Gjest TS Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Med jevne mellomrom får jeg opp beskjeden "maskinen har lite virtuelt minne" på min bærbare pc. Er det noen som kan fortelle meg hva det egentlig betyr? Er det noe spesielt jeg har gjort for at det har skjedd? Jeg merker ingenting galt når jeg bruker maskinen som vanlig. Har heller ikke unormalt mye lagret på maskinen. Men jeg skjønner jo at jeg sikkert bør gjøre noe med problemet som jeg aldri har fått på tidligere pc er.
Gjest Lommerusk Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest TS Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Tusen takk til lommerusk for grundig og veldig bra svar. Takker også for linken, det er riktig at jeg har vista. Fant nå ut at jeg hadde under 500MB ram.. Hadde også mye mindre kapasitet på harddisken enn jeg trodde, så jeg har fått slettet en del unødvendige ting i samme slengen. Tror også at det er mange programmer som starter sammen med windows, men forstår enda ikke helt hvordan jeg sjekker dette. Jeg er som du sikkert skjønner lang fra noen dataekspert, men du har i hvert fall hjulpet meg godt på veg her.
Gjest Lommerusk Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Lommerusk Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
waco Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 vil windows 7.0 klare seg med mindre ram enn 2 gigabytes?
Gjest Lommerusk Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Mindre enn 2 GB høres på sin side ut som ganske traurige greier. Skal man kjøre et 32-bits OS, så må man allikevel huske på at OSet ikke kan nyttiggjøre seg mer enn litt over 3 GB. Det er altså lite hensiktmessig å kjøpe mer enn 4 GB RAM med mindre man skal kjøre 64-bits Windows 7 eller Vista. Er litt uenig i den. Skal man først ha 3GB synes jeg det er mer hensiktsmessig å kjøpe 2x2GB enn 3x1GB, siden det da blir mye lettere å sette inn mer minne ved en senere anledning. Prisforskjellen i dagens market hvor du får RAM kastet etter deg er også minimal. Ellers kjører Win7 helt nydelig med 1GB, og jeg tror jammen den kan klare seg med en del mindre også. Smertegrensen på Vista ligger rundt 1,5GB etter mine erfaringer.
Gjest Lommerusk Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Jeg skrev at det er lite hensiktsmessig å kjøpe mer enn 4 GB for et 32-bits OS. Selv om du ikke får benyttet deg av alle 4 GB, så er det ofte slik at minnebrikker fås i kits som "matched pair" av 2 x 2GB brikker. I tillegg må man jo selvsagt også ta hensyn til hvor mange minneslotter man faktisk har i maskinen. My bad, jeg leste 'mer enn 3 GB'...er så vant til folk som dytter inn 3, var ikke meningen å tillegge deg den uvanen. Jeg har faktisk ikke testet Vista med mindre enn 2 GB (slik jeg bruker PC så blir dette uansett altfor lite), men jeg har jo sett andre som sliter med altfor dårlige maskinvarespesifikasjoner og et altfor tungt OS. Dersom du får treskeverket i Vista/Win7 til å surre og gå med bare 1 GB, så er jo det bare vel og bra, det Nei, jeg ville ikke brukt en PC uansett OS selv med mindre enn 4, da er den ganske ubrukelig til mine formål også. Men det har blitt noen Vista-maskiner med diverse konfigurasjoner på jobben etter hvert, og for meg virker det som det blir kritisk rundt 1,5GB. Stort mindre enn det og PCen kjører halvveis på vmem. Men bevares, det er folk hos oss som sitter på laptoper med 1GB og Vista...jeg skjønner ikke at de orker å jobbe med det, men det er jo deres sak. Edit: Microsoft har etter sigende foretatt en del optimalisering i Windows 7 (blant annet i Aero), så det kan godt hende at dette OSet glir en del lettere mht. minne enn Vista. Jepp! M$ kommer med egen nettop-versjon av Win7 ser jeg, men selv den vanlige versjonen skal etter sigende kjøre ok selv på slike.
Gjest CBB Skrevet 16. august 2009 #11 Skrevet 16. august 2009 Stort mindre enn det og PCen kjører halvveis på vmem. vmem? Kva er det (utfyllande om du kan
Kirin Skrevet 16. august 2009 #12 Skrevet 16. august 2009 vmem? Kva er det (utfyllande om du kan Virtual memory tipper jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå