Gjest Annt Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Skjermen er ødelagt, etter at jeg har hatt lap top'en i 1 1/2 år. Den er hvit med striper av forskjellige farger, og det ser ut som en blekkpatron har sprengt inni skjermen. Har ikke mistet den eller noe. Prøvd å klage til HP, men de sier de ikke kan hjelpe ettersom jeg kun har 1 år garanti. Må jeg bare gi opp nå, eller hva kan jeg gjøre? En lap top burde vare mer enn i ett år?
Gjest Gjest_camilla_* Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Det er 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på en laptop. Det er bare HP som praktiserer med 1 års garanti. Men da det er lovfestet med 2 års granti er det ikke noe hp kan komme seg unna heller. I såfall må du spesifisere ar du vil benytte deg av reklamasjonsretten på produktet. Kjøper ikke HP pga dette 1 års granti tullet deres. Men retten er på din side i allefall. Du kan også kontakte forbrukerombudet om HP fortsatt nekter på dette.
feuerstein Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Men da det er lovfestet med 2 års granti er det ikke noe hp kan komme seg unna heller. Har aldri hørt om lovfestet garanti. Garanti er noe produsent eller forhandler gir mer eller mindre frivillig, ikke noe de pålegges.
Gjest Pretor Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 Det er 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på en laptop. Det er bare HP som praktiserer med 1 års garanti. Men da det er lovfestet med 2 års granti er det ikke noe hp kan komme seg unna heller. I såfall må du spesifisere ar du vil benytte deg av reklamasjonsretten på produktet. Kjøper ikke HP pga dette 1 års granti tullet deres. Men retten er på din side i allefall. Du kan også kontakte forbrukerombudet om HP fortsatt nekter på dette. Hvorfor gir du råd om ting du åpenbart ikke har greie på? Det er ingen ting som heter lovfestet garanti. Etter forbrukerkjøpsloven er de absolutte reklamasjonsfristene 2 og 5 år. I tillegg kommer den relative reklamasjonsfristen, man må reklamere "innen rimelig tid" etter mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Det er ingen formkrav til reklamasjon, men det lønner seg alltid å gjøre dette skriftlig. Man må gjøre det klart at man klager, reklamerer, ikke at man bare beklager seg. Det må foreligge en mangel som var tilside da kjøper overtok varen. At mangelen først viser seg senere, har ikke betydning. Forbrukerkjøpsloven finner du på lovdata
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå