Gjest Yihaa Skrevet 10. mars 2009 #61 Skrevet 10. mars 2009 (endret) Jeg skjønner ingenting av denne trådens "problemstilling". Kan noen (ikke Kosemose, Elastica ++, for så langt har jeg vært enige i det de har sagt) forklare problemstillingen for meg? Hvis gamle klassikere er blitt mote, hvorfor er det verre å kjøpe dette enn andre møbler som er mote? Endret 10. mars 2009 av Yihaa
Cumulus Skrevet 10. mars 2009 #62 Skrevet 10. mars 2009 Jeg skjønner ingenting av denne trådens "problemstilling". Kan noen (ikke Kosemose, Elastica ++, for så langt har jeg vært enige i det de har sagt) forklare problemstillingen for meg? Hvis gamle klassikere er blitt mote, hvorfor er det verre å kjøpe dette enn andre møbler som er mote? Akkurat det lurer jeg på også!
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 10. mars 2009 #63 Skrevet 10. mars 2009 Jeg skjønner ingenting av denne trådens "problemstilling". Kan noen (ikke Kosemose, Elastica ++, for så langt har jeg vært enige i det de har sagt) forklare problemstillingen for meg? Hvis gamle klassikere er blitt mote, hvorfor er det verre å kjøpe dette enn andre møbler som er mote? Nå har ikke jeg skrevet i denne tråden før - bare lest, men jeg synes ikke det er så vanskelig å fatte TS`s budskap. Hun snakker om veldig kjente designmøbler/lamper som hun mener er blitt "overeksponert" i de tusen hjem av folk som i all hovedsak er ute på å la hjemmet sitt fremstå som noe spesielt. Når det de egentlig gjør - kjøper seg det de kaller stil - og at det ikke er annerledes enn de som kjøper Ikea-møbler - bare på et annet økonomisk plan, liksom .. Det er slik jeg leser hennes innlegg og overeksponerte designartikler mener hun er syver`n, egget, super elipsebord, PH-lampe, ol. Jeg er veldig glad i god skandinavisk design både når det gjelder møbler, klær, lamper og andre bruksgjenstander - men jeg kan nok være enig med TS i at endel av det mest brukte og mest kjente har mistet litt av sin glans når man ser det overalt. Grunnen til dette tror jeg skyldes flere faktorer, for det første så har folk mer penger idag, de prioriterer annerledes enn før, alt er blitt mye mer tilgjengelig og folk blir påvirket av all verdens reportasjer i media.
Gjest Elastica Skrevet 10. mars 2009 #64 Skrevet 10. mars 2009 (endret) Når det de egentlig gjør - kjøper seg det de kaller stil - og at det ikke er annerledes enn de som kjøper Ikea-møbler - bare på et annet økonomisk plan, liksom .. Jeg kan selvsagt bare svare for meg selv, men har på følelsen av at dette er litt av kjernen i problemstillingen. Du skriver at man egentlig kjøper seg det de kaller stil - og at dette ikke er annerledes enn de som kjøper Ikea-møbler. Det er klart det er en stil! Ikea er en stil, retro er en stil, alt kan vel kategoriseres som en stil. Antakeligvis finnes det mange utrolig lekre og stilsikre hjem som er møblert med danske klassikere. Like mange som det finnes kjedelige hjem som er møblert med danske klassikere. Det samme med Ikea, Hødnebøinspirerte hjem, typiske Slettvollinteriør, osv osv. Hvem som helst med penger kan handle mange designmøbler til hjemmet sitt. Det virker på meg som det er det mange reagerer på og blir provosert av. Det finnes mange fine hjem der ute, men de som bor der har på en måte ikke bidratt selv. De har bare betalt for dyre møbler. Og det gjør dem ikke til stilsikre mennesker. Eller tar jeg helt feil nå? Jeg tror det finnes mange forskjellige årsaker til at man kjøper det ene eller det andre møbelet. Økonomi, interesse, noen ønsker å ha kun det som er hypertrendy, andre bryr seg ikke overhodet, osv. Det ble også sagt over her at det selvsagt finnes mennesker som har likt slike møbler i mange år. Er det da mer legitimt å ønske seg en syver? Er det greit å ha en ph-lampe dersom den er fra seksti-tallet. Snodig, i såfall. Endret 10. mars 2009 av Elastica
Gjest Yihaa Skrevet 10. mars 2009 #65 Skrevet 10. mars 2009 Nå har ikke jeg skrevet i denne tråden før - bare lest, men jeg synes ikke det er så vanskelig å fatte TS`s budskap. Hun snakker om veldig kjente designmøbler/lamper som hun mener er blitt "overeksponert" i de tusen hjem av folk som i all hovedsak er ute på å la hjemmet sitt fremstå som noe spesielt. Når det de egentlig gjør - kjøper seg det de kaller stil - og at det ikke er annerledes enn de som kjøper Ikea-møbler - bare på et annet økonomisk plan, liksom .. Det er slik jeg leser hennes innlegg og overeksponerte designartikler mener hun er syver`n, egget, super elipsebord, PH-lampe, ol. Jeg er veldig glad i god skandinavisk design både når det gjelder møbler, klær, lamper og andre bruksgjenstander - men jeg kan nok være enig med TS i at endel av det mest brukte og mest kjente har mistet litt av sin glans når man ser det overalt. Grunnen til dette tror jeg skyldes flere faktorer, for det første så har folk mer penger idag, de prioriterer annerledes enn før, alt er blitt mye mer tilgjengelig og folk blir påvirket av all verdens reportasjer i media. Jeg skjønner det fortsatt ikke, og særlig dette fremstår som fullstendig ulogisk for meg: Hun snakker om veldig kjente designmøbler/lamper som hun mener er blitt "overeksponert" i de tusen hjem av folk som i all hovedsak er ute på å la hjemmet sitt fremstå som noe spesielt. Når det de egentlig gjør - kjøper seg det de kaller stil - og at det ikke er annerledes enn de som kjøper Ikea-møbler - bare på et annet økonomisk plan, liksom .. Jeg tror det finnes mange forskjellige årsaker til at man kjøper det ene eller det andre møbelet. Økonomi, interesse, noen ønsker å ha kun det som er hypertrendy, andre bryr seg ikke overhodet, osv. Det ble også sagt over her at det selvsagt finnes mennesker som har likt slike møbler i mange år. Er det da mer legitimt å ønske seg en syver? Er det greit å ha en ph-lampe dersom den er fra seksti-tallet. Snodig, i såfall. Ja, er det greit da? Lurer jeg på også.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #66 Skrevet 10. mars 2009 Man begynner jo å lure på hva som er motivasjonen. Hvem sin motivasjon? Trådstarters eller de av oss som ikke har sans for dansk møbeldesign?
Gjest Elastica Skrevet 10. mars 2009 #67 Skrevet 10. mars 2009 Hvem sin motivasjon? Trådstarters eller de av oss som ikke har sans for dansk møbeldesign? Begge deler igrunn. Poenget mitt er vel at man kan bytte ut danske designmøbler med hva som helst annet. Chesterfield, antikviteter, shabby chic osv.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #68 Skrevet 10. mars 2009 Jeg skjønner det fortsatt ikke, og særlig dette fremstår som fullstendig ulogisk for meg: Hun snakker om veldig kjente designmøbler/lamper som hun mener er blitt "overeksponert" i de tusen hjem av folk som i all hovedsak er ute på å la hjemmet sitt fremstå som noe spesielt. Når det de egentlig gjør - kjøper seg det de kaller stil - og at det ikke er annerledes enn de som kjøper Ikea-møbler - bare på et annet økonomisk plan, liksom .. Jeg må virkelig si jeg begynner å lure når du ikke forstår det Milla skrev der. Men vi oppfatter kanskje forskjellig. Jeg oppftattet det hun skrev som veldig tydelig.
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 10. mars 2009 #69 Skrevet 10. mars 2009 "Liksom en stil" - ble feil av meg .. Jeg mente å si "kjøpe seg stil" - og ikke EN STIL - men stil. Jeg vet ikke hva TS mener - men jeg gjør meg opp min tolkning av innlegget, og da forstår jeg det slik jeg skrev. I mine øyne så er stil ikke noe man kjøper ved å kjøpe seg en syver-stol eller en egget. Stil er noe langt mer enn det og kan like gjerne skapes av malte Fretex-møbler, Ikea-møbler ... Som eksempel kan jeg ta Mette-Marit (kanskje ikke så pent av meg). Hun kjøper seg spinndyre designklær over en lav sko - men det hjelper så lite når hun ikke klarer å rette seg opp i ryggen. I mine øyne passer hun bedre i fjellanorakk, skjerf og gummistøvler. Nå har jeg lest at til og med nyrike (spinnrike) russere har kastet sine (meget ustilige) øyne på kjente danske designere. Men man får ikke stil ved å sette inn et dusin egget-stoler ved siden av gedigne mahogny-bord og gullsøyler. Det var selvsagt satt på spissen for å understreke hva jeg mente ..
Gjest Elastica Skrevet 10. mars 2009 #70 Skrevet 10. mars 2009 Nå har jeg lest at til og med nyrike (spinnrike) russere har kastet sine (meget ustilige) øyne på kjente danske designere. Men man får ikke stil ved å sette inn et dusin egget-stoler ved siden av gedigne mahogny-bord og gullsøyler. Det var selvsagt satt på spissen for å understreke hva jeg mente .. Dette er jeg enig i. Det skrev jeg også i innlegget mitt over. Likevel oppfatter jeg det slik at med en gang man liker danske designere, blir man kritisert for å "kjøpe" seg en stil. Men det er greit for meg, tross alt er det viktigst at man er fornøyd med sitt eget hjem.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #71 Skrevet 10. mars 2009 Hvis gamle klassikere er blitt mote, hvorfor er det verre å kjøpe dette enn andre møbler som er mote? Har noen skrevet det?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #73 Skrevet 10. mars 2009 Begge deler igrunn. Poenget mitt er vel at man kan bytte ut danske designmøbler med hva som helst annet. Chesterfield, antikviteter, shabby chic osv. Men da kan vel du diskutere Chesterfield da, så kan de som ikke liker dansk møbeldesign diskutere det? Må man ha noe spesielt motiv for å delta i en tråd som kritiserer dansk møbeldesign?
Gjest Ludovie Skrevet 10. mars 2009 #74 Skrevet 10. mars 2009 Men da kan vel du diskutere Chesterfield da, så kan de som ikke liker dansk møbeldesign diskutere det? Må man ha noe spesielt motiv for å delta i en tråd som kritiserer dansk møbeldesign? Det jeg reagerer på med denne tråden er at den ikke først og fremst handler om dansk møbeldesign (enhver står selvfølgelig fritt til å mene hva de vil om det enten det er positivt eller negativt), men at den snarere dreier seg om å kritisere folk som skaffer seg slike møbler, og dét i en ganske ufyselig tone.
Gjest hanna montana Skrevet 10. mars 2009 #75 Skrevet 10. mars 2009 Heisann JEg syns det har vært så spennende å lese alle innleggene..........må innrømme at jeg bare ville høre folks meninger og reaksjoner på innlegget mitt....som egentlig var ganske usaklig i utgangspunktet......artig å se hva folk tenker om dette. Min mening var satt på spissen.....men likevel med ei oppfatning av at jeg opplever at mange som kjøper dyre møbler egentlig mangler sin egen personlige stil...det blir for kaldt og lite eget.MEN dette gjelder selvfølgelig ikke alle. Håper dere koser dere i deres hjem - og selv er fornøyde - for det er vel NETTOPP det som er det viktige med interiør!! Vennlig hilsen Hanna ( med en montanareol i stua....:-))))
Kosemose Skrevet 10. mars 2009 #76 Skrevet 10. mars 2009 Utrolig hva noen får seg til å skrive. Vi har mer enn romslig nok økonomi til å fylle huset vårt med danske designmøbler, men det vil aldri bli aktuelt. Hvis dere ikke liker danske designmøbler, så er det da ingen grunn til å fylle hjemmet sitt med det selv om man har penger nok. Men hvilke typer møbler fyller du hjemmet ditt med istedenfor da?
Gjest Gaby Skrevet 10. mars 2009 #77 Skrevet 10. mars 2009 Det som er så morsomt med de som er så sinna på designmøbler, er at de tror at alle møblene kommer fra Danmark
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #78 Skrevet 10. mars 2009 Hvis dere ikke liker danske designmøbler, så er det da ingen grunn til å fylle hjemmet sitt med det selv om man har penger nok. Men var ikke det du nå siterer bare et svar til den som påstod at de som kritiserer danske designmøbler gjør det av misunnelse fordi de ikke har råd til å kjøpe det selv? Stemmer vel det Kosemose? Da er vel det litt tatt ut av sammenhengen sin å kommentere det du siterer på den måten du gjør?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #79 Skrevet 10. mars 2009 Det som er så morsomt med de som er så sinna på designmøbler, er at de tror at alle møblene kommer fra Danmark Gjør de? Hvor står det?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #80 Skrevet 10. mars 2009 Det som er så morsomt med de som er så sinna på designmøbler, er at de tror at alle møblene kommer fra Danmark Gjør de? Hvor står det? Det var vel i dette innlegget ordet danske designmøbler ble lansert for første gang: Men jeg regner med at du har fått med deg at det som gjerne omtales som danske designmøbler så absolutt har vært i vinden de siste årene - eller på mote som det vel er mer vanlig å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå