Gå til innhold

Hvorfor får du ikke dårlig samvittighet?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Stolt gårdbruker
Jeg har heller ikke umiddelbart tillit til det som skrives om dyrehold i veganerlitteratur. Det kan godt være at mesteparten av det som står der stemmer, men ofte står det et sammensurium av fakta om utenlandsk (særlig amerikansk) og norsk dyrehold som om dette skulle være én og samme ting, noe det jo vitterlig ikke er.

Jeg kjøper bare norsk kjøtt, og derfor er det bare norske forhold som er relevant for meg som forbruker. Det er jo for eksempel meningsløst å skulle boikotte norsk storfekjøtt på bakgrunn av at veldig mye av storfedriften i USA er helt forkastelig. Det samme gjelder soya; det at produksjonen av fôr til amerikanske okser bidrar til ødeleggelse av regnskogen er ikke relevant i forhold til hvorvidt man skal kjøpe kjøtt fra norsk storfe, som i stor grad fôres opp på silofôr og korn.

Og bare så det er sagt: Jeg har full forståelse for at enkelte ønsker å ta avstand fra hele kjøttindustrien gjennom å bli vegetarianere eller gjennom å bare spise vilt, det er ikke dette jeg argumenterer mot her. Det har selvfølgelig enhver rett til å gjøre. Det jeg argumenterer mot, er at det faktum at store deler av verdens kjøttproduksjon foregår på forkastelige måter, ikke er noe gyldig argument mot det å spise kjøtt fra mer etisk bevisste produsenter. For å si det med litt andre ord: Det at Solvinge-kylling blir produsert på en fæl måte, er ikke noe argument for at man også bør slutte å spise kylling fra Holte Gård eller andre økologiske produsenter.

Skulle ønske flere der ute delte meningene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at forholdene til dyr utenfor Norge ikke er relevante når man skal ta stilling til spisevaner av norsk kjøtt.

Her er temasider fra Dyrevernalliansen over norske forhold, med svært mange kildereferanser til påstandene som kommer frem:

http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke så vanskelig å finne fram til fakta om kjøtt produksjonen i norge..ja..kjøttproduksjon..fint ord ikke sant..

Det er snakk om sosiale flokkdyr og fugler..med de bånd som alle flokkdyr opplever.

Jeg ville nok følt meg ganske dårlig om jeg satte min egen potensielle dårlige samvittighet over dyrs forferdelige lidelser og lukket øynene for hva som faktisk foregår.

Jeg var kjøtteter, men stoppet på dagen når jeg satte meg inn i den moderne kjøtt produksjonen..ingen har rett til å delta i slikt dyrehold..på noe vis.

Og jeg var også sjokkert over at jeg tidligere ikke ante..det var egentlig det verste..at det er så godt skjult..mens man ser bilder av lykkelige dagros på enga..eller de søte kyllingene til påske.

Dårlig samvittighet indikerer jo bare at man har tenkt å fortsette sin deltagelse, etter at man kjenner til det groteske man faktisk er en del av at skjer daglig.

Om man velger å ikke vite, så er man akkurat like deltagende i at det får fortsette å skje....er glad for at jeg bor i ett land med det kjente diktet som sier " du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke gjelder deg selv"

Å kutte ut kjøtt er noe av det letteste jeg har gjort...var bare å åpne øynene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig å finne fram til fakta om kjøtt produksjonen i norge..ja..kjøttproduksjon..fint ord ikke sant..

Det er snakk om sosiale flokkdyr og fugler..med de bånd som alle flokkdyr opplever.

Jeg ville nok følt meg ganske dårlig om jeg satte min egen potensielle dårlige samvittighet over dyrs forferdelige lidelser og lukket øynene for hva som faktisk foregår.

Jeg var kjøtteter, men stoppet på dagen når jeg satte meg inn i den moderne kjøtt produksjonen..ingen har rett til å delta i slikt dyrehold..på noe vis.

Og jeg var også sjokkert over at jeg tidligere ikke ante..det var egentlig det verste..at det er så godt skjult..mens man ser bilder av lykkelige dagros på enga..eller de søte kyllingene til påske.

Dårlig samvittighet indikerer jo bare at man har tenkt å fortsette sin deltagelse, etter at man kjenner til det groteske man faktisk er en del av at skjer daglig.

Om man velger å ikke vite, så er man akkurat like deltagende i at det får fortsette å skje....er glad for at jeg bor i ett land med det kjente diktet som sier " du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke gjelder deg selv"

Å kutte ut kjøtt er noe av det letteste jeg har gjort...var bare å åpne øynene det.

Jeg er helt enig med deg, gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er langt mellom gårdstun der noen få høner tripper rundt i dagens Norge. Allikevel inngår årlig over tre millioner høns i norsk landbruk. 85% av disse er burhøns, og i hver besetning kan det være over 2000 høner. De er del av en industri som har ett mål for øyet: flest mulig egg, og det billigst mulig.

Hvordan blir kyllingene født?

I moderne, norsk hønsehold klekkes kyllingene ut i rugemaskiner. De får derfor ingen omsorg av moren - derimot sorteres de etter kjønn når egget klekkes.

Hva skjer med hankyllingene?

De små hannkyllingene avlives normalt i kvern eller gasskammer.

Og hva med hunnene som ales opp til verpehøner?

De fleste verpehøner holdes i nakne bur, tre stykker sammen. Hver fugl har plass tilsvarende litt over ett A4-ark å bevege seg på.

Men det er vel greit å bo i bur?

Vel: gulvet i burene skråner nedover, og mangler normalt sittepinner. Burhøner lærer derfor aldri å stå normalt, og får ofte forkrøplete føtter. Egget triller ut av buret straks det er lagt, og høna har derfor heller ingen mulighet til å ruge på eggene.

Men er det ikke naturlig for høner å legge egg?

Joda - noen få egg i året så. Moderne høner er derimot avlet fram til å kunne legge et egg nesten hver dag. Den voldsomme eggproduksjonen tapper kalkreservene, og går ut over skjelettet. Mange norske høner lider derfor av benskjørhet, noe det stillesittende livet også bidrar til.

Er virkelig ingen andre enn veganere og vegetarianere opptatt av verpehønenes tilstand?

Joda - for eksempel arbeider Dyrevernalliansen for å forbedre hønenes leveforhold. Og både Rådet for dyreetikk, Norsk bonde- og småbrukarlag og Den norske veterinærforening er ifølge Dyrevernalliansen skeptiske til dagens burdrift.

Hva med livsforholdene til økologiske høns da?

Økologiske høns er "frittgående" - noe som betyr at de er sperret inne i en avlukket verden som berstår av begrensede inne- og utearealer. Som andre høns ender også de livet hos slakteren, og de ales opp ene og alene fordi kjøttet eller eggene deres er en etterspurt forbrukervare.

http://vegansiden.com/mt/2006/12/fakta_om_...g_dyrs_ret.html

Hvert år slaktes over 300.000 kyr for å dekke etterspørselen til norske kunder. I tillegg tilbringer hvert år 280.000 melkekyr livet på norske gårder. Hvordan har melkekyrene det før de sendes til slakteren?

Hvordan arter hverdagen til kyra seg?

De fleste norske kyr står innesperret på bås ti måneder i året. På bås har kua knapt plass til å røre seg. Etter press bl.a. fra Dyrevernalliansen har Stortinget vedtatt at båsdriften skal avvikles til fordel for løsdrift, men dette er planlagt å ta over 20 år.

Er det ikke naturlig for kuer å gi melk da?

Joda - når de føder kalver så. Men når en kalv blir født, fjernes den vanligvis fra moren så snart den har fått i seg litt råmelk. Den settes alene i en boks, eller sammen med andre kalver.

Hvordan påvirker dette kalvene?

Ku og kalv kan stå og skrike etter hverandre lenge etterpå. Adskillelsen påvirker kalvene negativt, bl.a. slik at de kan få adferdsforstyrrelser. Mange kalver gir seg til å suge på innredningen, sin egen kropp eller andre kalver.

Mer herResten står her

http://vegansiden.com/mt/2006/12/fakta_om_...g_dyrevern.html

1. Fordi jeg klarer å la være å tenke på det. Slik var det i hvert fall til sånn ca 2005.

2. Fra 2005 skjønte jeg hvorfor jeg klarte å la være å tenke på det, og den grunnen er så provoserende at jeg blir kastet ut om jeg innrømmer det, fordi det rokker ved hvordan vi ønsker å se på oss selv som gode mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stemmer det du over her...tror mange av oss får en kraftig opplevelse,og det smaker dårlig.. når vi faktisk ser hva vi er lykkelige deltagere i, samtidig som vi snakker om vår empati og medfølelse som mennesker og anser oss selv for å være både opplyste, inteligente og gode...til og med dyrevenner...

Vi snakker så høyt om rettferdighet og likeverd...mens vi knasker på kyllinglår fra høns som aldri fikk spre vingene sine, som ble foret opp på høyproteiner, ødelagte føtter.

Kveller i oss melka vi ikke trenger fra kua som ble fratatt kalven rett etter fødsel

...nysgjerrige lekne sosiale dyr med følelses bånd til sitt avkom.. men det er jo før hun er klar til slakt lenge før sin tid utslitt etter 3- 4 år..Innestengt på en bås der hun ikke kan snu seg rundt i de fleste tilfeller...

Dessverre har folk flest blitt fortalt for lenge at våre følelser er unike for oss, noe opphøyd...men det er nok en tiår tilbake at det var ett fakta..at følelser er en del av instinktet til alle dyr...dessverre er ikke alle ennå oppdatert..og mange glemmer at også mennesket er ett dyr.

Alt kan bli normalt og akseptert, så lenge det har foregått lenge nok...er jo slik vi alltid har gjort det...nei dessverre er det ikke det...for 2 generasjoner siden ville ett dyrehold som i dag vært en stor skam..for dyrene skulle ha det godt mens de levde.

Ironisk nok ville de fleste av oss ikke behandlet våre kjæledyr slik..det ville vært ulovlig, og vi ville bli svært opprørt, det er jo dyreplageri, og vi er dyrevenner vi!!!

Det som foregår i dag, har ikke vart så lenge, men det har vært godt skjult også..er liksom ikke så ofte på forsiden nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CookieMonster

Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet her. Jeg som bruker å kjøpe de store billig pakkene. De dyra er sikkert blitt behanldet enda dårligere. Tror jeg må skaffe meg bondegård senere i livet sånn at jeg kan avle selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

atdetvar bare spis godt med masse rødt kjøtt også du, pass på at det freser i smør, ignorer fullstendig en hver helse instutusjon som har anbefalt det motsatte i en 10 år....masse frie radikaler for kroppen din å kose seg med..og når du blir syk av kostholdet så tenker jeg at du ikke regner med at noen skal bry seg om dine lidelser heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har alltid dårlig samvittighet når jeg kjøper kylling. Egg kjøper jeg utelukkende økologisk, og hvis jeg har råd kjøtt også. Det går mye i fisk, men det er jo også problematisk for tiden. Så det er vel på tide med flere vegetarmiddager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Jo, jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet. Har tenkt til å skaffe meg høner og en gris.

Ja, det med en gris blir sikkert vellykket matauk. Du kommer til å bli så glad i den lille grisen, dikke den under haken og si gisse-gisse-gisse, søte nøffe-grisen. Vedder på at den aldri blir juleribbe, sylte eller lignende. Den kommer nok til å leve til den dør av alderdomssvakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på trådtittelen:

Fordi jeg orker ikke, klarer ikke, makter ikke å involvere meg, engasjere meg, bry meg om og ha dårlig samvittighet for mer enn jeg allerede gjør. Det er så mange punkt jeg vil prestere best på, bli et bedre menneske og jeg jobber for det daglig.

Så jeg klarte ikke å lese hva som sto der engang, og jeg vet jeg burde siden jeg skummet litt over.. *fortrenger*

Jeg tenker også i disse banene. Man kan ikke ta innover seg og tenke på og ta hensyn til og rette seg etter og ha dårlig samvittighet ovenfor alt man foretar seg hele tiden -da kan man egentlig bare legge seg ned og dø. Verden er et grusomt og urettferdig sted og så å si alle valg vi tar vil på en eller annen måte gå ut over andre, uansett hvor etisk man prøver å tenke. Jeg engasjerer meg i en del ting og prøver å gjøre en innsats, men man kan ikke gjøre alt riktig.

Det koker ned til den gamle floskelen om at ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe, og da er det opp til den enkelte å velge hva man ønsker å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også i disse banene. Man kan ikke ta innover seg og tenke på og ta hensyn til og rette seg etter og ha dårlig samvittighet ovenfor alt man foretar seg hele tiden -da kan man egentlig bare legge seg ned og dø.

Helt sant - men dette kan dessverre lett brukes som en unnskyldning til å beholde på seg skylapper og ikke gjøre noe. Da snakker jeg ikke om deg, Daria, men generelt. Det er heller ingenting som tilsier at man ikke kan gjøre to ting samtidig. F.eks er det faktisk mulig å både redusere kjøttforbruket samtidig som man gir penger til fattige barn i Afrika.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...