Gå til innhold

Gratis heroin til folket?

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Ja, kanskje det. Men det blir ikke pga adhd i så fall. Metylfenidat har ikke samme virkning som heroin, det er spesielt den intravenøse tilførselen som gir de store konsentrasjonstoppene i blodet som gir deg kicket.

Hvorvidt unger skal bruke Ritalin, er en helt annen diskusjon. Jeg ser på det som en måte å tilpasse naturlig hyperaktive mennesker til samfunnets endrede krav om å plante ræva på skolebenken. Slike unger har jo overlevd fram til i dag, uten ritalin, en kunne også si, la evolusjonen gå sin gang, gi faen i å dope store prosentandeler av dagens små gutter.

Men nå sier jeg ikke at det er noe galt i å bruke dop, heller.

Ritalin er speed, ikke dop. Dvs det motsatte. Ungene blir ikke sløvet den av ritalin, de bli mer våkne og pigge, så utrykket "dope" blir veldig feil i forbindelse med ritalin bruk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_my_*
Skrevet
Jeg mener jeg er i min fulle rett til å si dette. For jeg har vært der selv og jeg har skyldt på alt og alle for mine problemer. Men jeg klarte tilslutt å se at det var meg og bare meg selv som kunne få gjort noe med problemet jeg hadde.

Det jeg mente med at metadon burde holde var at jeg mener at når det ikke funker som det skal med metadon, tror jeg det blir helt feil å begynne å dele ut heroin i tillegg.

Personlig er jeg imot legemiddelasistert rehabilitering, det være seg sub, metadon, heroin osv.

Du har ikke forstått at heroinutdeling ikke er noen form for rehabilitering, men et tilbud for at mennesker skal slippe å bo på gata og ta livet av seg selv i jakten på penger for å finansiere forbruket? Jeg tror ikke på at du har vært noen tung misbruker overhodet. Vi diskuterer dessuten tunge misbrukere her, ikke Mette Mariter som har hatt en utagerende fortid.

Gjest Gjest
Skrevet

Ritalin er speed, ikke dop. Dvs det motsatte. Ungene blir ikke sløvet den av ritalin, de bli mer våkne og pigge, så utrykket "dope" blir veldig feil i forbindelse med ritalin bruk.

[/quote

Dop, se: http://no.wikipedia.org/wiki/Dop

Gjest tråd starter
Skrevet
Du har ikke forstått at heroinutdeling ikke er noen form for rehabilitering, men et tilbud for at mennesker skal slippe å bo på gata og ta livet av seg selv i jakten på penger for å finansiere forbruket? Jeg tror ikke på at du har vært noen tung misbruker overhodet. Vi diskuterer dessuten tunge misbrukere her, ikke Mette Mariter som har hatt en utagerende fortid.

Hold nå Mette mariter som du sier utenfor dette, veit du hvor de har vært i dag om ikke?

Gjest Gjest
Skrevet
Har du aldri sett et heroinvrak? Narkomane som har gått lenge på heroin blir aldri seg selv igjen; jeg skal ikke benekte at det finnes sterkere stoffer der ute, men de narkomane her i oslo som virkelig er vrak går på heroin. Alle ser på en måte like ut.

Du tror ikke dette henger sammen med at heroinen de får tak i ikke er ren, samt det faktum at heroinmisbrukere ikke gjør annet enn å "jobbe"? Det er et vanvittig kjør de fleste av oss antakeligvis ikke er i stand til å sette oss inn i. Hadde jeg jobbet like mye konstant som de gjør hadde jeg og sett passe sliten uten selv uten dop.

Gjest Gjest
Skrevet
Hold nå Mette mariter som du sier utenfor dette, veit du hvor de har vært i dag om ikke?

Om ikke hva da? Disse menneskene er ikke de som får gratis heroin uansett.

Gjest Gjest
Skrevet
Om ikke hva da? Disse menneskene er ikke de som får gratis heroin uansett.

Poenget mitt er det er ikke bare tunge misbrukere som skal få hjelp/dop. Mette mariter du snakker om finnes det tusenvis av i norge, som eksprimenterer med forskjellige typer stoffer. Alle individer er forskjelige, noen tåler grennseløse eksprimenteringer, uten av å ta skade av det, mens noen faller helt igjennom. Noen kommer seg ut av det med ett lykketreff, mens andre ønsker å være der.

Jeg snakker om å hjelpe det breie lag, ikke snevre det inn til kun tyngre narkomaner, da begår man igjen en stor feil, da miljøet vil hele tiden produsere nye tyngre misbrukere, osv.

For mennesker med begrenset kunnskap om hva som skjer rundt i de tusener av norske heim, kan dem jo gjerne ta en titt her på hva mange ungdomer holder på med i fritiden: http://www.freakforum.nu/forum/forumdisplay.php?f=70

http://www.freakforum.nu/forum/forumdisplay.php?f=163

Mange vil nok finne det oppsiktvekkende men slikt er norge i dag, og mye verre vil det bli, om ikke tiltak kommer.

Gjest Gjest_my_*
Skrevet
Poenget mitt er det er ikke bare tunge misbrukere som skal få hjelp/dop. Mette mariter du snakker om finnes det tusenvis av i norge, som eksprimenterer med forskjellige typer stoffer. Alle individer er forskjelige, noen tåler grennseløse eksprimenteringer, uten av å ta skade av det, mens noen faller helt igjennom. Noen kommer seg ut av det med ett lykketreff, mens andre ønsker å være der.

Jeg snakker om å hjelpe det breie lag, ikke snevre det inn til kun tyngre narkomaner, da begår man igjen en stor feil, da miljøet vil hele tiden produsere nye tyngre misbrukere, osv.

For mennesker med begrenset kunnskap om hva som skjer rundt i de tusener av norske heim, kan dem jo gjerne ta en titt her på hva mange ungdomer holder på med i fritiden: http://www.freakforum.nu/forum/forumdisplay.php?f=70

Mange vil nok finne det oppsiktvekkende men slikt er norge i dag, og mye verre vil det bli, om ikke tiltak kommer.

En diskusjon om utdeling av heroin til tunge misbrukere har da ingen verdens ting med dette å gjøre! At man er for utdeling av heroin til tunge misbrukere er ikke det samme som at man ikke er villig til å gjøre noe med resten av rusomsorgen. Det ene utelukker faktisk ikke det andre. Gratis heroin er ikke for Mette Mariter men for de tunge narkomane som bruker hele sin våkne tid på å få tak i dop. De som bruker alt de har av egne penger samt andres penger kun for å få tak i dop. De som ikke har et bosted fordi de bruker rubbel og rake av alt som kommer inn på lovlig vis + det tredobbelte de drar inn på kriminelt vis til dop. Dessuten vet man at mange av de tunge misbrukerne aldri kommer ut av misbruket sitt med mindre det skjer et mirakel. Hvorfor har ikke de også rett på et verdig liv? At noen får gratis heroin utelukker da ikke at man har brukere på metadon, korter ned behandlingskøene, får opp et ettervernstilbud som faktisk er verdt noe, arbeider forebyggende for å hindre at unge mennesker faller utpå osv.

Gjest SmallTalk
Skrevet

For en person med ADHD vil ritalin virke helt motsatt, nemlig sløvende/beroligende (eller hva man skal kalle det. Poenget er at det roer ned hyperaktiviteten). Akkurat som at personer med ADHD ofte blir beroliget av amfetamin imotsetning til hva de fleste andre mennesker blir.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det driver de med. De har sikkert også mer peiling på nøyaktig hva som er giftig dose, bivirkninger og kjemi enn hva den gjennomsnittlige allmennpraktiker har. Jeg husker ikke nøyaktig hva letal dose paracetamol er, selv om det er ganske standard. Disse kidsa har peiling, men dessverre ofte mindre peiling enn de tror. Spm er; hva faen skal komme godt ut av å pælme disse inn i buret fordi de liker å dope seg?

Skrevet
For en person med ADHD vil ritalin virke helt motsatt, nemlig sløvende/beroligende (eller hva man skal kalle det. Poenget er at det roer ned hyperaktiviteten). Akkurat som at personer med ADHD ofte blir beroliget av amfetamin imotsetning til hva de fleste andre mennesker blir.

Dette er en misforståelse og en myte. Mennesker med adhd føler seg roligere med amfetamin, fordi de blir mer fokusert. Kanskje fordi dopaminnivået blir mer stabilt (her er jeg ute på dypt vann) Det har ikke motsatt effekt på dem.

En persom som ikke har adhd og går på ritalin vil også klare å konsentrere seg litt bedre fordi oppmerksomheten blir skjerpet og at man klarer å holde den lengre av gangen. De klarer å sortere inntrykkene bedre. Dersom du hadde brukt ritalin en stund uten at du hadde adhd, ville du også klart å konsentrere deg bittebittelitt bedre ved langvarige oppgaver.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Blir dobbel post dette, men tenkte jeg skulle svare på det tråden egentlig handler om i tillegg.

Personlig så har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening om det burde blir "gratis heroin til folket" eller ikke. I mine øyne blir det litt bortkastet med gratis heroin så lenge resten av rusomsorgen ikke fungerer som den skal. Hva er poenget med gratis herion til noen, hvis de som heller vil bli rusfrie må stå en evighet i avrusningskø? Jeg tror ikke løsninger kun er å gi narkomane gratis heroin, man må bedre selve rusomsorgen i tillegg.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Dette er en misforståelse og en myte. Mennesker med adhd føler seg roligere med amfetamin, fordi de blir mer fokusert. Kanskje fordi dopaminnivået blir mer stabilt (her er jeg ute på dypt vann) Det har ikke motsatt effekt på dem.

En persom som ikke har adhd og går på ritalin vil også klare å konsentrere seg litt bedre fordi oppmerksomheten blir skjerpet og at man klarer å holde den lengre av gangen. De klarer å sortere inntrykkene bedre. Dersom du hadde brukt ritalin en stund uten at du hadde adhd, ville du også klart å konsentrere deg bittebittelitt bedre ved langvarige oppgaver.

På en måte så får jo amfeatmin motsatt effekt på personer med ADHD når dette faktisk fører til at de blir mer konsentrerte og da føler seg roligere. For de alle fleste fungerer jo amfetamin stikk motsatt. Svigerinnen min, som er eks-tungnarkoman med ADHD-tendenser, har ihvertfall sagt at hun følte seg roligere og mer avslappet av amfetamin, og at på henne hadde amfetamin motsatt virkning av "normalt". Altså, hun ble ikke dønn hyper med et ekstremt aktivitetsnivå.

Gjest tråd starter
Skrevet

Dette sporer litt av, min tanke er i grunn veldig enkel. Det handler om ett kontrollert "frislipp" av diverse narkotiske stoffer, med resultat å slå føttene under flere store kriminele miljøer i norge.

Den økonomiske gevinsten for norge som nasjon vil være astronomisk, å store deler av de frigitte ressursene settes inn der det skulle være behov for det. Ser for meg det skulle være: Barn og ungdom, rehabilitering for misbrukere, oppfølging og ikke minst virkningsfulle kampanjer mot dop, noe som ikke har vært til nå.

Dagens misbrukere og deres familier vil få ett nytt liv, og ikke minst vil det bli tryggere for hvermannsen i hverdagen.

Skrevet

Trådstarter nå lønner jo antinarkotikaindustrien ganske mange arbeidsplasser i norge da... Så lenge titusenvis av mennesker er forsørget på grunn av dagens narkotikapolitikk så vil det neppe skje endringer med det første.

Vi som er ressurssterke har jo alt å tjene på narkotikaforbudet. Det å kriminalisere bruk av stoffer som anses som narkotika er jo et bevis på at samfunnet liker å herje med de svakeste.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Men henger ikke det sammen med ting man opplever i miljøet og rundt det, att føleselivet blir avstumpet. Mange blir tvunget til nedverdige handlinge i jakten på "gullet"

Nei ikke bare det nei. Jeg har vært avhengig av både heroin/morfin og amfetamin. Dette i forskjellige perioder. Det er kun ved bruk av heroin/morfin jeg tydelig merket at alt ble så bedøvd følelsesmessig at jeg klarte å gi faen i alt. Det var ett liv uten opp og nedturer for alt gikk i ett. Veldig zombi tilstand.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Det er akkurat det jeg synes blir helt feil, det at det ikke er rehabilitering. Jeg syns ikke staten skal bruke sine ressurser på å opprettholde misbruket til narkomane.

At du ikke tror jeg har vært en tung misbruker er nå opp til deg. Jeg selv og veldig mange her inne som har fulgt meg i kampen, vet at dette stemmer.

Da mener jeg heller ikke på Mette Marit nivå. Det er bare tre år siden min familie gikk å forberedte seg på å måtte organisere begravelsen min. Heldigvis kom jeg meg ut akkurat i tide. Jeg var ikke langt i fra døden den dagen jeg bestemte meg for at jeg ville ha mer ut av livet.

Gjest Gjest
Skrevet
Trådstarter nå lønner jo antinarkotikaindustrien ganske mange arbeidsplasser i norge da... Så lenge titusenvis av mennesker er forsørget på grunn av dagens narkotikapolitikk så vil det neppe skje endringer med det første.

Vi som er ressurssterke har jo alt å tjene på narkotikaforbudet. Det å kriminalisere bruk av stoffer som anses som narkotika er jo et bevis på at samfunnet liker å herje med de svakeste.

Er nok redd du har et poeng i dette, det er sterke krefter i sving der, for å beskytte sine interesser. Men prisen av dette vil bli veldig høy på sikt.

Noe radikalt må gjøres, det har jo vært slik opp igjennom årene att veldig mye av usa`s problemer har blitt adoptert til norge, amerikanisering, noe jeg ser på som dritt. Men saken er ett lite land som norge, med sine enorme økonomiske ressurser, blir effekten av dette mange dobblet.

Det er jo ganske vilt att ikke ett så ressurs sterkt land, klarer å hanskes med de problemene vi står ovenfor. Men det er nok ett resultat av den økonomisk veksten har gått alt for fort, for en liten nasjon som vi er. Fortsatt ønsker de økonomisk vekst, noe jeg synes er uhørt, burde heller konsentrere seg om å stabilisere den, å ikke strebe etter mere.

Blir litt flau over hvor godt vi har det i norge, med tanke på hva andre nasjoner må nøye seg med. Har reist litt rundt i verden, og fått sett hvordan folk har det i andre kulturer, og tror veldig mange av dem hadde vært overlykkelig av det halve av norge har.

Nei, vi har blitt ett kald og føleseløst folkeslag, som følge av de rikdomer vi rår over, med ukontrollerbare samfunns problemer. Mange store nasjoner/riker har blitt ødelagt utenifra, men norge klarer vi veldig elegant å ødelegge innenifra.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er akkurat det jeg synes blir helt feil, det at det ikke er rehabilitering. Jeg syns ikke staten skal bruke sine ressurser på å opprettholde misbruket til narkomane.

At du ikke tror jeg har vært en tung misbruker er nå opp til deg. Jeg selv og veldig mange her inne som har fulgt meg i kampen, vet at dette stemmer.

Da mener jeg heller ikke på Mette Marit nivå. Det er bare tre år siden min familie gikk å forberedte seg på å måtte organisere begravelsen min. Heldigvis kom jeg meg ut akkurat i tide. Jeg var ikke langt i fra døden den dagen jeg bestemte meg for at jeg ville ha mer ut av livet.

Har en følese av du ikke har lest alt jeg har skrevet?

Skrevet
Bruk heller statens penger på formål som virkelig er verdt å kjempe for.

Narkomane har klart å komme seg inn i situasjonen på egenhånd. Legalisering har heller ingenting for seg, da det bare gjør at en viss prosentdel av folket skal slippe å gjøre kriminelle handlinger.

Narkomani er forøvrig en selvforskyldt "sykdom", og da vil jeg heller at skattepengene mine skal gå til forskning av kreft o.l.

Lungekreft da, eller? Det er mye som er indirekte selvforskyldt. Dårlig kosthold f.eks, som kan føre til diabetes, hjertesykdommer og annet som vi bruker skattepenger både til å forske på og behandle. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...