Gå til innhold

Gratis heroin til folket?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener jeg er i min fulle rett til å si dette. For jeg har vært der selv og jeg har skyldt på alt og alle for mine problemer. Men jeg klarte tilslutt å se at det var meg og bare meg selv som kunne få gjort noe med problemet jeg hadde.

Det jeg mente med at metadon burde holde var at jeg mener at når det ikke funker som det skal med metadon, tror jeg det blir helt feil å begynne å dele ut heroin i tillegg.

Personlig er jeg imot legemiddelasistert rehabilitering, det være seg sub, metadon, heroin osv.

Synes kanskje att som x-rusmisbruker tar litt lett på denne problematikken som misbrukere og deres familier møter i hverdagen. Er så jevlig leit å stå på sidelinjen å se bra folk gå til grunne, uten att staten så mye løfter en finger, for å gjøre noen ordentlige tiltak.

Dette temaet er eksplosivt, men slikt det er nå er narko/kriminalitet i ferd med å underminere hele norges velferdssystem. I en slik grad vi ikke har sett i andre land, til nå. Dette vi opplever i norge i dag, er en veldig alvorlig trussel mot hele samfunnet, og denne problematikken øker faretruende fort.

Du som x-misbruker kjenner da godt til omfanget av kriminalitet som blir begått i og rund miljøet. Og hvor mye penger som må til daglig for å holde unna de værste abstinensene en heroin misbruker måtte ha. Dette er ikke snakk om små penger.

Norge har blitt en fri stat, og veldig lukrativ å omsette narkotiske stoffer i, da det å sone i norge er en lek og fortjenesten av kriminalitet er enorm. Dette krever ekstreme tiltak umiddelbart, om ikke går det veldig galt.

Min tanke er ikke å dele ut heroin eller andre stoffer til hvermansen, men må organiseres på en ordentlig måte.

Videoannonse
Annonse
Gjest dioxide
Skrevet
Det får bli opp til moderatorne å avgjøre?, jeg må no få synes att folk som har din tankegang er kynikere, eller?

Jeg reagerte ikke på kynikerkommentaren alene, men av hele utsagnet ditt. Å påstå at jeg ikke er reflektert tar jeg som en stor fornærmelse.

Du virker veldig barnslig da du argumenterer usaklig og nedsettende med en gang noen motsier deg. Jeg er bare ikke enig i det du sier, så du trenger ikke fornærme meg av den grunn, ei heller de andre som sa seg enig i innlegget mitt.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Synes kanskje att som x-rusmisbruker tar litt lett på denne problematikken som misbrukere og deres familier møter i hverdagen. Er så jevlig leit å stå på sidelinjen å se bra folk gå til grunne, uten att staten så mye løfter en finger, for å gjøre noen ordentlige tiltak.

Dette temaet er eksplosivt, men slikt det er nå er narko/kriminalitet i ferd med å underminere hele norges velferdssystem. I en slik grad vi ikke har sett i andre land, til nå. Dette vi opplever i norge i dag, er en veldig alvorlig trussel mot hele samfunnet, og denne problematikken øker faretruende fort.

Du som x-misbruker kjenner da godt til omfanget av kriminalitet som blir begått i og rund miljøet. Og hvor mye penger som må til daglig for å holde unna de værste abstinensene en heroin misbruker måtte ha. Dette er ikke snakk om små penger.

Norge har blitt en fri stat, og veldig lukrativ å omsette narkotiske stoffer i, da det å sone i norge er en lek og fortjenesten av kriminalitet er enorm. Dette krever ekstreme tiltak umiddelbart, om ikke går det veldig galt.

Min tanke er ikke å dele ut heroin eller andre stoffer til hvermansen, men må organiseres på en ordentlig måte.

Jeg er enig i at det er utrolig mye som er feil med måten rusmisbrukere blir behandlet i Norge. Men jeg mener man må sette pengene sine på å bedre behandlingsplasser og ettervern. For meg høres det helt feil ut at man skal dele ut dop til enkelte så de skal slippe å krimme. Jeg syns at det å gi noen dette tilbudet er å gi opp mennesker på en måte som for meg blir helt feil. Alle har en mulighet til å bli rusfri og da syns jeg vi heller bør bedre tilbudene som kan gjøre dette mulig i stedet for å si at "deg er det ikke noe håp for". Jeg mener man ser det med dette tilbudet.

Gjest Gjest
Skrevet
Bruk heller statens penger på formål som virkelig er verdt å kjempe for.

Narkomane har klart å komme seg inn i situasjonen på egenhånd. Legalisering har heller ingenting for seg, da det bare gjør at en viss prosentdel av folket skal slippe å gjøre kriminelle handlinger.

Narkomani er forøvrig en selvforskyldt "sykdom", og da vil jeg heller at skattepengene mine skal gå til forskning av kreft o.l.

Narkomani er ikke mere selvforskyldt enn lungekreft, hjerteinfarkt eller diabetes

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Narkomani er ikke mere selvforskyldt enn lungekreft, hjerteinfarkt eller diabetes

Det er det kanskje ikke men man har mye større mulighet til å påvirke sykdomsforløpet. Man kan velge å jobe for å holde seg rusfri selv om man er narkoman.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hvis man først skal dele ut gratis heroin burde de i hvertfall få en skikkelig overdose. Det finnes vel knapt et rusmiddel som ødelegger et menneske like mye som heroin, så kanskje greit å gi de en overdose med en gang enn å redusere de til i beste fall mentalt tilbakestående om de noen gang blir "frisk".

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis man først skal dele ut gratis heroin burde de i hvertfall få en skikkelig overdose. Det finnes vel knapt et rusmiddel som ødelegger et menneske like mye som heroin, så kanskje greit å gi de en overdose med en gang enn å redusere de til i beste fall mentalt tilbakestående om de noen gang blir "frisk".

Hva er det som er så ødeleggende med selve stoffet heroin da? Når man tenker seg bort fra den sterke avhengigheten den skaper til bruker. Tror sikkert det finnes verre stoffer der ute på markedet. De største problemene tilknyttet rusmidler tror jeg ligger mest i selve avhengigheten den skaper, og miljøet rundt det.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Hva er det som er så ødeleggende med selve stoffet heroin da? Når man tenker seg bort fra den sterke avhengigheten den skaper til bruker. Tror sikkert det finnes verre stoffer der ute på markedet. De største problemene tilknyttet rusmidler tror jeg ligger mest i selve avhengigheten den skaper, og miljøet rundt det.

Noe av det jeg personlig mener er veldig ødeleggende både med heroin og morfin er at de fleste blir veldig avstumpet i følelseslivet. Man blir etterhvert som en zombie uten følelser og mening med livet.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Har du aldri sett et heroinvrak? Narkomane som har gått lenge på heroin blir aldri seg selv igjen; jeg skal ikke benekte at det finnes sterkere stoffer der ute, men de narkomane her i oslo som virkelig er vrak går på heroin. Alle ser på en måte like ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg reagerte ikke på kynikerkommentaren alene, men av hele utsagnet ditt. Å påstå at jeg ikke er reflektert tar jeg som en stor fornærmelse.

Du virker veldig barnslig da du argumenterer usaklig og nedsettende med en gang noen motsier deg. Jeg er bare ikke enig i det du sier, så du trenger ikke fornærme meg av den grunn, ei heller de andre som sa seg enig i innlegget mitt.

Om du føler deg fornærmet, må du jo i fremtiden i allefall, tenke deg litt om før du svarer på vanskelige temaer ute på forumer. Å ikke komme med slike platte uttalelser slik du gjorde, det tyder for meg på veldig litt kunnskap om problematikken rundt rus og kriminalitet, og på vilken måte det påvirker samfunnet.

Dine skattepenger går allerede nå til rus/kriminalitet og i fremtiden vil mange flere av dine skattekroner gå til samme formål. Det vi leser i media om dagen: Vold, drap, narko, kidnappinge, tortur, trusler osv er bare begynnelsen på noe som ikke våre politikere ser rekkevidden på.

Så dette er noe som både jeg, du og naboene i gata får merke i fremtiden om det ikke blir radikale endringer i politiken. Noen merker det godt allerede, spesielt i oslo, der politiet har gått så langt, att til å advare folk om å ferdes i enkelte områder av byen kveldstid og nattetid. Da er det noe veldig galt! Man behøver ikke å gå så langt tilbake i tid, da drap i norge var oppsiktsvekkende, men i dag tror jeg mange knapt orker å lese mere en overskriften.

Man kan jo velge å ignorere dette, eller bagatellisere det, noen jeg synes du gjør, men samfunnet vil bli noe helt for jævlig straffet av det, på sikt.

Skrevet

Det er når man blander hyppere i heroinen for å få en skikkelig smell at man får den halvåtteknekken som kjennetegner mange av de på plata.

Heroin var jo et legalt medikament i norge fram til 1975 eller 1978 eller når det var.

Stjernedryss, forresten vet jo alle at det er de urene stoffene som blir utblandet i heroinen som er de skadelige.

Heroin i seg selv er ganske rent og fungerer på mange måter bedre morfin, det er ikke tilfeldig at ambulansesjåfører i england bruker heroin i stedet for morfin.

La oss si det sånn da, om dere ble påkjørt av toget slik at begge bena ble kappet av dere, - ville dere ikke heller hatt heroin enn morfin?

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)
Stjernedryss, forresten vet jo alle at det er de urene stoffene som blir utblandet i heroinen som er de skadelige. Dermed kan du jo ikke si at alle vet det, tviler på at jeg er den eneste.

Heroin i seg selv er ganske rent og fungerer på mange måter bedre morfin, det er ikke tilfeldig at ambulansesjåfører i england bruker heroin i stedet for morfin.

La oss si det sånn da, om dere ble påkjørt av toget slik at begge bena ble kappet av dere, - ville dere ikke heller hatt heroin enn morfin?

Nei, jeg har aldri utgitt meg for å være noen ekspert på området, men jeg vet ingen ting om hvilke stoffer i heroin som er skadelige.

Og skulle jeg få kappet av bena har jeg ingen mening om hva jeg ville hatt av heroin eller morfin.

Endret av Stjernedryss
Gjest Gjest
Skrevet
Noe av det jeg personlig mener er veldig ødeleggende både med heroin og morfin er at de fleste blir veldig avstumpet i følelseslivet. Man blir etterhvert som en zombie uten følelser og mening med livet.

Men henger ikke det sammen med ting man opplever i miljøet og rundt det, att føleselivet blir avstumpet. Mange blir tvunget til nedverdige handlinge i jakten på "gullet"

Skrevet

Både morfin og heroin utvinnes jo fra opiumsvalmuen.

Jeg føler at du har ganske sterke meninger om heroin stjernedryss, med tanke på at du ønsker å forby det for mennesker som føler de trenger det?

Selv vil jeg ikke ha brukt heroin med mindre jeg ønsket å ta livet av meg (mest sannsynlig er vel heroinoverdose den mest behagelige måte å ta livet sitt), - men fra å aldri ville bruke heroin selv til å nekte andre mennesker å bruke heroin uten begrunnelse, - tja det ville jeg ikke klart.

Så lenge det finnes mennesker som horer seg for heroin eller stjeler for heroin så mener jeg at det burde vært et legalt stoff akkurat som dexamin eller doclotin.

Si meg, ønsker du å forby kapanol eller dexamin også? hva med ritalin eller subutex da, om alle var forbudt på nittitallet? Hva med metadon?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Både morfin og heroin utvinnes jo fra opiumsvalmuen.

Jeg føler at du har ganske sterke meninger om heroin stjernedryss, med tanke på at du ønsker å forby det for mennesker som føler de trenger det?

Selv vil jeg ikke ha brukt heroin med mindre jeg ønsket å ta livet av meg (mest sannsynlig er vel heroinoverdose den mest behagelige måte å ta livet sitt), - men fra å aldri ville bruke heroin selv til å nekte andre mennesker å bruke heroin uten begrunnelse, - tja det ville jeg ikke klart.

Så lenge det finnes mennesker som horer seg for heroin eller stjeler for heroin så mener jeg at det burde vært et legalt stoff akkurat som dexamin eller doclotin.

Si meg, ønsker du å forby kapanol eller dexamin også? hva med ritalin eller subutex da, om alle var forbudt på nittitallet? Hva med metadon?

Sterke meninger om heroin? Sannheten er vel heller at jeg bryr meg fint lite og vet egentlig ikke hvorfor jeg svarte på tråden. Jeg har vel egentlig ikke sagt at jeg ønsker å forby heroin, det jeg sa var at hvis man skulle gi ut gratis heroin burde man gi en skikkelig overdose. Ritalin vil jeg i hvertfall ikke at skal forbys i og med at jeg bruker det selv av og til ;)

Skrevet

Ritalin var jo forbudt i norge frem til 1995. Kanhende om tyve år vil vi se på heroin akkurat som vi er på ritalin idag?

Hvem vet?

Skrevet
Ritalin var jo forbudt i norge frem til 1995. Kanhende om tyve år vil vi se på heroin akkurat som vi er på ritalin idag?

Hvem vet?

Eh.. det er temmelig stor forskjell på ritalin og heroin waco. Ved bruk av ritalintabeletter får man ikke en rus dersom man ikke foretar en hel masse prosesser med tabeletten for å få rus først, noe jeg tror man må bruke spesielt utstyr for å få.. Man kan bli sløv dersom dosen blir for stor, men det som skjer da er at man bortsett fra å være litt forvirret, slapp og sløv også foreksempel mister matlyst og får vondt i magen. ( Har en sønn som bruker ritalin i skoletida, han merker ikke særlig forskjell selv sier han - bortsett fra at han klarer å fokusere bedre på en ting av gangen og konsentrerer seg... + litt dårligere matlyst)

Tilbake til debatten.. Jeg har ingenting imot at rusmisbrukere får stoffet sitt, men da skulle de ha blitt fulgt opp på andre måter også slik at målsettingen var å slutte. Det er det siste jeg tror ville ha vært den største flaskehalsen.

Jeg tror at resten av samfunnet også hadde hatt godt av det: - mindre vinningskriminalitet, smugling, narkodrap, overdoser, vold + at det hadde vært bedre for familien rundt den narkomane.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hvem vet?

Virker som du er ute etter å krangle, men som sagt opptar dette emnet meg fint lite. Når det er sagt er det jo stor forskjell på de bitte små dosene man vanligvis bruker av ritalin og de store misbrukerdosene som bruker av heroin. Folk må ellers får gjøre hva de vil med sin egen kropp og sinn for min del.

Gjest Kyniker
Skrevet
Det er det kanskje ikke men man har mye større mulighet til å påvirke sykdomsforløpet. Man kan velge å jobe for å holde seg rusfri selv om man er narkoman.

Hva vet du om lungesykdommer, og hva vet du om psykologisk research på rusmisbrukere?

Folk her inne er idioter, og jeg gidder ikke skrive mye mer her inne. Jeg er lege, og har blitt tvunget til å lese masse om heroin. Det er trangen til stadig rus som senker den sosiale kompatibiliteten, og ikke stoffet i seg selv, så lenge du klarer å beregne dosen, og jobber med sterilt utstyr. (Hvis ikke er risikoen høy for å få endokarditt).

Jeg holder fast ved hva jeg sa innledningsvis, jeg ønsker ikke å betale for andres dopbruk, uavhengig av skyld. Senk prisene ved å liberalisere markedet.

Jeg vil at alt skal være tillatt, om jeg vil ødelegge livet mitt med å dope meg, så er det greit. Det var et spørsmål på psykiatri-forumet til studentdoctor.net i fjor, hvor psykiatere ble spurt om meningen med livet. Når ingen av dem kunne hevde at det var noen objektiverbar mening med livet, hvorfor skulle vi ikke da få lov til å dope oss sønder og sammen uten å frykte represalier fra staten.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvem vet?

Ja, kanskje det. Men det blir ikke pga adhd i så fall. Metylfenidat har ikke samme virkning som heroin, det er spesielt den intravenøse tilførselen som gir de store konsentrasjonstoppene i blodet som gir deg kicket.

Hvorvidt unger skal bruke Ritalin, er en helt annen diskusjon. Jeg ser på det som en måte å tilpasse naturlig hyperaktive mennesker til samfunnets endrede krav om å plante ræva på skolebenken. Slike unger har jo overlevd fram til i dag, uten ritalin, en kunne også si, la evolusjonen gå sin gang, gi faen i å dope store prosentandeler av dagens små gutter.

Men nå sier jeg ikke at det er noe galt i å bruke dop, heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...