Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

har eget hus med ditto gjeld.

skal nå flytte sammen med min kjære.

da har vi kommet inn på hvordan dette blir ang. lån og evn fordeler jeg har hatt skattemessig pga såpass stort huslån når jeg har vært aleine.

nå skal huset forsatt stå på meg,men jeg blir jo sambo i det han forandrer sin adresse.

forandrer dette min økonomi skattemessig og fradragberettighet sånn sett??

har hørt at hvis sambo betaler inn en fast sum i mnd tenke på faste utgifter,kan dette slå ut på skatter osv.stemmer dette?

at hvis summen totalt i året blir over en viss sum må jeg skatte av dette?at det kan bli beregnet under pengegaver o.l.

noen som kan og er sikker på dette evnet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
har eget hus med ditto gjeld.

skal nå flytte sammen med min kjære.

da har vi kommet inn på hvordan dette blir ang. lån og evn fordeler jeg har hatt skattemessig pga såpass stort huslån når jeg har vært aleine.

nå skal huset forsatt stå på meg,men jeg blir jo sambo i det han forandrer sin adresse.

forandrer dette min økonomi skattemessig og fradragberettighet sånn sett??

har hørt at hvis sambo betaler inn en fast sum i mnd tenke på faste utgifter,kan dette slå ut på skatter osv.stemmer dette?

at hvis summen totalt i året blir over en viss sum må jeg skatte av dette?at det kan bli beregnet under pengegaver o.l.

noen som kan og er sikker på dette evnet?

Det blir som før.

Skrevet

Yep, alt blir som før.

Jeg er samboer selv, men er i motsatt situasjon - dvs at jeg bor sammen med en som eier hus selv med stort lån.

Vi betaler like mye i faste utgifter hver mnd, men det er bare han som får skattefradrag for renter.

Gjest Gjest
Skrevet
Yep, alt blir som før.

Jeg er samboer selv, men er i motsatt situasjon - dvs at jeg bor sammen med en som eier hus selv med stort lån.

Vi betaler like mye i faste utgifter hver mnd, men det er bare han som får skattefradrag for renter.

forstår at kun han får skatteavdraget.

hvor lenge har dere bodd sammen?tenker mer på om jeg som eier av huset kan få en skattesmell eller lignende,hvis det blir sett kontomessig at jeg får inn x antall tusen i mnd av sambo.

blir ikke dette kansje sett på som en xtrainntekt for meg?og at det får følger deretter?

Skrevet

Vi har bodd sammen siden juli 2007 :)

Samboer får 3400 kroner inn på sin konto hver eneste mnd. Det er lov å leie ut en del av boligen sin, så lenge den ikke er større enn den delen han selv bor i . Vi/han har en hybel som vi/han leier ut. Det er ikke ulovlig.

Kan derfor heller ikke tenke meg at noen vil reagere på at du får en tusenlapp eller to (eller tre?) inn på din konto fra samboeren din hver mnd:)

Skrevet

Men er det ikke slik at man kan leie ut deler av bolig uten å skatte for det? Hvis du bor i mer enn 50% så kan du leie ut resten uten å skatte for det. Er jo muligens det prinsippet du gjør nå.

Skrevet

Det var jo akkurat det jeg sa i innlegget over ditt :)

Så lenge man ikke leier ut en større andel av huset/leiligheten enn man selv bor i , slipper man å skatte av det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...