Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 hei, hvilket navn kan passe til gabriel som vår sønn heter, fant akkurat ut at jeg er gravid og tenker på både jente og gutte navn, passer det med adam, even og lydia og karoline? evnt andre forslag..
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Siden du har valgt et kristent navn på første barn er det kanskje fint med et på nummer to også? Da er vel Adam det beste valget kanskje? Og på jentenavn er det jo mange fine bibelske navn, f.eks. Eva og Sara.
attegløyma Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Med Gabriel går alle dei andre bibelske navna: Jakob, Matias, Lukas, Markus, Simon etc. Jentenavn i same kategorie frå bibelen er vel Sara, Rakel, Maria etc, men eg tykkjer også ein del fleir-stavelsesnamn passar, som Karoline, Benedicte, Andrea osv
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Med Gabriel går alle dei andre bibelske navna: Jakob, Matias, Lukas, Markus, Simon etc. Jentenavn i same kategorie frå bibelen er vel Sara, Rakel, Maria etc, men eg tykkjer også ein del fleir-stavelsesnamn passar, som Karoline, Benedicte, Andrea osv Lydia, Rebekka, Martha, Elisabeth er også bibelske kvinnenavn.
pinkybride Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Synes Isabel(l) er et fint navn. Tror det betyr Guds løfter. Et annet navn er Nora(h). Synes de passer til Gabriel
Gjest imli Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Ville valgt bibelske navn når du først er inne i den stilen.
Vera Vinge Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Jeg syns det er litt rart at man må føle seg bundet til å velge navn fra samme kategori på de andre barna, jeg da. Jeg ville valgt navn uavhengig av det første barnet (altså noe jeg likte, uavhengig om det tilhørte samme kategori eller ikke), eventuelt bortsett fra at jeg ville ønske å velge noe som ikke var for likt.
Gjest imli Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Jeg syns det er litt rart at man må føle seg bundet til å velge navn fra samme kategori på de andre barna, jeg da. Jeg ville valgt navn uavhengig av det første barnet (altså noe jeg likte, uavhengig om det tilhørte samme kategori eller ikke), eventuelt bortsett fra at jeg ville ønske å velge noe som ikke var for likt. Trenger jo ikke være likt selv om det er samme kategori da Må selvfølgelig ikke være samme kategori heller, men jeg personlig ville i alle fall ha syntes det så litt rart ut om den ene ungen het ultrabibelske Gabriel, og den andre Even (TS eget forslag).
Vera Vinge Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Trenger jo ikke være likt selv om det er samme kategori da Må selvfølgelig ikke være samme kategori heller, men jeg personlig ville i alle fall ha syntes det så litt rart ut om den ene ungen het ultrabibelske Gabriel, og den andre Even (TS eget forslag). Jeg vet mange vil være enig med deg i det. Men selv ville jeg ikke stusset over et søskenpar som het henholdsvis Gabriel og Even.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 ts her, skal nevnes at vi OVERHODE ikke er kristene, storebror skulle egentlig ha hett odin, men passa ikke til ungen.. er særlig intresert i jente navn for det blir nok even eller adam hvis det blir en gutt..
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Jeg hadde nok valgt enten et veldig enkelt/nøytralt jentenavn som en ikke knytter så sterkt opp mot noen bestemt tradisjon, ellers hadde jeg valgt bibelsk også på barn nummer to. Dette fordi jeg tenker utenforstående kanskje lett stusser dersom to søsken tydelig har navn fra HELT ulike verdener, og at man henger seg mer opp i det enn om navnene er fine / passer sammen etc. (Ville ikke valgt sammensillinger av typen Gabriel og Frøya, Gabriel og Åshild etc.) Noen jentenavn jeg synes kunne passe med Gabriel: "Nøytrale": Line/Lina, Eline, Ine/Ina, Ane Bibelske: Anna, Elisabeth, Eva, Miriam
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 ts her, skal nevnes at vi OVERHODE ikke er kristene, storebror skulle egentlig ha hett odin, men passa ikke til ungen.. er særlig intresert i jente navn for det blir nok even eller adam hvis det blir en gutt.. Hvis jeg ikke var kristen ville jeg aldri valgt et kristent navn til ungen min. Bare min mening...
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 ts her, hehe så man kan altså ikke kalle barnet sitt for et av alle de mange navnene som er i bibelen hvis man ikke er kristen nå asså? da regner jeg med at du heller ikke synes at man kan kalle barnet sitt frøya eller odin hvis man ikke er medlem av bifrost og da? hehe bibelen er kunn som en eventyr bok for meg og om navn jeg personlig liker er nevnt i den boken bruker jeg de gladlig.. og du hadde vel ikke reagert om barna mine het sara og thomas eller hadde du? vel, er grenser for hvilke sær retigheter de kristene skal få pårope seg også da mvvh en ateist 1
Mamma1 Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Jenta mi har et jødisk navn, og jeg er ikke jødisk.. Om man skal se slik på det er det svært få navn man kan velge.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 Gabriel og... Anine Bianca Edda Stine Henriette Oda Fransisca Abelone Mina ...
Gjest imli Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Er jo forskjell på å si som denne gjesten skrev "Hvis jeg ikke var kristen ville jeg aldri valgt et kristent navn til ungen min. Bare min mening..." og å påstå at man ikke kan gi ungen et kristent navn når man ikke er kristen! Herlighet, er da ingen som har påstått det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå