Gå til innhold

Gratis heroin til folket?

Fremhevede innlegg

Gjest Gratis heroin til folket?
Skrevet

Det har jo kommet så langt i dag, at det er foreslåt gratis heroin til misbrukere.

Dette er noe jeg har tenkt på nokså lenge, men ikke bare heroin da, men også amfetamin,exstasy og ett par andre stoffer. Denne tankegangen min har blitt møtt med sjokk og vantroe, blandt noen jeg har snakket med dette om.

Hvorfor en så ekstrem tanke da? Samfunnet slik vi kjenner det i dag, har tapt kampen mot narko. Ingen kan komme å påstå noe annet for meg, alt av kampanjer fra tidlig 70tallet frem til i dag er og blir mislykket.

Jeg personelig kjenner flere rusmisbrukere og deres triste hverdag. Ikke bare en trist hverdag for dem så sliter med denne djevelske sykdomen narkomani, men også alle som står dem nær. Narkomanes hverdag er fylt med ett evig stress døgnet rundt, i kampen om å skaffe seg nok penger til dop. Ingen ting står høyere på dems prioritets liste enn dop, mat,klær og andre ting som normale mennesker værner om, er dem saga blott.

Min nabo som er misbruker, har gitt meg mange erfaring i narkomanes hverdag, å den er hard. Har ikke på flere år sett noe mat i kjøleskapet til min nabo, det er helt tomt, kan til tider være en smørpakke og kanskje en melk der. Dette går inn på meg som person, å se mennesker leve slik.

Hva ville hvermansen merke til att staten ble langer?, jo ett bedre sted å leve for alle, ikke minst rusmisbrukerne. Veldig mange narkomane i dag er trygded på ett eller annet vis, og de pengene dem får fra staten rekker ikke langt til dop. Tenk om dem kunnet brukt bare en liten andel av sin trygd til dop, ett kvalitets dop levert fra staten. En umiddelbar effekt ville være att overdoser har så å si vært ett fremmedord, vinningskriminaliteten ville ha stupt + mange andre gode bi virkninger av dette.

Veit det er mange i samfunnet i dag som ser ned på rusmisbrukerne, som rynker på nesen når en loslitt knarker går forbi dem. Slike folk liker ikke å se att slikt foregår i prektige norge. Dem hadde vi jo spart for denne sjenansen de har for rusmisbrukere, når de hadde fått råd til å kjøpe seg annstendige klær og andre ting som vi tar for gitt i hverdagen vår. De hadde fått mulighet til å leve, bortimot som normale mennesker, uten å måtte nedverdige seg med prostitusjon og alle andre uverdige ting i deres liv, som å stjele av slekt og de få vennene de har klart å beholdt, gjennom det helvete de går igjennom.

Etter som tiden har gått, tror jeg en del av rusmisbrukerne kunnet fått en real sjanse til å komme seg ut av misbruket. I og med staten hadde fått frigitt milliarder av kroner på grunn av sparte helsemiddler, og ikke minst vinningskriminaliteten har gått drastisk ned, kunne de ha gitt de narkomane ett kvalitets tilbud om avrusning og en gjennomført oppfølging. Noe som er ikke eksisterer i dag.

I og med att rusmisbrukerne hadde fått en tilnærming til ett normalt liv, ville det nok ha vært mange som har fått en topp motivasjon til å komme seg over den siste kneika i livet sitt, som hadde bestått av bare rusmisbruk. Da alle andre råttne faktorer har vært borte, i allefall redusert voldsomt.

Nå er det noen negative aspekter med dette også, langerne ville jo ha blitt arbeidsledig, men der kunne sikkert staten ha fikset dem noe å gjøre.

Hva med nye potensielle misbrukere, spesiellt ungdomer? Tror antall misbruker ville ha økt på kort sikt, men så falle drastisk etterhvert som staten kunne ha kommet opp med virkningsfulle gode kampanjer, og ikke minst ha gitt ungdomene ett hav av gode muligheter, i form av klubber og andre tiltak. Noe de ikke får i dag. Dem er så jævlig forsømt på lik linje med våre eldre i samfunnet.

Ville staten hatt økonomi til dette? Ja i aller høyeste grad, samfunns besparelsen på kraftig redusert vinningskriminalitet og helseutgifter++ mange andre besparelser ville nok gitt dem sjansen til å lure unna noen kroner på bok i tillegg til å gjøre nødvendige tiltak. Og sann mine ord, staten hadde nok fått inn noen skatte kroner fra flere enn en xmisbruker, etter som årene har gått.

Kunne nok ha utdypet dette temaet, med mange sider, men orker ikke mere skriverier nå. Kommer sikkert til å følge opp på tråden, om det kommer noen respons på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Nei takk
Skrevet

Nei, jeg vil ikke betale for dopet ditt. Legaliser det, men skaff det selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noe som tilsier i det jeg skriver att jeg er rusmisbruker?

Gjest Gjest
Skrevet
Er det noe som tilsier i det jeg skriver att jeg er rusmisbruker?

vet ikke, leste bare litt av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er for at narkomane skal få tilbake verdigheten sin. Jeg fatter ikke at så mange setter seg på sine høye hester og er imot.

Gjest Gjest
Skrevet

For et reflektert og oppegående svar!

Gjest dioxide
Skrevet

Bruk heller statens penger på formål som virkelig er verdt å kjempe for.

Narkomane har klart å komme seg inn i situasjonen på egenhånd. Legalisering har heller ingenting for seg, da det bare gjør at en viss prosentdel av folket skal slippe å gjøre kriminelle handlinger.

Narkomani er forøvrig en selvforskyldt "sykdom", og da vil jeg heller at skattepengene mine skal gå til forskning av kreft o.l.

Gjest Elize
Skrevet

Narkomane har klart å komme seg inn i situasjonen på egenhånd. Legalisering har heller ingenting for seg, da det bare gjør at en viss prosentdel av folket skal slippe å gjøre kriminelle handlinger.

Narkomani er forøvrig en selvforskyldt "sykdom", og da vil jeg heller at skattepengene mine skal gå til forskning av kreft o.l.

Helt enig!

Skrevet

Enig i dette!

Gjest Gjest
Skrevet

La meg gjette, dere tre som svarte sist stemmer på Frp?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja,ja Dioxide, du høres jo veldig reflekter ut. Hva er det som virkelig som er verd å kjempe for da? Når ikke du vil satse på unge.

Tror ikke du veit noen ting om vinningskriminalitetens tilknyttning til rusmisbruk, og hvilken tall de representerer, og all andre former for kriminalitet rundt dette. Kanskje en dag om du har, eller får barn, som kommer ut skeivt ut i livet, får du kjenne det på kropp og sjel om hvordan det er å oppleve slike tragedier.

Men det kan nok være att du er reinspikka kyniker, som gir en lang blanke faen i slik problematikk. Det er jo selvforskyldt, sier du jo.

Gjest dioxide
Skrevet (endret)

Hissig idag?

Du mener at å gi gratis heroin o.l. er å satse på unge? Jeg forstår virkelig ikke hvordan du har kommet frem til den konklusjonen.

Kall meg gjerne kyniker, jeg vil heller se på meg selv som en realist.

Personangrep hører heller ikke hjemme i denne debatten, og du er farlig nært.

Endret av dioxide
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg har selv vært tung rusmisbruker og jeg regner med mange av de jeg vanket med før er helt for dette forslaget.

Jeg derimot er veldig imot dette. Jeg syns det blir helt feil å dele ut heroin til narkomane. Vi har ett tilbud om metadhon her i landet å det burde holde i massevis.

Men det er det ikke alle som gidder å gå på når de merker at de etterhvert ikke blir rusa. Da syns jeg det blir helt feil at staten skal betale for og dele ut dop til for at de skal få kicket rusen gir dem.

Alle kan bli rusfri. Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem. Da vil de ikke selv og da syns jeg de selv får ta konsekvensene av det.

Man burde heller bruke pengene på å bedre ettervernet for de som faktisk ønsker å gjøre noe med livet sitt.

