Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jg fikk en gang høre fra en frisør at man har stoffskifte-skifte (tror d var d) hvert 7år,så derfor kan man være født med helt glatthår,men feks. etter 7år få mer bølger osv osv,samme gjaldt hud.

Noen som vet om dette stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har også høyrt dette frå ein frisør. For min del stemmer det ganske godt opptil eit visst punkt. Då eg var liten hadde eg masse krøllar. Men på biletet vi tok i første klasse på barneskulen var det heilt stritt. Då eg gjekk på ungdomsskulen blei håret mitt veldig brusete og stort, med ein del fall i. Og sånn har det i grunn vore sidan. :)

• 3 uker senere...
Gjest æpij
Skrevet

Noen frisører eller noen andre som vet mer om dette?

Skrevet (endret)

På hodet har vi ca 100-150.000 hårsekker. Hårsekkenene ligger i grupper eller det vi kaller follicular units, ca. 1-4 hårstrå.

Hvert individuelle hår har sin egen vekst fra roten av hårsekken, dette kaller vi Papillen. Papillen inneholder celler som tar opp næring og aminosyrer som er nødvendige for hårvekst. Over papillen ligger hårløken, bulben, der hårceller produseres. Dette er også der våre pigmenter formes. Etterhvert vokser disse cellene og sakte dør samtidig som de skaper et veldig hart protein-keratin. Mens denne prosessen fortsetter, fortsetter håret å vokse :)

Alle hårsekker har en "lifecycle" med en vekstfase, overgangsfase, og vilofas. Et hårstrå gror ca. 0,4mm per døgn, fleste får rundt 15cm per år. Vekstfasen varierer mellom 2-7 år, som gjør at håret kan bli langt!

Etter vilofasen slipper hårsekken håret løst og ligger tom en stund før et nytt hårstrå begynner å forme seg. Hver dag kan man tape mellom 100 og 200 hårstrå.

Hvert hårstrå som begynner en ny "lifecycle" får en egen tekstur og tykkhet og er avgjort av cellene som produseres....Den største faktoren er hormonforandring. Så fra man er små til puperteten til graviditet til overgangsalder.......allt dette har en faktor.....

håper dette ikke ble for tørt og kjedelig, men det er faktisk sånn håret vokser og får tykkhet og tekstur! :)

Endret av icechick
Skrevet
På hodet har vi ca 100-150.000 hårsekker. Hårsekkenene ligger i grupper eller det vi kaller follicular units, ca. 1-4 hårstrå.

Hvert individuelle hår har sin egen vekst fra roten av hårsekken, dette kaller vi Papillen. Papillen inneholder celler som tar opp næring og aminosyrer som er nødvendige for hårvekst. Over papillen ligger hårløken, bulben, der hårceller produseres. Dette er også der våre pigmenter formes. Etterhvert vokser disse cellene og sakte dør samtidig som de skaper et veldig hart protein-keratin. Mens denne prosessen fortsetter, fortsetter håret å vokse :)

Alle hårsekker har en "lifecycle" med en vekstfase, overgangsfase, og vilofas. Et hårstrå gror ca. 0,4mm per døgn, fleste får rundt 15cm per år. Vekstfasen varierer mellom 2-7 år, som gjør at håret kan bli langt!

Etter vilofasen slipper hårsekken håret løst og ligger tom en stund før et nytt hårstrå begynner å forme seg. Hver dag kan man tape mellom 100 og 200 hårstrå.

Hvert hårstrå som begynner en ny "lifecycle" får en egen tekstur og tykkhet og er avgjort av cellene som produseres....Den største faktoren er hormonforandring. Så fra man er små til puperteten til graviditet til overgangsalder.......allt dette har en faktor.....

håper dette ikke ble for tørt og kjedelig, men det er faktisk sånn håret vokser og får tykkhet og tekstur! :)

Icechick: Bra svar, og ikke tørr fakta:) Siden du er frisør, så har jeg et spm til deg. Siden hår er dødt, hvor stor effekt kan egentlig proteiner og tilførsel av fuktighet ha?

Og alle produktreklamer som påstår å "bygge opp håret innenifra", "gjøre håret så og så mye tykkere" og danne ditt og danne datt. Er dette humbug?

Du seiler snart opp som min yndlings forumbruker :jepp: Frisør OG islandsk!

Hilsen gjest som ville lære seg islandsk i en tråd på språkforumet:)

Skrevet (endret)
Icechick: Bra svar, og ikke tørr fakta:) Siden du er frisør, så har jeg et spm til deg. Siden hår er dødt, hvor stor effekt kan egentlig proteiner og tilførsel av fuktighet ha?

Og alle produktreklamer som påstår å "bygge opp håret innenifra", "gjøre håret så og så mye tykkere" og danne ditt og danne datt. Er dette humbug?

Du seiler snart opp som min yndlings forumbruker :jepp: Frisør OG islandsk!

Hilsen gjest som ville lære seg islandsk i en tråd på språkforumet:)

Takk takk :)

Dette var veldig godt spm, fordi mange vet ikke noe om dette.

Først må man tenke på forrige svar eg ga.....sunt hår starter fra hårrota!

Det betyr at hvis du tenker......sunn hodebunn, sunnere hår!

Håret er først og fremst bygt opp av proteiner(88%)

Håret har også fett, pigment(melanin), litt vitaminer, zinc, vann(10-13%)

Keratin er et veldig sterkt protein. Det også er proteinen som vi har i negler f. eks.

Keratin har veldig store molekyler som er bygt opp av smalere molekyler som vi kaller amino acids....sammen er de bundet som en "flette".

Hår er jo dødt etter det forlater rota, eller så hadde det gjort JÆVLA vondt når du gikk til frisøren for en klipp!!!!! :fnise:

Vitaminer som er tilført sjampoer og balsamer...kurer etc.........hjelper å holde disse "flettene" sterke.

Så hvis du bruker kjemikaler sånn som perm eller farge....da har du "ødelagt" denne veven og vil da tilføre proteiner som du har brutt ned.

For tørt hår....det får man fra alt mulig fra forurensing eller føning/rettetang.... da vil du tilføre fuktigheten.

Produkter som jobber innen ifra og ut bygger opp "hullene" som håret har i fra andre påvirkninger. Da er det alltid best å fylle opp "hull" før en "silketråd" blir bundet rundt.

Så da har man det.....uansett om håret er dødt så kan man ødelegge veven og dermed trenger å tilføre de gode vitaminene igjen :)

Håper dette hjalp :)

Endret av icechick
Skrevet

Takk for oppklarende svar:) Har lenge undret over hvordan hår, uten cellulære prosesser, kunne fikses ved hjelp av tilførsel av diverse ting. Gjennombygging av amino syrer, eller fylling av hullene, hadde jeg ikke tenkt på en gang:p

Skrevet
Takk for oppklarende svar:) Har lenge undret over hvordan hår, uten cellulære prosesser, kunne fikses ved hjelp av tilførsel av diverse ting. Gjennombygging av amino syrer, eller fylling av hullene, hadde jeg ikke tenkt på en gang:p

Nei det hadde jo vært en drit kjedelig og tørr reklame da :fnise:

Bra du fikk deg en liten opplæring i det da :)

Skrevet

Kanskje ikke helt relevant, men jeg husker min farmor pleide å si at mennesket (altså både kropp og sjel) fornyet seg hvert syvende år. Hun var en dame født på starten av 1900-tallet og sa at dette var "gammel lærdom".

Så da er det kanskje ikke så rart om det gjelder håret også?

(Gammel overtro tilsa også at livet ditt ville ta en ny vending hvert syvende år...)

Skrevet
Kanskje ikke helt relevant, men jeg husker min farmor pleide å si at mennesket (altså både kropp og sjel) fornyet seg hvert syvende år. Hun var en dame født på starten av 1900-tallet og sa at dette var "gammel lærdom".

Så da er det kanskje ikke så rart om det gjelder håret også?

(Gammel overtro tilsa også at livet ditt ville ta en ny vending hvert syvende år...)

ja høres ikke såå dumt eller feil ut det da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...