Gå til innhold

Klage på avslag på muntlig eksamen. den som gidder å lese


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

KLAGE PÅ AVSLAG PÅ HEIMKUNNSKAP - PRAKTISK/METODISK EKSAMEN

Etter å ha lest Deres avslag på min klage ang. min muntlige eksamen i Heimkunnskap, har jeg kommet fram til at jeg ikke kan akseptere Deres avslag.

Avslaget er begrunnet med henvising til Eksamensreglementers §11.1 klage over formelle feil, og §11.3 Klage på fastsetjing av karakter.

De selv siterer fra §11.1 kap. 1.2 ” dersom det er gjort feil som kan ha hatt innvirkning på studentens prestasjon eller på vuderinga av prestasjonen, skal sensurvedtaket opphevast.”

Hvordan De kan mene at jeg ikke er blitt utsatt for en formel feil i følge denne paragraf er for meg helt uforståelig. Jeg blir stoppet av intern sensor etter ca 10 min på grunn av at en annen gruppe har forevist på den samme komfyren som jeg dagen før. Det som ble sagt av intern sensor var at det ikke var nødvendig for meg å vise vasking bak denne komfyren på grunn av at den allerede var vasket av den andre gruppen. Jeg blir unødvendig avbrutt i min forevisning, og mister rytmen jeg var kommet inn i. Jeg må også improvisere resten av tiden jeg har til disposisjon, noe som jeg ikke var forberedt på, og fikk dermed ikke vist alt jeg skulle, selv om jeg fortsatt hadde tid igjen. Mente hun at jeg ikke burde forevist på denne komfyren, da burde hun ha stoppet meg med en gang og ikke vente i 10 minutter før hun stopper meg, eller gitt meg et alternativ til at jeg eventuelt kunne vise på en annen komfyr. Ved at hun bare stopper meg, og ikke gir meg alternativ får ikke jeg utført oppgaven min fullstendig, og dette er en formell feil.

Til denne eksamen skulle vi levere inn en skriftlig oppgave, der det skulle beskrives hva vi skulle forevise i, og hvordan vi skulle forevise. Forevisningen skulle ta 15 min per kandidat, og dette opplegget skulle vi øve inn slik at det ikke tok mindre eller lengre tid. Når ens tid er nøye planlagt på forhånd er det ekstremt vanskelig å plutselig måtte improvisere. Det at en annen kandidat har forevist på samme komfyr som meg, er totalt urelevant for min forevisning, da jeg skal vise hvordan man skal vaske og ikke er der for å vaske komfyren.

En hver av unødig avbrytelse fra sensoratet må være å anse som en formel feil.

I den muntlige tilbakemeldingen jeg fikk av, ***** *** får jeg vite at jeg også er blitt trukket i karakter fordi jeg har forevist på samme komfyr som en annen kandidat, noe som igjen viser sensureringens urimeligheter. ***** *** sa til meg ”hadde du valgt en annen komfyr hadde du fått bedre karakter”.

Om ikke begrunnelsen av karakteren min er av an formell feil, så er i hver fall avbrytelsen midt i eksamens tiden det. Det at De avviser en klage med en slik klar formell feil vil ikke kunne aksepteres, og jeg forventer at jeg får tatt opp eksamen igjen med ny intern og ekstern sensor så fort som mulig.

Med vennlig hilsen

***** **********

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Virket ok, men synes "midten" var litt rotete/noen gjentakelser.

Vet ellers at det (dessverre) kan være vanskelig å få igjennom klage på muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så greit ut ja, men ville nok enten brukt litt avsnitt. Eller satt det opp litt mer punktvis for at det ikke skulle bli så tungt å lese.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei hei

Det var meg som kom med første innlegg, og jeg behøver hjelp.

Jeg bør vel få med i klagen at jeg vet som lærer må en improvisere, men jeg forventet ikke å måtte gjøre det på eksamen.

Jeg sliter med eksamens nerver, og har egentlig ikke lyst til å ta denne eksamen opp igjen, men samtidig synes jeg ikke det er riktig at de skal komme så lett unna det heller. jeg ble urettferdig behandlet på denne eksamen og kan ikke akspetere dette.

Det som irriterer meg med hele saken er at hun ventet til det var noen minutter igjen før hun stoppet meg, og forventer at jeg da skulle ta tingene på sparket. som sagt var jeg veldig nervøs under selve eksamen og ble ikke mindre nervøs når jeg så på klokken at jeg hadde flere minutter igjen, og ikke kunne bruke det jeg hadde planlagt fra før av. Jeg forstår at en må kunne improvisere, men jeg er ikke med på det når det er blitt sagt at vi må øve på å bruke den tiden vi skal, slik at alt bør være nøye planlagt. Vi ble også fortalt at det ikke skulle stilles spørsmål underveis, noe som egentlig er vanlig under en forevisning med elever. Fikk beskjed om at sensorne ikke ville si noe under forevisningen, og det var det jeg regnet med. Fikk da sjokk når hun plutselig stopper meg når jeg har litt tid igjen.

Litt om hvordan oppgaven skulle være?

Vi fikk utlevert et tema som vi skulle arbeide med i 2 dager, der vi skulle skrive en 3 timers økt med en 6 klasse. Dette opplegget var nøye planlagt fra oss studenter, og tiden var nøye planlagt + vi hadde øvd på det slika t vi viste hvor lang tid vi brukte. Jeg hadde mellom 3-4 minutter igjen av økten min når dama stoppet meg, og det er lang tid når vi skal imponere i 15 minutter, for det er nesten 1/3 av tiden igjen. Det er dette jeg må få med meg, og forklart skikkelig. Som dere ser så står det tydelig i eksamensreglementet at det skal gjøres en ny senurering eller holde en ny eksamen om det er utført en feil som ahr gått ut over studentens presentasjon eller vurdering. dette mener jeg at det er, men hvordan få det frem skikkelig?

Jeg klager ikke på karakteren, men på at jeg ikke har fått vist opplegget mitt.

Er det noen som har noen gode tips så bare kom med dem, for jeg nekter å gi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Stå på!

Jeg ville lagt opp klagen med først å beskrive handlingsforløpet. Derretter ville jeg skrevet hva dere har fått beskjed om og hva som evt står i eksamensreglementet (som er av relevans i din sak). Punkt for punkt ville jeg underveis pekt på hva du mener de gjorde feil.

IKKE skyld på nervøsitet osv, det får deg bare til å fremstå svak og usikker. Er dessuten irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror klagen din bør være litt mer oversiktlig.

Henvis mer til eksamensopplegget, og hvilke deler av din muntlige eksamen som avviker fra dette.

Skriv gjerne punktvis.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

KLAGE PÅ AVSLAG PÅ HEIMKUNNSKAP - PRAKTISK/METODISK EKSAMEN

Etter å ha lest Deres avslag på min klage ang. min muntlige eksamen i Heimkunnskap, har jeg kommet fram til at jeg ikke kan akseptere Deres avslag.

Avslaget er begrunnet med henvising til Eksamensreglementers §11.1 klage over formelle feil, og §11.3 Klage på fastsetjing av karakter.

De selv siterer fra §11.1 kap. 1.2 ” dersom det er gjort feil som kan ha hatt innvirkning på studentens prestasjon eller på vuderinga av prestasjonen, skal sensurvedtaket opphevast.”

Hvordan De kan mene at jeg ikke er blitt utsatt for en formel feil i følge denne paragraf er for meg helt uforståelig. Jeg blir stoppet av intern sensor etter ca 12 min, da jeg skulle vise hvordan en vasker bak og på siden av komfyren med kommentaren at ”en annen gruppe har vasket bak der, og da trenger ikke du vaske der”. Jeg blir unødvendig avbrutt i min forevisning, og mister rytmen jeg var kommet inn i. Jeg må også improvisere resten av tiden jeg har til disposisjon, noe som jeg ikke var forberedt på, og fikk dermed ikke vist alt jeg skulle.

Jeg regner med at det finnes noen retningslinjer på om studentene kunne velge redskap selv, eller om det skulle bli valgt redskap for studentene. Jeg mener at sensor burde stoppet meg med en gang jeg begynte på den komfyren, og sagt at jeg burde velge en annen komfyr siden en annen gruppe hadde forevist på den komfyren, og ikke vente til det er noen minutter igjen. Ved at hun stopper meg før tiden var ute, måtte jeg improvisere, og det er veldig vanskelig når tiden er nøye planlagt på forhånd.

En hver av unødig avbrytelse fra sensoratet må være å anse som en formel feil.

Jeg henviser igjen til § 11.1 kap. 1.2 som går på feil som er blitt gjort, som har hatt innvirkning på min prestasjon:

·

-Jeg ble avbrutt av sensor mitt i presentasjonen

·-Jeg fikk ikke utført det jeg hadde planer på, selv om det var tid igjen

·-Jeg måtte improvisere, noe som ikke burde vært hendt på denne eksamen

Det at De avviser en klage med en slik klar formell feil vil ikke kunne aksepteres, og jeg forventer at jeg får tatt opp eksamen igjen med ny intern og ekstern sensor så fort som mulig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ville jeg skrevet det.:)

Klage på avslag.

Heimkunnskap- praktisk/metodisk eksamen

Jeg har mottat og gjennomgått Deres avslag på klage innsendt xxxx ang. muntlig eksamen i faget heimkunnskap.

Jeg kan ikke uten videre godta dette avslaget.

Avslaget er begrunnet med henvisning til til to paragrafer i Eksamensreglementet

§11.1 Klage over formelle feil.

§11.3 Klage på fastsetting av karakter.

Det er og i avslaget direkte sitert fra §11.1 kap 1.2 "dersom det er gjort feil som kan ha hatt innvirkning på studentens prestasjon eller på vuderinga av prestasjonen, skal sensurvedtaket opphevast.”

Jeg kan ikke være enig i at jeg i dette tilfellet ikke er utsatt for en fomell feil med hentydning til §11.1. Bakgrunnen for dette er som følger:

12 minutter ut i min muntlige eksamen. Blir jeg stoppet av intern sensor.

Bakgrunnen for for å stoppe meg er at andre har vasket bak komfyren jeg skal igang med og jeg trenger derfor ikke gjøre det.

Jeg blir unødvendig avbrutt i min forevisning, og mister rytmen jeg var kommet inn i. Resten av tiden jeg hadde disponibel måtte improviseres og jeg fikk ikke vist det jeg hadde planlagt.

Min mening er at at dersom jeg ikke kunne bruke denne komfyren burde jeg ha blitt opplyst om dette i det jeg kom inn. Så lenge dette ikke ble gjort før sensor bryter inn 12 minutter ut i min disponibel tid vil jeg mene at dette er en unødvendig avbrytelse av sensor og dermed anses som Formell feil.

Med bakgrunn i dette kan jeg ikke under noen omstendigheter godta avslag på klage, og forventer at eksamen kan gjenopptas med ny intern og ekstern sensor.

Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sånn ville jeg skrevet det.:)

Klage på avslag.

Heimkunnskap- praktisk/metodisk eksamen

Jeg har mottat og gjennomgått Deres avslag på klage innsendt xxxx ang. muntlig eksamen i faget heimkunnskap.

Jeg kan ikke uten videre godta dette avslaget.

Avslaget er begrunnet med henvisning til til to paragrafer i Eksamensreglementet

§11.1 Klage over formelle feil.

§11.3 Klage på fastsetting av karakter.

Det er og i avslaget direkte sitert fra §11.1 kap 1.2 "dersom det er gjort feil som kan ha hatt innvirkning på studentens prestasjon eller på vuderinga av prestasjonen, skal sensurvedtaket opphevast.”  

Jeg kan ikke være enig i at jeg i dette tilfellet ikke er utsatt for en fomell feil med hentydning til §11.1. Bakgrunnen for dette er som følger:

12 minutter ut i min muntlige eksamen. Blir jeg stoppet av intern sensor.

Bakgrunnen for for å stoppe meg er at andre har vasket bak komfyren jeg skal igang med og jeg trenger derfor ikke gjøre det.

Jeg blir unødvendig avbrutt i min forevisning, og mister rytmen jeg var kommet inn i. Resten av tiden jeg hadde disponibel måtte improviseres og jeg fikk ikke vist det jeg hadde planlagt.

Min mening er at at dersom jeg ikke kunne bruke denne komfyren burde jeg ha blitt opplyst om dette i det jeg kom inn. Så lenge dette ikke ble gjort før sensor bryter inn 12 minutter ut i min disponibel tid vil jeg mene at dette er en unødvendig avbrytelse av sensor og dermed anses som Formell feil.

Med bakgrunn i dette kan jeg ikke under noen omstendigheter godta avslag på klage, og forventer at eksamen kan gjenopptas med ny intern og ekstern sensor.

Med vennlig hilsen.

perfekt :wink:

tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klagen er sendt, så nå krysser jeg fingre og tær for at den går igjennom. Det er uttrolig vanskelig å få igjennom en klage på en muntlig eksamen, men jeg kan ikke akseptere at intern sensor stoppet meg på den måten hun gjorde.

Jeg vet hvorfor hun gjorde det, og det er på grunn av at jeg har vært i fagutvalget dette året, og hun har trodd hele veien at det var mine meninger som kom frem. Tåler ikke kritikk, og det var en god del av dem, for det var mange studenter som var missfornøyde.

Håper på det beste, og tusen takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg fikk svar på klagen min i dag' date=' og jeg skal ta eksamen opp igjen ved første mulige anledning :D Det hjelper å klage :D[/quote']

?? Du fikk mao ikke bedre karakter?

Men gratulerer med at du er fornøyd og får ta eksamen på nytt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...