Gå til innhold

14 ÅR OG ABORT

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet mamma
Skrevet

Kan ei jente, hvis hun oppdager at hun er gravid, gå til lege og få ordnet abort, uten at NOEN får vite det?

Ønsker et ordentlig svar, siden ei jente på 14 år påstår at hun er gravid og min sønn er faren, men at hun skal få ordnet abort i all hemmelighet - i alle fall er det det hun sier til min sønn....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er mulig, men hun er ikke garantert at legen ikke kontakter foresatte eller barnevern. Det kommer an på skjønn.

Men jevnt over blir taushetsplikten overholdt betydelig sterkere om abort blir valgt enn om hun velger å bære barnet frem.

At dette fører til at enkelte blir presset til abort, og at andre tar abort pga at "da får ingen vite det" er en helt annen diskusjon..

Prøv om du får henne med på en graviditetstest, så dere i det minste vet at hun er gravid og ikke bare roter med hodet til gutten. Tar hun abort finner han nok aldri sikkert ut om det er hans barn, men om hun ikke er gravid så kan hun i det minste ikke lure han på det viset.

Amathea har forøvrig også tilbud om fedresamtaler, både ved gjennomførte svangerskap og abort.

Skrevet

Med mindre det er fare for at foreldrene hennes skal begå æresdrap eller kommer til å slå henne pga abort er det liten sjans for at legen hennes kommer til å la vær å prate med foreldrene. det er bare i svært få tilfeller at en lege lar vær å varsle foreldrene hvis pasienten er under 15.

Hvis din sønn er medskyldig å ha gjort denne jenta gravid bør du gjøre noe for å hjelpe, i hvertfall vite at hun får skikkelig støtte fra foreldre og de rundt seg. å ta abort i så ung alder kan virkelig ødelegge et menneske hvis hun ikke får pratet skikkelig ut og må gå og bære på dette alene.

Så om du vet noe og foreldrene hennes ikke vet det , bør du si det til dem med mindre det er fare for jenta hvis de får høre det...

Er du redd for at noen skal få vite at sønnen din er faren eller er du redd for at hun skal kunne ta abort uten at noen vet det? kom ikke så klart frem i spørsmålet ditt...

Skrevet

Det høres merkelig ut, men dessverre ikke usannsynlig. Den medisinske myndighetsalderen er 16 år, men vet at ting skjer uten at foreldre ikke blir informert.

Hvor gammel er din sønn? Hvis det stemmer at hun er 14 og gravid, er hun under den seksuelle lavalder. Da risikerer din sønn å bli anmeldt for seksuelle overgrep, dette til tross for at det var frivillig sex. Du bør absolutt snakke med din sønn om alvoret i dette.

Skrevet (endret)
Ja, det er mulig, men hun er ikke garantert at legen ikke kontakter foresatte eller barnevern. Det kommer an på skjønn.

Dette er feil, hun må være over 16 år for at foreldre ikke skal informeres.

Sykehuset har ikke lov til å utføre inngrepet uten foreldrenes samtykke.

Endret av Pjukset
Gjest Gjest
Skrevet
Er du redd for at noen skal få vite at sønnen din er faren eller er du redd for at hun skal kunne ta abort uten at noen vet det? kom ikke så klart frem i spørsmålet ditt...

Vi har full dialog med vår sønn om dette og har en anelse om at alt er løgn og falske rykter som er spredd, men overfor han påstår hun at hun er gravid, men skal få ordnet abort i all hemmelighet...

Syntes bare at det er helt utrolig hvis man som 14-åring kan få utført et så alvorlig inngrep uten at foreldrene vår vite det...

Uansett prøver vi å finne sannheten så at man får gjort det beste ut av situasjonene uansett hva som er tilfelle...

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...psavbrudd*&

§ 4. Begjæringen om svangerskapsavbrudd skal fremsettes av kvinnen selv. Er hun under 16 år, skal den eller de som har foreldreansvaret eller vergen gis anledning til å uttale seg, med mindre særlige grunner taler mot det.

