Gå til innhold

14 ÅR OG ABORT

Fremhevede innlegg

Skrevet
I flg denne jenta har hun ei venninne hvor faren er lege og han skulle hjelpe henne. Tviler på at en lege setter sin egen praksis i fare å gjennomføre noe slikt hvis det er ulovlig?

Høres veldig usansynlig ut. Høres mer ut som om jenta leker med hodet til sønnen din.

Dette er såpass alvorlig at jeg ville kontaktet foreldrene til jenta, her må du hjelpe din sønn.

Lykke til :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Dubbedingsen_*
Skrevet

Kjære TS og mamma til fortvilet gutt. Jeg ville ikke grublet lenger på saken men tatt direkte kontakt med jentas foreldre. Hvis hun er gravid trenger hun hjelp fra voksne, og leker hun med din sønn så er hun er for ung til å se konsekvensen av denne leken. Her må du ta ansvar og hjelpe begge to. Klem

Gjest Gjest
Skrevet

Om dette hadde vært tilfellet: Det er i utgangspunktet ikke ulovlig for en lege å skrive en abortsøknad for en 14 åring uten foresattes samtykke, så han risikerer neppe praksisen. I verste fall hadde han risikert refs for å utvist dårlig skjønn, noe som i realiteten har små konsekvenser.

Ta direkte kontakt med jenta, og ta med en graviditetstest.

Skrevet

Jenta trenger hjelp. Hvis hun er 14 år og gravid trenger hun hjelp. Hvis hun er 14 år og lyver på seg en graviditet trenger hun hjelp. Vær voksen og ring foreldrene hennes med en eneste gang!

Dessuten bør du tydeligvis ta en prat med sønnen din om prevensjon.

Gjest missLady
Skrevet

Høres utrolig ut for meg altså! om det er lov eller ikke med abort på 14åring, ta å ring fastlegen din da vel og spør! Legen må jo vite svaret.. Og som de andre sier, ring foreldrene hennes, OM det ikke er fare for hennes liv og helse om du gjør det da, vel og merke

Håper du har snakket direkte med denne jenten og ikke bare gjennom din sønn. Om hun lyver, kanskje det er vanskeligere å lyve for deg enn for sønnen din.

Gjest Fortvilet mamma
Skrevet
Jenta trenger hjelp. Hvis hun er 14 år og gravid trenger hun hjelp. Hvis hun er 14 år og lyver på seg en graviditet trenger hun hjelp. Vær voksen og ring foreldrene hennes med en eneste gang!

Dessuten bør du tydeligvis ta en prat med sønnen din om prevensjon.

Han påstår at han brukte prevensjon, men hun påstar allerede 12 dager etterpå at hun er gravid...

Skrevet (endret)
Han påstår at han brukte prevensjon, men hun påstar allerede 12 dager etterpå at hun er gravid...

Ærlig talt. Som mor til tenåring bør du være gammel nok til å vite at prevensjon ikke er bombesikkert, og at det er fullt mulig å stadfeste graviditet allerede 12 dager etter.

Kontakt foreldrene hennes du, gravid eller ikke.

Innlegget er endret. -jolie (mod)

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet

Henger meg på som alle andre og roper ut:

KONTAKT FORELDRENE HENNES!

Man kan ikke vente at to tenåringer oppførerer seg ansvarlig og modent, men DU er voksen. Om hun er gravid eller ei, så er den eneste riktige for deg å ta kontakt med hennes familie (om det er noe farefullt med hennes familie, ta kontakt med barnevern/helsesøster på skolen).

Gjest nobilian
Skrevet

§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

Gjest Gjest
Skrevet

§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

Dette har allerede kommet frem i tråden:)

Gjest Molly84
Skrevet

Jeg ble gravid da jeg var 14 år, med min daværende kjæreste. Jeg gikk på helsestasjonen for ungdom og fikk henvisning til abort på sykehuset. Da jeg kom på sykehuset for å prate med legen fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få utført aborten uten at foreldrene mine ble informert. Jeg grein og ba på mine knær om at han skulle gjøre det likevel, men siden det ikke var fare for at jeg skulle bli slått eller verre så kunne han ikke gjøre det. Han fortalte meg at hadde jeg vært 15, så skulle han ha gjort det.

Syns uansett at det er en dårlig idè å gå rett til jentas foreldre, uten å snakke med henne alene først!

Hilsen mamma til 10-åring :)

Gjest Gjest
Skrevet

12 dager er svært tidlig, men ikke helt umulig.

Men hvorfor setter du ikke hardt mot hardt? Du kan til og med sannsynligvis gjøre det på en rimelig "fin" måte ala: "Innimellom er slike tester ikke så lett å si om er positive eller ei, spesielt så tidlig. "Skyggestreker" kan se ut som reelle streker, spesielt om man er redd eller håper på å bli gravid. Her, jeg har med en test. Nå er du uansett så langt på vei at det vil slå ut selv om det ikke er morgen. Det er ikke for at vi ikke stoler på deg, men jeg vil gjerne være SIKKER på at testen er rett" og kanskje legge til "bevares, når jeg var gravid sev tok jeg 5 tester før jeg helt trodde på de ;)".

Skrevet

Hvorfor i all verden ignorerer du alle som sier du må kontakte foreldrene? Hvis du virkelg ikke er i stand til det, så har jeg vanskelig for å tro på hele historien. Det er klart foreldrene må kontaktes hvis situasjonen er som den er.

Gjest Miley
Skrevet
Hvorfor i all verden ignorerer du alle som sier du må kontakte foreldrene? Hvis du virkelg ikke er i stand til det, så har jeg vanskelig for å tro på hele historien. Det er klart foreldrene må kontaktes hvis situasjonen er som den er.

Det samme tenker jeg. En voksen reell person ville tatt tak i dette.

Skrevet

Enig med omtrent alle her, kontakt jenta og foreldrene og få tatt en graviditetstest. Er den positiv, tar dere det derfra. Men du kan ikke fortsette å dulle sånn, her er det to fjortenåringer som trenger hjelp og veiledning snarest!

Gjest Gjest
Skrevet
Kan ei jente, hvis hun oppdager at hun er gravid, gå til lege og få ordnet abort, uten at NOEN får vite det?

Ønsker et ordentlig svar, siden ei jente på 14 år påstår at hun er gravid og min sønn er faren, men at hun skal få ordnet abort i all hemmelighet - i alle fall er det det hun sier til min sønn....

du bør ta kontakt med jenta. du har med et barn å gjøre. skulle hun være gravid, så trenger hun sine foreldre, så da vet du hva du har å gjøre

Gjest "gjest"
Skrevet
Nei, mellom 12-16 år kan leger skrive ut resept på ppiller uten foresattes samtykke, men ikke andre medisiner, under 12 år kan de ikke det (heldigvis). Fra 16 år kan også helsesøster skrive ut ppiller.

Jeg håper da virkelig ikke at det utføres medisinsk abort på en 14 åring, spesielt ikke hvis det skal holdes hemmelig. Det kan være smertefullt og skremmende, og man bør iallfall ikke sitte hjemme på jenterommet alene i en slik situasjon.

Sterkt uenig.

Sex er ikke en lek og en slik abort vil kanskje lære fjortissene å tenke seg om to ganger minst før de skræver flere ganger uten å beskytte seg selv.

Skrevet
Sterkt uenig.

Sex er ikke en lek og en slik abort vil kanskje lære fjortissene å tenke seg om to ganger minst før de skræver flere ganger uten å beskytte seg selv.

Du klarte sannelig å bidra til diskusjonen på en konstruktiv måte! :ironi:

Er enig med de andre som foreslår at ts kontakter jenta/jentas foreldre for å finne ut hva som egentlig skjer. Er ikke første - og blir nok ikke siste - gang en jente har faket graviditet av en eller annen årsak. Er det ikke tull, men sant, så trenger jenta hjelp og i begge tilfellene bør du som voksenperson forsøke å finne ut av det.

Gjest Gjest_bea_*
Skrevet
Kan ei jente, hvis hun oppdager at hun er gravid, gå til lege og få ordnet abort, uten at NOEN får vite det?

Ønsker et ordentlig svar, siden ei jente på 14 år påstår at hun er gravid og min sønn er faren, men at hun skal få ordnet abort i all hemmelighet - i alle fall er det det hun sier til min sønn....

Unnskyld, som mor og voksen så syns jeg du er uansvarlig,utrolig naiv i forhold til prevansjon,sex, og tenåringer.

Hvem prøver du og beskytte? Deg selv,din sønn? Mitt svar er at du beskytter deg selv ved å leke struts.

Hadde min sønn komt opp i dette, så hadde jeg blitt fortvilt på ungdommens vegne. Dt du forteller ang jenta, så tyder det på at hun er veldig umoden i forhold til andre 14 åringer.

Det hun forteller i tillegg tyder på at hu bruker ordene som et "maktmiddel". Det kan være at hun lyver også.

sant eller ike sant, så kan dette ødelegge for henne på sikt, også din sønn.

Dt naturlige ville være for en 14 åring å bli redd og fortvilet, og ikke sagt noe om en evt graviditet, så denne jenta trenger hjelp uansett.

Og hvorfor du ikke har ringt foreldra og bedt om et besøk er for meg en gåte.

Du bør opplyse om hva som er sagt osv. din sønn bør være med på besøket.

jeg hadde ike sovet en natt etter noe sånt hadde dukket opp i mitt lliv. Det første jeg ville ha gjort er å kontakte jenta, og tatt en prat, for så å informere henne om at du tar kontakt med foreldrene.

Eller går du og håper på at det er tull og ting går over?

enkelte foreldre kan ryste meg, og du er en av de.

Gjest Fortvilet mamma
Skrevet
Unnskyld, som mor og voksen så syns jeg du er uansvarlig,utrolig naiv i forhold til prevansjon,sex, og tenåringer.

Hvem prøver du og beskytte? Deg selv,din sønn? Mitt svar er at du beskytter deg selv ved å leke struts.

Hadde min sønn komt opp i dette, så hadde jeg blitt fortvilt på ungdommens vegne. Dt du forteller ang jenta, så tyder det på at hun er veldig umoden i forhold til andre 14 åringer.

Det hun forteller i tillegg tyder på at hu bruker ordene som et "maktmiddel". Det kan være at hun lyver også.

sant eller ike sant, så kan dette ødelegge for henne på sikt, også din sønn.

Dt naturlige ville være for en 14 åring å bli redd og fortvilet, og ikke sagt noe om en evt graviditet, så denne jenta trenger hjelp uansett.

Og hvorfor du ikke har ringt foreldra og bedt om et besøk er for meg en gåte.

Du bør opplyse om hva som er sagt osv. din sønn bør være med på besøket.

jeg hadde ike sovet en natt etter noe sånt hadde dukket opp i mitt lliv. Det første jeg ville ha gjort er å kontakte jenta, og tatt en prat, for så å informere henne om at du tar kontakt med foreldrene.

Eller går du og håper på at det er tull og ting går over?

enkelte foreldre kan ryste meg, og du er en av de.

Har det falt det inn at jeg ikke ønsker at alt som skjer i hjemmet skal "brettes ut" i et forum.

Vi har hatt åpen og full dialog mht både sex og prevensjon hjemme.

Mht denne saken ønsket vi å undersøke fakta før vi tok et skritt videre og vi har snakket med vår sønn og denne jenta + helsesøster og vi hadde ingen måte en god nattesøvn eller ro før dette ble ordnet opp i. Vi gav også beskjed om, at hvis hun ikke var ærlig, tok vi kontakt med foreldrene.

Nå viser det seg at denne jente har hevnet seg på vår sønn med å spre løgn og falske rykter og at hun aldri var gravid, noe vi også trodde i utgangspunktet.

Er det noe mer du lurer på før du kommer med flere anklager om at jeg er struts og uansvarlig mor, foreslår jeg at du spør før du dømmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...