Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Hunden til utleier (som bor ovenpå) bjeffer døgnet rundt og er til stor sjenanse for meg. Hunden står i vinduet og bjeffer på alt som rører seg utenfor. Den holder på slik i timesvis dag etter dag. Jeg kjenner ikke utleier noe særlig, så har dere forslag på en grei måte jeg kan si dette til dem på? For her er det snakk om svært plagsom bjeffing.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Tror neppe det hjelper å klage. Utleier har ikke dressert hunden sin og kommer nok heller ikke til å prøve på det bare fordi du sier noe. Jeg hadde funnet meg noe annet og forklart utleier om hvorfor du flytter når du leverer oppsigelse.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Hunden til utleier (som bor ovenpå) bjeffer døgnet rundt og er til stor sjenanse for meg. Hunden står i vinduet og bjeffer på alt som rører seg utenfor. Den holder på slik i timesvis dag etter dag. Jeg kjenner ikke utleier noe særlig, så har dere forslag på en grei måte jeg kan si dette til dem på? For her er det snakk om svært plagsom bjeffing. glem det
lovenemo Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Hmh.. Jeg ville sagt at jeg ikke mener å være frekk eller noe, men bjeffinga til hunden deres er veldig plagsom. Si at det skjer ofte og det begynner å tære på deg. Er de ikke intr i å gjøre noe med saken, så flytt. Hvis du hadde hatt hund, og den hadde holdt på slik så hadde du sikkert fått beskjed om å gjøre noe med bikkja eller flytte. De bør kunne se saken fra din side, mener jeg ihvertfall.
Gjest Inger W Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Hei! Bjeffete hunder kan være et problem, ja.. Har selv hatt bjeffende hund, og dyrelegen forklarte meg at hunden har vokte - instinkt. Når hunden bjeffer, blir den mer og mer hisset opp av sin egen stemme, og klarer ikke å slutte med dette på egenhånd. Vanligvis begynner den ikke før en stund etter du har gått, og når du går tenker du at den vil slutte med det etter en stund. Det er altså ikke lett å vite at hunden din bjeffer uten at noen sier ifra. For mitt vedkommende var det nok at en person sa fra, før jeg begynte å finne ut hva jeg kunne gjøre - ved å snakke med dyrelege og ringe dyrepsykolog. Redningen var bjeffehalsbånd. Dette er et halsbånd med en liten boks. Boksen har en stemmesensor og spruter ut en sitronduft hver gang hunden bjeffer. Det går ikke mange dagene før vanen er borte..! Man refiller boksen med sitronspray. Hele dette greiene koster ca 300 kr i dyrebutikk, og er ikke dyreplaging. Det er mye mer dyreplaging for hunden å få stresshormon i taket pga opphisselsen ved å høre sin egen stemme. Snakk med husverten din, og få frem en løsning. Jeg kan garantere at vedkommende er like fortvilet som deg. Ikke vær aggressiv, men kritikk kan være bra om du kommer også med en løsning på problemet samtidig. En annen ting dyrelegen sa, er at hunden ikke har godt av å være løs i leiligheten når eieren er borte. Da vil den føle at den er stedsfortreder, og ansvarlig for leiligheten og å vokte denne. Ved at den får være i et bur vil den slappe av og sove mens eier er borte. Hunder trenger tross alt i snitt 17 timer søvn i døgnet, dette er hunden sin naturlige tilstand. Mange hunder er stresset pga overstimulans faktisk! (Eierne går på kurs, leker og styrer med lange turer hver dag etc, det er ikke alltid det hunden trenger). Vi hadde også en ulykke der hunden skadet seg ved å skjære seg, og er veldig fornøyd med å ha henne i buret når jeg er borte. Hun elsker å gå i buret, for da venter det alltid en ostebit, salami eller tyggepinne. Hver dag er spennende for hun vet aldri hva godt hun får, men det er alltid noe... Masse lykke til...!
Gjest TS Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Hei! Bjeffete hunder kan være et problem, ja.. Har selv hatt bjeffende hund, og dyrelegen forklarte meg at hunden har vokte - instinkt. Når hunden bjeffer, blir den mer og mer hisset opp av sin egen stemme, og klarer ikke å slutte med dette på egenhånd. Vanligvis begynner den ikke før en stund etter du har gått, og når du går tenker du at den vil slutte med det etter en stund. Det er altså ikke lett å vite at hunden din bjeffer uten at noen sier ifra. For mitt vedkommende var det nok at en person sa fra, før jeg begynte å finne ut hva jeg kunne gjøre - ved å snakke med dyrelege og ringe dyrepsykolog. Redningen var bjeffehalsbånd. Dette er et halsbånd med en liten boks. Boksen har en stemmesensor og spruter ut en sitronduft hver gang hunden bjeffer. Det går ikke mange dagene før vanen er borte..! Man refiller boksen med sitronspray. Hele dette greiene koster ca 300 kr i dyrebutikk, og er ikke dyreplaging. Det er mye mer dyreplaging for hunden å få stresshormon i taket pga opphisselsen ved å høre sin egen stemme. Snakk med husverten din, og få frem en løsning. Jeg kan garantere at vedkommende er like fortvilet som deg. Ikke vær aggressiv, men kritikk kan være bra om du kommer også med en løsning på problemet samtidig. En annen ting dyrelegen sa, er at hunden ikke har godt av å være løs i leiligheten når eieren er borte. Da vil den føle at den er stedsfortreder, og ansvarlig for leiligheten og å vokte denne. Ved at den får være i et bur vil den slappe av og sove mens eier er borte. Hunder trenger tross alt i snitt 17 timer søvn i døgnet, dette er hunden sin naturlige tilstand. Mange hunder er stresset pga overstimulans faktisk! (Eierne går på kurs, leker og styrer med lange turer hver dag etc, det er ikke alltid det hunden trenger). Vi hadde også en ulykke der hunden skadet seg ved å skjære seg, og er veldig fornøyd med å ha henne i buret når jeg er borte. Hun elsker å gå i buret, for da venter det alltid en ostebit, salami eller tyggepinne. Hver dag er spennende for hun vet aldri hva godt hun får, men det er alltid noe... Masse lykke til...! Tusen takk for utfyllende svar og gode løsninger. Nå vet jeg akkurat hvordan jeg skal vinkle denne samtalen med huseier. For bjeffingen går på nervene!
Gjest Gjest_Elli_* Skrevet 31. mars 2009 #7 Skrevet 31. mars 2009 Et lite spørsmål til Inger: Jeg har selv en hund som bjeffer, og derfor lurer jeg på hvilken type bjeffehalsbånd du har brukt, og hvor du fikk tak i det. Jeg har sett noen typer på internett, men de ligger i pris i mellom 1300 og 2000 kr. Var det dyrlegen og hundepsykologen som anbefalte bruk av bjeffehalsbånd? Jeg var nemlig i en dyrebutikk med dyrlege i går, og da ble jeg fortalt at hunden min helt sikkert hadde angst, at et slikt halsbånd ville gjøre henne verre, og at de dessuten var forbudt i Norge... Men jeg har sett at det er så mange som snakker om at dette hjelper, og jeg tror ikke hunden min har det bedre dersom hun blir stående inne i leiligheten og bjeffe hele dagen (det er, som tidligere nevnt her, heller ikke noe hyggelig for naboen min som heldigvis gjorde meg oppmerksom på problemet). Når det gjelder bur, har du da et stort bur, slik at det er plass til mat og vann inni det, eller er det bare plass til hunden? Er buret lukket eller åpent når du går på jobb om dagen?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #8 Skrevet 3. april 2009 Har akkurat lest endel artikler om bjeffehalsbånd (med strøm eller sitron). Det anbefales ikke og er heller ikke lov. Hunden får kun straff og det er uforutsigbart for den. For en hund som har meget god luktesans er en sitrondusj i nesa meget ubehagelig. Noen halsbånd utløses også av andre lyder, som feks telefonen og ringeklokka. Og man kan jo tenke seg hvordan hunden da har det... Hunder som har anlegg for å kunne bli engstelige kan utvikle angst og aggressivitet av slike halsbånd sto det i artikelen. De var skrevet av veterinær og hundepsykolog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå