Gå til innhold

Dagbøkene på KG

Fremhevede innlegg

Gjest Nobody's Diary
Skrevet

Når jeg kjeder meg leser jeg noen ganger dagbøker på forumet - og gurimalla meg for syt! Noen skriver utelukkende om ungene sine (bæsj, tiss, mat, vask, søvn), noen skriver bare om husarbeidet de gjør (i dag vasket jeg kjøkkenvasken og så renset jeg gardinene), noen skriver om middagene sine ned til minste løkhakkingdetalj, noen ramser opp alt de gjør på jobb (i dag sto jeg opp, så vasket jeg klær, så gikk jeg på jobb, så drakk jeg kaffe, så skjelte jeg ut sjefen, så gikk jeg hjem, så kranglet jeg med mannen). Bryllupsdagbøkene er fulle av servietter, konvolutter og kaffegjester. Graviditets- og prøverdagbøker renner over av ekle kroppsvæsker og detaljer om sex og blod. Andre igjen synes det er helt i orden å henge ut sine nærmeste med navn og bilde og detaljbeskrivbelser av sexlivet (jeg får aldri orgasme, han lukter for vondt), noen skriver helt åpent at de slår samboeren sin og det er hans feil, noen beskriver en økonomi hvor de lever på sosialen men likevel ikke kan flytte fordi de ikke takler å ha det stygt rundt seg, eller de bare MÅÅÅÅ shoppe hver gang de er i en butikk. Dette er bare et lite utdrag.

Det som forundrer meg litt er at alle får full støtte og kos og klapp og klem uansett hva de skriver. Noen skriver om massiv utroskap og får koooooos og kleeeem og skjøøønner deg, veeeennnen, noen skriver at de er litt triste fordi de har såret mannen sin gjennom utroskap, slag og spark, men uansett er det koooos og kleeeem og SKJØNNER DEG SÅ GODT!!!! En sjelden gang ser jeg at noen får et forsiktig hint om at det kanskje er dagbokskriveren som ikke har alt alt på stell, da blir det gjerne furtne kommentarer og dagboken blir slettet - eller resten av dem som skriver i boka gjenger seg sammen og synes det er utrolig urettferdig og feil oppfattet. Ofte ser jeg også at andre brukere blir baksnakket i dagbøkene.

Jeg bare spør: er dette en del av dagbokkulturen på KG eller har jeg dumpet innom helt spesielle brukere eller dagbokskrivere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ofte slik, men er det ikke det en dagbok er for. Notere ned dagliglivets små og store trivialiteter?

At man her får støtte, klemmer og oppbygging fra med-kg'ere er jo naturlig. Man henger vel i de dagbøker der man føler seg hjemme.

Skrevet

Vel. For det første er det ingen som tvinger deg til å lese dagbøkene ;)

I en dagbok skriver man ofte om trivielle ting. Ikke alle som kan skryte på seg å ha så ekstremt interessante liv. En dagbok er jo nettopp en beskrivelse av dagene som går...

Og da er jo litt klaging en del av pakka. Når jeg klager i min dagbok, er det ikke for å få kos og klem og støtte (selv om det er koselig), men for å få utløp for tanker og frustrasjon. Jeg synes heller ikke det gjør noe om de jeg leser dagboka til, klager litt. Har ikke opplevd noen som bare klager, de fleste er for det meste positive. Men det er vel menneskelig å vær i dårlig humør og klage i blandt. Tåler man ikke å lese om det, får man la vær.

Når man er uenig med noen i dagbøker, bruker man nok en "mildere" tone enn man gjør i diskusjonene på forumet, men det er da naturlig. De man henger i dagbøkene hos, blir liksom venner, og da svarer man dem slik man ville svart en venn som kom med samme utsagn i virkeligheten.

Gjest Nobody's Diary
Skrevet
Når man er uenig med noen i dagbøker, bruker man nok en "mildere" tone enn man gjør i diskusjonene på forumet, men det er da naturlig. De man henger i dagbøkene hos, blir liksom venner, og da svarer man dem slik man ville svart en venn som kom med samme utsagn i virkeligheten.

Joa, men hvis men er ordentlig venn ville man vel si fra om ting som er helt på trynet? F.eks hvis noen slår mannen sin, er utro eller setter økonomien over styr eller henger ut andre? Kan svære sånn at jeg ikke har lest dagbøker der noen gjør det, men i de jeg har lest skjer ikke.

Skrevet
Joa, men hvis men er ordentlig venn ville man vel si fra om ting som er helt på trynet? F.eks hvis noen slår mannen sin, er utro eller setter økonomien over styr eller henger ut andre? Kan svære sånn at jeg ikke har lest dagbøker der noen gjør det, men i de jeg har lest skjer ikke.

Jo, det ville jeg. Men jeg har til dags dato aldri lest om slike ting i dagbøker.

Gjest Nobody's Diary
Skrevet
Jo, det ville jeg. Men jeg har til dags dato aldri lest om slike ting i dagbøker.

Men det har jeg ofte gjort. Derfor jeg spør.

Skrevet
Men det har jeg ofte gjort. Derfor jeg spør.

Da så, men jeg har aldri sett noe sånt, så kan ikke svare på det :)

Skrevet

Det er vel derfor man har dagbøker - for å skrive ned tanker og ting som har skjedd i løpet av dagen? Man trenger ikke nødvendigvis få noen kommentarer på det man skriver, bare å få det ut er nok. Uansett er dagbøker ikke et sted man skal bli kritisert sønder og sammen, det er et "fristed" som folk som har lyst kan stikke innom og lese.

Gjest Nobody's Diary
Skrevet

Greit nok, men jeg lurer fortsatt på hvorfor enkelte brukere får masse oppbecking når de skriver om ting som er på trynet.

Skrevet
Greit nok, men jeg lurer fortsatt på hvorfor enkelte brukere får masse oppbecking når de skriver om ting som er på trynet.

Tja, fordi dagbøkene ikke er til for å kritisere? Fordi man skjønner at personen som skriver må få lire av seg litt frustrasjon? Fordi man faktisk er enig i det som er "på trynet"? For å være høflig?

Jeg har forøvrig ikke lest noen dagbøker som er så "på trynet" som du sier.

Gjest kenneth
Skrevet
Vel. For det første er det ingen som tvinger deg til å lese dagbøkene ;)

I en dagbok skriver man ofte om trivielle ting. Ikke alle som kan skryte på seg å ha så ekstremt interessante liv. En dagbok er jo nettopp en beskrivelse av dagene som går...(...)

Jeg skjønner hva du mener. Dog har jeg et par innvendinger....

I utgangspunktet er en dagbok en privat greie. Jeg antar dagboken i sin opprinnelse ikke var ment for allmennheten. Legger man den ut på nett, vil jeg nå mene den er mer å karakterisere for en blogg å være.

Publiserer man først sine trivielle betraktninger på nettet, synes jeg man står fritt til å kommentere de - som TS gjør. Jeg har således full forståelse for TS "initiativ".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...