Hexagon Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har funnet ut at jeg har kort syklus, og leser litt om det rundt omkring på nettet nå, for å forstå litt mer. Jeg har tatt el-test i dag, og fikk positivt. Merker det på venstre side i magen også. Men når jeg da får mensen, og skal regne ut hvor lang lutealfase jeg har, blir det riktig å regne at el er i dag? Er det ikke slik at el-testen blir positiv 12-36 timer før el? Hvordan gjør dere det? Er litt bekymret over min korte syklus (ca 22-25 dager)
Gjest Linnah Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 God morgen! anbefaler deg å lese mer her Lutealfasen er tiden fra eggløsning og fram til mens. Selve eggløsningsdagen og første mensdag skal IKKE regnes med i lutealfasen. "Standard" lutealfaselengde er 12-16 dager, gjennomsnittlig 14 dager, men alt fra 10-18 dager er normalt. Lengden på lutealfasen bestemmes av levetiden til Det gule legemet, og varierer derfor svært sjelden med mer enn +/- 1 dag hos hver enkelt kvinne. Får man vanligvis mensen 14 dager etter eggløsningen, kan man altså "variere" med å få den 13 eller 15 dager etter eggløsningen. (pernille.info) Når det gjelder EL tester var jeg like forvirret som deg i starten. Jeg går utifra at du bruker urintest? Her sjekkes mengden av hormonet LH som skilles ut i hjernen rundt 30 (mellom 20 og 44) timer før eggløsning. Det finnes alltid små mengder LH i urinen, men mengden stiger dramatisk like før eggløsning. Det tar mellom åtte og tolv timer før stigningen vises i urinen, så urintesten vil først kunne forutse eggløsning innen ett døgn. (babyverden.no) det er altså riktig som du sier, så fort du har positiv test- vil EL finne sted ca. 12-36 timer senere. slik gjør jeg det; så fort jeg har ett positivt resultat, tester jeg helt til den slår ut negativ. jeg går da utifra at EL fant sted denne dagen. I bunn og grunn er det vanskelig å finne nøyaktig når EL har vært, men det er alikevell praktisk å teste helt til den er negativ mtp. IKM dato osv. Lykke til med
Hexagon Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2009 Takk for svar Hvor lenge pleier du å teste positivt på el? Tester du mange ganger hver dag da eller? I dag har jeg hatt el-slim også. Syntes dette er spennende jeg (selv om vi ikke skal prøve før august) Hvis ikke el-dagen og mensdagen skal regnes med, da har jeg en veldig kort lutealfase
Gjest Gjest_luna_* Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har syklus på 25 dager. Kort luteralfase og spiren min satt på 1.pp. Har troen så går det nok bra
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 Jeg har også kort lutealfase, og gikk på crinone en syklus før vi startet med IVF. Er det den korte lutealfasen som er problemet i forhold til deres barnløshet? Eller er det andre ting? For om det kun er det kan du gå på crinone i en vanlig syklus og prøve å være flittig rundt eggløsning og se om det klaffer da. Om det er andre problemer så funker jo dette dårlig uansett. Selv var jeg heldig og var inne på UL akkurat rundt EL så han kunne se på størrelsen på eggposen hvilken dag jeg var i syklusen sånn ca. Jeg har EL på ca dag 18-19.
Hexagon Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2009 Vi har ikke begynt å prøve enda, så for alt jeg vet går det strålende Ble bare litt bekymret fordi den er kortere enn jeg trodde, og det som er vanlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå