Gjest TS Skrevet 7. mars 2009 #1 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg er drittlei av å hete ________ S. Hansen. Er så lei av den S'en. Ikke kan jeg presentere meg/skrive begge navnene for da blir det altfor langt. (S. navnet har 13 bokstaver) Ikke vil jeg bare bruke det siste navnet for det er noe så vanlig som "Hansen". Jeg syntes det blir feil å presentere meg med ________ Hansen, da jeg har et annet navn også (og fordi jeg ikke liker Hansen-navnet). Hvertfall når jeg ringer banken og telenor og slikt, der de kanskje søker meg opp. Jeg kunne fjernet Hansen, men nå skal jeg gifte meg og skal beholde S. og få et nytt kort etternavn som er mye finere enn Hansen. Lurer i den anledning på å bare droppe å si S. når jeg presenterer meg. Puh......... Hva gjør dere som har mellomnavn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 7. mars 2009 #2 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Når jeg skriver bruker jeg som regel kun forbokstaven på mellomnavnet mitt. Hvis jeg presenterer meg muntlig bruker jeg hele navnet hvis det er formelt (som i banken, slik du nevner?). Hvis det er mer uformelt bruker jeg bare fornavn, eller fornavn og mellomnavn. Jeg skal fjerne etternavnet mitt, evt. bytte om på mellomnavn og etternavn, men jeg venter til bestemoren min går bort. Hvis jeg velger å bytte på navnene kommer jeg kun til å bruke mellomnavnet når det er absolutt nødvendig. Hvor mange stavelser har hele navnet ditt? Jeg har sju, det er en for mye til at jeg føler det "flyter" når jeg sier navnet mitt. Kjenner jeg gruer meg før jeg skal presentere meg, særlig på telefonen. Endret 10. mars 2009 av juliane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 7. mars 2009 #3 Del Skrevet 7. mars 2009 Når jeg skriver bruker jeg som regel kun forbokstaven på mellomnavnet mitt. Hvis jeg presenterer meg muntlig bruker jeg hele navnet hvis det er formelt (som i banken, slik du nevner?). Hvis det er mer uformelt bruker jeg bare fornavn, eller fornavn og mellomnavn. Jeg skal fjerne etternavnet mitt, evt. bytte om på fornavn og etternavn, men jeg venter til bestemoren min går bort. Hvis jeg velger å bytte på navnene kommer jeg kun til å bruke mellomnavnet når det er absolutt nødvendig. Hvor mange stavelser har hele navnet ditt? Jeg har sju, det er en for mye til at jeg føler det "flyter" når jeg sier navnet mitt. Kjenner jeg gruer meg før jeg skal presentere meg, særlig på telefonen. jeg er så glad for at foreldrene mine ga meg et så kort navn som Pia og lot vær å gi meg noe melomnavn=D og pappa het noe så alminlig som andersen, så han tok mamma sitt etternavn;) får se hva jeg gjør når jeg selv får barn... men har lyst at mannen min skal ta mitt navn, siden det er såpass sjelden... men til nød blir det vel at barna våre har to etternavn... jeg syns fint at du kan droppe s______ med mindre navnet betyr noe spesielt for deg... er jo mest slitsomt å ha det hvis ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 7. mars 2009 #4 Del Skrevet 7. mars 2009 Jeg har et mellomnavn og hele navnet mitt er ganske langt. Om jeg sier alle tre eller bare to navn er vel egentlig litt tilfeldig. Ofte er sier jeg bare to når jeg skal presentere meg "formelt" på telefonen. Da er det lettere for den i andre enden å få med seg hva jeg sier. Jeg snakker nemlig ofte i et rasende tempo I mange andre tilfeller bruker jeg alle navnene. Mest fordi jeg liker mellomnavnet mitt godt. Hvis jeg ikke hadde likt det hadde jeg nok droppet å bruke det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 9. mars 2009 #5 Del Skrevet 9. mars 2009 Når jeg var yngre, så brukte jeg ikke mellomnavnet mitt. Men nå gjør jeg det. Fordi det ser fint ut med alle 3 navnene. Og når jeg bare skrive forbokstaven på mellomnavnet mitt så lurer folk (som ikke kjenner meg) på hva den står for. Fornøyd med hele navnet mitt liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 9. mars 2009 #6 Del Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar Jeg har fire stavelser i fornavnet, fire i S. navnet og to i det siste. Å droppe S. navnet er uaktuelt, da det er et veldig flott navn, med ca 60 personer som heter det. Samboeren min har et enda sjeldnere navn, men det er ikke spesielt fint eller høres ikke noe spesielt ut. Overraskende at det bare er 11 stk som heter det. Høres igrunn ganske vanlig ut. Vi skal ha begge navnene begge to. Men tror nok jeg dropper S. navnet når jeg presenterer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest virvelvind Skrevet 9. mars 2009 #7 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt. Det står jo selvfølgelig på post o.l, men jeg skriver alltid under uten mellomnavnet, samme når jeg presenterer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #8 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har visst ett skikkelig bimbo navn så jeg er mest opptatt av å vise hva jeg står for før jeg sier navnet mitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Jeg_* Skrevet 10. mars 2009 #9 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har