruken Når jeg trener på senter, foretrekker jeg tredemølle. Liker det bedre rett og slett.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Jeg vil anbefale å bruke pulsbelte når man trener på ellipse, det er vanskelig å holde intensiteten like høy på den som på en tredemølle. Jeg tipper støynivået på maskinene varierer ut ifra kvaliteten. Jeg har opplevd ellipsemaskiner som skrangler og knirker, men dårlige tredemøller er som regel enda verre. De kan virkelig bråke så du føler huset raser sammen. Men, jeg ser dette er en litt gammel tråd, så lar det ligge med det.
Chanel.No5 Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Gammel tråd, men jeg spør likevel: hvor mye bråker en ellipsemaskin egentlig? Jeg vurderer å kjøpe meg ellipsemaskin eller sykkel (kan ikke ha tredemølle pga kjipe knær), men skal flytte inn i det jeg regner med er et rimelig lydt hus. Greit å ikke gå inn for å plage livet av naboen, egentlig Anbefaler at du kjøper en maskin som ikke ligger noe under kr 3500,-.(kart du kan finne ok maskiner for 1500, men en får det en betaler for) De billige maskinene er ikke så gode i lengden, de bråker mer og har ikke alle funksjonene som er greie å ha om en har planagt å bruke maskinen endel samt ha den i noen år! Det er en investering i god helse
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #10 Skrevet 20. oktober 2015 Trekker opp denne igjen, jeg. Her jeg bor er det ekstremt lytt, og de under meg hører hvert skritt jeg tar, mens jeg hører hvert ord de sier. (Bor i andre etasje) Er det noe poeng for meg å gå til innkjøp av en mølle/sykkel/elipsemaskin, eller blir det rett og slett for bråkete? Det er alltid noen hjemme i etasjen under, så kan ikke trene når de er på jobb, men hvis lydnivået ikke var på "rive-ned-huset"-nivå, tenkte jeg at en time om dagen burde være levelig likevel. (Eller- kanskje ikke mølle, hvis den bråker like mye som jeg ser for meg) Har dere noen erfaringer eller råd til meg? Anonymous poster hash: a865e...595
skruf Skrevet 20. oktober 2015 #11 Skrevet 20. oktober 2015 Trekker opp denne igjen, jeg. Her jeg bor er det ekstremt lytt, og de under meg hører hvert skritt jeg tar, mens jeg hører hvert ord de sier. (Bor i andre etasje) Er det noe poeng for meg å gå til innkjøp av en mølle/sykkel/elipsemaskin, eller blir det rett og slett for bråkete? Det er alltid noen hjemme i etasjen under, så kan ikke trene når de er på jobb, men hvis lydnivået ikke var på "rive-ned-huset"-nivå, tenkte jeg at en time om dagen burde være levelig likevel. (Eller- kanskje ikke mølle, hvis den bråker like mye som jeg ser for meg) Har dere noen erfaringer eller råd til meg? Anonymous poster hash: a865e...595 Da ville jeg heller gått for elipsemaskin enn tredemølle! Tredemølle bråker. Har begge deler selv, men bor i enebolig så kan bråke så mye jeg vil Dog, den bråker såpass at jeg har plassert den langt unna soverommene da jeg liker å trene tidlig på morgenen, gjerne før husets ungdommer har stått opp..
Gjest Tjoppa Skrevet 20. oktober 2015 #12 Skrevet 20. oktober 2015 Anbefaler deg å prøve den modellen du vill kjøpe om du skal kjøpe elipsemaskin, jeg opplever værtfall at en del har en veldig snodig benlengde/tråkkebane, som blir for kort og lav for mine knær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå