Ciara Skrevet 9. mars 2009 #41 Skrevet 9. mars 2009 Så for å oppsummere: Det at jeg liker Arne Jacobsen-møbler betyr at jeg er harry, uoriginal, opptatt av trender, statusorientert og liker å briefe med det jeg har. For å unngå å bli oppfattet som pretensiøs burde jeg heller handle møbler på ikea og skeidar, for der går de som er opptatt av å ha en personlig stil uten å være høy på pæra. Riktig?
Gjest Ludovie Skrevet 9. mars 2009 #42 Skrevet 9. mars 2009 Hei igjen Artig at så mange sier hva de mener.....:-) Må bare si at jeg syns det er så upersonlig og patetisk når noen kjøper designmøbler bare fordi de har mye penger........vet f.eks om ei legefrue som ikke jobber selv,ALT skal være så bra,det gjelder både interiør og annet som klær til barna.........og hvorfor? Jeg tror det er en kompensasjon for noe annet.....hva VIL man ved å velge å gjøre det? Det handler nok mye om statussymbol..........og en tro¨på at man blir populær og godt likt bare man har de rette tingene. ............men hva er det for verdier da?? Og hva lærer vi barna våre ved å være så opptatt av de riktige materielle tingene?? uffamegsjøl Det er jo helt vilt egentlig........at slikt skal bety noe........det viktige i livet er jo å ta godt vare på hverandre...og ha TID. Ikke å lage noen utstillingshjem for andre............Jaja Man kan gjerne kritisere materialisme, men for meg har det overhodet ingenting med designmøbler å gjøre. Materialisme kan like gjerne gi seg utslag i at man kjøper Chesterfield eller dyre antikviteter. Sagt på en annen måte: Det at du kjenner en person som har materialistiske grunner for å kjøpe designmøbler, sier da ingenting om designmøbler som sådan.
Serina Skrevet 9. mars 2009 #43 Skrevet 9. mars 2009 Så for å oppsummere: Det at jeg liker Arne Jacobsen-møbler betyr at jeg er harry, uoriginal, opptatt av trender, statusorientert og liker å briefe med det jeg har. For å unngå å bli oppfattet som pretensiøs burde jeg heller handle møbler på ikea og skeidar, for der går de som er opptatt av å ha en personlig stil uten å være høy på pæra. Riktig? JA!!!!! Du har helt rett. Nei altså, seriøst..... Det må vel være mulig å lese et innlegg uten å få alt i vrangstrupen. Jeg har ialle fall ikke sagt at jeg ikke liker f.eks. Arne Jacobsen. For det gjør jeg, og jeg kjenner møblene han har designet veldig godt. Og hvor du vil handle møbler gjør du akkuratt som du vil med. Kjøp så mange syvern-stoler du vil, helt ok det, men kjøper du mauren-stolen f.eks. så er du plutselig litt mer orginal. Det er også en stol som A.J. har designet. Men den er nemlig ikke så profilert som syvern. Og det er ikke hvor du handler møblene som avgjør om du har et personlig hjem. Nesten alt i dag er masse-produsert, så om det lages av IKEA eller av Fritz Hansen (produsent av syvern) betyr ingen verden ting i den anledning. Men møbel-trender skrifter, akkuratt som det gjør med klær. Forøvrig så er det vel bare hva du selv synes som betyr noe når du kjøper møbler. Eller kan det hende at du blir påvirket, på samme måte som når du vil kjøpe nye vår-klær, f.eks.
Gjest Stjernedryss Skrevet 9. mars 2009 #44 Skrevet 9. mars 2009 Når ble det harry å følge moten egentlig? Jeg har alltid tenkt på det som harry å IKKE følge moten jeg. Jeg ser på det som typisk harry å sette mer pris på bekvemmelighet enn på stil.
Ciara Skrevet 9. mars 2009 #45 Skrevet 9. mars 2009 Det må vel være mulig å lese et innlegg uten å få alt i vrangstrupen. For all del! Jeg føler meg faktisk ikke truffet, fordi jeg ikke kjenner meg igjen i påstandene Jeg bare prøver å oppsummere tankegangen enkelte her har (og altså ikke nødvendigvis din tankegang).
Gjest harry hole Skrevet 9. mars 2009 #46 Skrevet 9. mars 2009 Hei og håsan hva er design og ikke? hvor går grensen.....finnes vel både god og dårlig design. Noen jeg kjenner har Rondo - stoler......er det også harry? Eller god design.........god komfort er det ihvertfall......:-))
Gjest Elastica Skrevet 9. mars 2009 #47 Skrevet 9. mars 2009 Når ble det harry å følge moten egentlig? Jeg har alltid tenkt på det som harry å IKKE følge moten jeg. Jeg ser på det som typisk harry å sette mer pris på bekvemmelighet enn på stil. Da er jeg uten tvil harry. Og det er greit.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #48 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes ikke det er noe negativt å være opptatt av estetikk, og endel av de typiske klassikerne ER jo veldig fine (sånn estetisk, formmessig sett. Personlig vil det vel variere hva man ønsker i sitt eget hus). Jeg synes ikke det er harry eller snobbete å ha sans for noe, eller kunnskap om noe, enten det er kunst eller møbler eller noe annet. Nå trenger man selvsagt ikke mye kunnskap om møbler for å kjenne til de mest eksponerte produktene - de er mer kjent enn de fleste Ikeamøbler, og det finnes helt sikkert mange rundt omkring som har innredet uten å ha noen overordnet plan eller spesielt god smak - med og uten klassiske møbler (f eks er det sikkert flere med god råd som kjøper dyrere møbler, både klassikere og "vestkant-skeidar-møbler", uten å ha kjempepeiling). Men hva så, egentlig? Synes ikke folk er harry på grunn av møblene sine (med mulig unntak for skap fulle av dokker).
Ciara Skrevet 9. mars 2009 #49 Skrevet 9. mars 2009 Men jeg regner med at du har fått med deg at det som gjerne omtales som danske designmøbler så absolutt har vært i vinden de siste årene - eller på mote som det vel er mer vanlig å si. Og du har kanskje fått med deg at mange av de danske designmøblene ble designet for over femti år siden? Hvis noe så gammelt også er siste mote, så er det vel det beste beviset på at møblene er tidløse og gode investeringer da.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #50 Skrevet 9. mars 2009 Og du har kanskje fått med deg at mange av de danske designmøblene ble designet for over femti år siden? Ja, all den tid det står i det innlegget jeg siterte, er det vel grunn for å anta det? Hvis noe så gammelt også er siste mote, så er det vel det beste beviset på at møblene er tidløse og gode investeringer da. Nei, det er ingen selvfølge. De møblene ble ikke sett på som særlig interessante på 80-90tallet. Men som alt annet, så går mote i bølger, og nå har de vært moderne noen år, og da slenger mange seg på den bølgen. Ellers kan du godt ta med deg videre at alle kvalitetsmøbler vil komme på mote ved en senere anledning, og har tilstrekkelig mange kvittet seg med den type møbler når de ikke var in, så kan det til og med hende de vil omtales som antikviteter en vakker dag. For øvrig er jeg ikke enig i at det er "siste mote" nå - de er passé for lenge siden.
Gjest Elastica Skrevet 9. mars 2009 #51 Skrevet 9. mars 2009 De møblene ble ikke sett på som særlig interessante på 80-90tallet. Men som alt annet, så går mote i bølger, og nå har de vært moderne noen år, og da slenger mange seg på den bølgen. Mulig de ikke var interessante for de som idag liker å kalle dem for trendy, eller passe, som du gjør, siden det har gått noen år siden de i følge mange i denne tråden ble allemannseie. For mange, mange andre var imidlertid disse møblene interessante på sytti-, åtti- og nittitallet, og de vil fremdeles være det i 2020. Uavhengig om du definerer de som det ene eller det andre.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #52 Skrevet 9. mars 2009 Mulig de ikke var interessante for de som idag liker å kalle dem for trendy, eller passe, som du gjør, siden det har gått noen år siden de i følge mange i denne tråden ble allemannseie. For mange, mange andre var imidlertid disse møblene interessante på sytti-, åtti- og nittitallet, og de vil fremdeles være det i 2020. Uavhengig om du definerer de som det ene eller det andre. Så, så. Jeg har da aldri skrevet at det ikke finnes folk som har disse møblene fordi de synes de er fine, og som gir blanke blaffen i hva som er på mote. Men det er nå en gang sånn at disse har vært i motebildet noen år nå, og da (som med alt annet) er det mange som slenger seg på bølgen. Men nå er de passè i motebildet, men det betyr da ikke at det ikke finnes folk som synes de møblene er fine fremdeles. Er akkurat det samme med minimalisme. Er storveis artig med de ihuga minimalistene som aldri kunne tenke seg noen annen stil for fem år siden, men som nå har kastet seg på en bølge som går i helt motsatt retning. Hvorfor? Ikke fordi de er stilsikre iallefall.
Kosemose Skrevet 9. mars 2009 #53 Skrevet 9. mars 2009 Så, så. Jeg har da aldri skrevet at det ikke finnes folk som har disse møblene fordi de synes de er fine, og som gir blanke blaffen i hva som er på mote. Men det er nå en gang sånn at disse har vært i motebildet noen år nå, og da (som med alt annet) er det mange som slenger seg på bølgen. Men nå er de passè i motebildet, men det betyr da ikke at det ikke finnes folk som synes de møblene er fine fremdeles. Er akkurat det samme med minimalisme. Er storveis artig med de ihuga minimalistene som aldri kunne tenke seg noen annen stil for fem år siden, men som nå har kastet seg på en bølge som går i helt motsatt retning. Hvorfor? Ikke fordi de er stilsikre iallefall. Hva er det du vil fram til egentlig? At mennesker som lar seg påvirke av skiftende trender er dumme? Enn du selv da? Du har din egen helt personlige stil når det gjelder alt fra interiør til klær? Du lever i din egen glassboble upåvirket av omgivelser, trender og mote? Og om disse design-klassikerne som nevnes her er så mote-mote-mote (eller har vært. De er jo passé nå...) og det er teit å anskaffe dem (fordi man kun gjør det fordi de er mote-mote-mote) hva da med folk som skaffe andre møbler som er in? Er de tilsvarende teite men med litt dårligere råd? Eller blir det noe annet? I mitt hode betyr "klassiker" at det aldri blir helt passé. Det kan ha sine topper, men en klassiker vil alltid være aktuell. En helt annen ting er at jeg ville syntes det var utrolig morsomt hvis noen som kom på besøk hos meg begynte å ha sterke meninger om møblene mine. Morsomt og litt skremmende.