et annet problem. Jeg har et mellomnavn og etternavn som tilsammen er den ene av to personer i verden som heter. Den kjæresten jeg har for øyeblikket vil at hvis vi gifter oss så skal jeg bruke mellomnavn og etternavn som kun mellomnavn og ta hele hans som etternavn....og det vil jeg ikke. Hva gjør man i en slik sammenheng? :-o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 10. mars 2009 #10 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg har et annet problem. Jeg har et mellomnavn og etternavn som tilsammen er den ene av to personer i verden som heter. Den kjæresten jeg har for øyeblikket vil at hvis vi gifter oss så skal jeg bruke mellomnavn og etternavn som kun mellomnavn og ta hele hans som etternavn....og det vil jeg ikke. Hva gjør man i en slik sammenheng? :-o Da venter du og ser hvordan ståa er hvis det noen gang blir aktuelt. Siden du skriver at det er en kjæreste du har for øyeblikket regner jeg ikke med at det er så veldig seriøst ennå. Forøvrig kan han selvfølgelig ikke tvinge deg til å bytte navn hvis du ikke vil. Hvis han vil at dere skal hete det samme kan vel han ta navnet ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 10. mars 2009 #11 Del Skrevet 10. mars 2009 Tror folk roter litt med begrepene her jeg. Om en person heter Pia Karoline Hansen så har hun to fornavn og et etternavn. Om hun heter Pia Olsen Hansen så har hun ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. For å ha to etternavn må man bruke bindestrek, altså: Pia Olsen-Hansen. Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, ikke når jeg skriver under, og ikke når jeg presenterer meg. Mellomnavnet mitt er min mors pikenavn og det er veldig sjelden, men jeg liker det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 10. mars 2009 #12 Del Skrevet 10. mars 2009 Tror folk roter litt med begrepene her jeg. Om en person heter Pia Karoline Hansen så har hun to fornavn og et etternavn. Om hun heter Pia Olsen Hansen så har hun ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. For å ha to etternavn må man bruke bindestrek, altså: Pia Olsen-Hansen. Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, ikke når jeg skriver under, og ikke når jeg presenterer meg. Mellomnavnet mitt er min mors pikenavn og det er veldig sjelden, men jeg liker det ikke. Hvis det var leifen min (der jeg hadde skrevet at jeg ville bytte fornavn og etternavn. mens det selvfølgelig skulle være mellomnavn og etternavn)du mente er den endret nå. Kan ikke se noen andre som har rotet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 12. mars 2009 #13 Del Skrevet 12. mars 2009 Tror folk roter litt med begrepene her jeg. Om en person heter Pia Karoline Hansen så har hun to fornavn og et etternavn. Om hun heter Pia Olsen Hansen så har hun ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. For å ha to etternavn må man bruke bindestrek, altså: Pia Olsen-Hansen. Jeg bruker aldri mellomnavnet mitt, ikke når jeg skriver under, og ikke når jeg presenterer meg. Mellomnavnet mitt er min mors pikenavn og det er veldig sjelden, men jeg liker det ikke. Kan jeg spørre hvorfor du har beholdt et mellomnavn som du ikke liker? Bare litt nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. mars 2009 #14 Del Skrevet 12. mars 2009 Det er et slektsnavn som er veldig spesielt, bare min familie som har det (11stk) Det er en av grunnene- kanskje jeg liker det når jeg blir eldre? Jeg bruker det heller aldri, så det plager meg ikke:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #15 Del Skrevet 12. mars 2009 Kan jeg spørre hvorfor du har beholdt et mellomnavn som du ikke liker? Bare litt nysgjerrig Hun bruker det jo ikke. Og da er det vel greit nok, det er ikke noe hun "beholder" aktivt. Jeg skjønner godt de som bare dropper å bruke et av navnene sine. I stedet for å gå til drastiske steg med å endre ting formelt. Det er jo tross alt en del av identitenen, om man liker det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 12. mars 2009 #16 Del Skrevet 12. mars 2009 I tillegg så har jeg et ganske langt fornavn og etternavn, som ingen klarer å stave.. Mellomnavnet er om mulig enda mer vanskelig, så det ville bare komplisere alt- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #17 Del Skrevet 12. mars 2009 Presenterer meg bare med fornavn og etternavn. Ser ikke noen grunn til å ta med mellomnavn(fornavn nr 2) da jeg ikke bruker det annet til seriøse underskrifter.Det blir bare for langt og tungt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #18 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg synes det er kjemperart når folk bruker bokstaven i mellomnavnet sitt. Da synes jeg at de heller kunne latt være. "Hei, Pia S. Hansen" får meg til å tenke: "Hva står S'en for, og hvorfor vil hun ikke si det?" Noen ganger får jeg inntrykk av at folk prøver å gjøre seg interessante ved å si sånt. :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 13. mars 2009 #19 Del Skrevet 13. mars 2009 Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå