Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Hei, Jeg lurer på om noen der ute kan hjelpe meg med en liten sak. Har det siste halvåret gått ned fra ca 58 kilo til 54, dette ved hjelp av trening og kaloritelling. Nå ligger jeg stabilt på 54, men vil så gjerne tilbake til 52, da dette var den utlimate trivselvekt for kroppen min (eller for meg da). Er 24 år og 167 høy. Nå har jeg lagt en stund på 12-1600 kalorier daglig, kanskje de siste 4 ukene. Men jeg blir værende på 54... Nå skal det sies at jeg har en jobb der jeg sitter mye i ro. Aktivitetsnivå per dag er ca 1-2 timer normal gange, samt trening minimum annenhver morgen med et moderat nivå, både styrke og kardio. Så det jeg gjerne vil ha, er gode råd på disse to siste kiloene. Håper noen vil hjelpe meg. Sitter helt fast. (Og ja, jeg vet at det ikke er særlig sunt å ligge på kaloriunderskudd, men det er jo ikke for evig..) Takker for alle gode svar og råd.
Chanel.No5 Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 (endret) Gi forbrenningen din ett spark i ræven og spis mer. Legg deg på ett inntak på ihvertfall 16/1800-2000 kalorier daglig. Du spiser nok for lite og kroppen din har satt forbrenningen på et "hvilepunkt"(dette skjer ofte med lite mat over lenger tid og vektnedgang stopper opp). Den trenger næring for å våkne til live igjen og for å klare dette må du spise mer. Prøv dette noen uker og se selv om ikke det fungerer. Kan jo også trene litt mer selvfølgelig, legge inn en ekstra økt i uken med enten kondisjon eller styrke, men tror bare med å øke inntaket ditt så vil du gå ned de siste 2 kiloene du ønsker. Endret 6. mars 2009 av Lotte27
Kenniball Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Om du trener hardere vil kroppen bruke mer energi på å ta seg inn igjen etter anstrengelsen. Bruk 1-2 dager i uken på jogging i høy puls og avslutt med 10-12 små spurter på 30-40 meter. Kjenner du blodsmak i kjeften er du på rett vei.
Pjukset Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Hvorfor må du gå ned disse 2 kiloene? Trivselsvekt er den vekten kroppen stabiliseres på når man spiser normal sunn kost, med mosjon ved siden av. Når du snakker om å ha et lavt kaloriinntak i en periode for å så øke kaloriinntaket når du har oppnådd "idealvekten", hvordan har du da tenkt at vekta skal holde seg på 52 kilo over tid? Beklager, jeg forstår ikke hvordan disse 2 ekstra kiloene skal utgjøre en forskjell på trivselen din, ikke når du veier så lite (hadde det vært motsatt skulle jeg forstått det).
Cognizance Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Kroppsbyggere og fitnessutøvere opererer med spisedager, og anser det som helt nødvendig for å komme lavt ned i fettprosent. -> Spis akkurat hva du vil en dag i uka og kjør dietten som før de andre dagene. Eller, vent. 52 kg på 167 cm? Nei da synes jeg heller du bør begynne å trene styrke og spise masse mat :-P
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 Takker for gode råd. Om to måneder kommer jeg tilbake til Norge hvor det er normalt å trene, og da kan jeg øke intensiteten. Hvor jeg er nå (asia) synes folk jeg er veldig rar når jeg tar på megtreningstøy og jogger. De treningsstudioene som er her er utelukkende for menn:) Savner møllen og de fine skogene hjemme.. Ok, jeg skal øke kaloriinntaket. Spiser de riktige forbrenningsboosterene, men det er vel en gang slik at kroppen har gått i sparebluss da? Jeg kan liksom ikke helt tro på det.. Spis mer og tren styrke? Tja. Jeg trener det som jeg anser som sunn styrketrening, særlig med fokus på rygg. Det siste jeg vil er å se ut som en mann. Har nokså smal kropp, med fravær av hofter og har endelig innsett at a-cup er det eneste som egentlig passer.. (har lenge lurt meg selv til å tro jeg er B, regner med at det er mange som har det på samme måten dog...)og vil si jeg er veldefinert i utgangspunktet. Hva mer kan jeg si? Jo, jeg skal prøve, jeg gir meg ikke før jeg er i mål. Skulle bare ønske det gikk litt fortere.. Tusen takk dere, dere virker som en erfaren gjeng med rådgivere:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. mars 2009 #7 Skrevet 7. mars 2009 Forrestsen, til Pjukset; Jo, du skjønner, at det er det samme om jeg spiser 2000 kalorier på en dag, eller 1200. Kroppen rikker seg ikke. Dette også når kroppen lå på 52 kilo og jeg hadde samme aktivitetsnivå og et ca 2000-2200 kalori/dag-inntak. Kiloene kom da jeg var sengeliggende med en lungeinfeksjon av alle ting (2mnd, mye trøstemat, og ingen aktivitet...). Selv om jeg vet at jeg ikke veier hinsides mye har dette veldig mye å si for selvtillit, trivsel, etc. Men jeg har forståelse for tilrådingen din:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Hei igjen dere, jeg tar opp igjen denne tråden for å få nye råd. Jeg har altså bestemt meg for å prøve å gi forbrenningen et kick ved å spise mer (etter tips i samme tråd). Har for øvrig klart å presse vekten ned til 53, noe jeg kan leve med. Men; når jeg nå skal gradvis spise mer, dvs jeg tenker ca 1600 kcal daglig, maks 2000, og dersom stagnasjonen i forbrenningen min er et faktum; vil jeg da først gå opp i vekt, og deretter ned igjen? eller vil jeg holde meg stabil? Og tar det to dager å øke forbrenningen, eller tar det to uker? Regner med at svaret her blir "alle er forskjellige", men håper på svar likevel. Kostholdet mitt består av store mengder frukt; melon, papaya, appelsiner. Ellers en del yoghurt (men ingen andre melkeprod), mye grønt. Da jeg er vegetarianer tar jeg inn proteiner ved å spise egg hver dag, samt at jeg bruker mye bønner og linser i kosten. Er mye chilli i maten min, som skulle tilsi en god forbrenning? Dessuten drikker jeg ca 2 l vann daglig, pluss ca en liter kaffe/ te. Spiser ikke godteri, men en sjelden gang litt is eller et kakestykke. Forslag til forbrenningsdyktig mat? Har hørt mye positivt om ananas, så det skal jeg gi et forsøk. Håper at dere kan svare på spørsmålet mitt om forbrenningsøkning/tid, og gi tips til matvarer. Takk for hjelpen!!
Agurk Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Begrens sukkerinntaket ditt, dvs i ditt tilfelle frukt. Store mengder frukt er ikke bra dersom du ønsker å gå ned i vekt. Øk fettinntaket ditt, nøtter, ost og sunne oljer ser det ikke ut som du spiser fra før av. Øk proteininntaket ditt, ser du ikke spiser kjøtt, men flere egg om dagen, belgfrukter ol og OST, den magre varianten av gulost har mer proteiner enn den fete. Og for all del, ikke vær redd for fett. Kroppen trenger fett. Ikke spis sukker (frukt) eller andre karbohydrater på tom mage, men alltid sammen med fett og proteiner. Da fyker ikke blodsukkeret ditt til værs. Eks: skal du spise en appelsin, så spis den sammen med et kokt egg eller en spiseskje peanøttsmør.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Begrens sukkerinntaket ditt, dvs i ditt tilfelle frukt. Store mengder frukt er ikke bra dersom du ønsker å gå ned i vekt. Øk fettinntaket ditt, nøtter, ost og sunne oljer ser det ikke ut som du spiser fra før av. Øk proteininntaket ditt, ser du ikke spiser kjøtt, men flere egg om dagen, belgfrukter ol og OST, den magre varianten av gulost har mer proteiner enn den fete. Og for all del, ikke vær redd for fett. Kroppen trenger fett. Ikke spis sukker (frukt) eller andre karbohydrater på tom mage, men alltid sammen med fett og proteiner. Da fyker ikke blodsukkeret ditt til værs. Eks: skal du spise en appelsin, så spis den sammen med et kokt egg eller en spiseskje peanøttsmør. Takk for svar! Beklager, men nå vet jeg at jeg er vanskelig. For det du foreslår er hva jeg vil kalle en total omlegging av kosten. Jeg kan svært lite om lavkarbo-dietter, og har egentlig forsøkt å holde meg unna, da arbeidet jeg holder på med krever et ekstremt høyt konsentrasjonsnivå; jeg er svært opptatt av å kunne være hundre prosent med i hodet (jobber med forskning). Hvis du forstår. Men, jeg er villig til å prøve en lavkarbodiett, i det minste for en stund, så lenge jeg samtidig kan holde et høyt konsentrasjonsnivå. Er det mulig? Og nå har jeg nettopp lest rådene dine og sitter med dagens første kopp kaffe og aner ikke hva jeg skal smekke sammen til frokost... Bruker næringsinnhold.no, og ser at det meste jeg spiser holder ganske mye karbo. Kan jeg leve uten knekkebrød? Og youghurt naturell, går det bra? Forresten lurer jeg også på hvordan fordøyelsen vil reagere på en lavkarbodiett? Og finnes det frukt som er lavkarbo? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å kutte ned på frukten min, den er liksom hjørnestenen i kosten min, så for å klare dette trenger jeg mange gode råd! Og hvordan skal jeg klare å øke fettinntaket? Har et litt problematisk forhold til fettrik mat, kommer ofte "opp igjen", til tross for at det er sunt fett som i nøtter og avokado.. Har forresten lagt meg på en ca 15-1600 kcal dagen nå. Da blir jeg både mett og føler meg konsentrert, og får et fornuftig utbytte av trening. Prøver så godt jeg kan å være mindre kritisk til fett, men det er som jeg sier, en total omlegging. Skal veie meg om noen dager og se om det har skjedd noe.. Håper du kan følge opp, Agurk. Evt andre som er flink på samme tema. Jeg er gjerne testkanin, så lenge det ikke går ut over arbeidsresultatene mine. Jeg vet at det er mye å be om, men jeg er svært takknemlig for den hjelpen jeg kan få uten å oppsøke den hos lege/ ernæringseksperter. Er sikker på at det er minst like mye kunnskap her inne.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Ok, frokost er inntatt; Omelett basert på tre mellomstore egg og en tomat. Stekt i olje. Er det ok? Og hvor mange egg kan en ta inn per dag? Var det ikke en kolesterolfare emd disse eggene?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Hvorfor må du gå ned disse 2 kiloene? Beklager, jeg forstår ikke hvordan disse 2 ekstra kiloene skal utgjøre en forskjell på trivselen din, ikke når du veier så lite (hadde det vært motsatt skulle jeg forstått det). Hvorfor i h****** skal du forstå det? Du behøver ikke å forstå det i det hele tatt. Har du ingen råd til problemet?
galskap Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 kast badevekta! det er tull og veie seg så jævli mye. drit i vekta og se heller nøye på deg selv. jeg har ikke vekt og er jævli glad for det. hadde blitt koko i hodet av å tenke på vekta mi hele tia. men når det er sagt, spis MER! om du fortsetter sånn så legger du mest sannsynlig på deg når du begynner å spise normalt igjen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 kast badevekta! det er tull og veie seg så jævli mye. drit i vekta og se heller nøye på deg selv. jeg har ikke vekt og er jævli glad for det. hadde blitt koko i hodet av å tenke på vekta mi hele tia. men når det er sagt, spis MER! om du fortsetter sånn så legger du mest sannsynlig på deg når du begynner å spise normalt igjen. Jepp, du har rett, en blir litt kokko i hodet av det. Men tro det eller ei, jeg har ikke vekt! Da hadde jeg antakelig hatt spiseforstyrrelser av en eller annen grad, for jeg vet at jeg er fokusert... Veier meg ca en gang i uken og synes det er nok. Nå er jeg på dag tre med høyere kaloriinntak. Dvs jeg ligger på ca 1600 kalorier. Er riktignok stappmett og oppblåst i forhold til ukene før, men det går fint. Skal vente noen dager med veiing, så får vi se hvordan jeg fortsetter. Var inne på lavkarbodietten i dag tidlig, men jeg innrømmer at det å ikke få spise yoghurt eller frukt blir som å drepe en del av meg - en som gjør meg lykkelig. Så slipper jeg å sette meg inn i nye dietter og begynne å telle karber og. Det er et ork. Og DET blir en kokko i hodet av.. Tror jeg trenger noe annet å tenke på... Men jeg ville virkelig bli lykkelig den dagen jeg kommer til vekten og ser femtitotallet. Det er målet, drømmen og veien til lykke.. En form for det hverfall:) Takk for alle gode råd, jeg er så glad for at dere tar dere bryet! Klem fra den trådstartende gjesten Som har laget kakao av kokosmelk i dag - flink!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå