Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål som jeg aldri har fått et helt klart svar på egentlig.

Jeg drikker kun pepsi max. Det fordi det er godt. Men det står også at den kun inneholder 1 kcal per 2 dl. Dessuten hører jeg "myter"om at det er helt greit å drikke denne brusen selvom man slanker seg eller er opptatt av kosthold. Fordi den ikke er sukkerbrus. Dessuten er den bedre enn light.

Er det noen som kan fortelle meg om dette stemmer? Er den virkelig grei sånn sett å drikke? Vet at den ikke er bra for trennene, men tenker nå på kcaloriger og kosthold og trening.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du legger ikke på deg av å drikke pepsi max. Det er, som du kan se på næringsdeklarasjonen på flasken, knapt en kalori i den.

Det som -kan- være et problem, er at enkelte opplever at de får større søtsug av de kunstige søtningsmidlene i brusen, og dermed spiser de mer søtt, som de legger på seg. Så de legger ikke på seg av Pepsi max'en direkte. Jeg for min del opplever at pepsi max hjelper mot søtsug, så det er ikke alle som reagerer negativt på det.

Men kunstige søtningsstoffer er jo ganske skumle selv om man ikke får søtsug av dem.

Skrevet

Det er riktig som personen ovenfor meg nevnte, mange opplever at kroppen faar hoeyere soetsug. I tillegg finnes det studier som indikerer at kunstig soetning kan paavirke kroppens evnte til aa ta opp kalorier, men de er ikke konklusive ennaa.

Ogsaa er lightbrus like skadelig for tennene som sukkerbrus.

Saa nei - det er ikke noedvendigvis bra aa drikke denne om man er opptatt av et sunt kosthold. Men det er ikek vanlig Pepsi heller ;)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Brus er ikke bra for skjelettet heller. Kroppen bruker kalk fra skjelettet til aa noeytralisere syren. Men jeg maa innroemme at jeg drikker litt brus selv. Alt med maate!

Skrevet (endret)
Brus er ikke bra for skjelettet heller. Kroppen bruker kalk fra skjelettet til aa noeytralisere syren. Men jeg maa innroemme at jeg drikker litt brus selv. Alt med maate!

Mitt favorittuttrykk =) :fnise: Men, enig med hva dere sier her!

Endret av Lotte27
Skrevet

Jepp! Alt med måte :) I dag er det fredag, så nå sitter jeg å nyter et glass brus! Fordi jeg har lyst på rett og slett :)

Skrevet
Jepp! Alt med måte :) I dag er det fredag, så nå sitter jeg å nyter et glass brus! Fordi jeg har lyst på rett og slett :)

Makes 2 of us =)

Skrevet

Jeg mener at det ikke er lurt å få i seg kunstig søtningsstoff, og spesielt ikke når man ønsker å gå ned i vekt. Man er veldig usikker for tiden hva disse søtstoffene gjør med kroppen vår, så jeg tar ikke sjansen. Skal jeg kose meg med brus, drikker jeg ekte vare.

Søk litt på aspartam og helseeffekten av det hvis du er interessert.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener at det ikke er lurt å få i seg kunstig søtningsstoff, og spesielt ikke når man ønsker å gå ned i vekt. Man er veldig usikker for tiden hva disse søtstoffene gjør med kroppen vår, så jeg tar ikke sjansen. Skal jeg kose meg med brus, drikker jeg ekte vare.

Søk litt på aspartam og helseeffekten av det hvis du er interessert.

Hvorfor ikke anemsi? Jeg veide 105 før (184 cm), nå ligger jeg på 70. Det var kanskje ikke sunt, men jeg drakk 1.5 liter pepsi max daglig under slankekuren min, og til tross for det så gikk jeg ned 35 kg. Jeg har ikke spist lite heller, jeg har trent hardt, spist omtrent det samme som før, og det var kun 2 uker hvor jeg hadde en såkalt "water only" tid, bortsett fra det så har jeg vært litt usunn.

Jeg føler meg vel, jeg har ikke noen helseproblemer. Jeg er også veldig flink til å drikke vann, det går med minst 2 liter daglig, for å ikke snakke om ca 2 kopper te daglig. Im awesome. :D

Skrevet
Hvorfor ikke anemsi? Jeg veide 105 før (184 cm), nå ligger jeg på 70. Det var kanskje ikke sunt, men jeg drakk 1.5 liter pepsi max daglig under slankekuren min, og til tross for det så gikk jeg ned 35 kg. Jeg har ikke spist lite heller, jeg har trent hardt, spist omtrent det samme som før, og det var kun 2 uker hvor jeg hadde en såkalt "water only" tid, bortsett fra det så har jeg vært litt usunn.

Jeg føler meg vel, jeg har ikke noen helseproblemer. Jeg er også veldig flink til å drikke vann, det går med minst 2 liter daglig, for å ikke snakke om ca 2 kopper te daglig. Im awesome. :D

Imponerende gjort! :tommelsmil:

Hva kunstig søtning angår, så er det nok et tilfelle at det har ulik effekt på ulike personer. Som, nevnt så er det mange som opplever (enten de er klar over det eller ikke) økt søtsug når de kun spiser kunstigesøtstoffer. De kan også påvirke kroppen slik at måte den tar opp kalorier blir forstyrret. Og sist men ikke minst er det indikasjoner på at f.eks. aspartam kan være kreftfremkallende.

At noe har få kalorier trenger heller ikke det bety at det er sunt.

Skrevet

Hvis du er opptatt av kalorier, så er det ikke noe problem å drikke pepsi max siden den inneholder svært få kcal.

Det er akkurat slik som innlegg nummer to sier, at man legger ikke på seg av selve brusen, men at noen får søstug og hiver i seg ekstra mat ubevisst og så skylder de på brusen etterpå.

Folk må lære å se ting på riktig måte, sette det i perspektiv.

Om lightbrus og andre ting med søtningsstoffer er bra, er det ingen som vet, men det er dumt å si at det er bedre å drikke ekte vare, når de også inneholder mye rart.

Noen blir kvalm av søtningsmiddel, mens andre som meg ikke merker noen forskjell.

Så lenge du oppnår det du vil, så er det bare å drikke og spise det som passer deg. Jeg gidder ikke være hysterisk angående søtningsstoffer.

Skrevet

Jeg er på slankekur nå, og nekter meg selv å drikke brus i en periode på 2 mnd.

Dette for å undersøke hvilken effekt det har på slankekuren min (og kroppen min) .

Har tidligere slanket meg 20 kg samtidig som jeg drakk mengder sukkerfri brus.

Så langt (1 uke inne i kuren) har jeg oppdaget et par positive effekter, og ingen negative.

Bedre fordøyelse

Sover bedre om nettene

Søtsuget er borte

Sultfølelsen og matsuget er borte.

Jeg er en av de som får veldig lyst til å spise noe godt sammen med brusen. Sjokoladekjeks, sjokolade, potetgull, pizza... alt smaker veldig godt sammen med lightbrus. Nå som jeg har kuttet lightbrusen har jeg også mistet trangen til å spise slikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...