Gjest Moby Skrevet 10. mars 2009 #81 Skrevet 10. mars 2009 Hvem som helst med penger kan handle mange designmøbler til hjemmet sitt. Det virker på meg som det er det mange reagerer på og blir provosert av. Det finnes mange fine hjem der ute, men de som bor der har på en måte ikke bidratt selv. De har bare betalt for dyre møbler. Og det gjør dem ikke til stilsikre mennesker. Eller tar jeg helt feil nå? Nei, du har helt rett. Her er det nok mye psykologi ute å går, samt en dasj av janteloven. Jeg lar meg fascinere av gjenomtenkt design og godt håntverk. Dette kjennetegner mange av designklassikerne. Jeg er spesielt svak for godt håntverk og solide materialer (heltre). Danske Naver Collection og svenske GAD er eksempler på dette. Godt gammelt møbelhåntverk, og totalt fravær av finèrbelagte sponplater. Moby
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #82 Skrevet 12. mars 2009 Jeg synes det er merkelig å angripe folk som kjøper skikkelig design. Selv bor jeg i et Ikea- hjem, og hvem er det Ikea henter inspirasjon fra? Jo, skikkelige designere. Ikea er vel farlig nær å kopiere designerting mange ganger. Møbelverdenen ville vært utrolig mye kjedeligere hvis det ikke skulle bære seg å være designer og nyskaper. Så selv om jeg ikke prioriterer designmøbler selv, er jeg dypt takknemlig overfor dem som gjør det. Den fokus på form, funksjon og uttrykk designermøblene bærer i seg, finner man da igjen i en eller annen form i alle møbler, enten de kommer fra Tanum, Ikea eller Smart Club. Det er bare snakk om hvor opprinnelig uttrykket er. Og ja, i noen hjem er møbelvalget sikkert et uttrykk for pretensiøse beboere, men jeg tror det er mer unntaket enn regelen. Nei, da vil jeg heller slå et slag for å komme shabby chic stilen til livs. Overlesset og krampaktig stil med nips hvor enn du snur deg. Utstrakt vandalisme av fine gamle møbler ("mal det hvitt!"), og -relevant for min del- utrolig lite barnevennlig.
Gjest Agurkolat Skrevet 14. juli 2009 #83 Skrevet 14. juli 2009 Harry? Jeg vil si at det er MYE mer harry og ha alt hvitt og en haug med fattigmannssølv rundt om i huset. Stakkars gamle møbler som blir mishandlet. Nei, da liker jeg heller en fin klassiker som holder seg fin i mange, mange år, og som er tidlaus.
Gjest Gjest_husmusa_* Skrevet 12. august 2009 #84 Skrevet 12. august 2009 Men folkens.........syns dere ikke det er lite spesielt og litt kjedlig å komme inn i ei stua med : svarte 7èrstoler,med en p4 lampe over super-elipsebordet? :-))) Det er jo såååååååååååå lite originalt. Ser ut som klipt ut av et boligmasgasin...........NEI takke med til en blandet stil,der man skaffer seg møblene litt etter litt og der hver tang har en historie rundt.............ting med SJEL
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 12. august 2009 #85 Skrevet 12. august 2009 Men folkens.........syns dere ikke det er lite spesielt og litt kjedlig å komme inn i ei stua med : svarte 7èrstoler,med en p4 lampe over super-elipsebordet? :-))) Det er jo såååååååååååå lite originalt. Ser ut som klipt ut av et boligmasgasin...........NEI takke med til en blandet stil,der man skaffer seg møblene litt etter litt og der hver tang har en historie rundt.............ting med SJEL Ærlig talt - jeg har aldri kommet inn i en sånn stue som du beskriver her, har kun sett det i interiørmagasier. Er selv meget interessert i interiør og elsker endel av de berømte klassikerne - ser på det som kvalitetsmøbler som varer år etter år og som er kommende antikviteter som vi kan la gå i arv til ungene våre. Jeg for min del synes superelipse-bordet er stilig - kunne gjerne hatt det selv hvis det ikke var for at jeg har fått laget spisebord hos møbelsnekker - og det er så massivt og tidløst at det kommer til å vare i mange, mange år ennå. Men et hvitt superelipse-bord med hvite syverstoler til er elegant som bare det .. Hadde slett ikke vært meg imot å hatt det i stuen min .. se eksemper her !
Gjest hallå Skrevet 13. august 2009 #86 Skrevet 13. august 2009 Hei Syns Rondo -stoler er fint jeg........ligne 7ern men er rund oppe. Men jeg har lite peiling da......er ROndostol også en designklassiker egentlig? Den er jo ganske dyr da....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå