Gå til innhold

Hvorfor får du ikke dårlig samvittighet?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er langt mellom gårdstun der noen få høner tripper rundt i dagens Norge. Allikevel inngår årlig over tre millioner høns i norsk landbruk. 85% av disse er burhøns, og i hver besetning kan det være over 2000 høner. De er del av en industri som har ett mål for øyet: flest mulig egg, og det billigst mulig.

Hvordan blir kyllingene født?

I moderne, norsk hønsehold klekkes kyllingene ut i rugemaskiner. De får derfor ingen omsorg av moren - derimot sorteres de etter kjønn når egget klekkes.

Hva skjer med hankyllingene?

De små hannkyllingene avlives normalt i kvern eller gasskammer.

Og hva med hunnene som ales opp til verpehøner?

De fleste verpehøner holdes i nakne bur, tre stykker sammen. Hver fugl har plass tilsvarende litt over ett A4-ark å bevege seg på.

Men det er vel greit å bo i bur?

Vel: gulvet i burene skråner nedover, og mangler normalt sittepinner. Burhøner lærer derfor aldri å stå normalt, og får ofte forkrøplete føtter. Egget triller ut av buret straks det er lagt, og høna har derfor heller ingen mulighet til å ruge på eggene.

Men er det ikke naturlig for høner å legge egg?

Joda - noen få egg i året så. Moderne høner er derimot avlet fram til å kunne legge et egg nesten hver dag. Den voldsomme eggproduksjonen tapper kalkreservene, og går ut over skjelettet. Mange norske høner lider derfor av benskjørhet, noe det stillesittende livet også bidrar til.

Er virkelig ingen andre enn veganere og vegetarianere opptatt av verpehønenes tilstand?

Joda - for eksempel arbeider Dyrevernalliansen for å forbedre hønenes leveforhold. Og både Rådet for dyreetikk, Norsk bonde- og småbrukarlag og Den norske veterinærforening er ifølge Dyrevernalliansen skeptiske til dagens burdrift.

Hva med livsforholdene til økologiske høns da?

Økologiske høns er "frittgående" - noe som betyr at de er sperret inne i en avlukket verden som berstår av begrensede inne- og utearealer. Som andre høns ender også de livet hos slakteren, og de ales opp ene og alene fordi kjøttet eller eggene deres er en etterspurt forbrukervare.

http://vegansiden.com/mt/2006/12/fakta_om_...g_dyrs_ret.html

Hvert år slaktes over 300.000 kyr for å dekke etterspørselen til norske kunder. I tillegg tilbringer hvert år 280.000 melkekyr livet på norske gårder. Hvordan har melkekyrene det før de sendes til slakteren?

Hvordan arter hverdagen til kyra seg?

De fleste norske kyr står innesperret på bås ti måneder i året. På bås har kua knapt plass til å røre seg. Etter press bl.a. fra Dyrevernalliansen har Stortinget vedtatt at båsdriften skal avvikles til fordel for løsdrift, men dette er planlagt å ta over 20 år.

Er det ikke naturlig for kuer å gi melk da?

Joda - når de føder kalver så. Men når en kalv blir født, fjernes den vanligvis fra moren så snart den har fått i seg litt råmelk. Den settes alene i en boks, eller sammen med andre kalver.

Hvordan påvirker dette kalvene?

Ku og kalv kan stå og skrike etter hverandre lenge etterpå. Adskillelsen påvirker kalvene negativt, bl.a. slik at de kan få adferdsforstyrrelser. Mange kalver gir seg til å suge på innredningen, sin egen kropp eller andre kalver.

Mer herResten står her

http://vegansiden.com/mt/2006/12/fakta_om_...g_dyrevern.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Mim*

Jo, jeg fikk faktisk litt dårlig samvittighet. Har tenkt til å skaffe meg høner og en gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, la oss heller få gårdstunhøns alle sammen. La mat bli luksusvare igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde virkelig at økologiske egg kom fra høner som har god plass, lys og frisk luft? Jeg tror i hvert fall det er bedre å spise økologiske enn vanlige egg. Hadde vært interessant å se en reportasje eller film fra hvordan økologiske høns faktisk har det.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har slutta å spise kylling for ca et halvt år siden pga dette. Dette med kyr var jeg ikke klar over faktisk, men det gnager litt på samvittigheten nå kjenner jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer på trådtittelen:

Fordi jeg orker ikke, klarer ikke, makter ikke å involvere meg, engasjere meg, bry meg om og ha dårlig samvittighet for mer enn jeg allerede gjør. Det er så mange punkt jeg vil prestere best på, bli et bedre menneske og jeg jobber for det daglig.

Så jeg klarte ikke å lese hva som sto der engang, og jeg vet jeg burde siden jeg skummet litt over.. *fortrenger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde virkelig at økologiske egg kom fra høner som har god plass, lys og frisk luft? Jeg tror i hvert fall det er bedre å spise økologiske enn vanlige egg. Hadde vært interessant å se en reportasje eller film fra hvordan økologiske høns faktisk har det.

:Nikke:

Her kan man lese litt om hovedforskjellene mellom burhøns, frittgående og økologiske.. Merk også at tradisjonelle bur blir forbudt fra 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Her kan man lese litt om hovedforskjellene mellom burhøns, frittgående og økologiske.. Merk også at tradisjonelle bur blir forbudt fra 2012

Takk, Hinata. Da har altså økologiske høner det best. Da fortsetter jeg å kjøpe økologiske egg, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ærlig

Jeg har såpass dårlig samvittighet at jeg ikke engang gadd å lese hele tråden din da jeg så overskriftene.

Jeg liker kylling og er nesten avhengig av det. Derfor leser jeg ikke slike ting, slik at jeg kan fortsette med å spise det av god samvittighet. Litt på samme måten som at jeg røyker (og har dårlig samvittighet for det). All skremselspropaganda styrer jeg da unna. Derfor får jeg bedre samvittighet.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over åtte år siden sist jeg spiste kylling eller rødt kjøtt, så på det området har jeg samvittigheten i behold.

Egg og melkeprodukter spiser jeg derimot, men forsøker å velge økologiske egg. Jeg klarer meg ikke uten egg og melkeprodukter i Nord-Norge, hadde jeg bodd i en europeisk storby der det bugner av veganske alternativer så hadde saken vært en annen. Men det er ikke noe problem å være lakto-ovo-vegetarianer i Norge, det anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg av og til kjøper kylling som ikke er økologisk - dessverre har vi ikke tilgang på økologisk her vi bor, og jeg har ikke "greid" å kutte kylling fra kostholdet mitt (vil nok ikke bli vegetarianer, men er ellers opptatt av å sette sammen et forholdsvis sunt alternativ). Kjøper alltid økologiske egg. Selv om jeg i perioder har rimelig trengt økonomi, ville jeg valgt økologisk kylling om det var tilgjengelig - prisforskjellen er ikke avgjørende, og kjøttet smaker definitivt bedre. Men ja, jeg har dobbeltmoral, og jeg trives ikke med det.

Noe av det verste i forbindelse med kjøttproduksjon, og kanskje spesielt fjørfe, er i mine øyne "pakking" og transport til slakteriet, og der er vel kanskje ikke økologiske dyr mer beskyttet enn konvensjonelle? Er det noen som vet noe om dette? Vi har noen naboer som hadde kylling i hagen i fjor, dersom de tenker å gjenta suksessen har jeg lyst til å be dem holde noen for oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at dette blir tatt opp! Jeg sluttet selv å spise kylling på dagen etter at jeg leste en artikkel om forholdene de lever under. Andre typer kjøtt samt ikke-økologiske egg droppet jeg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Veldig informativt og greit innlegg. Dyrevelferd går på bekostning av profitt og produksjon, og om jeg skulle ta innover meg all den lidelse vi utsetter dyra for så tror jeg ikke jeg hadde klart å stå opp om morran.

Retningslinjene og lovene burde vært strengere, straffen hardere og belønningene større for de bedriftene som tilrettelegger forholdene for dyrene så godt som mulig.

Å velge det "riktige" alternativet handler mye om bevisstgjøring. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt... :pasha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Lilja_*

Det er nesten ingen som er villige til å betale for mat produsert under slike forhold dere drømmer om for dyra. Det er utrolig kostbart med store, oppvarma hus osb, og heller ingen som vil tjene på å kun ha et fåtalls dyr (kontra stue inn så mange som mulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Av samme grunn som en løve ikke får dårlig sammvitighet når den dreper og spiser en zebra. Kjøtt er en del av det mennesker spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arlequin
Av samme grunn som en løve ikke får dårlig sammvitighet når den dreper og spiser en zebra. Kjøtt er en del av det mennesker spiser.

Dette handler ikke om det at det er naturlig aa spise kjoett slik som en loeve spiser en zebra, dette handler om levevilkaarene til disse dyrene.

Saa vidt jeg vet har disse zebraene loevene spiser levd et liv i frihet i naturen, dette kan paa ingen maate sammenliknes med dyr som vokser opp i et lite, trangt og moerkt avlukke bare for aa bli slaktet.

Endret av Arlequin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er langt mellom gårdstun der noen få høner tripper rundt i dagens Norge. Allikevel inngår årlig over tre millioner høns i norsk landbruk. 85% av disse er burhøns, og i hver besetning kan det være over 2000 høner. De er del av en industri som har ett mål for øyet: flest mulig egg, og det billigst mulig.

Hvordan blir kyllingene født?

I moderne, norsk hønsehold klekkes kyllingene ut i rugemaskiner. De får derfor ingen omsorg av moren - derimot sorteres de etter kjønn når egget klekkes.

Hva skjer med hankyllingene?

De små hannkyllingene avlives normalt i kvern eller gasskammer.

Og hva med hunnene som ales opp til verpehøner?

De fleste verpehøner holdes i nakne bur, tre stykker sammen. Hver fugl har plass tilsvarende litt over ett A4-ark å bevege seg på.

Men det er vel greit å bo i bur?

Vel: gulvet i burene skråner nedover, og mangler normalt sittepinner. Burhøner lærer derfor aldri å stå normalt, og får ofte forkrøplete føtter. Egget triller ut av buret straks det er lagt, og høna har derfor heller ingen mulighet til å ruge på eggene.

Men er det ikke naturlig for høner å legge egg?

Joda - noen få egg i året så. Moderne høner er derimot avlet fram til å kunne legge et egg nesten hver dag. Den voldsomme eggproduksjonen tapper kalkreservene, og går ut over skjelettet. Mange norske høner lider derfor av benskjørhet, noe det stillesittende livet også bidrar til.

Er virkelig ingen andre enn veganere og vegetarianere opptatt av verpehønenes tilstand?

Joda - for eksempel arbeider Dyrevernalliansen for å forbedre hønenes leveforhold. Og både Rådet for dyreetikk, Norsk bonde- og småbrukarlag og Den norske veterinærforening er ifølge Dyrevernalliansen skeptiske til dagens burdrift.

Hva med livsforholdene til økologiske høns da?

Økologiske høns er "frittgående" - noe som betyr at de er sperret inne i en avlukket verden som berstår av begrensede inne- og utearealer. Som andre høns ender også de livet hos slakteren, og de ales opp ene og alene fordi kjøttet eller eggene deres er en etterspurt forbrukervare.

http://vegansiden.com/mt/2006/12/fakta_om_...g_dyrs_ret.html

Hvert år slaktes over 300.000 kyr for å dekke etterspørselen til norske kunder. I tillegg tilbringer hvert år 280.000 melkekyr livet på norske gårder. Hvordan har melkekyrene det før de sendes til slakteren?

Hvordan arter hverdagen til kyra seg?

De fleste norske kyr står innesperret på bås ti måneder i året. På bås har kua knapt plass til å røre seg. Etter press bl.a. fra Dyrevernalliansen har Stortinget vedtatt at båsdriften skal avvikles til fordel for løsdrift, men dette er planlagt å ta over 20 år.

Er det ikke naturlig for kuer å gi melk da?

Joda - når de føder kalver så. Men når en kalv blir født, fjernes den vanligvis fra moren så snart den har fått i seg litt råmelk. Den settes alene i en boks, eller sammen med andre kalver.

Hvordan påvirker dette kalvene?

Ku og kalv kan stå og skrike etter hverandre lenge etterpå. Adskillelsen påvirker kalvene negativt, bl.a. slik at de kan få adferdsforstyrrelser. Mange kalver gir seg til å suge på innredningen, sin egen kropp eller andre kalver.

Mer herResten står her

http://vegansiden.com/mt/2006/12/fakta_om_...g_dyrevern.html

Enig i mye av det du sier, men det jeg har uthevet stemmer overhodet ikke... Høner ER lagd for å lage egg... Svigermor har 15 høner hjemme hos seg, og de legger et egg hver stor sett hver dag :) Så det er ikke unaturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...