Folk må begynne å ta mer ansvar for eget liv og ikke sitte å skylde på alt og alle for at de selv ikke lever det de mener er ett verdig liv.

Skrevet
La meg gjette, dere tre som svarte sist stemmer på Frp?

Nope.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har selv vært tung rusmisbruker og jeg regner med mange av de jeg vanket med før er helt for dette forslaget.

Jeg derimot er veldig imot dette. Jeg syns det blir helt feil å dele ut heroin til narkomane. Vi har ett tilbud om metadhon her i landet å det burde holde i massevis.

Men det er det ikke alle som gidder å gå på når de merker at de etterhvert ikke blir rusa. Da syns jeg det blir helt feil at staten skal betale for og dele ut dop til for at de skal få kicket rusen gir dem.

Alle kan bli rusfri. Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem. Da vil de ikke selv og da syns jeg de selv får ta konsekvensene av det.

Man burde heller bruke pengene på å bedre ettervernet for de som faktisk ønsker å gjøre noe med livet sitt.

Folk må begynne å ta mer ansvar for eget liv og ikke sitte å skylde på alt og alle for at de selv ikke lever det de mener er ett verdig liv.

Hallo Måneskygge, veit av erfaring att det er delte meninger om dette i miljøet.

Som xrusmisbruker du sier du har vært, kan jeg ikke helt få meg til å tro hva du skriver, som: Vi har ett tilbud om metadhon her i landet å det burde holde i massevis, Om du har vært misbruker er det helt uforståelig for meg at du kan si att det burde holde i massevis! Da dette er på langt nær nok, å det burde du jo vite, eller er du kommet opp på den høye hest? Du sier: Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem. Da vil de ikke selv og da syns jeg de selv får ta konsekvensene av det. Dette synes jeg også er uhørt. Du sier: Folk må begynne å ta mer ansvar for eget liv og ikke sitte å skylde på alt og alle for at de selv ikke lever det de mener er ett verdig liv Ja, vær glad du har kommet deg ut av ditt misbruk, men synes du rir høyt nå.

Gjest MåneSkygge
Skrevet (endret)
Hallo Måneskygge, veit av erfaring att det er delte meninger om dette i miljøet.

Som xrusmisbruker du sier du har vært, kan jeg ikke helt få meg til å tro hva du skriver, som: Vi har ett tilbud om metadhon her i landet å det burde holde i massevis, Om du har vært misbruker er det helt uforståelig for meg at du kan si att det burde holde i massevis! Da dette er på langt nær nok, å det burde du jo vite, eller er du kommet opp på den høye hest? Du sier: Ingen kan sitte å si at det er umulig for dem. Da vil de ikke selv og da syns jeg de selv får ta konsekvensene av det. Dette synes jeg også er uhørt. Du sier: Folk må begynne å ta mer ansvar for eget liv og ikke sitte å skylde på alt og alle for at de selv ikke lever det de mener er ett verdig liv Ja, vær glad du har kommet deg ut av ditt misbruk, men synes du rir høyt nå.

Jeg mener jeg er i min fulle rett til å si dette. For jeg har vært der selv og jeg har skyldt på alt og alle for mine problemer. Men jeg klarte tilslutt å se at det var meg og bare meg selv som kunne få gjort noe med problemet jeg hadde.

Det jeg mente med at metadon burde holde var at jeg mener at når det ikke funker som det skal med metadon, tror jeg det blir helt feil å begynne å dele ut heroin i tillegg.

Personlig er jeg imot legemiddelasistert rehabilitering, det være seg sub, metadon, heroin osv.

Endret av MåneSkygge
Gjest Gjest
Skrevet
Hissig idag?

Du mener at å gi gratis heroin o.l. er å satse på unge? Jeg forstår virkelig ikke hvordan du har kommet frem til den konklusjonen.

Kall meg gjerne kyniker, jeg vil heller se på meg selv som en realist.

Personangrep hører heller ikke hjemme i denne debatten, og du er farlig nært.

Det får bli opp til moderatorne å avgjøre?, jeg må no få synes att folk som har din tankegang er kynikere, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...