§ 9. Avbrytelse av svangerskap kan bare foretas med samtykke av fylkesmannen

a) når kvinnen er under 16 år, og den eller de som har foreldreansvaret eller vergen har uttalt seg mot at svangerskapet blir avbrutt,

Det facinerende er at det er meg bekjent ingen tilsvarende ting i motsatt retning. Så om kvinnen ønsker beholde, men foreldre eller foresatte ikke vil dette så er det ikke uvanlig at helsevesenet tar kontakt med foresatte, også mot hennes vilje. Jeg vet om minst et tilfelle hvor dette kunne gått riktig galt, hvor en 15 åring ikke oppsøkte helsehjelp før hun var sikker på at hun var over 18 uker på vei, pga at hun visste hun kom til å bli utsatt for press til abort. Heldigvis hadde hun rett i sine antagelser, og det gikk bra selv om det gikk så langt som til nemd. Hun brøt kontakten med familien når hun var 6 måneder på vei, heldigvis. (Før noen spør, hele familien er blendahvite og sønnen er nå 5 år til sommeren)

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er feil, hun må være over 16 år for at foreldre ikke skal informeres.

Sykehuset har ikke lov til å utføre inngrepet uten foreldrenes samtykke.

Helt riktig! Hvis pasienten er under 16 år, så har ikke legen lov til å skrive ut resepter, utføre kirurgiske inngrep el lign uten samtykke fra foresatte.

Hvis denne jenta lyver på seg en graviditet, uvisst av hvilken grunn, har hun sannsynligvis et underliggende problem som må løses. Jeg håper virkelig at foreldrene hennes vet dette, hvis ikke ville jeg kontaktet dem og snakket med dem om situasjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Resepter på hormonprevensjon, henvisning til abort, osv er ikke helt uvanlig at foresatte ikke får vite om. Spesielt hormonprevensjon er mange leger og helsesøstre ekstremt sleppehendte med.

Er sannsyligvis i en gråsone, men jeg kjenner ikke til at det har vært noen annmeldelser ol pga slike saker. Kanskje det har vært, men det har ikke bremset praksisen.

Skrevet
Helt riktig! Hvis pasienten er under 16 år, så har ikke legen lov til å skrive ut resepter, utføre kirurgiske inngrep el lign uten samtykke fra foresatte.

Hvis denne jenta lyver på seg en graviditet, uvisst av hvilken grunn, har hun sannsynligvis et underliggende problem som må løses. Jeg håper virkelig at foreldrene hennes vet dette, hvis ikke ville jeg kontaktet dem og snakket med dem om situasjonen.

Legen kan fint skrive ut resept på p-piller til jenter ned i ung.skole alder uten at foreldrene får vite det.

Legen må og se situasjonen ann:

§ 4. Begjæringen om svangerskapsavbrudd skal fremsettes av kvinnen selv. Er hun under 16 år, skal den eller de som har foreldreansvaret eller vergen gis anledning til å uttale seg, med mindre særlige grunner taler mot det.

som jeg sa over, har en jente som kommer fra en svært muslimsk familie (bare et eksempel) hvos hun kan risikere å bli slått, sendt tilbake til hjemlandet eller i verstefall drept pga skam som påføres familien kan abort bli utført uten at familien vet det.

slike tilfeller vil det alltid være mange mennesker involvert som barnevern, fylkesmann, leger, osv...

og abort er ikke et kirurgisk inngrep i de fleste tilfeller, jenta får en pille og går hjem og kroppen støter ut fosteret....

Gjest Gjest
Skrevet
og abort er ikke et kirurgisk inngrep i de fleste tilfeller, jenta får en pille og går hjem og kroppen støter ut fosteret....

Jeg tviler på at medsinsk abort blir brukt hyppig hvor svangerskapet helst skal holdes hemmelig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor gammel er din sønn? Hvis det stemmer at hun er 14 og gravid, er hun under den seksuelle lavalder. Da risikerer din sønn å bli anmeldt for seksuelle overgrep, dette til tross for at det var frivillig sex.

Så sant han er omtrent like gammel som jenta gjør han ikke det, nei. Det er kanskje en fordel å få frem fakta før man gir seg hen til ville spekulasjoner.

Skrevet
Jeg tviler på at medsinsk abort blir brukt hyppig hvor svangerskapet helst skal holdes hemmelig.

det kan godt være, tenkte ikke på det...

:fnise:

Skrevet
Legen kan fint skrive ut resept på p-piller til jenter ned i ung.skole alder uten at foreldrene får vite det.

Det er ingen aldersgrense for å skrivee ut resept på p-piller, det er helt riktig. Men det å skrive ut resept på prevensjon til en 14-åring kontra det å utføre abort, er en viss forskjell. Jeg har ikke hørt at det har kommet noen endring i regelverket etter abortpillen kom på markedet.

Abort utført på sykehus er et kirurgisk inngrep, det spiller ingen rolle hvor lite inngrepet er. Hjemmeabort er forøvrig ikke uten risiko, og man skal ha noen hos seg når dette utføres. Så vidt jeg har lest er ikke dette noe de yngste får tilbud om.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen aldersgrense for å skrivee ut resept på p-piller, det er helt riktig. Men det å skrive ut resept på prevensjon til en 14-åring kontra det å utføre abort, er en viss forskjell. Jeg har ikke hørt at det har kommet noen endring i regelverket etter abortpillen kom på markedet.

Abort utført på sykehus er et kirurgisk inngrep, det spiller ingen rolle hvor lite inngrepet er. Hjemmeabort er forøvrig ikke uten risiko, og man skal ha noen hos seg når dette utføres. Så vidt jeg har lest er ikke dette noe de yngste får tilbud om.

Nei, mellom 12-16 år kan leger skrive ut resept på ppiller uten foresattes samtykke, men ikke andre medisiner, under 12 år kan de ikke det (heldigvis). Fra 16 år kan også helsesøster skrive ut ppiller.

Jeg håper da virkelig ikke at det utføres medisinsk abort på en 14 åring, spesielt ikke hvis det skal holdes hemmelig. Det kan være smertefullt og skremmende, og man bør iallfall ikke sitte hjemme på jenterommet alene i en slik situasjon.

Skrevet
Jeg håper da virkelig ikke at det utføres medisinsk abort på en 14 åring, spesielt ikke hvis det skal holdes hemmelig. Det kan være smertefullt og skremmende, og man bør iallfall ikke sitte hjemme på jenterommet alene i en slik situasjon.

Jeg tviler på at det tillates hjemmeabort for en 14-åring, isåfall er det noe alvorlig galt i helse Norge.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, mellom 12-16 år kan leger skrive ut resept på ppiller uten foresattes samtykke, men ikke andre medisiner,

Så hormonprevensjon, som er relativt nylig tatt i bruk på uutviklede jenter kan de skrive ut, men ikke en klamydiakur el? Hvilken 13 åring er det som har full oversikt over familiens helsehistorie, og klarer ta inn over seg alle varselsignalene man bør være obs på når det gjelder bivirkninger? Virker jo til og med som det er mange 20 + som får sjokk når de oppdager hvor sterkt p-pillene påvirker.

Forstår hvorfor det samfunnsøkonomisk blir ansett for beste løsning, men det er skremmende.

Gjest Gjest
Skrevet
Så hormonprevensjon, som er relativt nylig tatt i bruk på uutviklede jenter kan de skrive ut, men ikke en klamydiakur el? Hvilken 13 åring er det som har full oversikt over familiens helsehistorie, og klarer ta inn over seg alle varselsignalene man bør være obs på når det gjelder bivirkninger? Virker jo til og med som det er mange 20 + som får sjokk når de oppdager hvor sterkt p-pillene påvirker.

Forstår hvorfor det samfunnsøkonomisk blir ansett for beste løsning, men det er skremmende.

Helt enig, jeg syns det er helt feil. Under 16 bør foresatte kontaktes, uansett hvilke medikamenter det er snakk om, spør du meg.

Gjest Fortvilet mamma
Skrevet

I flg denne jenta har hun ei venninne hvor faren er lege og han skulle hjelpe henne. Tviler på at en lege setter sin egen praksis i fare å gjennomføre noe slikt hvis det er ulovlig?

Skrevet
I flg denne jenta har hun ei venninne hvor faren er lege og han skulle hjelpe henne. Tviler på at en lege setter sin egen praksis i fare å gjennomføre noe slikt hvis det er ulovlig?

Kanskje du skal ta litt ansvar selv "fortvilet mamma", og kontakte foreldrene hennes først som sist? Det er ihvertfall det jeg hadde gjort i en slik situasjon. Man kan ikke forvente at en 14 åring skal handle voksent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...