Gjest ts Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Hva synes dere om folk (venner, bekjente osv) som bruker dager/uker på å svare på sms o.l.? Og hva synes dere om folk som bruker måneder på å svare på mailer? Jeg har noen venner som av uforståelige grunner bruker uker på å svare på enkle sms'er. Jeg føler meg ikke så viktig for dem når dette skjer...flere som tenker slik? Føler at det at jeg sender dem meldinger ikke betyr så mye, i og med at det da tar dager/uker før jeg får svar.
Ciara Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Ring dem. Det er ganske mange som ikke kan fordra å sende meldinger, jeg har perioder hvor jeg er slik. Og siden jeg svarer på e-post hele arbeidsdagen går det sikkert en uke mellom hver gang jeg sjekker hjemmemailen.
Gjest ts Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Ring dem. Det er ganske mange som ikke kan fordra å sende meldinger, jeg har perioder hvor jeg er slik. Og siden jeg svarer på e-post hele arbeidsdagen går det sikkert en uke mellom hver gang jeg sjekker hjemmemailen. De er ganske så hyppige med å sende meldinger, blant annet til meg, men det tar evigheter før de svarer. Tror ikke de ikke liker å sende meldinger. Det å sende mail har de selv tatt initiativ til, så er jo rart da om de ikke har lyst til å sende mail...
Gjest Celina Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 Mine venner kaller mobilen min for flaxloddet, fordi de har flax om de får svar. Av og til svarer jeg ikke fordi jeg glemmer ut at jeg har fått melding. Men som oftest er det fordi jeg rett og slett har telefonangst. Heldigvis kjenner folk meg, så de vet om det.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #5 Skrevet 7. mars 2009 Personlig syns jeg det er frekt å bruke lang tid å svare på en (elektronisk) henvendelse. Ingen har en så travel arbeidssdag at de ikke kan ta 30 sekunder å svare. Men det hender du treffer på folk som bruker treghet å respondere som et pressmiddel. Mao, å unnlate å svare brukes også som en metode å manipulere og/eller styre utfallet i en bestem sak. Min eks var verdensmester i nettopp det! .
Gjest ts Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 Personlig syns jeg det er frekt å bruke lang tid å svare på en (elektronisk) henvendelse. Ingen har en så travel arbeidssdag at de ikke kan ta 30 sekunder å svare. Men det hender du treffer på folk som bruker treghet å respondere som et pressmiddel. Mao, å unnlate å svare brukes også som en metode å manipulere og/eller styre utfallet i en bestem sak. Min eks var verdensmester i nettopp det! . Akkurat det samme mener jeg også. Når jeg mottar en melding svarer jeg som regel med det samme. Og når noen sender meldinger til meg så regner jeg med at de vil ha svar og evnt. svare igjen på min melding. Kanskje jeg burde bli likedan som de som ikke svarer. Svare med samme mynt...
Jade Skrevet 7. mars 2009 #7 Skrevet 7. mars 2009 (endret) Hvis man ikke får svar, men trenger svaret NÅ, så følg opp smsen/e-posten med en telefon. Trenger man svar fort, så ikke ha flere spørsmål i samme sms. Ihvertfall ikke dytt inn spørsmål som tar tid å sjekke opp, da blir det bare utsatt - og glemt. Formuler spørsmålet kort, enkelt og tydelig. Lirer du av deg en hel avhandling, er det lett å overse at det er et spørsmål inni der. La det være helt opplagt at dette er et spørsmål som du må ha svar på. Opplagt: Skal vi stikke på kafe i morgen kl 12? Ikke opplagt: Det hadde vært kjekt å finne på noe en dag. ------ Når jeg selv glemmer å svare: 1. Når jeg leser meldingen kl 01 om natten, og vil vente til neste dag med å svare, så jeg ikke vekker vedkommende... Og så glemmer jeg det... (kan ikke markere sms som "ulest") 2. Når noen spør om noe vanskelig... Hvordan i alle dager skal jeg svare på dette? Og hva? Gjerne sover jeg på det - og glemmer det... 3. Når sms-samtalen har gått frem og tilbake i 50 smser, og den burde vært avsluttet for 30 meldinger siden. Endret 7. mars 2009 av Jade
Gjest LanaLane Skrevet 7. mars 2009 #8 Skrevet 7. mars 2009 Jeg har en venninne som ytterst sjelden svarer på sms. Hun glemmer det rett og slett,tenker "jeg skal svare etter jeg har..." og så er det borte. Er vant til det og ringer henne heller om det er noe. Ikke noe stress det.
Gjest Isflak Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Man kan faktisk ikke forvente at alle leser sms umiddelbart. Dessuten er det mange som er elendig på kommunikasjon, som det å ikke klare å svare på to spørsmål i samme melding. Men jeg vil si det er forskjell på situasjonene. Hvis man har en sms-dialog så kan man gjøre seg ferdig, f.eks. med å bekrefte ved hjelp av en siste melding. Men da må man kunne si 'ok, vi sees mandag kl. 17' fremfor kun å si 'ok' (når ting er litt flytende). Har flere ganger blitt 'øye-himlende' irritert av folk som bruker sms i forbindelse med en selges-brukt-annonse. F.eks. kan alle opplysningene stå i annonsen, men likevel klarer de å sende 10-12 meldinger for å spørre om en og en ting. Jeg har forresten gjerne mobilen liggende i jakka halve helga og da må folk få sende så mange sms de ønsker, men svar får de i alle fall ikke der og da. Mobilen står standard på stille.... Mail og sms er en type kommunikasjon hvor du ikke aner om folk har lest innholdet, så da må man oppføre seg deretter. Desperate folk sender ny sms etter fem minutter, men det er evt deres problem.
Gjest mobilvegrer Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Folk har vidt forskjellig forhold til mobilen sin. Jeg bruker min kun til å ringe med hvis jeg er borte fra hjemmetelefonen. Ellers har jeg den alltid avslått. I perioder kan det gå uker mellom hver gang jeg slår på mobilen, og følgelig sjekker jeg heller ikke eventuelle sms'er. Det har ikke noe med uhøflighet å gjøre. Jeg har bare valgt bort mobilen som en et daglig kommunikasjonsmiddel. Min venner vet stort sett om det, så de mailer eller ringer meg på hjemmetelefonen i stedet. Jeg synes folk sløser noe vanvittig med mobilene sine, både tid og penger.
Caramela Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Når du sender en sms til mennesker du fra før av vet er treige til å svare, såpass treige at det irriterer deg. Da burde du jo vite bedre enn å sende sms når det er noe du lurer på... Det enkleste er ofte det beste; Ring når du vil ha svar på noe.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Hva synes dere om folk (venner, bekjente osv) som bruker dager/uker på å svare på sms o.l.? Og hva synes dere om folk som bruker måneder på å svare på mailer? Jeg har noen venner som av uforståelige grunner bruker uker på å svare på enkle sms'er. Jeg føler meg ikke så viktig for dem når dette skjer...flere som tenker slik? Føler at det at jeg sender dem meldinger ikke betyr så mye, i og med at det da tar dager/uker før jeg får svar. Jeg har også opplevd dette noen få ganger, men har heldigvis ikke venner som har det som en vane. Synes det er litt hensynsløst gjort, ja. Hvis du får svar etter noen uker, synes jeg du godt kan svare tilbake: "Å ja, dette er så lenge siden nå at jeg hadde nesten glemt at jeg spurte om det. Har litt dårlig tid nå, kanskje vi kan ta det neste uke? "
Ciara Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 Jade har mange bra tips. Jeg glemmer også ofte å svare på utydelige spørsmål. Jeg irriterer meg gjerne over folk som foreslår å møtes, men som så spør om hvor og når, à la: "Det hadde vært fint å møtes til uka. Passer det for deg? Når og hvor passer det evt?". Da tenker jeg: Det er ditt utspill, så foreslå nå også tid og sted
Gjest mobilvegrer Skrevet 8. mars 2009 #14 Skrevet 8. mars 2009 Bare lurer på om andre kan ha vanskeligheter med å forstå og godta mitt valg om å bruke mobil så lite som mulig. Kan mine mobilvaner oppfattes som irriterende på andre? I såfall setter man ikke premissene selv. Da er det bedre å si opp mobilabbonnementet eller få et annet nummer som jeg bare ringer ut fra..
Caramela Skrevet 8. mars 2009 #15 Skrevet 8. mars 2009 Bare lurer på om andre kan ha vanskeligheter med å forstå og godta mitt valg om å bruke mobil så lite som mulig. Kan mine mobilvaner oppfattes som irriterende på andre? I såfall setter man ikke premissene selv. Da er det bedre å si opp mobilabbonnementet eller få et annet nummer som jeg bare ringer ut fra.. Så lenge de du snakker mest med vet om ditt valg, så ser jeg ikke at det skal være noe problem. Da vet de tross alt om det og har muligheten til å ringe deg på hjemtelefonen om de lurer på noe
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #16 Skrevet 8. mars 2009 Jeg har en venninne som ytterst sjelden svarer på sms. Hun glemmer det rett og slett,tenker "jeg skal svare etter jeg har..." og så er det borte. Er vant til det og ringer henne heller om det er noe. Ikke noe stress det. Jeg er slik. Det irriterer nok en del av dem rundt meg, men de vet også at om de virkelig vil meg noe så kan de ringe. Jeg har også en hjemmetelefon av akurat denne grunn, fordi jeg ofte har mobilen liggende i veska eller som nå hvor den ikke har hatt batteri på seg i to dager. Det er på ingen måte personlig. Det hanlder for meg mer om at jeg ikke orker å forholde meg til teknologi og mennesker til en hver tid og glemmer da rett og slett å svare eller glemmer telefonen en eller annen plass.
Gjest Stjernedryss Skrevet 8. mars 2009 #17 Skrevet 8. mars 2009 Noen ganger føler jeg meg rett og slett for sliten til å sende en sms. Ellers synes jeg det kommer litt ann på hva slags sms. Hvis det står f.eks "Hei, noen planer for i kveld?" synes jeg man burde svare, men er det bare av typen "hvordan går det med deg?" så er det ikke så farlig om man drøyer litt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #18 Skrevet 8. mars 2009 Hva synes dere om folk (venner, bekjente osv) som bruker dager/uker på å svare på sms o.l.? Og hva synes dere om folk som bruker måneder på å svare på mailer? Jeg har noen venner som av uforståelige grunner bruker uker på å svare på enkle sms'er. Jeg føler meg ikke så viktig for dem når dette skjer...flere som tenker slik? Føler at det at jeg sender dem meldinger ikke betyr så mye, i og med at det da tar dager/uker før jeg får svar. En uting å sende melding å forvente svar. Trenger du svar,så ring de. Jeg selv legger mobil i en skuffe da jeg er hjemme. Jeg har hustelefon, om du vil noe. Mail? forventer du at jeg skal gå på pc for å se etter mail? pc r jo ikke på hver dag. Kan gå dager mellom hver gang. Det er vel blitt harry og sende mld til folk?
Blåbæret Skrevet 8. mars 2009 #19 Skrevet 8. mars 2009 Jeg svarer sent på sms av to grunner: 1. Telefon angst 2. Glemmer hvor telefonen ligger Jeg sliter også med å svare når folk ringer meg. Jeg er sikkert en veldig irriterende person å få tak i, men jeg jobber med saken. Det tar bare tid. De fleste vennene mine er ikke klare over dette heller. jeg synes egentlig at det er ganske flaut å snakke om, så unnskyldningen min er som regel at jeg glemte å svare. E-post derimot kan jeg svare på med en gang, det gjelder også msn ol.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #20 Skrevet 8. mars 2009 Jeg er ganske dårlig til å svare på meldinger selv, og jeg tror grunnen er at jeg liksom vil konsentrere meg og sende et "bra" svar, for eksempel hvis det er noen jeg ikke har snakket med på en stund eller lignende - og så glemmer jeg det. Eller, hvis det er spørsmål om å avtale noe, fordi jeg tenker at jeg skal sjekke det opp, og så glemmer jeg det. Det er i hvert fall ikke fordi jeg ikke vil svare..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå