Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #1 Skrevet 7. mars 2009 Drømmeboligen er ca 500 000 kr dyrere enn det jeg har råd til. Drømmeboligen har 2 eller 3 soverom (jeg har 2 barn), og den ligger i gangavstand eller rimelig kort bussavstand til barnehage og barneskole og jobb. Den har enten veranda eller en liten hageflekk. Den har et brukbart kjøkken og bad, jeg har ikke råd til å bruke flere hundre tusen på oppussing, og ikke tid heller, med full jobb og 2 barn. Jeg har ingen foreldre som kan hjelpe meg økonomisk, ingen besteforeldre eller rike tanter og onkler. Ingen partner. Det betyr at jeg må vente til jeg har klart å spare 500 000, men da koster sikkert drømmeboligen enda mer, og jeg lurer på når jeg da vil få råd? Eller skal jeg satse på en mindre leilighet, med 1 soverom, som barna kan dele? Og at jeg sover på stua? Forekommer meg som en upraktisk løsning, av hensyn til barna... Er så lei av å leie...
donna julianna Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Drømmeboligen er ca 500 000 kr dyrere enn det jeg har råd til. Drømmeboligen har 2 eller 3 soverom (jeg har 2 barn), og den ligger i gangavstand eller rimelig kort bussavstand til barnehage og barneskole og jobb. Den har enten veranda eller en liten hageflekk. Den har et brukbart kjøkken og bad, jeg har ikke råd til å bruke flere hundre tusen på oppussing, og ikke tid heller, med full jobb og 2 barn. Jeg har ingen foreldre som kan hjelpe meg økonomisk, ingen besteforeldre eller rike tanter og onkler. Ingen partner. Det betyr at jeg må vente til jeg har klart å spare 500 000, men da koster sikkert drømmeboligen enda mer, og jeg lurer på når jeg da vil få råd? Eller skal jeg satse på en mindre leilighet, med 1 soverom, som barna kan dele? Og at jeg sover på stua? Forekommer meg som en upraktisk løsning, av hensyn til barna... Er så lei av å leie... Samme problem har jeg! Eller, jeg har ikke barn og sånn da, men mangler en del penger til åf kjøpe det jeg ønsker. Tror det smarteste for oss er å kjøpe noe billigere nå, og så spare oss opp penger til drømmehuset om noen år. Da vil jo mest sannsynlig våre leiligheter stige i takt med prisstigningene på drømmehusene våre, og vi slipper å skatte av pengene vi sparer opp. (Leier vi så må vi jo skatte av formue Så vi får vel bare smøre oss med tålmodighet, og innfinne oss med at vi ikke svømmer i pengere foreløpig.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #3 Skrevet 7. mars 2009 Samme problem har jeg! Eller, jeg har ikke barn og sånn da, men mangler en del penger til åf kjøpe det jeg ønsker. Tror det smarteste for oss er å kjøpe noe billigere nå, og så spare oss opp penger til drømmehuset om noen år. Da vil jo mest sannsynlig våre leiligheter stige i takt med prisstigningene på drømmehusene våre, og vi slipper å skatte av pengene vi sparer opp. (Leier vi så må vi jo skatte av formue Så vi får vel bare smøre oss med tålmodighet, og innfinne oss med at vi ikke svømmer i pengere foreløpig. Formueskatten er jo veldig lav i Norge..., så vet ikke om det er et argument?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 Samme problem har jeg! Eller, jeg har ikke barn og sånn da, men mangler en del penger til åf kjøpe det jeg ønsker. Tror det smarteste for oss er å kjøpe noe billigere nå, og så spare oss opp penger til drømmehuset om noen år. Da vil jo mest sannsynlig våre leiligheter stige i takt med prisstigningene på drømmehusene våre, og vi slipper å skatte av pengene vi sparer opp. (Leier vi så må vi jo skatte av formue Så vi får vel bare smøre oss med tålmodighet, og innfinne oss med at vi ikke svømmer i pengere foreløpig. Det er en grunn til at folk er fattige, noen ganger er det bare fordi de er mindre smarte enn andre... Hva slags prisstigning er det du snakker om? Du er klar over at prisene har sunket de siste to årene, og at man nå etter to måneder med forventet prisoppgang, er ganske sikker på at prisene fortsetter ned en god stund til? Du skjønner at det da lønner seg å vente med å kjøpe, eller?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #5 Skrevet 7. mars 2009 (Leier vi så må vi jo skatte av formue Leier du, så kan du ha pengene på bok og får renter av dem. Leier du, så slipper du oppussingskostnader, leier du så slipper du å betale formueskatt på boligen, leier du så slipper du å betale kommunale avgifter på opptil 15.000 kroner i året...
donna julianna Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Det er en grunn til at folk er fattige, noen ganger er det bare fordi de er mindre smarte enn andre... Hva slags prisstigning er det du snakker om? Du er klar over at prisene har sunket de siste to årene, og at man nå etter to måneder med forventet prisoppgang, er ganske sikker på at prisene fortsetter ned en god stund til? Du skjønner at det da lønner seg å vente med å kjøpe, eller? Den første kommentaren din var så usakelig at jeg ikke gidder å sende den i speil tilbake en gang.... Prisstigningen jeg snakker om inflasjonen og våre økte lønninger og kjøpekraft som gjør at vi har råd til å legge mer og mer penger i bolig.Dette gjør at selv om vi nå er i en nedgangsperiode, så vil prisstigningen på sikt være positivt (inflasjonen skal på sikt være på 2,5% årlig) Det har selvsagt ikke gått meg hus forbi at vi er i en nedgangsperiode, og at det etter to måneders oppgang er usikkert om denne er kortvarig, og hvor lang en eventuel nedgangsperiode vil vare. Personlig tror jeg at det vil vare godt inn i neste år, men skulle jeg ha kjøpt meg bolig nå, så ville jeg ikke ha satsa på det. Markedet er konstant i bevegelse med både oppover og nedover, og TS spurte om råd, og jeg ga en anbefaling ut ifra hva jeg mente (som jeg forsåvidt ikke kan se du har gjort...) Det jeg selvsagt ikke tok med i mitt råd var at TS måtte sjekke hvor mye hun eventuelt m leie for. Her jeg bor så må man ut med like mye i leie som det man må gi om man skulle ha tatt opp lån og kjøpt en tilsvarende bolig (da de fleste som leier ut har lån på boligene de skal betjene). Derfor har jeg kjøpt, og betaler like i renter og avdrag som jeg ville ha gjort om jeg leier. Fordelen nå er at i tilegg til rentene så blir jeg "tvunget" til å spare om lag 2000 i måneden ved at jeg betaler ned på lånet mitt. Om jeg ønsker å selge om feks 5-10 år kan en prisstigning i markedet medføre at jeg får en del mer for det jeg nå har kjøpt enn hva jeg betalte for noen måneder siden. Selvsagt vil jo mine drømmehus ha steget tilsvarende, så på en måte er jeg like langt som jeg er i ved i dag bortsett fra at jeg har: - fått 28% i skattefradrag for renteutgiftene jeg har hatt i denne perioden - spart opp penger på bok - betalt ned store deler av lånet (og dermed eier en verdifull ting) Hadde jeg valgt å leie i denne perioden hadde jeg: - spart opp penger på bok - betalt ned lån for utleier - måtte skatte av formuen Så ja, selv om du mener det kan lønne seg å vente, så kan andre mene det kan lønne seg å handle, man må jo uansett ha et sted å bo. Leier du, så kan du ha pengene på bok og får renter av dem. Leier du, så slipper du oppussingskostnader, leier du så slipper du å betale formueskatt på boligen, leier du så slipper du å betale kommunale avgifter på opptil 15.000 kroner i året... Det er en ganske stor andel av leiligheter som ikke er selveier da Og det er faktisk ganske mye lettere "å spare" når banken trekker månedlige avdrav enn når man selv frivillig setter penger i banken. Og av renteutgiftene mine så får jeg trukket fra 28% på skatten slik at jeg har totalt har mer utbetalt enn deg som ikke har lån...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 donna julianna har rett i det med rentene, du bør undersøke hvor mye det vil innvirke på skatten du betaler hvis du får deg boliglån. Det viktigste er at badet er OK og at rør og strøm og sånt er på plass i boligen. Det koster ikke så mye å bygge kjøkken, men du bør vel få hjelp av venner/familie så du ikke må gjøre det alene. Hvis det er maling og sånt som må gjøres er det fort gjort på en helg hvis du f.eks. får hjelp til barnepass og kanskje kan svinge i stand en dugnad. Eller så må du kanskje se etter en bolig som ligger mindre sentralt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Jeg kikket etter leilighet i omlag 9 mnd før jeg kjøpte rett før jul. Jeg ønsket i utgangspunktet en 3 roms, plan B var en 2 roms med kjøkken som kunne flyttes til stua så det ble en liten 3 roms (flytte kjøkken er dyrt, men man kan få en grei verdistigngng med et ekstra soverom, selv på få kvm), plan C var en 2 roms hvor jeg sov på stua og mini fikk soverommet. Da jeg begynte å kikke måtte jeg langt ut av byen (Oslo) for å ha mulighet for en 3 roms, heldigvis sank prisene og jeg fant til slutt en 3 roms relativt sentralt til den prisen jeg hadde råd til. Følg nøye med på Finn.no, senk kravene noe. Man kan leve lenge med et kjipt kjøkken, og en quickfix trenger ikke koste hundre tusen (regner med å bruke 7-10000 på mitt kjøkken, men jeg har nye hvitevarer fra før), bad derimot er nesten alltid dyrt, så der ville jeg satset på et eldre borettslag der det er foretatt en felles oppussing de siste 5-10 årene.
Emoticon Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Jeg var i samme situasjon som deg. Har også to barn, og drømmeboligen lå i skolekretsen til eldstemann og hadde tre soverom. De få gangene det dukket opp en slik bolig var den minst en halv million for dyr, så til slutt kjøpte jeg en mindre bolig. Jeg var heldig og fikk tak i en med 2 soverom til en overkommelig pris. Den er ikke ny og fin, men helt grei. Ungene deler rom, og det går helt fint. Satser på at de ikke krever hvert sitt rom på noen år ennå... Jeg fant vel ut at for meg og mine barn betyr nabolaget, lekekamerater og avstand til skole/barnehage mer enn størrelsen på boligen. Jeg vet ikke om jeg ville kjøpt noe med kun ett soverom, kommer vel an på hvor lenge jeg hadde holdt på å lete. Ved boligkjøp tror jeg hver enkelt er nødt til å vurdere nøye hva som er viktigst, og hva man evt. kan klare seg uten. Kanskje er det mulig å lage til et ekstra soverom i noen av de leilighetene som bare har ett?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå