Gjest Alenemor Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Jeg ble alenemor i desember. Ringte til Familievernkontoret like etter bruddet. Noen dager etter fikk jeg et brev fra dem om at jeg og min eks skulle komme til mekling, lille julaften. Siden jeg reiste til foreldrene mine da, måtte vi bytte dato og fikk komme i begynnelsen av januar i stedet. Fikk med oss en meklingsattest som jeg leverte til NAV sammen med søknaden om Overgangsstønad. Fikk ei NAV-ansatt til å se over at jeg hadde fylt ut alt riktig og at de hadde den info som trengtes, samt underskriftene vår. Hun sa alt var i orden og at jeg ville få et brev i posten så snart søknaden var under behandling. Dagene og ukene gikk og jeg hørte ingenting. Ringte og etterlyste, men de sa at søknaden enda ikke var ferdig behandlet. Ventet enda flere uker (nå var det gått 1 mnd siden søknaden ble levert). Fikk så et brev hvor det sto at de manglet skattekort for 2009 og en erklæring fra eksen min om at han virkelig var flyttet ut. Vi skrev under og leverte det vi fikk beskjed om samme dag og postet det. Enda flere dager går, jeg ringer igjen og etterlyser og en person forteller meg at jeg vil få pengene om ca 14 dager. Nå er det gått 14 dager og i dag ringte jeg atter en gang for å høre hvordan det sto til med søknaden. Nå viser det seg at det mangler ENDA flere opplysninger, og det vil ta enda flere uker for jeg kan motta penger. Hvilke opplysninger de nå manglet ville hun ikke oppgi på tlf, men jeg skulle nok en gang motta brev fra dem. Nå har jeg bodd alene med i 4 måneder. Eksen min bor hjemme hos foreldrene sinefor å kunne hjelpe meg med huslånet (han har ikke penger til å finne seg en egen leilighet før jeg har penger til å dekke hele huslånet selv). Jeg har lånt penger hos både mamma og pappa for å kunne betale strøm og kommunale avgifter. Skjønner ikke at de ikke kunne oppgi ALLE dokumentene som manglet med en gang. Men at en sier at nå har de alt av papirer de trenger, den neste sier at pengene er på tur, og så sier plutselig ei at de mangler noen papirer for å kunne behandle ferdig søknaden. Huff...blir litt stressa, er blakk og har virkelig ikke lyst å låne penger av flere nå...
Gjest rew Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 For å være veldig pirkete (og det skal man jo?) så har du jo ikke vært alenemor med ungen i 4 måneder dersom det var i desember det skjedde. Det er da 2-3 måneder. Og hvorfor må du ha støtte fra NAV så umiddelbart? Og hvilken støtte er det snakk om? Jobber du ikke? Eventuelt er i svangerskapspermisjon? En ekstra barnetrygd eller hva du nå får er jo ikke så mye at det redder deg fra økonmisk ruin... Ellers så er det jo bare å lese i avisene de siste ukene; Det burde jo ikke akkurat være noen bombe at ting tar tid hos NAV.
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Trådstarter her. Nei du har rett, har vært alenemor i 3 måneder. Var student da jeg ble gravid, så fikk kun utbetalt Engangsstønad. Derfor har jeg det trangt økonimosk nå. Er ikke bare en ektra barnetrygd jeg har søkt på, men Overgangsstønad på ca 11 000 kr. Er klar over at ting tar tid hos NAV, men er synd de gir meg forskjellig informasjon hver gang. Hadde de bedt meg om å levere inn alle de nødvendige papirene med en gang, så hadde kanskje behandlingstiden blitt kortere?
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Trådstarter her. Nei du har rett, har vært alenemor i 3 måneder. Var student da jeg ble gravid, så fikk kun utbetalt Engangsstønad. Derfor har jeg det trangt økonimosk nå. Er ikke bare en ektra barnetrygd jeg har søkt på, men Overgangsstønad på ca 11 000 kr. Er klar over at ting tar tid hos NAV, men er synd de gir meg forskjellig informasjon hver gang. Hadde de bedt meg om å levere inn alle de nødvendige papirene med en gang, så hadde kanskje behandlingstiden blitt kortere? Hva med å la far ta permisjonen og begynne å jobbe selv?
Gjest Illiya Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Står det ikke på skjemaet hvilke papirer som skal legges ved? Du hadde jo lett kunnet se dette ved å orientere deg på nav.no og også se der hva slags dokumentasjon som trengs. Det hadde nok gått fortere om du hadde tatt mer ansvar selv for å finne ut av ting.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Til en annen gang: lever alt de kanskje kunne finne på å etterspørre. Heller 10 papirer for mye enn 1 for lite. At far ikke har registrert flytting er jo bra talentløst da...
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Hva med å la far ta permisjonen og begynne å jobbe selv? Som sagt, så mottok jeg Engangsstønad siden jeg studerte, dermed har ikke far krav på permisjon. I tillegg så ammer jeg enda. Begynner på siste studieår til høsten, men i sommer mens faren har ferie, skal jeg selvsagt jobbe. Står det ikke på skjemaet hvilke papirer som skal legges ved? Du hadde jo lett kunnet se dette ved å orientere deg på nav.no og også se der hva slags dokumentasjon som trengs. Det hadde nok gått fortere om du hadde tatt mer ansvar selv for å finne ut av ting. Jeg må innrømme at jeg ikke viste at det stod hvilke dokumenter som behøves inne på nav.no. Jeg var innom kontoret og fikk hjelp til å fylle ut skjema, og da spurte jeg om jeg hadde levert alt som trengtes. Fikk ja til svar.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Jeg var innom kontoret og fikk hjelp til å fylle ut skjema, og da spurte jeg om jeg hadde levert alt som trengtes. Fikk ja til svar. Og det er helt uholdbart at de svarer det når de mangler papirer. Det er også uholdbart at de ikke etterlyser informasjon selv, men venter til du kontakter dem. Det er uholdbart at det tar 3 mnd å behandle søknaden og det er uholdbart at du får feil svar. Men det er dessverre sånn det er blitt i NAV. Du får dessverre bare smøre deg med tålmodighet.
Gjest Illiya Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 Og det er helt uholdbart at de svarer det når de mangler papirer. Det er også uholdbart at de ikke etterlyser informasjon selv, men venter til du kontakter dem. Det er uholdbart at det tar 3 mnd å behandle søknaden og det er uholdbart at du får feil svar. Men det er dessverre sånn det er blitt i NAV. Du får dessverre bare smøre deg med tålmodighet. Enig i dette. Og når det nå er blitt sånn, så må man visst passe godt på selv.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 For å være veldig pirkete (og det skal man jo?) så har du jo ikke vært alenemor med ungen i 4 måneder dersom det var i desember det skjedde. Det er da 2-3 måneder. Og hvorfor må du ha støtte fra NAV så umiddelbart? Og hvilken støtte er det snakk om? Jobber du ikke? Eventuelt er i svangerskapspermisjon? En ekstra barnetrygd eller hva du nå får er jo ikke så mye at det redder deg fra økonmisk ruin... Ellers så er det jo bare å lese i avisene de siste ukene; Det burde jo ikke akkurat være noen bombe at ting tar tid hos NAV. Du skulle dradd ned.....og første gang fått skrevet ned hva slags papirer du trengte. At din x skal bo hos sine foreldre for å hjelpe deg med huslån og andre utgifter er tull. Sett deg ned og skriv en klage på sen saksbeh. Drit i å betal regninger før du får penger. Det kommer ingen og kaster deg ut av huset..... Ser ingen grunn til at din x skal bo hos sine foreldre pga deg
Lovis Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Da jeg gikk gjennom den papirmølla for 2 år siden, var behandlingstiden 2 mnd. Hva den er i dag, orker jeg ikke en gang å tenke på. Nav er i fullstendig kaos for tida, og det nytter ikke å kreve noe av dem. De klarer jo ikke engang å betale ut sykepenger i rett tid.
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Trådstarter igjen. Heldigvis har jeg og eksen min et godt samarbeidsforhold og han ønsker at jeg og babyen skal ha det best mulig. Han foreslo selv å bo hjeme hos foreldrene sine nå, for at vi skulle klare oss best mulig økonomisk. Men han har jo selvsagt lyst å flytte for seg selv fortest mulig og synes det er synd at det tar så lang tid. Det hadde vel egentlig ingen av oss trodd. Og noen regninger må jeg nok betale nå hvis jeg vil ha strøm i leiligheta mi.
Gjest ts Skrevet 6. mars 2009 #13 Skrevet 6. mars 2009 Var forresten innom nav.no. Klarer ikke å finne ut hvor det står hvilke dokumenter som skal legges ved.
EmmaW Skrevet 6. mars 2009 #14 Skrevet 6. mars 2009 Når du skal sende papirer til NAV er reglene som følger; - Send med absolutt alt av attester. ALT. Adresseendringer, navneendring, fødselsattester, osv. Som en sa; heller 10 papirer for mye enn 1 for lite. - Følg opp. Møt opp personlig, ring daglig. Notér navnet på din/dine saksbehandlere. Spør og grav til du får svaret du trenger. - Om du får vite at ett papir mangler, så send HELE bunken igjen. Absolutt alt. Jeg har ikke tall på hvor mye papirer og attester NAV har klart å rote bort for meg... - Vær hyggelig og høflig. De aller fleste som jobber hos NAV gjør så godt de kan, men kjemper mot en handicappet dinosaur av et system. Mine søknader om barnetilsyn o.l. brukte NAV syv måneder på å behandle. Når man har jobbet og studert og ikke er så bevandret i hvordan NAV-systemet fungerer, er det faktisk ikke lett å å finne ut av hvordan man går frem. Man får ofte lite eller ingen hjelp, og kan risikere å bli grundig feilinformert om man ikke er våken.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #15 Skrevet 7. mars 2009 - Vær hyggelig og høflig. De aller fleste som jobber hos NAV gjør så godt de kan, men kjemper mot en handicappet dinosaur av et system. Signerer denne! Tror mange NAV-ansatte blir overrasket av å møtes med et smil og høflige spørsmål. De ansatte som brukerne møter, er stort sett ikke de som har laget systemet (politikere) eller de som sliter med å få budsjettet til å fungere, bestemmer pengeflyten. Tenke den avmakten de må føle i møtet med 100 slike skjebner hver dag.. Nylig var det i media om kontor i Trondheim som jobbet dugnad for å hjelpe Oslo-kontor med å få unna en del søknader. Jeg blir imponert over mange i NAV, som tross alt gjør det beste ut av situasjonen. Jeg har selv møtt problemer hos NAV, men tror de færreste av oss hadde holdt ut en slik stresset hverdag. Må legge til at selve ideen bak NAV er god, men de har virkelig ikke fått midlene til å opprettholde kvaliteten.
Gjest fkjh Skrevet 7. mars 2009 #16 Skrevet 7. mars 2009 Var forresten innom nav.no. Klarer ikke å finne ut hvor det står hvilke dokumenter som skal legges ved. http://www.nav.no/169547.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå