Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en spinningsykkel hjemme. Har hørt at man bygger mye muskler i bena med sykling, og at det derfor ikke er ideelt hvis man vil ha mindre lår. Men hvordan er det hvis man holder seg på lav intensitet? Og er dette en effektiv måte å bli kvitt kalorier på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å få store og definerte lårmuskler så kreves det mye sykling kombinertet med et riktig sammensatt kosthold. Altså, dette er ikke noe en vanlig mosjonist vil oppnå med det første. Så jeg tror du fint kan sykle med tyngre belastning og dermed få opp pulsen og forbrenne mer enn du gjør ved å sitte og kosesykle på lett belastning.

Endret av Skya
Skrevet

Mener ikke "kosesykling" da... Det går ann å ta i på lav motstand også, man vil da få flere tråkk pr minutt og pulsen kommer opp alikevel...

Skrevet

Ja, om du får opp pulsen med lav intensitet så forbrenner du sikkert endel da og. Når det er snakk om forbrenning så er det vel egentlig ikke hvor tungt man tråkker som teller, men om man får opp pulsen. Jeg kan vel egentlig bare snakke for meg selv, og jeg er såpass treig i tråkket at jeg mister kontrollen over pedalene før jeg får opp pulsen skikkelig.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Jeg har en spinningsykkel hjemme. Har hørt at man bygger mye muskler i bena med sykling, og at det derfor ikke er ideelt hvis man vil ha mindre lår. Men hvordan er det hvis man holder seg på lav intensitet? Og er dette en effektiv måte å bli kvitt kalorier på?

For det første bygger man ikke "mye muskler" i beina av sykling. Selv sykkelgutta som bruker hele idrettskarrieren sin på å sykle i ymse fjellkjeder har rimelig beskjedne lår. I tillegg må man være i kalorioverskudd for å bygge muskler.

Lav intensitet er mindre effektiv trening, og derfor ikke å anbefale. Dessuten har det vist seg at lavintensiv trening heller ikke er noe mer fettforbrennende enn høyintensiv.

Du kan selvsagt trene med rimelig mange tråkk pr minutt hvis du foretrekker det og pulsen blir høy nok, jeg må gjøre det selv fordi jeg ellers får rimelig smertefull "pump" i muskulaturen, men det ene vs det andre har ingen voldsomme forskjeller rent muskelbyggings sett. Men det blir fort for puslete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...