Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest litt i tråden "Hvorfor skal syke "ta opp lån i lånekassen som, alle oss andre"?" og må si at jeg er litt forvirret.

Jeg skal forhåpentligvis begynne å studere til høsten.

Jeg går nå på sykepenger, og skal søke om yrkesretta attføring som jeg i så fall får fra september måned.

Siden jeg må ta det veldig rolig med studiene (muligens utsette noen eksamener i dårlige perioder) kan jeg i hvert fall ikke jobbe i tillegg studiene. Så jeg kommer ikke til å kunne leve på 6000kr/mnd fra lånekassen, skal studere i stavanger eller oslo så 6000 dekker jo kun husleie/regninger.

Men er det sånn at man ikke kan få trygd og stipend/lån samtidig? Hvordan funker da det?

Det er en del diskusjoner i den tråden om syke skal ta opp lån eller ikke, og jeg er så klart villig til å ta opp lån, det skulle bare mangle.

Det ultimate hadde jo vært hvis jeg fikk stipend/lån på 6000kr i måneden som vanlig, og i tillegg fikk trygd tilsvarende det jeg hadde fått hvis jeg kunne jobbet. Er det mulig?

Jeg skjønner ingenting... :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men vil bare presisere at fullt lån og stipend er cirka 8 300 kroner i måneden, i 10 måneder. Det er noe høyere utbetaling i august og januar, noe lavere de andre månedene, men dette er snittet. Det er mange studenter som klarer seg på det, selv om det ikke er noe luksusliv, så det burde jo du også klare.

Skrevet (endret)
Jeg har ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men vil bare presisere at fullt lån og stipend er cirka 8 300 kroner i måneden, i 10 måneder. Det er noe høyere utbetaling i august og januar, noe lavere de andre månedene, men dette er snittet. Det er mange studenter som klarer seg på det, selv om det ikke er noe luksusliv, så det burde jo du også klare.

never mind, jeg tenkte feil, *slette*

Endret av Haris Pilton
Skrevet (endret)

Men man bruker vel de pengene man får i august på depositum/skolebøker osv?

Jeg vet ikke om noen som studerer og ikke jobber ved siden av... ikke en eneste.

*endre igjen* jo forresten, jeg vet om én person, og hun bor gratis og får penger av sin svært velstående bestefar i tillegg til lånekassen.

Endret av Haris Pilton
Gjest sjuk sjlø igjenogigjen
Skrevet
Nå har jeg lest litt i tråden "Hvorfor skal syke "ta opp lån i lånekassen som, alle oss andre"?" og må si at jeg er litt forvirret.

Jeg går nå på sykepenger, og skal søke om yrkesretta attføring som jeg i så fall får fra september måned.

Siden jeg må ta det veldig rolig med studiene (muligens utsette noen eksamener i dårlige perioder) kan jeg i hvert fall ikke jobbe i tillegg studiene. Så jeg kommer ikke til å kunne leve på 6000kr/mnd fra lånekassen, skal studere i stavanger eller oslo så 6000 dekker jo kun husleie/regninger.

Men er det sånn at man ikke kan få trygd og stipend/lån samtidig? Hvordan funker da det?

Det er en del diskusjoner i den tråden om syke skal ta opp lån eller ikke, og jeg er så klart villig til å ta opp lån, det skulle bare mangle.

Det ultimate hadde jo vært hvis jeg fikk stipend/lån på 6000kr i måneden som vanlig, og i tillegg fikk trygd tilsvarende det jeg hadde fått hvis jeg kunne jobbet. Er det mulig?

jeg skal ikke si hundre prosent sikkert- men:

får du yrkesretta attføring, så er du vel utenom lånekassas system uansett. da er det egne regler som gjelder for det.

om du får avslag på dette, og skal ta opp vanlig lån, så er du i samme situasjon som jeg var.

jeg fikk iallefall ingenting ved siden av studielån, og var derfor tvungen til å jobbe ved siden av.

men, det går an å fortsette med studier selv om man i perioder er sykemeldt fra deltidsjobben sin.

men en lege vil jo aldri godta at man holder på med dette et helt år, så det er jo unntaksvis.

Gjest Gjest_maria_*
Skrevet
Men man bruker vel de pengene man får i august på depositum/skolebøker osv?

Jeg vet ikke om noen som studerer og ikke jobber ved siden av... ikke en eneste.

Jeg kjenner mange, så det er nok så varierende. Noen av disse jobber riktignok noen uker i sommerferien da, men ikke mens skolen pågår. Du kan vel jobbe, eventuelt få en form for støtte, i sommerferien, og ta lån/stipend ellers.

Hva du bruker augustpengene på er jo opp til deg, man må bare posjonere så man har hele veien. Det er mange studenthybler, gjennom studentsamskipnader, som er både nye og fine, ikke så veldig dyre, og heller ikke krever depositum.

Gjest Gjest
Skrevet

Generelt tips til deg hvis du har dårlig råd under studietiden: Lån noen av pensumbøkene på biblioteket. Det har jeg gjort i flere år (vi har riktignok et bra utstyrt bibliotek) og spart flere tusen på bøker. Jeg ville kanskje ikke gjort det med de aller mest sentrale bøkene, men typisk de man bruker lite eller bare behøver å lese noen kapitler i.

Lykke til! :)

Gjest Pretor
Skrevet

Du får ikke både stønad av NAV (yrkesrettet attføring) og støtte fra Lånekassen, men stønaden fra NAV vil være litt mer enn det du ville fått i lån- og stipend av Lånekassen. NAV vil i tillegg dekke studiemateriell (opptil 6000 kr i halvåret, tror jeg) og billigste månedskort til/fra studiestedet, dersom dette er så og så langt unna, dvs du får ikke mndkort hvis det tar 5 min å gå til skolen.

Er du under yrkesrettet attføring, kan du ikke jobbe ved siden av. Dette krever jo at du er 50 % arbeidsufør, og hele poenget er jo at du da skal bruke de kreftene du har til å bli ferdig utdannet. Siden man er minst 50 % ufør innebærer det at som regel vil NAV regne med at man bruker dobbelt så lang til på studiet, enn normert tid. Alt dette er ting som saksbehandleren din i NAV skal opplyse deg om når du kommer så langt. Lykke til;)

Gjest Gjest
Skrevet

JOda, du får både attføring fra NAV og lån fra Lånekassa. Men du får ikke stipend ;)

Gjest Gjest
Skrevet
JOda, du får både attføring fra NAV og lån fra Lånekassa. Men du får ikke stipend ;)

Forts:

Og du får IKKE opptil 6000 i halvåret; det er faste satser på høyskole; 3150 pr semester.

Og du KAN jobbe ved siden av attføringen, men det du jobber (maks 50%) blir trekt time for time fra attføringspengene.

Alt dette kan du lese deg til på nav.no eller få info om av saksbehandleren. Da jeg begynte på attføring hadde vi infomøte hvor vi fikk info om alt sånt.

Skrevet

Jeg har spurt saksbehandleren min flere ganger om dette, hun sier alltid bare at hun ikke vet og at hun må sjekke det opp (noe hun aldri gjør), og at "det er jo så lenge til at jeg må ikke stresse med det" :P

Har lest en del selv også på nav.no, ble litt lurere men ikke helt.

Synes det er merkelig at jeg ikke kan få stipend og lån i stedet for så mye attføring, det burde jo bare være rettferdig og bedre for staten om jeg betaler tilbake penger etter hvert som alle andre som studerer. At jeg skal få alt på gullfat? Det virker som om det er litt for godt til å være sant.

Jeg er en sånn person som helst vil vite i går hvordan pengene kommer inn i morgen, hehe.

Lurer også på hva som skjer om jeg begynner å studere i august og av en eller annen grunn får avslag på søknaden om attføring i september :omg:

Gjest Gjest
Skrevet

Tar det virkelig nærmere et halvt år før man får svar på søknad om attføring?

Thomas

Skrevet

Thomas

Jepp... :(

Saksbehandleren min sier jeg må søke i april for å rekke det, men flere som går på trygd selv sier at jeg bør søke nå i mars.

Skrevet
Jepp... :(

Saksbehandleren min sier jeg må søke i april for å rekke det, men flere som går på trygd selv sier at jeg bør søke nå i mars.

Forresten må man også gå på sykepenger i 52 uker før man kan få attføring eller andre stønader.

Skrevet

Jeg har vært under yrkesrettet attføring, og tatt utdannelse. Du har trygdeytelsene dine, og kan også søke lån/stipend fra lånekassa. Vær obs på at som trygdet kan du tjene mindre enn andre før stipend blir omgjort til lån. Da jeg var ferdig for 1 år siden, kunne jeg tjene ca 125000. Jeg hadde tjent 150 000 og alt ble omgjort til lån.

Gjest Gjest
Skrevet

Thomas

Hva lever en av mens en venter på det ?

Skrevet
Hva lever en av mens en venter på det ?

Enten må man på sosialen, og får man avslag der må man selge eiendeler, ta opp lån eller låne av venner.

Skrevet

1: man kan ha studielån i tillegg til attføringsstønad, men man har som regel for mye inntekt i form av attføring til at deler av lånet gjøres om til stipend.

2: mens man venter på behandling av attføringsstønad går man som regel på sykepenger. Dersom det har gått over 52 uker slik at man har brukt opp sykepengene kan man søke om og motta rehabiliteringspenger fram til man går over på attføring.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar Haris Pilton og Frey :) Rehabilitering har jeg, men saksbehandleren min er vanskelig å få tak i. Vet ikke hva som skjer.

Skrevet
1: man kan ha studielån i tillegg til attføringsstønad, men man har som regel for mye inntekt i form av attføring til at deler av lånet gjøres om til stipend.

2: mens man venter på behandling av attføringsstønad går man som regel på sykepenger. Dersom det har gått over 52 uker slik at man har brukt opp sykepengene kan man søke om og motta rehabiliteringspenger fram til man går over på attføring.

Det tar jo lang tid å søke om rehabiliteringspenger også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...