Gå til innhold

Gjestelistedilemma...

Anbefalte innlegg

Gjest distré
Skrevet

Jeg har et lite dilemma. Min tilkommende har sagt at dette styrer jeg, men nå er jeg rimelig lost..Håper noen har noen råd, utover "gjør det som føles rett", for nå har jeg tenkt og tenkt, så vet ikke hva som føles rett lenger..

Vi har stor slekt og stor vennegjeng. Inviterer nærmeste familie, besteforeldre, tanter/onkler til middag/fest, og tre søskenbarn uten partner (da vi møter disse daglig). I tillegg vil vi gjerne ha mesteparten av vennegjengen der, og noen søskenbarn vi ikke ser så ofte, men hadde mye kontakt med i oppveksten. Problemet er bare at lokalet ikke tar flere enn de første, pluss enten vennegjengen eller søskenbarna. Alle har partnere, som vi også må regne plass til.

Vennegjengen ser vi ofte, men det var i utgangspunktet mine venner, som nå er våre venner. Søskenbarna er hans søskenbarn med kjærester, men jeg har møtt alle. De søskenbarna vi har daglig kontakt med, er mine. HVem inviterer vi? Hvis vi ikke inviterer søskenbarna hans, men venner og noen av mine søskenbarn, tar det seg ille ut ovenfor hans familie. Hvis vi inviterer noen av hans søskenbarn, utelater vi noen andre av hans søskenbarn, og da ser det like ille ut ovenfor hans familie...Noen som har hatt tilsvarende "problemer" eller har noen tanker om hvordan dere hadde opplevd dette om dere var søskenbarn/familie/venner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skaffe nytt lokale?

Har vært innom tanken, men lokalet vi har er meget budsjettvennlig, og andre "budsjettvennlige" lokaler i området er opptatt den datoen..... Men takk for svar :)

Gjest Gjest
Skrevet

I følge skikk og bruk (og Toppen Bech :fnise: ) skal bryllup være en familiebegivenhet. Altså slekt til middag, venner til kaffe (om man i det hele tatt velger å ha venner der). Hvis det ikke går ann å ha venner til kaffe på grunn av størrelsen på lokalet, ville jeg valgt søskenbarna, uavhengig av hvor ofte mang ser dem. Også fordi noen av dine inviteres, og at det blir mer balanse mellom familiene. Lykke til!

Gjest gjest O
Skrevet

Inviter de du er mest sammen med til daglig! de du ønsker å ha mest med å gjøre i fremtiden. ikke nødvendigvis de man har mest historie med.

Gjest Gjest
Skrevet

Skal du ha dine søskenbarn der ville jeg si at det riktige er å invitere hans søskenbarn før dere inviterer dine venner... selv om de også er blitt hans venner.

Er det kanskje plass til vennene til kaffi? Hvis dere fjerner/omplasserer bordene? Da ville jo løst det på den minst smertefulle måten.

Gjest godt gift
Skrevet
Skal du ha dine søskenbarn der ville jeg si at det riktige er å invitere hans søskenbarn før dere inviterer dine venner... selv om de også er blitt hans venner.

Er det kanskje plass til vennene til kaffi? Hvis dere fjerner/omplasserer bordene? Da ville jo løst det på den minst smertefulle måten.

Det er vanskelig å svare på slike problemstillinger- kanskje har den ene stor familie, den andre liten og derfor ekstra nær de få man har. Alle søskenbarn er jo ikke nødvendigvis likestilte med tanke på hva slags relasjon man har. Noen venner går faktisk foran deler av familien også. Jeg mener at dere umulig kan finne et fasitsvar på hva dere skal gjøre- dere må bare tenke gjennom hvem dere ville savne mest den dagen. Det er alltid noen som vil føle seg forbigått- best da å tenke gjennom hvem som er viktigst for dere å ha der.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å bare ha familie i bryllupet (unntatt eventuelt forlovere osv), og så heller ha en vennefest senere? Da er det lettere å "dra grensen" uten at noen føler seg støtt, og dere får kost dere også med venner? Problemet er vel at denne løsningen fort blir like dyr som å bytte lokale...

Skrevet

Eller hva med en helt annen vri: ha den helt nærmeste slekten til bryllups lunsj (tre retter, vin og taler) og siden resten av gjestene (pluss lunsjgjester) til fest på kvelden, med fingermat og masse musserende vin.

Vi gjorde det slik, noen mente selvsagt at det var helt feil, men det ble en super fest. Vi begynte festen med bryllupskake og musserende, siden ble fingermaten satt frem og vi fortsatte å servere musserende hele kvelden, i tillegg til annen drikke. Hadde delvis fri bar, dvs at vin, øl, mineralvann og musserende var gratis, drinker måtte man betale for.

Grunnen til at jeg spesielt nevner det med musserende er at det ikke er dyrere enn annen vin, men det skaper god feststemning og luksusfølelse :-)

Cluet er også å ikke kalle festen for "kaffe", men bryllupsfest og selvsagt informere om at det ikke blir middag.

Skrevet

Takk for gode svar :)

Vi inviterer ikke alle mine søskenbarn, bare tre (kun de vi har mye kontakt med). Problemet på hans side er at han ikke har noe særlig kontakt med noen av dem, mens vennene er mer den familien vi har "til daglig". Men siden de ikke er så mange søskenbarn på hans side som mine (jeg har over 30) blir det veldig synlig at noen av mine, men ingen av hans inviteres. Vi forsøker å holde oss til maks-grensa for antall personer i lokalet (brannsikkerhet), så vi kan ikke gå for ideen til tingeling (selv om det er en ganske smart ide, takk for tips, skal kanskje brukes til andre anledninger!). I tillegg er det ikke viktig for min tilkommende at søskenbarna inviteres, men jeg antar at det står litt "ære" i det for hans foreldre..Og vi vil jo ikke støte noen.

Uff, ble rotete dette her.... Kanskje vi inviterer kun den slekt vi vil til middag, og vennene til bryllupsfest (kaffe). Da stilles vennene liksom ikke "over" søskenbarna som ikke inviteres. Høres det greit ut? Mangel på plass i lokalet, pluss at vi inviterer kun de vi har mest kontakt med, vil være forklaring hvis noen føler at dette ble ille. Det verste er egentlig i forhold til hans foreldre, vi vil gjerne at de skal føle seg like "viktige" som mine......

Skrevet
Takk for gode svar :)

Vi inviterer ikke alle mine søskenbarn, bare tre (kun de vi har mye kontakt med). Problemet på hans side er at han ikke har noe særlig kontakt med noen av dem, mens vennene er mer den familien vi har "til daglig". Men siden de ikke er så mange søskenbarn på hans side som mine (jeg har over 30) blir det veldig synlig at noen av mine, men ingen av hans inviteres. Vi forsøker å holde oss til maks-grensa for antall personer i lokalet (brannsikkerhet), så vi kan ikke gå for ideen til tingeling (selv om det er en ganske smart ide, takk for tips, skal kanskje brukes til andre anledninger!). I tillegg er det ikke viktig for min tilkommende at søskenbarna inviteres, men jeg antar at det står litt "ære" i det for hans foreldre..Og vi vil jo ikke støte noen.

Uff, ble rotete dette her.... Kanskje vi inviterer kun den slekt vi vil til middag, og vennene til bryllupsfest (kaffe). Da stilles vennene liksom ikke "over" søskenbarna som ikke inviteres. Høres det greit ut? Mangel på plass i lokalet, pluss at vi inviterer kun de vi har mest kontakt med, vil være forklaring hvis noen føler at dette ble ille. Det verste er egentlig i forhold til hans foreldre, vi vil gjerne at de skal føle seg like "viktige" som mine......

Hvorfor ikke ha bare invitere nærmeste familie + forlovere til middag, og så invitere søskenbarn og venner til kaffe/bryllupsfest?

Vi har bare nærmeste familie (foreldre, søsken, besteforeldre og forlovere til middag (ca. 40 stk). Til kaffi og bryllupsfest kommer tanter og onkler, søskenbarn og venner (ca.60 stk). Det var et rent mareritt med gjestelisten!

Skrevet

Synes dere skal invitere de som det betyr noe for dere at er der! Og det høres jo ut som om det er vennene deres, og ikke disse søskenbarna som dere ikke har så mye kontakt med..?

Jeg er av den oppfatning at det er brudeparet som gifter seg, og som selv velger hvem de vil dele dagen med.. Ikke "æren" til foreldrene det burde stå på..

Lykke til!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...