Gjest Elastica Skrevet 9. mars 2009 #54 Skrevet 9. mars 2009 En helt annen ting er at jeg ville syntes det var utrolig morsomt hvis noen som kom på besøk hos meg begynte å ha sterke meninger om møblene mine. Morsomt og litt skremmende. Mest skremmende, egentlig.
Kosemose Skrevet 9. mars 2009 #55 Skrevet 9. mars 2009 Mest skremmende, egentlig. Absolutt mest forunderlig og skremmende ja
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #56 Skrevet 9. mars 2009 Hva er det du vil fram til egentlig? At mennesker som lar seg påvirke av skiftende trender er dumme? Enn du selv da? Du har din egen helt personlige stil når det gjelder alt fra interiør til klær? Du lever i din egen glassboble upåvirket av omgivelser, trender og mote? Og om disse design-klassikerne som nevnes her er så mote-mote-mote (eller har vært. De er jo passé nå...) og det er teit å anskaffe dem (fordi man kun gjør det fordi de er mote-mote-mote) hva da med folk som skaffe andre møbler som er in? Er de tilsvarende teite men med litt dårligere råd? Eller blir det noe annet? I mitt hode betyr "klassiker" at det aldri blir helt passé. Det kan ha sine topper, men en klassiker vil alltid være aktuell. En helt annen ting er at jeg ville syntes det var utrolig morsomt hvis noen som kom på besøk hos meg begynte å ha sterke meninger om møblene mine. Morsomt og litt skremmende. Åtte spørsmål hvis jeg ikke telt helt feil. Synes du de er relevante for tråden? Hva jeg vil frem til? Jeg forsøker vel bare å si at dansk design har vært på mote i noen år, og at mange har kastet seg på den bølgen - ikke nødvendigvis for at det er klassikere som de har et godt forhold til, men nettopp fordi det er mote. Når så dette ble benektet og begrunnet i at mange av den type designmøbler er over femti år gamle, så svarte jeg på det. Altså at det fint går an at noe er på mote selv om det ikke er nytt, og at det samme fint kan gå av mote selv om det er aldri så mye klassikere det er snakk om. Jeg synes hver og en skal få ha den stilen de vil, det skulle da bare mangle. Men jeg vil tro jeg er fri til å mene mitt om de som kaster seg på motebølgene og hevder sin stilsikre stil (som skifter hvert femte år).
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #57 Skrevet 9. mars 2009 Absolutt mest forunderlig og skremmende ja Enig, på samme måte som det er litt forunderlig og skremmende at enkelte tydeligvis har så stort behov for å forsvare sin egen interiørstil på et nettforum.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #58 Skrevet 9. mars 2009 Altså, jeg tror at noen her er provosert over at folk kan ha råd til å unne seg designmøbler jeg altså. Selv har vi innredet et hjem som av mange vil bli omtalt som et motehjem. Lyst gulv, hvite vegger og tak, industrielle og store downlights, stramme linjer over det hele egentlig. Ja, noen syns til og med det er kjedelig. Men vet dere hva? Vi har innredet hjemmet vårt ved å reise rundt, spesielt har vi brukt Danmark som møbel-handle-land. Og vi har vel ingen designmøbler så vidt jeg vet, annet enn en lampe over spisebordet jeg ikke husker hva heter. Vi har valgt å innrede enkelt for å slippe å skifte ut interiøret om 5 år slik jeg tror mange får et ønske om når de handler den samme spisestuen som 100 000 andre har gjort. Og jeg kjenner mange slike tilfeller. En annen ting er at vi må ha det stramt rundt oss for å hold edet nogen lunde ryddig, for vi er verdens mest rotete mennesker jeg og mannen min
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #59 Skrevet 10. mars 2009 Altså, jeg tror at noen her er provosert over at folk kan ha råd til å unne seg designmøbler jeg altså. Utrolig hva noen får seg til å skrive. Vi har mer enn romslig nok økonomi til å fylle huset vårt med danske designmøbler, men det vil aldri bli aktuelt.
Gjest Elastica Skrevet 10. mars 2009 #60 Skrevet 10. mars 2009 Utrolig hva noen får seg til å skrive. Vi har mer enn romslig nok økonomi til å fylle huset vårt med danske designmøbler, men det vil aldri bli aktuelt. Man begynner jo å lure på hva som er motivasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå