Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Jeg vil først si at jeg går i 8. klasse, og alt jeg skriver her er egne erfaringer fra skolen og lokalmiljøet. Der jeg bor er det ingen som reagerer hvis noen kaller opp andre med uttrykk som jævla homse faens svarting. Dette er helt vanlig tale, og er uttrykk som blir brukt selv om personen verken er svart eller homofil. Der jeg bor er ungdommen veldig fremmedfiendtlig. Her om dagen var jeg vitne til at 3 somaliske 4.klassinger og en somalisk 2.klassing sloss med 3 norske 4.klassinger. Jeg og noen andre prøvde å virke skremmende så de slutta å sloss, men det funka ikke. Vi tok ikke noe parti. Uansett... Plutselig, imens denne 2.klassinger ligger på bakken, kommer en norsk 4.klassing å sparker til henne og kaller henne en jævla hore. Jeg tar tak i gutten som sparka og sier til han at man ALDRI skal skade noen som er mindre enn seg, uansett. Han sier til meg på en barnslig måte: 'Jeg er rasist jeg', river seg løs og går til angrep på en annen fyr. Det utsagnet sier litt om hvor lite motiv gutten egentlig hadde, hele motivet hans var nemlig at de var somaliske. Så kommer det noen 9.klassinger. De sier at de somaliske ungene burde tåle å få litt deng, når de er så frekke og kommer og ta over landet vårt. Det var det jeg ble mest frustrert av. Hvordan kan et menneske sparke til en som er mindre enn seg bare på grunn av hudfarge, og hvordan kan en 9.klassing være så trangsynt? Sånne ting som dette er helt vanlig der jeg bor, men dette er første gang jeg har følt at jeg har måttet blande meg inn... Hva slags holdninger er det man har i dag, og hva er det som påvirker oss ungdom?
Pialill Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Høres helt grusomt ut:S flott at du tok ansvar og prøvde å stoppe det=) skulle ønske jeg hadde vært like tøff da jeg var på din alder=) hva som er grunnen og motivene til disse ungsommene kan jeg nok ikke si noe om, men som du vet, det er lettere å følge mengden enn å gå enge veier... har det først blitt "mote" med sånne ord og utrykk henger mange seg på... og mange av disse 4.klassingene har nok fått meningene fra andre, enten eldre elever eller foreldrene sine... dette er virkelig noe som burde være tatt opp på skolen din sånn at det kan bli gjort noe med. Sjansen er stor for at dette bare blir vere og vere med årene...
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Jeg vil først si at jeg går i 8. klasse, og alt jeg skriver her er egne erfaringer fra skolen og lokalmiljøet. Der jeg bor er det ingen som reagerer hvis noen kaller opp andre med uttrykk som jævla homse faens svarting. Dette er helt vanlig tale, og er uttrykk som blir brukt selv om personen verken er svart eller homofil. Der jeg bor er ungdommen veldig fremmedfiendtlig. Her om dagen var jeg vitne til at 3 somaliske 4.klassinger og en somalisk 2.klassing sloss med 3 norske 4.klassinger. Jeg og noen andre prøvde å virke skremmende så de slutta å sloss, men det funka ikke. Vi tok ikke noe parti. Uansett... Plutselig, imens denne 2.klassinger ligger på bakken, kommer en norsk 4.klassing å sparker til henne og kaller henne en jævla hore. Jeg tar tak i gutten som sparka og sier til han at man ALDRI skal skade noen som er mindre enn seg, uansett. Han sier til meg på en barnslig måte: 'Jeg er rasist jeg', river seg løs og går til angrep på en annen fyr. Det utsagnet sier litt om hvor lite motiv gutten egentlig hadde, hele motivet hans var nemlig at de var somaliske. Så kommer det noen 9.klassinger. De sier at de somaliske ungene burde tåle å få litt deng, når de er så frekke og kommer og ta over landet vårt. Det var det jeg ble mest frustrert av. Hvordan kan et menneske sparke til en som er mindre enn seg bare på grunn av hudfarge, og hvordan kan en 9.klassing være så trangsynt? Sånne ting som dette er helt vanlig der jeg bor, men dette er første gang jeg har følt at jeg har måttet blande meg inn... Hva slags holdninger er det man har i dag, og hva er det som påvirker oss ungdom? Du virker som en svært oppegående 8. klassing! Flott at du grep inn. Er selv elev på videregående i en større by, men har enda ikke opplevd slike ting, hverken blant barn eller jevnaldrene. Trist å høre hvordan det er der du kommer fra. Du bør ta dette opp med skoleledelsen, de kan iverksette tiltak på dette med skolemiljøet. Jeg vil si at en del av forklaringen på denne oppførselen og umotiverte volden blant unger og de i tidlige tenår gjenspeiler det som ellers skjer i samfunnet for tiden. Det pågår jo en svært hissig debatt angående hijab i jobbuniformer, og det frk. Jensen omtaler som snikislamisering. Dette har jo ført til enda større splid mot skeptiske nordmenn og fremmedkulturelle. Leste i Dagbladet i dag om tilfeldige kvinner med hijab som ble skjelt ut og spyttet på på gata. Hvor er respekten for andre? Ble rett og slett kvalm! Media har en enorm innflytelse på våre liv, og mange får det meste av sin kunnskap innenfor visse felt derifra, og får farget sine meninger av inntrykkene derfra. Denne hijab/islam-debatten har gått rett hjem hos de aller fleste,allehar liksom en mening. Mange er redde og skremte, og synes selvsagt det er befriende når en dyktig politiker står fram og kommer med ganske kvasse påstander; hun sier liksom det disse tenker, men selv ikke tør si. Jensens uttalelser har egentlig bare ført med seg sorgen, vil jeg si. Mistenkeliggjøring og såing av hat mot en veldig synlig minoritet. Diskusjonsforum på nett viser dette: Straks man slipper å stå fram med fullt navn og ansikt, åpner Helvetes avgrunner seg. Helt utrolig hva folk greier å lire av seg. Som barn og tenåring får man jo med seg det det snakkes om rundt middagsbordet, og det man ser på TV. Et barn vil naturligvis i stor grad høre på og overta foreldrenes holdninger, mens en ungdom, som har utviklet sin selvstendige tankegang, vil i større grad ta et ekstremt standpunkt, enten for eller i mot. Eller: Helt likegyldig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå