Gjest Jåla Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 En venninne av meg er frisør, jeg vet at hun selger hårpleiemerker på bakgrunn av hvilken leverandør som lokker med størst "gevinst" og at de har kampanjer i salongen som kunder ikke merker noe til, men som påvirker hva frisørene anbefaler oss kunder. Er det slik i parfymeriene også? Kjøpte ny mascara for litt siden og var først innom parfymeriet for å se om jeg fikk lyst på noe annet enn den vante, og ble da anbefalt en bestemt mascara. Tenkte litt på det, gikk tilbake noen dager etter og spurte etter den jeg pleier å kjøpe - samme parfymeriansatte anbefalte meg da en tredje mascara - altså enda et annet merke. I forgårs var jeg på foundation-jakt. Var innom et stort parfymeri, ba om å få noe anbefalt og hun fant frem en Dior-foundation som hun ikke kunne få lovprist nok. I dag gikk jeg inn for å kjøpe, men bare på "gøy" ba jeg samme dame igjen om å anbefale meg en - hun snakket da fint og varmt om en helt annen og mente at den var definitivt best i klassen! (skråsikker på at hun ikke kunne kjenne meg igjen, vi snakker om byens største parfymeri, og jeg er ikke der særlig ofte. Tilfeldig eller er det kampanjer og belønning fra leverandører som avgjør?
Hilde Christina Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har ikke jobbet i parfymeri selv, men jeg er 99% sikker på at det er 'it' produkter man kan få høyere provisjon for. Med mindre disse damene skifter mening hvert kvarter for jeg har vært borti det samme som deg...
Gjest Gjest_Smarties_* Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 De ansatte i parfymeriene får ikke provisjon på det de selger. Det kan være at det er kampanjer i butikkene på enkelte merker, og da har de gjerne tatt inn ekstra av det ene merket, og vil dermed ha ekstra fokus på dette merket. Det KAN være at det er konkurranser i butikkk hvor de kan vinne premier hvis de selger så og så mye av et spesielt merke / produkt. Det meste de har i parfymerier er jo gode ting, men det er jo ikke alt som passer til alle. (Så selv om TS blir anbefalt to ulike serier, trenger ikke det ene være noe dårligere enn det andre.) I det tilfellet TS viser til, kan det godt være at de har hatt kampanjer på ulike serier f. eks. Eller at det rett og slett har kommet nyheter, eller at de kanskje har vært på kurs med en av leverandørene, og derfor er ekstra "inspirert", eller har fått mer kunnskap om produktene enn de hadde fra før.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Fortjeneste og fagkunnskap. I den rekkefølgen. Har selv drevet egen butikk innfor velværesegmentet. Når vi hadde tilbudskampanjer på spesielle prodkter/merker ville det ikke fallt meg inn å anbefale disse på grunn av at da hadde vi veldig lav fortjeneste på det. En annen ting er hvis det er en salgskonkurranse på et produkt/merke-da forsøker man selvfølgelig å selge mest av det. En annen ting igjen er hvis man kommer inn og spør etter anbefaling på f.eks. fondation eller shampo og ingenting er på tilbud eller salgskonkurranse på, da vil jeg si det går på fagkunnskap og personlige favoritter. Jepp, bransjen er korrupt
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Fortjeneste og fagkunnskap. I den rekkefølgen. Har selv drevet egen butikk innfor velværesegmentet. Når vi hadde tilbudskampanjer på spesielle prodkter/merker ville det ikke fallt meg inn å anbefale disse på grunn av at da hadde vi veldig lav fortjeneste på det. En annen ting er hvis det er en salgskonkurranse på et produkt/merke-da forsøker man selvfølgelig å selge mest av det. En annen ting igjen er hvis man kommer inn og spør etter anbefaling på f.eks. fondation eller shampo og ingenting er på tilbud eller salgskonkurranse på, da vil jeg si det går på fagkunnskap og personlige favoritter. Jepp, bransjen er korrupt Vil legge til at driver man selv butikk (franchise - som veldig mange parfymerier er) vet man utmerket godt hva som lønner seg å selge (bruttofortjeneste) og rådene man får er derfor farget av det.
Gjest Cathena Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Jeg pleier å anbefale etter kundens ønsker og behov, viss ikke de vet hva de vil ha, pleier jeg å anbefale det jeg synst er bra. For om en jobber i et parfymeri så har en prøvd det meste en har inne, da kan jeg faktisk si "Jeg synst denne er bra!", òg forklarer hvorfor. Jeg pleier aldri å anbefale ting bare for at vi skal få "mye" i kassen, det synst jeg blir feil. Fornøyde kunder kommer tilbake og det er jo det som er målet.
Gjest Christabelle Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Nettopp derfor tar jeg aldri imot hjelp fra ansatte noen steder. Jeg foretrekker alltid å finne det jeg vil ha selv
mari4ever Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 (endret) Nettopp derfor tar jeg aldri imot hjelp fra ansatte noen steder. Jeg foretrekker alltid å finne det jeg vil ha selv Synes veldig mange er flinke til å finne det som passer deg best, og tar tid til å hjelpe deg. Alt har ikke vært like bra på min dhu, men de finner vertfall hva som skal være for din hudtype og bruker god tid på å hjelpe deg:) Endret 9. mars 2009 av mari4ever
Gjest Christabelle Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Synes veldig mange er flinke til å finne det som passer deg best, og tar tid til å hjelpe deg. Alt har ikke vært like bra på min dhu, men de finner vertfall hva som skal være for din hudtype og bruker god tid på å hjelpe deg:) Veldig greit hvis man ikke har peil på hva man trenger og sånne ting. Jeg har vært borti en del tilfeller hvor de anbefaler noe helt feil. Både makeup-farger og hudpleie.
Gjest Jåla Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 TS her. Min søken etter gode produkter har fortsatt og jammen er det mye rart som jobber rundt om. I går var jeg innom et parfymeri og ba om hjelp til å finne rett foundation farge. Jeg var veldig klar på at jeg for alt i verden ville unngå for mørk foundation. (hun som hjalp meg hadde på seg noe jeg syntes var for mørkt) Hun smurte på endel langs kjevebenet mitt og hevdet at fargen var "perfekt til meg". Jeg gikk hjem, så meg i dagslys og konstaterte at jeg hadde gått i gjennom byen med gulsott-utseende. Litt avsporing.. men det skal ikke være lett. En annen forsøkte her om dagen å overbevise meg om at foundationen var "intelligent". Den scannet min hud og tilpasset seg min hudfarge... Jah...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå