Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #61 Skrevet 7. mars 2009 Dette sporer litt av, min tanke er i grunn veldig enkel. Det handler om ett kontrollert "frislipp" av diverse narkotiske stoffer, med resultat å slå føttene under flere store kriminele miljøer i norge. Så premisset er altså at misbruket skal opprettholdes? Jeg vil tro de aller fleste som sliter med rusmisbruk vil komme seg ut av misbruket. Da blir offentlig finansiering av narkotiske stoffer en ganske heftig og ondskapsfull handling. Kanskje bruke flere penger til hjelp og rehabilitering i stedet? Politikske prioriteringer handler om å fordele goder/bote på elendigheta, ikke opprettholde den.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #62 Skrevet 7. mars 2009 Så premisset er altså at misbruket skal opprettholdes? Jeg vil tro de aller fleste som sliter med rusmisbruk vil komme seg ut av misbruket. Da blir offentlig finansiering av narkotiske stoffer en ganske heftig og ondskapsfull handling. Kanskje bruke flere penger til hjelp og rehabilitering i stedet? Politikske prioriteringer handler om å fordele goder/bote på elendigheta, ikke opprettholde den. Da har DU definer rusmisbruk som elendighet. JEG sier at det er situasjonen en kommer i som følge av rusmisbruket som er det elendige, og ikke det å være dopa i seg selv, det er en forsvinnende liten del av elendigheten rusbrukere befinner seg i. Hva du spekulerer i om motivasjonen til rusmisbrukere, er drit uinteressant, det sier heller litt om kunnskapsnivået ditt.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #63 Skrevet 7. mars 2009 Blir dobbel post dette, men tenkte jeg skulle svare på det tråden egentlig handler om i tillegg. Personlig så har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening om det burde blir "gratis heroin til folket" eller ikke. I mine øyne blir det litt bortkastet med gratis heroin så lenge resten av rusomsorgen ikke fungerer som den skal. Hva er poenget med gratis herion til noen, hvis de som heller vil bli rusfrie må stå en evighet i avrusningskø? Jeg tror ikke løsninger kun er å gi narkomane gratis heroin, man må bedre selve rusomsorgen i tillegg. Poenget er at de som får heroin, slipper å blande seg opp i kriminalitet for å få dopet sitt. Det er ikke noe gjensidig ekskluderende i det å dele ut gratis heroin, og tilby avrusning med buprenorfin eller metadon. Men nå driter jeg i narkisser, jeg vil bare ha fri dop, og fritt marked, som med melk.
Gjest MåneSkygge Skrevet 7. mars 2009 #64 Skrevet 7. mars 2009 Har en følese av du ikke har lest alt jeg har skrevet? Jo jeg har lest hva du har skrevet men jeg er ikke enig med deg. Du mener folk skal få gratis heroin for å slippe å bo på gata og krimme osv. Jeg mener da heller vi må hjelpe disse til å rehabiliteres så de ikke har det behovet for heroin og det som følger med det. Jeg syns det blir for enkel løsning å dele ut heroin.
waco Skrevet 7. mars 2009 #65 Skrevet 7. mars 2009 Det er mye enklere skjønner dere å forby et stoff slik at folk putter det i rompa når de på flyplassen.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #66 Skrevet 7. mars 2009 Jo jeg har lest hva du har skrevet men jeg er ikke enig med deg. Du mener folk skal få gratis heroin for å slippe å bo på gata og krimme osv. Jeg mener da heller vi må hjelpe disse til å rehabiliteres så de ikke har det behovet for heroin og det som følger med det. Jeg syns det blir for enkel løsning å dele ut heroin. Du kan jo ikke ha lest noen ting som helst, da har du fått med deg dette handler ikke om bare HEROIN. En del av denne rehabiliteringen handler om å gi dem dop for en pris det går ann å LEVE med. Et reint stoff, uten all dritten som er på gata i dag.
Gjest MåneSkygge Skrevet 7. mars 2009 #67 Skrevet 7. mars 2009 Du kan jo ikke ha lest noen ting som helst, da har du fått med deg dette handler ikke om bare HEROIN. En del av denne rehabiliteringen handler om å gi dem dop for en pris det går ann å LEVE med. Et reint stoff, uten all dritten som er på gata i dag. Å dele ut heroin er ikke rehabilitering. Det er å opprettholde ett misbruk for å avkriminalisere dem. Rehabilitering er ment til å få folk bort fra ruslivet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #68 Skrevet 7. mars 2009 Å dele ut heroin er ikke rehabilitering. Det er å opprettholde ett misbruk for å avkriminalisere dem. Rehabilitering er ment til å få folk bort fra ruslivet. Ja. Og så?
waco Skrevet 7. mars 2009 #69 Skrevet 7. mars 2009 Sant det, så lenge mennesker selv velger å bruke heroin, så kan ikke vi innesperre dem i fengsel for heroinbruk, når de bruker heroin i fengslene dersom de ønsker det og kommer ut av fengselet med gjeld de må gjøre kriminelle handlinger for å tilbakebetale. Så lenge kvinner horer seg for å få råd til heroin burde vi heller velvilligst solgt dem heroinen på apoteket, dersom det virkelig var slik at vi ønsket narkomane horer deres beste.
Atea Skrevet 7. mars 2009 #70 Skrevet 7. mars 2009 Enig med trådstarter. Jeg har mistet mange venner og venners venner av overdose og de døde i ung alder. Noen (mange) sov på gata og en jeg kjente hadde funnet seg ett sted der det kom luft ut av en vifte slik at h*n ikke frøs så mye. Jeg var ikke i byen da, ellers kunne h*n ringt meg, men narkomane har ikke alltid penger til verken tielefon eller trikk... Likevel. h*n døde og var bare 23... Dette var en ung, ressurskerk dame. I periodenene h*n hadde gnist, var livsgleden tilstede, men dessverre var jeg en dårlig venn som ikke var der. Men det er ikke min jobb å redde alle narkomane. Gi dem det de er hektet på, trapp dem så ned på dopet, etter deres egen motivasjon og forutsetninger, og gi dem en bolig samtidig. Så kan de velge hvor mange timer i uken de er i stand til å jobbe og i hvilken jobb. Og la være å narre de med lykkepiller, antipsykiatriva, antabus etc. De vet akkurat hva og hvordan de forskjellige preparatene virker. SE det hele i perspektiv og sett det på spissen? Vi var alle en nasjon med 95 prosent som tygga cocablader og chat og røykka og så kom de andre inn, de 5 til ti prosent som hele tiden hadde minst 2,7 i promille. Eller som ofte hadde det. Skulle vi skvisa de rett fra stortinget da, mener dere? Og satt de på gata...siv jensen i lårkort på c.johan osv.?
mysan Skrevet 7. mars 2009 #71 Skrevet 7. mars 2009 Bruk heller statens penger på formål som virkelig er verdt å kjempe for. Narkomane har klart å komme seg inn i situasjonen på egenhånd. Legalisering har heller ingenting for seg, da det bare gjør at en viss prosentdel av folket skal slippe å gjøre kriminelle handlinger. Narkomani er forøvrig en selvforskyldt "sykdom", og da vil jeg heller at skattepengene mine skal gå til forskning av kreft o.l. Manglende innsikt og kunnskap er vel det beste jeg kan si om dette innlegget. Jeg synes rett og slett ikke man skal mene så veldig sterkt om saker man ikke har satt seg inn i, men kun sett på utsiden eller lest om i forbifarten. Jeg derimot er veldig imot dette. Jeg syns det blir helt feil å dele ut heroin til narkomane. Vi har ett tilbud om metadhon her i landet å det burde holde i massevis. Du som selv har vært tungt inne i et misbruk burde vel ha fått med deg at alle ikke kan bruke metadon. Mange blir utrolig sløve og trøtte av det, og orker ikke i lengden fordi alt de makter er å ligge på sofaen og vegetere. Er dette et godt liv? Videre er metadon mer skadelig for kroppen og minst like avhengighetsskapende som heroin, så hvorfor er dette middelet så opphøyet? Ene og alene fordi det ikke gir rus? Men det er det ikke alle som gidder å gå på når de merker at de etterhvert ikke blir rusa. Da syns jeg det blir helt feil at staten skal betale for og dele ut dop til for at de skal få kicket rusen gir dem. Er du virkelig så sikker på at det er selve kicket de er på jakt etter, de som har tråkket gatelangs i årevis på jakt etter medisinen som gjør at de slipper å bli så inn i helvete sjuke? De fleste får nok et kick når de setter sprøyta, men hvor lenge varer dette før de "blir seg sjøl" og kan fungere til de merker at de må ha påfyll. Det er ikke spesielt lenge, er det vel? Alle kan bli rusfri. Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem. Da vil de ikke selv og da syns jeg de selv får ta konsekvensene av det. Man burde heller bruke pengene på å bedre ettervernet for de som faktisk ønsker å gjøre noe med livet sitt. Hvem er du som kan sitte der og påstå at "alle kan bli rusfri"? Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem? Hva vet du om det, bare fordi du selv har klart det? Folk må begynne å ta mer ansvar for eget liv og ikke sitte å skylde på alt og alle for at de selv ikke lever det de mener er ett verdig liv.Jeg må få si at du har jamen liten forståelse i forhold til at du påstår du selv har vært tung misbruker. Personlig er jeg imot legemiddelasistert rehabilitering, det være seg sub, metadon, heroin osv. Og du er imot fordi du selv har klart deg uten da, antar jeg? Vet ikke du at folk er forskjellige? Du kan ikke bruke deg selv alene som målestokk for hva andre mennesker skal klare - det blir bare dumt. Hvis man først skal dele ut gratis heroin burde de i hvertfall få en skikkelig overdose. Det finnes vel knapt et rusmiddel som ødelegger et menneske like mye som heroin, så kanskje greit å gi de en overdose med en gang enn å redusere de til i beste fall mentalt tilbakestående om de noen gang blir "frisk". Heroinen i seg selv er ikke så veldig skadelig. Det er den sterke avhengigheten og den evige jakten på penger til "medisinen" for å slippe abstinensene som tar knekken på dem først og fremst. All energi og hele den våkne tiden går med til å skaffe penger. Dette går utover hygienen, som igjen gir infeksjoner. Det går videre utover kostholdet, og med mangelfult kosthold blir man sjuk. Det er ikke heroinen i seg sjøl, det er livet rundt den sterke avhengigheten. Tilbake til debatten.. Jeg har ingenting imot at rusmisbrukere får stoffet sitt, men da skulle de ha blitt fulgt opp på andre måter også slik at målsettingen var å slutte. Det er det siste jeg tror ville ha vært den største flaskehalsen. Jeg tror at resten av samfunnet også hadde hatt godt av det: - mindre vinningskriminalitet, smugling, narkodrap, overdoser, vold + at det hadde vært bedre for familien rundt den narkomane. Meningen med legeassistert heroinutdeling er vel også at de skal følges opp på andre måter. Det er vel neppe snakk om å gi dem ei sprøyte tre ganger om dagen og så hive dem ut på gata igjen. Og nå i første omgang så er vel dette ment kun for å hjelpe på livssituasjonen til de som har forsøkt alt annet uten å lykkes. Det er neppe for de som har prøvd heroin tre ganger liksom. Noen mener det er å gi dem opp. Det er ikke det, det handler om å la dem slippe det evige jaget resten av sitt liv. Noen er bare behandlingsresistente, og det må vi faktisk bare godta. Nei ikke bare det nei. Jeg har vært avhengig av både heroin/morfin og amfetamin. Dette i forskjellige perioder. Det er kun ved bruk av heroin/morfin jeg tydelig merket at alt ble så bedøvd følelsesmessig at jeg klarte å gi faen i alt. Det var ett liv uten opp og nedturer for alt gikk i ett. Veldig zombi tilstand. Kanskje dette fungerer litt forskjellig for forskjellige folk? Min datter blir sånn som du beskriver her av hyppere. Da gir hun virkelig blaffen i alt og alle, og kan forsvinner til hun blir så sliten at hun ikke orker mer. Nå er hun på god vei ut av rusmisbruket sitt, som desverre endte med at hun ble heroinmisbruker, men de sprekkene hun har nå, som kommer sjeldnere og sjeldnere, går ut på at lysten blir for stor (når hodet har for mye kaos hun ikke makter), men det resulterer nå i en liten dose heroin som røykes istedet for å skytes, men ikke verre enn at hun selv angrer med en gang og ringer og forteller hva hun har gjort/ber om å bli hentet, og så er det evigheter til neste gang. Da har hun fått noen minutters pause i hodet sitt, og det er nok. Det kan ikke merkes på henne annet enn ved at pupillene blir knøtt små. Ikke noe rus i den forstand, ikke noe snøvling, sikling, knekk i knærne, trege måter å snakke på eller noe som helst. Så premisset er altså at misbruket skal opprettholdes? Jeg vil tro de aller fleste som sliter med rusmisbruk vil komme seg ut av misbruket. Da blir offentlig finansiering av narkotiske stoffer en ganske heftig og ondskapsfull handling. Kanskje bruke flere penger til hjelp og rehabilitering i stedet? Politikske prioriteringer handler om å fordele goder/bote på elendigheta, ikke opprettholde den. Dette forslaget er ment for dem som har forsøkt behandling, og gjentatte ganger uten å lykkes. Metadon og subutex er ikke for alle, og behandlingsapparate forøvrig er altfor mye ridd av moral istedet for forståelse for hva avhengighet egentlig er, sånn rent nevrologisk. Sprekker du på et behandlingsopplegg i dagens system så mister du plassen din fordi du liksom ikke er nok motivert, mens sannheten vel er at den sprekken er et symptom på den sykdommen du faktisk er inne til behandling for. Hadde det vært så lett for de avhengige og la være å sprekke, så hadde de ikke behøvd hjelp noen av dem. Det er også et tankekors synes jeg, at dagens behandlingsopplegg faktisk ikke klarer å hjelpe mer enn rundt 5% av de som får behandling. 95% av pasientene greier ikke å holde seg rusfrie, og det må si ett eller annet om opplegget.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #72 Skrevet 7. mars 2009 Å dele ut heroin er ikke rehabilitering. Det er å opprettholde ett misbruk for å avkriminalisere dem. Rehabilitering er ment til å få folk bort fra ruslivet. Siden du ikke innser poenget bak tankegangen min, som jeg skriver som første tråd. Må jeg få spørre deg om ett par ting, håper du tar deg tid til å svare? Hvor mange ganger gikk du på kino, når du var som værst i misbruket? Hvor mange ganger gikk du på resturant eller kaffebar, når du var som værst i misbruket? Hvor ofte hadde du sosial omgang med total rusfri personer? Hvor mange ganger hadde du mer en 3 sorter pålegg i kjøleskapet? Hvor ofte reiste du utelands? Hvor ofte var du i familie sammenkomster? Hvor ofte kjøpte du deg nye klær? Hvor ofte gikk du ut på byen? Svar meg på det, så skal jeg komme tilbake.
Atea Skrevet 7. mars 2009 #73 Skrevet 7. mars 2009 Klippet ut av innlegget til Mysan: Dette forslaget er ment for dem som har forsøkt behandling, og gjentatte ganger uten å lykkes. Metadon og subutex er ikke for alle, og behandlingsapparate forøvrig er altfor mye ridd av moral istedet for forståelse for hva avhengighet egentlig er, sånn rent nevrologisk. Sprekker du på et behandlingsopplegg i dagens system så mister du plassen din fordi du liksom ikke er nok motivert, mens sannheten vel er at den sprekken er et symptom på den sykdommen du faktisk er inne til behandling for. Hadde det vært så lett for de avhengige og la være å sprekke, så hadde de ikke behøvd hjelp noen av dem. Det er også et tankekors synes jeg, at dagens behandlingsopplegg faktisk ikke klarer å hjelpe mer enn rundt 5% av de som får behandling. 95% av pasientene greier ikke å holde seg rusfrie, og det må si ett eller annet om opplegget. Det sier j..... mye om opplegget. Narkotika er kommet for å bli, og i alle fall med den politikken som er ført som har ført til så utallige mange døde og syke. Nå finnes det i alle miljøer, alle kjenner noen som driver med det. Fornuftig av deg Mysan, jeg kunne ikke klart å si det like bra. Snart får jeg besøk (av en nykterist...faen... ). Men nå har jeg bare tatt to øl, og min andre kopp kaffe så jeg får sikkert ingen moralpreken håper jeg da. Men tilbake til saken. Hvis min lille venninne som var 14 år, sammen med en annen fjortenåring, slapp å gå på strøket og lure med seg kunder til smug der deres 17 år gamle kamerater tømte deres lommebøker uten å slå.... men det er mange år siden og miljøet har hardnet og hun var heldig som hadde så gode kamerater... Jeg kjente ikke henne da, men ble kjent med henne etter at hun var blitt blandingsmisbruker, dvs alt men mest mulig unna heroin. Men hun sprakk og da gikk det galt. Og jeg kan ikke forstå at noen kan forsvare at så mange skal dø???? For Hva? For bakmennenes fortjeneste? Er det ikke bedre at staten tjener noen lusne kroner på det slik de gjør med oss arme røykere?
Atea Skrevet 7. mars 2009 #74 Skrevet 7. mars 2009 Siden du ikke innser poenget bak tankegangen min, som jeg skriver som første tråd. Må jeg få spørre deg om ett par ting, håper du tar deg tid til å svare? Jeg svarer for meg selv, den gangen jeg var på mitt verste. Hvor mange ganger gikk du på kino, når du var som værst i misbruket? Ingen ganger. Og da tenker jeg ikke på hasj. Hvor mange ganger gikk du på resturant eller kaffebar, når du var som værst i misbruket? To ganger i løpet av ti år... Hvor ofte hadde du sosial omgang med total rusfri personer? Det husker jeg ikke, har fortrengt det...men ikke ofte...julaften kanskje men da ble det jo servert alkohol... Hvor mange ganger hadde du mer en 3 sorter pålegg i kjøleskapet? Ingen ganger. Som regel ikke pålegg... Hvor ofte reiste du utelands? To ganger, men bare for å smugle Hvor ofte var du i familie sammenkomster? Bare under tvang men de hadde ikke oppdaget at jeg ruset meg, så jeg fikk servert drinker. Hvor ofte kjøpte du deg nye klær? Svært sjelden. Fikk som regel, eller gikk på fretex. Hvor ofte gikk du ut på byen? Ofte, ukentlig og som reegel daglig... Svar meg på det, så skal jeg komme tilbake. Jeg burde ikke svare siden du ikke spurte meg. Men jeg har vært og er kan hende en blandingsmisbruker enda, etter så mange år. Men blandingsmisbrukere som gruppe, som er den gruppen som er den mest vanskelige å behandle. Det har jeg hørt, og det er kanskje ikke så veldig merkelig? Mennesker som blir ekskludert fra det gode samfunn, finner hverandre og noen prøver å overbevise noen om at dette er bedre enn f.eks. amfetamin, så prøv det osv. Jeg vet ikke alt, men er helt enig med ts. (ringer på her)
waco Skrevet 7. mars 2009 #75 Skrevet 7. mars 2009 Det er mindre enn 10% av alle som forsøker heroin som blir misbrukere. Og det er også vist at 75% av alle som bruker heroin vedvarig hadde store psykiske problemer og vanskeligheter før bruket startet. Det er vel ingen tvil om at mennesker som bruker heroin gjør det fordi de ønsker å selvmedisinere seg. Den kulturen vi har i norge med å bruke sprøyte er helt fremmed for flerparten av verdens heroinbrukere som røyker stoffet i stedet. Å røyke heroin er langt mildere mot kroppen enn det å bruke kanyle og sprøyte. Egentlig er staten medansvarlige i at det er så mange i norge som bruker sprøyte og ikke røyker heroin som ville vært bedre for kroppen. Årsaken er selvsagt heroinforbudet som hundredobler prisen på heroin, de vannvittig strenge straffereaksjonene og den fanatiske krigen igangsatt av påtalemyndigheter, politiet og tollere. Disse menneskene tjener jo enormt med penger for å opprettholde legemiddelforbudet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #76 Skrevet 7. mars 2009 Siden du ikke innser poenget bak tankegangen min, som jeg skriver som første tråd. Må jeg få spørre deg om ett par ting, håper du tar deg tid til å svare? Hvor mange ganger gikk du på kino, når du var som værst i misbruket? Hvor mange ganger gikk du på resturant eller kaffebar, når du var som værst i misbruket? Hvor ofte hadde du sosial omgang med total rusfri personer? Hvor mange ganger hadde du mer en 3 sorter pålegg i kjøleskapet? Hvor ofte reiste du utelands? Hvor ofte var du i familie sammenkomster? Hvor ofte kjøpte du deg nye klær? Hvor ofte gikk du ut på byen? Svar meg på det, så skal jeg komme tilbake. Har ett tillegg spørsmål til deg, du skriver: Alle kan bli rusfri. Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem. Da vil de ikke selv og da syns jeg de selv får ta konsekvensene av det. Man burde heller bruke pengene på å bedre ettervernet for de som faktisk ønsker å gjøre noe med livet sitt. Folk må begynne å ta mer ansvar for eget liv og ikke sitte å skylde på alt og alle for at de selv ikke lever det de mener er ett verdig liv Har du samme holdninge til susidale, som ikke ønsker hjelp, eller som ikke veit sitt egent beste? Att de får bare ta konsekvensene av det, sammen med deres familier?
Gjest MåneSkygge Skrevet 8. mars 2009 #77 Skrevet 8. mars 2009 Manglende innsikt og kunnskap er vel det beste jeg kan si om dette innlegget. Jeg synes rett og slett ikke man skal mene så veldig sterkt om saker man ikke har satt seg inn i, men kun sett på utsiden eller lest om i forbifarten. Du som selv har vært tungt inne i et misbruk burde vel ha fått med deg at alle ikke kan bruke metadon. Mange blir utrolig sløve og trøtte av det, og orker ikke i lengden fordi alt de makter er å ligge på sofaen og vegetere. Er dette et godt liv? Videre er metadon mer skadelig for kroppen og minst like avhengighetsskapende som heroin, så hvorfor er dette middelet så opphøyet? Ene og alene fordi det ikke gir rus? Man har også sub som alternativ som mange som ikke tåler metadon, fungerer bra på. Men jeg har aldri sagt at jeg mener metadon er noen bra løsning. Men jeg mener at det blir feil og komme med ett enda verre tilbud, i mine øyne, når det vi ikke har ikke fungerer som det skulle. Er du virkelig så sikker på at det er selve kicket de er på jakt etter, de som har tråkket gatelangs i årevis på jakt etter medisinen som gjør at de slipper å bli så inn i helvete sjuke? De fleste får nok et kick når de setter sprøyta, men hvor lenge varer dette før de "blir seg sjøl" og kan fungere til de merker at de må ha påfyll. Det er ikke spesielt lenge, er det vel? Om saken bare gjaldt at de skal holde seg friske så har vi allerede flere alternativer å tilby her i Norge. Hvem er du som kan sitte der og påstå at "alle kan bli rusfri"? Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem? Hva vet du om det, bare fordi du selv har klart det? Jeg påstår at alle kan bli rusfri, ja. Ikke bare fordi jeg selv har klart det men det er utrolig mange med meg som faktisk har fått det til. Det handler mest av alt om vilje. Før man er villig selv så hjelper det ikke uansett hva slags tilbud man får. Det er mange der ute som har slitt i flere tiår med heroin avhengighet men som i dag er helt rusfrie. dette mener jeg helt klart er mulig for alle med den rette hjelpen og i mine øyne er ikke det å gi opp folk riktig. Jeg må få si at du har jamen liten forståelse i forhold til at du påstår du selv har vært tung misbruker. Og du er imot fordi du selv har klart deg uten da, antar jeg? Vet ikke du at folk er forskjellige? Du kan ikke bruke deg selv alene som målestokk for hva andre mennesker skal klare - det blir bare dumt. Heroinen i seg selv er ikke så veldig skadelig. Det er den sterke avhengigheten og den evige jakten på penger til "medisinen" for å slippe abstinensene som tar knekken på dem først og fremst. All energi og hele den våkne tiden går med til å skaffe penger. Dette går utover hygienen, som igjen gir infeksjoner. Det går videre utover kostholdet, og med mangelfult kosthold blir man sjuk. Det er ikke heroinen i seg sjøl, det er livet rundt den sterke avhengigheten. Meningen med legeassistert heroinutdeling er vel også at de skal følges opp på andre måter. Det er vel neppe snakk om å gi dem ei sprøyte tre ganger om dagen og så hive dem ut på gata igjen. Og nå i første omgang så er vel dette ment kun for å hjelpe på livssituasjonen til de som har forsøkt alt annet uten å lykkes. Det er neppe for de som har prøvd heroin tre ganger liksom. Noen mener det er å gi dem opp. Det er ikke det, det handler om å la dem slippe det evige jaget resten av sitt liv. Noen er bare behandlingsresistente, og det må vi faktisk bare godta. Kanskje dette fungerer litt forskjellig for forskjellige folk? Min datter blir sånn som du beskriver her av hyppere. Da gir hun virkelig blaffen i alt og alle, og kan forsvinner til hun blir så sliten at hun ikke orker mer. Nå er hun på god vei ut av rusmisbruket sitt, som desverre endte med at hun ble heroinmisbruker, men de sprekkene hun har nå, som kommer sjeldnere og sjeldnere, går ut på at lysten blir for stor (når hodet har for mye kaos hun ikke makter), men det resulterer nå i en liten dose heroin som røykes istedet for å skytes, men ikke verre enn at hun selv angrer med en gang og ringer og forteller hva hun har gjort/ber om å bli hentet, og så er det evigheter til neste gang. Da har hun fått noen minutters pause i hodet sitt, og det er nok. Det kan ikke merkes på henne annet enn ved at pupillene blir knøtt små. Ikke noe rus i den forstand, ikke noe snøvling, sikling, knekk i knærne, trege måter å snakke på eller noe som helst. Dette forslaget er ment for dem som har forsøkt behandling, og gjentatte ganger uten å lykkes. Metadon og subutex er ikke for alle, og behandlingsapparate forøvrig er altfor mye ridd av moral istedet for forståelse for hva avhengighet egentlig er, sånn rent nevrologisk. Sprekker du på et behandlingsopplegg i dagens system så mister du plassen din fordi du liksom ikke er nok motivert, mens sannheten vel er at den sprekken er et symptom på den sykdommen du faktisk er inne til behandling for. Hadde det vært så lett for de avhengige og la være å sprekke, så hadde de ikke behøvd hjelp noen av dem. Det er også et tankekors synes jeg, at dagens behandlingsopplegg faktisk ikke klarer å hjelpe mer enn rundt 5% av de som får behandling. 95% av pasientene greier ikke å holde seg rusfrie, og det må si ett eller annet om opplegget. Akkurat derfor jeg synes vi heller burde bruke ressurser på å bedre de tilbudene vi har og det som jeg mener er det viktigste av alt, ettervernet. Det er så og si fraværende i dag og dette gjør at de fleste detter ut igjen så fort de kommer ut av behandling. Siden du ikke innser poenget bak tankegangen min, som jeg skriver som første tråd. Må jeg få spørre deg om ett par ting, håper du tar deg tid til å svare? Hvor mange ganger gikk du på kino, når du var som værst i misbruket? 2 Ganger tror jeg. Har ikke vert noe oftere etterpå eller da jeg sjeldent er på kino. Hvor mange ganger gikk du på resturant eller kaffebar, når du var som værst i misbruket? noen få ganger. Hvor ofte hadde du sosial omgang med total rusfri personer? veldig sjeldent. Jeg klarte ikke å følge opp avtaler. Hvor mange ganger hadde du mer en 3 sorter pålegg i kjøleskapet? Som regel faktisk. Fikk ofte mat på frelsesarmeen. Hvor ofte reiste du utelands? Aldri. Hvor ofte var du i familie sammenkomster? 5-6 ganger over ett par år. Hvor ofte kjøpte du deg nye klær? Sjeldent. Blir ikke så ofte nå heller på grunn av økonomien. Hvor ofte gikk du ut på byen? Veldig sjeldent. Jeg klarte ikke ha så mye folk rundt meg. Svar meg på det, så skal jeg komme tilbake.
Gjest Stjernedryss Skrevet 8. mars 2009 #78 Skrevet 8. mars 2009 Dette er en misforståelse og en myte. Mennesker med adhd føler seg roligere med amfetamin, fordi de blir mer fokusert. Kanskje fordi dopaminnivået blir mer stabilt (her er jeg ute på dypt vann) Det har ikke motsatt effekt på dem. En persom som ikke har adhd og går på ritalin vil også klare å konsentrere seg litt bedre fordi oppmerksomheten blir skjerpet og at man klarer å holde den lengre av gangen. De klarer å sortere inntrykkene bedre. Dersom du hadde brukt ritalin en stund uten at du hadde adhd, ville du også klart å konsentrere deg bittebittelitt bedre ved langvarige oppgaver. Dette har du helt rett i. Når jeg tar medisiner så stopper det stormen som er inni hodet mitt. Faktisk føler jeg meg mer dopet uten medisiener enn med. Man blir på ingen måte sløvet ned av ritalin, men man klarer å slappe av fordi man slipper den indre uroen. Det har derfor ikke motsatt virkning, det ser bare sånn ut utenfra.
waco Skrevet 8. mars 2009 #79 Skrevet 8. mars 2009 Stjernedryss, jammen flaks at dette ikke er tyve år siden, da ville du blitt arrestert dersom du brukte ritalin. Den motstanden som var imot ritalin på 90-tallet er veldig sammenlignbart med motstanden som var mot utdeling av metadon i år 2001. Husker dere motstanden mot sprøyterommet i oslo da? Heroin er et foretrukket valg fremfor metadon iblant mange brukere av opiater.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #80 Skrevet 8. mars 2009 Heroin er et stoff som gjennom en kjemisk prosess fremstilles av morfin. Morfin brukes som medisin men, heroin er et misbrukerstoff! Det finnes ikke noen stoffer som er mer vanedannende og ødeleggende enn opiumspreparater! Derfor er det ikke veldig heldig å skulle begynne å dele ut dette stoffet til noen uansett hvor lang ruskarriere man har. Alle kan gå på en smell og alle fortjener en ny sjanse her i livet men, å si at heroin eller rusmisbruk generelt ikke er selvforskyldt er å gå for langt. Ingen har tvunget deg med pistol mot hodet til å sette det første skuddet, som de fleste forøverig sier at de blir dårlige av. Alikevel, så setter de en smell til og en til også er det gjort! Det er mange bra mennesker der ute som er narkomane og det gjør meg vondt. En som står meg nær sliter med heroinavhengihet og dette irriterer meg grenseløst for denne personen er egentlig såpas resurssterk at jeg tørr påstå at verden er et fattigere sted uten vedkommende. Vet det er mange av disse. Tror ikke at problemet løses ved å dele ut gratis heroin. Tror heller at loven burde skrives om. Alle rusmisbrukere burde bli umyndiggjort og tvangsinnlagt hele gjengen! Sprekker de igjen da de kommer ut javel, da er det rett inn igjen. Om dette så tar flere år så får det så være, du har rett og slett ikke lov til å være rusmisbruker. Slik oppererer de i tyskland og det funker fint der, man ser ikke noen narkomane på gata der. Syntes at vi heller burde bruke pengene på et sånt type tilltak her i landet også for jeg tror ikke at noen mennesker ønsker å leve i et rushelvette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå