Gjest Gjest_cecilie_* Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 jeg har svært lite muskler etter sykdom. jeg vil ha opp forbreningen og gå ned i vekt litt. hvis jeg trener styrketrening, vil jeg da gå opp eller ned i vekt?
Chanel.No5 Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 jeg har svært lite muskler etter sykdom. jeg vil ha opp forbreningen og gå ned i vekt litt. hvis jeg trener styrketrening, vil jeg da gå opp eller ned i vekt? Om du trener styrketrening rett så vil du kanskje gå litt opp i vekt da muskler "veier" det også, men til gjengjeld vil du få høyere forbrenning, strammere og sterkere kropp. Trener du kondisjon i tillegg vil du også fjerne fett samtidig som kroppen strammes opp med styrketreningen. Så konklusjonen er at en mix av disse treningsformene er ypperlig for en sunn og pen vektnedgang ved gjelp av trening.
Gjest Gjest_cecilie_* Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Om du trener styrketrening rett så vil du kanskje gå litt opp i vekt da muskler "veier" det også, men til gjengjeld vil du få høyere forbrenning, strammere og sterkere kropp. Trener du kondisjon i tillegg vil du også fjerne fett samtidig som kroppen strammes opp med styrketreningen. Så konklusjonen er at en mix av disse treningsformene er ypperlig for en sunn og pen vektnedgang ved gjelp av trening. dumt spørsmål men hva er kondisjonstrening? er det best å bare gjøre kondisjon?
Chanel.No5 Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 dumt spørsmål men hva er kondisjonstrening? er det best å bare gjøre kondisjon? Finnes ikke dumme spørsmål!!! Hva er kondisjonstrening? Kondistreningen kommer til å forandre og forbedre hjertet og muskulaturen din. Hjertet ditt er en pumpe som blir større og sterkere når du trener kondisjon. Denne pumpa forsyner hele kroppen med blod slik at du kan gå, jogge eller leke mer og lenger enn du gjør i dag. Muskulaturen du bruker for å bevege deg i treningen forvandles i takt med hjertet. Er du litt daff og kanskje stivner til i lårene etter noen få kjappe trappetrinn, vil du kjapt merke at du blir kvikkere og mer utholdende etter noen få kondisjonstrenger. I tillegg til at du kommer i bedre form på grunn av sterkere hjerte og muskulatur, er kondisjonstrening også effektiv dersom du ønsker å gå ned i vekt. Hvordan trene kondisjon? For å forbedre din kondisjon er det lurt å trene slik at du blir noe andpusten og kjenner at musklene jobber. Du må gjerne ta i hardere også, men er du usikker på formen, er det fornuftig å unngå å presse seg så hardt at du blir ubehagelig sliten. Ofte bruker vi pulsen (hjertefrekvensen – det antall slag hjertet slår pr minutt) som en indikator på hvor hardt du skal trene. For at treningen skal påvirke formen din positivt, bør du ha en puls på 65% eller mer av din maksimale puls. 65% av din maksimale puls vil oppleves som behagelig og du vil ikke kjenne stivhet i de musklene du bruker når du trener. Sannsynligvis vil du fint kune trene med en puls på opp mot 80% av maks før du begyner å kjenne stivhet i musklene. Prøv deg frem og kjenn etter hvordan du opplever treningen. Din makspuls kan du grovt regne ut gjennom følgende formel: 230 minus din alder om du er kvinne, 220 minus din alder om du er mann. For en kvinne som er 38 år blir formelen 230 – 38 = 192 i makspuls. For de fleste vil dette stemme ganske godt, men individuelle avvik på opp mot 20 – 30 slag kan forekomme. Eksempler på kondisjonstrening er rask gange, jogging, sykling, roing og aerobic.
Gjest Gjest_cecilie_* Skrevet 7. mars 2009 #5 Skrevet 7. mars 2009 Finnes ikke dumme spørsmål!!! Hva er kondisjonstrening? Kondistreningen kommer til å forandre og forbedre hjertet og muskulaturen din. Hjertet ditt er en pumpe som blir større og sterkere når du trener kondisjon. Denne pumpa forsyner hele kroppen med blod slik at du kan gå, jogge eller leke mer og lenger enn du gjør i dag. Muskulaturen du bruker for å bevege deg i treningen forvandles i takt med hjertet. Er du litt daff og kanskje stivner til i lårene etter noen få kjappe trappetrinn, vil du kjapt merke at du blir kvikkere og mer utholdende etter noen få kondisjonstrenger. I tillegg til at du kommer i bedre form på grunn av sterkere hjerte og muskulatur, er kondisjonstrening også effektiv dersom du ønsker å gå ned i vekt. Hvordan trene kondisjon? For å forbedre din kondisjon er det lurt å trene slik at du blir noe andpusten og kjenner at musklene jobber. Du må gjerne ta i hardere også, men er du usikker på formen, er det fornuftig å unngå å presse seg så hardt at du blir ubehagelig sliten. Ofte bruker vi pulsen (hjertefrekvensen – det antall slag hjertet slår pr minutt) som en indikator på hvor hardt du skal trene. For at treningen skal påvirke formen din positivt, bør du ha en puls på 65% eller mer av din maksimale puls. 65% av din maksimale puls vil oppleves som behagelig og du vil ikke kjenne stivhet i de musklene du bruker når du trener. Sannsynligvis vil du fint kune trene med en puls på opp mot 80% av maks før du begyner å kjenne stivhet i musklene. Prøv deg frem og kjenn etter hvordan du opplever treningen. Din makspuls kan du grovt regne ut gjennom følgende formel: 230 minus din alder om du er kvinne, 220 minus din alder om du er mann. For en kvinne som er 38 år blir formelen 230 – 38 = 192 i makspuls. For de fleste vil dette stemme ganske godt, men individuelle avvik på opp mot 20 – 30 slag kan forekomme. Eksempler på kondisjonstrening er rask gange, jogging, sykling, roing og aerobic. takk, men tror dere jeg vil gå mest ned om jeg trener styrke eller ikke trener styrke?
Chanel.No5 Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 (endret) takk, men tror dere jeg vil gå mest ned om jeg trener styrke eller ikke trener styrke? En mix gir best nedgang som holder i lengden! Kondisjonstreningen brenner mest mens du trener og en stund etter treningen, mens økt musklatur gir økt forbrenning gjennom dagen generelt. To dager med styrke og to dager med kondisjon per uke er kjempebra om du har tid til det!! Men alt hjelper selvfølgelig! Er ikke noe ekspert altså, men dette er det jeg sitter med som kunnskap selv da av egen erfaring og at jeg har lest meg til endel om det. Endret 7. mars 2009 av Lotte27
Cognizance Skrevet 7. mars 2009 #7 Skrevet 7. mars 2009 hvis jeg trener styrketrening, vil jeg da gå opp eller ned i vekt? Det kommer an på hvor mye du spiser. Er du veldig utrent vil du kunne få større muskler av styrketrening selv om du spiser lite nok til å gå ned i vekt.
Gjest Gjest_cecilie_* Skrevet 7. mars 2009 #8 Skrevet 7. mars 2009 jeg har lite muskler nå, og har egentlig ikke tid til noe annet enn styrketrening, hvis jeg vil ned i vekt bør jeg droppe det eller begynne med det?
Chanel.No5 Skrevet 7. mars 2009 #9 Skrevet 7. mars 2009 jeg har lite muskler nå, og har egentlig ikke tid til noe annet enn styrketrening, hvis jeg vil ned i vekt bør jeg droppe det eller begynne med det? Hvor mye tid har du til trening da? Du skriver litt lite for at vi skal kunne svare deg.
Gjest Gjest_cecilie_* Skrevet 7. mars 2009 #10 Skrevet 7. mars 2009 Hvor mye tid har du til trening da? Du skriver litt lite for at vi skal kunne svare deg. egentlig bare styrketrening
Chanel.No5 Skrevet 7. mars 2009 #11 Skrevet 7. mars 2009 egentlig bare styrketrening Mener dager til trening... En, to, tre..??
Tinelise Skrevet 7. mars 2009 #12 Skrevet 7. mars 2009 Jeg synes du skal velge den aktiviteten du synes er morsomst og som du tror du har lyst å gjøre lengst uten å bli lei. Så lenge du holder deg fysisk aktiv er det egentlig ikke store forskjellen på hva mener nå jeg. Dersom man ser bort i fra at du trener til en veldig spesifikk ting da. Ja, trener du styrke går du opp i vekt. Muskler veier! Likevel er ikke dette negativt siden det som sagt over her øker forbrenningen din. Nå vet jeg ingen ting om hvordan du ser ut, men mest sannsynlig vil du komme til å se en øking på vekta samtidig som du ser du har blitt slankere i speilet. Lykke til
Leifr Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 Ja, trener du styrke går du opp i vekt. Muskler veier! Det kommer fullstendig an på hvor mye du spiser i forhold til hvor mye du forbrenner. Personlig har jeg gått ned 5 kg (av 10-15 jeg hadde for mye) siden nyttår bare ved å løfte vekter. Har ikke vært supernøye med kostholdet en gang.
Tinelise Skrevet 8. mars 2009 #14 Skrevet 8. mars 2009 Det kommer fullstendig an på hvor mye du spiser i forhold til hvor mye du forbrenner. Personlig har jeg gått ned 5 kg (av 10-15 jeg hadde for mye) siden nyttår bare ved å løfte vekter. Har ikke vært supernøye med kostholdet en gang. Jeg mener ikke at man ikke kan gå ned i vekt med styrketrening Selvfølgelig kan man det! Hva er ellers vitsen? Men når man begynner så øker man gjerne litt i vekt dersom man ikke har mye muskelmasse fra før av. Selv har jeg gått opp 2 kilo nemlig Nå har heller ikke jeg noe særlig overflødig fett, så dersom jeg hadde det ville jeg kanskje ha gått ned 2 kilo i fett i tillegg og vært på null. Uansett.. Styrketrening forbrenner fett, men du bygger også muskler som veier en del Ikke la deg lure av vekta!
Gjest Gjest_Celine_* Skrevet 8. mars 2009 #15 Skrevet 8. mars 2009 Man går ikke opp i vekt etter noen få økter med styrketrening altså. Kvinner kan vel maks gå opp 1 kg muskler i året eller noe.
Gjest Gjest_cecilie_* Skrevet 8. mars 2009 #16 Skrevet 8. mars 2009 så om jeg trener styrke 3 ganger i uka. Har svært lite muskler nå. vil jeg da gå mye opp i vekt? skjønner ikke vitsen med å trene styrke om man går opp i vekt!
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. mars 2009 #17 Skrevet 8. mars 2009 Vitsen med å trene styrke er at du blir sterkere, i tillegg øker du forbrenningen din fordi mer muskler forbrenner mer. I tillegg vil selvfølgelig styrketrening "stramme opp" kroppen, og det i seg selv gjør (mener jeg) at man ser bedre ut. Og som noen nevnte over her, jenter kan stort sett maks bygge 1-2kg muskler på et år, så at man vil gå mye opp i vekt ved styrketrening er vel neppe så veldig sannsynlig.
Tinelise Skrevet 8. mars 2009 #18 Skrevet 8. mars 2009 Nei du vil ikke gå mye opp i vekt dersom du ikke prøver på det. Jeg for min del prøver å bygge muskler og prøver derfor å ligge på overskudd i kaloriinntak. Da kommer jeg naturlig nok til å legge på meg litt fett i tillegg med det første som jeg siden kvitter meg med når jeg har gått litt opp i muskelvolum. Det blir kanskje litt feil å si at man går opp i vekt av det, men du kan merke en vektøkning. Ja jeg ser jeg motsier meg selv her Jeg prøver å si at det ikke er negativt og at man ikke skal fokusere BARE på hva vekta viser! Ikke bli skremt bare dersom du går opp litt i begynnelsen. Ting tar tid 3 dager styrketrening er kjempebra! Få en veileder til å sette opp et program som er tilpasset deg. Jeg tror ikke du blir skuffet
Leifr Skrevet 8. mars 2009 #19 Skrevet 8. mars 2009 så om jeg trener styrke 3 ganger i uka. Har svært lite muskler nå. vil jeg da gå mye opp i vekt? Neppe, med mindre du 1) ikke har noe fett heller og 2) dytter innpå vanvittig mye mat og tvilsomme tilskudd (steroider el.l.) skjønner ikke vitsen med å trene styrke om man går opp i vekt! Det er en fyr på et annet forum jeg frekventerer som i løpet av 9 måneder har gått ned 50 kg ved å løfte vekter og spise med et moderat kaloriunderskudd.
Cognizance Skrevet 8. mars 2009 #20 Skrevet 8. mars 2009 skjønner ikke vitsen med å trene styrke om man går opp i vekt! Det virker som du (dessverre) har fokus på de kosmetiske og ikke de helsemessige effektene av trening. Det er forskjell på å gå ned i vekt og det å få mindre fett på kroppen. Det er mulig, i alle fall for menn, å gå opp i vekt samtidig som man blir mindre feit. Det er også mulig, selvsagt, å gå ned i vekt og få mindre fett på kroppen samtidig, alt som en konsekvens av styrketrening - og et dertil egna kosthold. Hvor mye du går opp eller ned i vekt avhenger til syvende og sist av hvor mye du spiser. Hvor sterk du er og, til en viss grad, hvor store muskler du har avhenger av både hvor mye du trener og hvor mye du spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå