vilja Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Jeg vil ha barnebidraget gjennom nav. Jeg skriver ut papirer og gjør alt klart til at han skal skrive under. (Jeg gjør dette selv, fordi han er treig til å fikse ting). Han skulle kun skrive under med sitt navn og sende inn papiret til saksbehandler i nav. MEN, så kommer han og sier at det blir billigere for oss begge om vi venter til barnet hans er født. (Altså barn med ny samboer). Da slipper vi begge å betale 860 kroner to ganger, en gang nå , og en gang etter barnet er født.(-eller hva det er nav tar i gebyr). Stemmer dette? Skal jeg straffes for at bidraget må regnes om igjen?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Jeg vil ha barnebidraget gjennom nav. Jeg skriver ut papirer og gjør alt klart til at han skal skrive under. (Jeg gjør dette selv, fordi han er treig til å fikse ting). Han skulle kun skrive under med sitt navn og sende inn papiret til saksbehandler i nav. MEN, så kommer han og sier at det blir billigere for oss begge om vi venter til barnet hans er født. (Altså barn med ny samboer). Da slipper vi begge å betale 860 kroner to ganger, en gang nå , og en gang etter barnet er født.(-eller hva det er nav tar i gebyr). Stemmer dette? Skal jeg straffes for at bidraget må regnes om igjen? Ring NAV og spør.
Gjest Gjest_Martin_* Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Nav har en regel om at du ikke kan søke om bidrag med eks-antall måneders mellomrom (vet ikke hvor lenge mellom, tipper det er ett år). Slik sett har han rett fordi bidrag må endre seg når han fått nytt barn. Mitt råd: Vent med å søke til han har fått dette barnet. Du vil få etterbetalt bidrag likevel. Men aller best er å ringe Nav og få korrekt informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Han har rett i at dere må betale gebyr hver gang dere ber om ny beregning. Men det er slett ikke sikkert at bidraget endrer seg selv om han får barn. Har du prøvd bidragskalkulatoren?
Gjest Miley Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Han må sannsynligvis betale lavere bidrag når han får et nytt barn, så jeg skjønner godt at han vil vente.
vilja Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2009 Ja, jeg har prøvd b.kalkulatoren. Etter det han sa, så skulle jeg få så og så mye. Etter at han mistet jobben komme han og sier at han tjente så og så mye i fjor, altså 50 000 mer en han oppgav i fjor til meg når vi drev og regnet ut. Derfor ville je ha bidraget regulert av nav. Det er en av grunnene til alt jeg mistenker han igjen for å lure meg og barnet. Jeg skal ringe nav og spørre. Takk for svar.
Gjest ærlig Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Min egen Ex prøvdde faktisk bevisst å lure meg (og klarte det!) igjennom flere år. Han ville ha en privat ordning. Og når jeg ville ha det regulert,så bablet han om at det kostet så mye, at det ikke var noen vits, for bidraget ville bli det samme osv. Og med det høye beløpet man må betale inn for å få det regulert ville det ikke lønne seg. Jeg var student og hadde ikke råd til å betale den summen, så jeg stolte på det han sa. Da jeg etter utdannelsen var arbeidsløs (vi hadde ikke råd til bursdagsgaver til andre barn og slike ting) følte jeg at jeg måtte la NAV sette opp barnebidraget. For vi hadde knapt råd til mat heller (og jeg hadde ikke rett til penger fra NAV siden jeg hadde vært student). Det viste seg at jeg slapp å betale denne avgiften! (tror det er slik at tjener du under 100000 kroner, så slipper du å betale noe som helst. Det endte med at jeg fikk over 1000 kroner mer i bidrag (og en sur Ex). Og det er faktisk MYE penger. Det er 12000 kr mer i året, det! Og i løpet av fem år (med lureri fra ex,så er dette 60 000 kroner. Sjekk med NAV,du.
Gjest ærlig Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 En annen ting er at jeg TROR at det ikke har noe å si at det nye barnet blir født (ikke enda). Husk at de forholder seg til fjorårets status og ligning ved utregning. Og det betyr jo at du må vente til det nye barnet hans blir ett år før ting trer i kraft...JEG hadde ikke giddet å vente så lenge på en underskrift... Min Ex trodde nemlig også det at han ville spare tonnevis med penger, da han sa opp jobben, startet for seg selv og fikk en drastisk inntektsendring- kom han tøflende med papirer og skulle endre bidraget. Det han ikke tok høyde for var at avslutning av jobb var selvvalgt og at han også da må vente et år med å få en helt annen beregning... Er tross alt ikke deres førstefødte sin feil at faren skal få et nytt barn. Han har valgt det selv. Og som sagt går man etter ligning fra året før.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Han må sannsynligvis betale lavere bidrag når han får et nytt barn, så jeg skjønner godt at han vil vente. Nei, det må han sannsynligvis ikke. Det eneste som skjer når han får nytt barn, er at grensen for bidragsevne øker. Men når han har samboer, er den grensen uansett lavere enn de fleste normale mannsinntekter. Fordelingsnøkkelen for underholdskostnaden blir ikke endret av det nye barnet.
Gjest ærlig Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Men når han har samboer, er den grensen uansett lavere enn de fleste normale mannsinntekter. Men du? Da har jeg et lite spørsmål. Min Ex har fått sivilstatus singel igjen (etter 6 års samboerskap). Betyr dette at ting atter en gang bør endres slik bidragspliktig sett?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Men du? Da har jeg et lite spørsmål. Min Ex har fått sivilstatus singel igjen (etter 6 års samboerskap). Betyr dette at ting atter en gang bør endres slik bidragspliktig sett? Sannsynligvis ikke, grensen for bidragsevne er uansett ganske lav. Men prøv bidragskalkulatoren, så finner du fort ut hvor grensen går.
NemoLinn Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Sannsynligvis ikke, grensen for bidragsevne er uansett ganske lav. Men prøv bidragskalkulatoren, så finner du fort ut hvor grensen går. Hans bidragsdel vil uansett ikke forandre seg selv om han har blitt singel.
Gjest "gjest" Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 Kom deg til NAV i morgen den dag og ikke la den der X herse med deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Slik sett har han rett fordi bidrag må endre seg når han fått nytt barn. Dette er ikke riktig. TS bør dra på nav umiddelbart. TS: Få nav til å fastslå bidraget, da trenger du ikke vente på hans underskrift. Han har tydeligvis tenkt å bidra med minst mulig til deres felles barn, du skylder barnet ditt å ikke la faren slippe unna med å være så kjip mot sitt eget barn.,
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 Husk at de forholder seg til fjorårets status og ligning ved utregning. Og det betyr jo at du må vente til det nye barnet hans blir ett år før ting trer i kraft... Dette er fullstendig feil! NAV baserer seg på lønnsslipper for de siste månedene, ikke hva man tjente i fjor! Og den siste setningen din er bare bambus. Det nye bidraget gjelder fra den måneden ts søker! Hvis hun går på NAV i dag og søker endring, så vil hun få etterbetalt fra mars i år når saken en gang er ferdigbehandlet.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Han må sannsynligvis betale lavere bidrag når han får et nytt barn, så jeg skjønner godt at han vil vente. Nei, det er ikke det mest sannsynlige i det hele tatt... En ting det er viktig at TS vet, er at forskjellen på ny og gammel sum må være på 12% for at økningen skal tre i kraft. Altså: om endringen utgjør mindre enn 12%, så blir bidraget stående på den summen partene har i dag. (Dersom dette er fastsatt av NAV og ikke er en privat avtale) Uansett utfall må gebyret betales, av begge parter, om de ikk tjener under grensa for slik betaling.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Og som sagt går man etter ligning fra året før. Nei, det gjør man ikke, man går etter de tre siste mnd lønnsoppgaver.
liv Skrevet 9. mars 2009 #18 Skrevet 9. mars 2009 Men du? Da har jeg et lite spørsmål. Min Ex har fått sivilstatus singel igjen (etter 6 års samboerskap). Betyr dette at ting atter en gang bør endres slik bidragspliktig sett? Bidraget øker somregel når en blir samboer, fordi en da er to til å betale de vanlige utgifter, så da er det sjanse for at det synker om far søker bidragsendring. Du kan jo se på kalkulatoren på NAV.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #19 Skrevet 9. mars 2009 Bidraget øker somregel når en blir samboer, fordi en da er to til å betale de vanlige utgifter, så da er det sjanse for at det synker om far søker bidragsendring. Du kan jo se på kalkulatoren på NAV. Nei, som regel gjør det ikke det. Bare hvis bidragsyter ikke har full bidragsevne. Grensen for bidragsevne er lavere hvis man har samboer, av den grunnen du nevner. Men har han full bidragsevne i utgangspunktet, noe de fleste med en vanlig mannslønn har, blir det ingen endring hvis han får samboer. Det er kun bidragsevnen som påvirkes av at man har samboer eller flere barn. Ikke andelen av underholdskostnaden.
vilja Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #20 Skrevet 9. mars 2009 ja, nå sitter jeg her og er kjempesint. Jeg kjenner at jeg rister!!! Klart han ville vente i tre mnd, ettersom nav regner ut bidraget etter tre mnd, når han er arbeidsløs.. Da slipper han å betale, og staten må betale for han. Ja, og hver gang bidraget skal fastsettes må det betales 860kroner. Jeg ringte sprenstreks til nav, og de sa at jeg burde sende inn søknaden med en gang. Da får vi mer på bidrag, en denne såkalte avtalen vår. Han betaler faktisk mindre en minstebidraget. faen til fyr!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå